Van Windows naar Linux, én server

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-02 17:34
Hoi hoi ben ik weer!

In de zin van "proller heeft afleiding nodig, en bedenkt steeds weer vage dingen", heb ik vandaag mijn zin gezet op een Linux installatie. Maar helaas heb ik slechts een paar keer met Linux gewerkt, dus helaas...

Mijn eerste ervaring begon met Linux SuSE Live! Eval 8.1, de versie die dus gewoon boot vanaf een cd. Dit was traag, mijn hardware werkd slecht ondersteund, enzovoorts.

Dus nu ben ik op zoek naar een nieuwe Linux versie voor mijn pc, die ik zowel in het dagelijks leven kan gebruiken als internet / office pc, maar ook als server.

Even kort wat ik wil:

- internetten
- web server draaien (hosten van plaatjes en bestanden bijvoorbeeld, misschien ook websites in de toekomst

Het probleem is nu dat ik totaal niet weet wat me te wachten staat. Ik heb al eens geprobeerd een Linux versie te installeren, maar dat is uitgedraaid op niets (moest Linux downloaden vanaf een FTP en vervolgens boot CD maken, die de rest van de files ging downloaden en vervolgens installeerde. Ik zoek dus een makkelijke oplossing, oftwel, CD(s?) downloaden, branden, en installeren maar (net zoals Windows zeg maar). het liefste geen vreemde commando's, maar een duidelijke grafische installatie.

Ook is het een vereiste dat ik dual boot kan draaien. Dan komt het volgende probleem, ik heb drie schijven, allen hebben de NTFS indeling. Is Linux al zo ver dat NTFS ondersteund wordt? Liever wil ik niet terug naar FAT32.

Algoed, ik heb zo eens gezien wat voor distributies er zijn, maar ik wordt er niet wijzer van. van SuSE zegt men dat het één van de simpelste distributies is, maargoed, ik heb geen ervaring.

Als die keuze is gemaakt, wil ik dus ook een server gaan draaien. Ik heb mij laten vertellen dat Apache één van de meest gebruikte web servers is. Ook heb ik al gehoord van WU-FTPD, waarmee je een FTP server op kan zetten. Vanwege compatibility en voorbereiding op de toekomst wil ik ook nog MySQL Database gaan toevoegen.

Ik zal daar zelf proberen achter te komen hoe alles moet en of werkt, mocht ik vragen hebben, dan horen jullie het wel.

Nog even mijn systeem spekkies vanwege de drivers:

Intel Pentium 4 3.0 GHz Northwood (800MHz FSB)
512 Mb DDR 400 ram
Creative Sound Blaster Live 5.1 Digital geluidskaart
ATi Radeon 9800 PRO videokaart
2x 80 GB HDD (NTFS)
1x 5 GB HDD (FAT32)

Voor de rest zijn er geen gegevens nodig lijkt mij.

Ook zit ik nog in over beveiliging, ik heb toch graag dat ik mijn 1e schijf (met persoonlijke gegevens) kan beschermen van de buitenwereld, voor een Firewall e.d. Helaas ben ik niet op de hoogte van de mogenlijkheden voor Linux. Wel ken ik Astaro Firewall en Bifrost Firewall editor(?) voor Linux, maar dit zegt mij gewoon helemaal niets.

Wat zie ik over het hoofd, en wie kan mij een goed OS aanbevelen?

En ja ik heb dus gezocht (lijkt me duidelijk) en ja ik heb het al vaker geprobeerd, zonder succes....

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:03
proller schreef op donderdag 18 november 2004 @ 20:11:
*Knip

Ook is het een vereiste dat ik dual boot kan draaien. Dan komt het volgende probleem, ik heb drie schijven, allen hebben de NTFS indeling. Is Linux al zo ver dat NTFS ondersteund wordt? Liever wil ik niet terug naar FAT32.
Er zijn tegenwoordig al RPM packages die NTFS voor Linux ondersteunen. Normaal is het een andere schijfindeling (EXT-2 oid).
Als die keuze is gemaakt, wil ik dus ook een server gaan draaien. Ik heb mij laten vertellen dat Apache één van de meest gebruikte web servers is. Ook heb ik al gehoord van WU-FTPD, waarmee je een FTP server op kan zetten. Vanwege compatibility en voorbereiding op de toekomst wil ik ook nog MySQL Database gaan toevoegen.
Je kan b.v Fedora Core 2 nemen als distributie. Je kan dan aangeven dat je een webserver wilt gaan draaien, en dan wordt automatisch Apache meegeconfigureerd. Er zit overigens dan ook gelijk een standaard FTP programma in, maar WU-FTPD werkt ook prima.
Ook zit ik nog in over beveiliging, ik heb toch graag dat ik mijn 1e schijf (met persoonlijke gegevens) kan beschermen van de buitenwereld, voor een Firewall e.d. Helaas ben ik niet op de hoogte van de mogenlijkheden voor Linux. Wel ken ik Astaro Firewall en Bifrost Firewall editor(?) voor Linux, maar dit zegt mij gewoon helemaal niets.
Linux staat bekend om zijn goede beveiliging. Het kost even wat tijd om alles goed in te stellen, maar de standaard firewall werkt redelijk. Ook hoef je je denk ik niet echt zorgen te maken dat iemand op je 1e schijf komt. Als jij alleen op die schijf wilt komen van buitenaf dan moet je denk ik toch een SSH connectie gaan aanleggen. Dit is een heel stuk veiliger.
Wat zie ik over het hoofd, en wie kan mij een goed OS aanbevelen?
Ik gebruik zelf nu Fedora Core 2, maar ook RedHat 9 (zelfde platform allebei) werkt naar mijn idee erg gemakkelijk. Ik denk dat iedereen hier wel een verschillende mening over heeft. Zo is Gentoo echt een linux voor wat meer gevorderde mensen...
Sccs

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
:W Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 4. Van iemand met > 1500 posts had ik wel verwacht dat je dat zelf had kunnen vinden hoor :X

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Dit topic is gesloten.