Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram
Of je kan ervoor kiezen om zelf iedere keer de hele pagina aan te maken, maar dan automatisch door bv JAlbum.
Wat meestal nog het makkelijkste gaat is gewoon een directory-view, maar dan heb je geen leuke thumbnails natuurlijk.
Je leest een map in naar fotos, en plaats deze in een array. Vervolgens laat je met PHP+gd thumbs genereren en die zet je in een tabel, en wanneer je op zo een thumb klikt, geef je de fotonaam mee met een get-parameter, en geef je zo de correcte foto weer.
Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be
tja, die proggies die automatisch de pagina aanmaken zijn wel lollig, maar vind k nooit echtfijn om mee te werken, en dir-vieuw is idd niet echt super nee, makkelijk wel.. maar k vind het zelf ook nooit echt super om op zo'n pagina te komenBlizard schreef op donderdag 18 november 2004 @ 19:48:
Je kan voorgebouwde producten als CopperMine of Gallery gebruiken (moet je maar ff de search gebruiken). Op hotscripts kan je vast ook wel wat vinden.
Of je kan ervoor kiezen om zelf iedere keer de hele pagina aan te maken, maar dan automatisch door bv JAlbum.
Wat meestal nog het makkelijkste gaat is gewoon een directory-view, maar dan heb je geen leuke thumbnails natuurlijk.
misschien dan toch alles maar met het handje gaan maken....
Humankind… be both.
hey dat klinkt leuk...Ibex schreef op donderdag 18 november 2004 @ 19:49:
Ik ga eventjes uit van het gebruik van PHP:
Je leest een map in naar fotos, en plaats deze in een array. Vervolgens laat je met PHP+gd thumbs genereren en die zet je in een tabel, en wanneer je op zo een thumb klikt, geef je de fotonaam mee met een get-parameter, en geef je zo de correcte foto weer.
k heb nu alles in standaard HTML staan
enige tips tutorials over hoe je zoiets het makkelijkste kan doen?
[ph p n00b]
wat is PHP+gd precies?
[/PHP]
[ Voor 5% gewijzigd door Spike_wolf op 18-11-2004 19:56 ]
Humankind… be both.
Coppermine kan ik je aanraden. Deze heeft voor Windows XP een tool waarmee je via de wizard webpublicaties die standaard in XP zit gelijk een hele directory upload. De gallery van 4images is daar nog weer makkelijker in, want die neemt gelijk de hele directory structuur ook mee.
[ Voor 60% gewijzigd door rimave op 18-11-2004 20:04 ]
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
http://coppermine.sourceforge.net/
Coppermine Photo Gallery is a picture gallery script. Users can upload pictures with a web browser (thumbnails are created on the fly), rate pictures, add comments and send e-cards. The admins can manage the galleries and batch add pictures that have been uploaded on the server by FTP. Support for multimedia files has been added recently.
Images are stored in albums and albums can be grouped by categories. The script supports multiple users and each user can possibly have its own set of albums.
The script also supports multiple languages and has a theme system. It uses PHP, a MySQL database and the GD library (version 1.x or 2.x) or ImageMagick to make the thumbnails. An install script makes the installation fast and simple.
dus dat GD maakt zelf thumbs... zijn dat echt thumbs die hij ergens op mijn server kwakt of zijn het fictieve die je zeg maar wel ziet maar nergens aanwezig zijn?liquid-orange schreef op donderdag 18 november 2004 @ 20:02:
Correct me if I'm wrong, maar GD is een tool die thumbnails automatisch genereerd van de originele plaatjes.
Coppermine kan ik je aanraden. Deze heeft voor Windows XP een tool waarmee je via de wizard webpublicaties die standaard in XP zit gelijk een hele directory upload. De gallery van 4images is daar nog weer makkelijker in, want die neemt gelijk de hele directory structuur ook mee.
either way lijkt dat me wel wat... of is dat heel onhandig?
Humankind… be both.
Photo Dynamics, nog dik in ontwikkeling maar naar mijn weten n stuk lichter dan Coppermine en ook een andere opbouw. Config em ff, uploaden. Mappen maken (dat is meteen je album naam
Overigens is dit schaamteloze reclame
Een paar termen die jou verder zouden moeten helpen:
- opendir
- readdir
- print/echo
- imagecreatefromjpeg
- imagecopyresized
- imagejpeg
GD kan inderdaad een bestand outputten die meteen nadat deze naar de bezoeker is verstuurd wordt verwijderd. Echter, als jij duizenden bezoekers per dag verwacht, is het slimmer om de resultaten van de resize-actie op te slaan in een map, en met het PHP-script kijken of de gevraagde afbeelding al bestaat (je slaat bijv. het bestand op onder de md5-hash van de opdracht-query), en zoja, lees je alleen deze afbeelding uit.
hth
/edit: overigens ken je misschien de php-manual nog niet. probeer eens http://nl.php.net/imagecopyresized (nl.php.net/functienaam)
[ Voor 9% gewijzigd door Thijsmans op 18-11-2004 21:00 ]
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
Hier ga ik ook eens naar kijken, het klinkt goedg00fy schreef op donderdag 18 november 2004 @ 20:54:
nog een fotoalbum : http://www.sourceforge.net/projects/photodynamics/
Photo Dynamics, nog dik in ontwikkeling maar naar mijn weten n stuk lichter dan Coppermine en ook een andere opbouw. Config em ff, uploaden. Mappen maken (dat is meteen je album naam), foto's in de map gooien en klaar. Comments plaatsen enzo kan allemaal, maar is ook gewoon uit te zetten.
ssssst.. dat moet je er niet bij zeggeng00fy schreef op donderdag 18 november 2004 @ 20:54:Overigens is dit schaamteloze reclame
k ga geen 1000en bezoekers ber dag verwachten.. hooguit 30Prammenhanger schreef op donderdag 18 november 2004 @ 20:58:
GD kan inderdaad een bestand outputten die meteen nadat deze naar de bezoeker is verstuurd wordt verwijderd. Echter, als jij duizenden bezoekers per dag verwacht, is het slimmer om de resultaten van de resize-actie op te slaan in een map, en met het PHP-script kijken of de gevraagde afbeelding al bestaat (je slaat bijv. het bestand op onder de md5-hash van de opdracht-query), en zoja, lees je alleen deze afbeelding uit.
Dat zal ook wel handig zijn, ga ik ook zeker rond neuzenPrammenhanger schreef op donderdag 18 november 2004 @ 20:58:
/edit: overigens ken je misschien de php-manual nog niet. probeer eens http://nl.php.net/imagecopyresized (nl.php.net/functienaam)
Humankind… be both.
Nu dacht ik dus, ik kan die PHP files wel slopen om dat commentaar eruit te slopen.. maar dat zou wel zonde zijn (commentaar uitschakelen hielp trouwens niet), dus dacht ik, gooi ik MySQL er gewoon bij
tja... euhh... ik MySQL 4.1.74 gedownload van ww.mysql.com en geinstalleerd...
dan zegt de installer dat hij de service gestart heeft en sluit de installer af.... okay... leuk... now what?
k heb verder geen icoontje in m'n systray, en in m'n start menu alleen een dos-based command line client, en een snelkoppeling naar de config setup (die na de install gelijk gerund word).
Heb k het verkeerde gedownload of doe ik iets helemaal fout ofzo?
Humankind… be both.
Ik ben nog maar in het begin van de "ontwikkeling" maar ik denk dat er heus wel al eenvoudige phpsites met source en al te vinden zijn op het web. Maar is altijd prettig als je zelf iets kan maken.. weet je ook wat alles doet, meestal
Als je wil kan ik het wel even mailen of online plaatsen, maar het is echt maar iets zeer kleins en primitief hoor. Geen comments, geen counter, geen database.. just a dir and your pix
ja das ook een idee... het hoeft ook niet ingewikkeld te zijn met database of whatever, zolang ie m'n pics maar showtBlizard schreef op maandag 29 november 2004 @ 21:49:
Wat je ook kan doen (heb ik nu even voor mezelf gedaan) is een php-pagina schrijven die in de directory naar jpg files zoekt en deze laat zien zoals jij wil.
Ik ben nog maar in het begin van de "ontwikkeling" maar ik denk dat er heus wel al eenvoudige phpsites met source en al te vinden zijn op het web. Maar is altijd prettig als je zelf iets kan maken.. weet je ook wat alles doet, meestal
Als je wil kan ik het wel even mailen of online plaatsen, maar het is echt maar iets zeer kleins en primitief hoor. Geen comments, geen counter, geen database.. just a dir and your pix
Als je het zou willen mailen, graag, ga k eens kijken hoe je dat in elkaar hebt zitten, en kijken wat ik er verder mee kan
typo
[ Voor 4% gewijzigd door Spike_wolf op 29-11-2004 22:02 ]
Humankind… be both.
Verwijderd
Gallery, deze kan je integreren in een Mambo, dus heb je gelijk 'fotoboek' + simpel cms bijelkaar. Ook Gallery http://gallery.sourceforge.net/ heeft diverse tools om foto's/subalbums makkelijk te maken:
- Via java applets
- Simpel via forms
- Windows XP webpublicatie wizard (ff zoeken op het forum van gallery)
- En een op Java gebaseerde tool (GalleryRemote)
op deze manier is het voor een leek (mensen die niks weten van ftp etc) ook makkelijk om een fotoalbum te beheren.
Today's subliminal thought is:
Overigens, kijk eens naar ImageMagick ipv GD
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
Zelf maar ik dan de thumbnails gewoon in windows met de ImageResizer uit de XP Powertoys. Het is heeeel simpel is zeer snel gedaan. (in die tijd kan ik amper PhotoShop ofzo opstarten) Als je eisen niet zo hoog zijn voldoet het uitstekend.
Was ik maar een punt dan was ik het einde
nou ja, nu lijkt hij goed te draaien, alleen nog ff de foto's uitzoeken die er in moeten
Humankind… be both.