Processor veel te heet of sensor kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rennie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-08 09:50
Ik zag 2 dagen geleden in mijn bios dat me processor 71 graden was!
Toen schrok ik toch wel even.

Kheb een beetje gezocht hier en het schijnt normaal te zijn (of gevonden te worden) dat ie idle 35 is en stressed tot 55 ofzo komt.
Ik heb dus een aantal programma's de temp gemeten idle en stressed. Stressed test gedaan met sisoft burn in

Volgens
Bios hardware monitor: als ik net geresart heb vanuit windows en ik ga de bios in begint ie ronde 55 en loopt ie gewoon op tot 63 graden, tenminste dat zegt ie. In de bios zou je proc toch idle moeten zijn?
Everest: Idle 44, Stressed 76
PcWizard: Deze draaide de cpu en moederbord temeraturen om. Idle rond de 45, Stressed 74
Motherboard monitor: Idle 46, Stressed 75

Veeel en veel te heet dus. Ik heb deze pc nu een ongeveer een jaar maar ik heb nooit last gehad van crashes of onstabiliteit, het lijkt me dat ik dat met deze temperaturen wel zou moeten hebben, aangezien de max temp voor deze processor 70 is volgens de FAQ.
Het gekke is ook het verschil van de idle temperaturen in windows en in de bios...

Nog een punt is dat ik er nooit koelpasta op heb gedaan. Ben gister een tube gaan halen maar volgens de verkoper in die winkel hoefde dat er niet op met de standaard boxed cooler, dat zou er al standaard op zitten. Ik kreeg namelijk ook koepasta bij mijn processor. Beetje vreemd verhaal dus.
Heb ook even de tip gevolgd in de faq om me heatsink aan te raken terwijl hij aanstaat. En dit is best goed te doen. Zeker in idle, kan makkelijk 5 minuten volhouden, nog meer als ik daar zin in zou hebben. Met stressed is het wel een beetje heet maar niet TE heet dat je je vinger moet wegtrekken.
Fan draait op 3k RPM, verder heb ik een voeding met 2 fans waarvan er 1 lucht webzuigt bij de processor, dan heb ik nog een fan aan de achterkant die lucht uit de kast zuigt en een fan aan de voorkant die er lucht inblaast.
Airflow is dus best aardig.

Ik snap er nu dus helemaal niks meer van. Wordt ie nou echt zo heet of is mijn sensor kapot? En hoeveel verschil maakt koelpasta nou eigenlijk uit? kan toch geen 20 graden verschil maken

Specs:
Intel p4 3.0ghz HT boxed cooler
Asus P4c800 deluxe (nieuwste bios 1019)
geforce 5900 (ja produceert ook aardig wat warmte maar dat schijnt wel normaal te zijn)
1gb corsair twinx

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:41

Thandor

SilverStreak

Koelpasta maakt veel verschil ;)

Heb je een Northwood of een Prescott CPU :?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Rennie
Oh ja sorry
Kheb een Northwood

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-06 11:52
pak het koelblok eens beet...

au?

heb je al gedaan zie ik ... :P

Opnieuw monteren en helemaal goed... Dus zeer dun pasta etc. Bijna doorzichtig aanbrengen. Neem meteen goede, artic silver oid... Maak ook de core schoon en ok het blok.

Kijk dan nog eens?

*Wat wordt ie volgens de bios als je niks doeT?

*En met een tafelventilator op de openstaande kast gericht?

[ Voor 106% gewijzigd door Pakjebakmeel op 18-11-2004 19:36 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Eens de FAQ en de link naar de site van BalusC volgen lijkt me. Goed refenentiemateriaal. [TOPIC=649229///#temperatuur]

ARME AOW’er

• Rennie
@pakjebakmeel
Je bedoelt met koelpasta of nu? wat ie nu doet als ik in me bios zit staat erbij. dan begint ie op 55 graden en loop ie langzaam op naar rond de 63 om een of andere reden

@guardian angel
Ja die guide van balusC al gezien ja. in ieder geval al gezien dat max van deze proc 70 zou zijn. ik haal dus de 76 volgens die programmatjes. Maar vraag me dus af of dat allemaal wel klopt. Verder namelijk stabiel systeem. De rest daarvan is eigenlijk niet echt van toepassing of ik het al getest
Maargoed ik vindt het dus zo vaag. Heel veel zeggen hier dat ze dus zulke lage temeraturen hebben van 35 idle tot 55 stressed. Ik ben dus beetje lost hoe dat nou kan.
Enige wat ik dus nog ff moet doen is koelpasta erop doen maar dat gaat vandaag niet meer. Morgen ff halen. Maar vraag me af hoeveel dat gaat helpen. Iemand enig idee?

[ Voor 15% gewijzigd door Rennie op 18-11-2004 21:15 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Het is toch al een MB uit april 2003 of zoiets dus het probleem wat ASUS ooit had dat de temperaturen niet juist werden weergegeven zal hier wel niet van toepassing zijn.

Hoewel ik een aardig opgeruimd type ben schrik ik me soms rot hoeveel stof er tussen al mijn fans en het koelbloek van de CPU zit. Daarnaast heb ik nog wat roosters aan de voorkant (Chieftec) die naar binnen blazen en je wilt niet weten hoe snel die dingen bij mij vol met stof zitten. Je kan er zowat een matje van weven. :(

Om die reden zuig ik nu elke maand wel een keer de hele zooi schoon en borstel ook eerst nog met een tandenborstel alles grondig maar voorzichtig af.

Kortom, heb je al in je kast gekeken?

ARME AOW’er

Verwijderd

Misschien een stomme opmerking, maar heb je je computer gekocht in een winkel. Zo ja misschien is hij daar al overgekloked, ik heb dit wel eens gezien, winkeliers klokken cpu's over om ze zo voor meer geld te verkopen. Zo niet, dan heb je waarschijnlijk iets fout gedaan tijdens de installatie van je cooler.

• Pakjebakmeel
  • Laatst online: 27-06 11:52
vcore?

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

Verwijderd schreef op donderdag 18 november 2004 @ 21:44:
Misschien een stomme opmerking, maar heb je je computer gekocht in een winkel. Zo ja misschien is hij daar al overgekloked, ik heb dit wel eens gezien, winkeliers klokken cpu's over om ze zo voor meer geld te verkopen. Zo niet, dan heb je waarschijnlijk iets fout gedaan tijdens de installatie van je cooler.
hoe wou jij een cpu hardwarematig overklokken.

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

Verwijderd

vingerfrits schreef op donderdag 18 november 2004 @ 23:59:
[...]

hoe wou jij een cpu hardwarematig overklokken.
ik bedoel de FSB.

Verwijderd

ik hoop toch wel dat je de thermal pad verwijdert hebt bij herinstallatie van de boxed cooler ?! :?

• Rennie
Ja niet echt veel stof te bekennen eigenlijk. Ik heb ook een chieftec kast, met raam enzo dus dat is allemaal makkelijk te zien. Laatste nog de fans enzo schoongemaakt, en in dat rooster zit ook geen stof.
vcore is prima al gechecked, staat op de laagst mogelijke stand en is 1.52 tot max 1.568 volt.
Verwijderd schreef op donderdag 18 november 2004 @ 21:44:
Kheb me pc bij informatique besteld en zelf in elkaar gezet. Mja cooler zou idd verkeerd kunnen zitten.
Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 07:41:
ik hoop toch wel dat je de thermal pad verwijdert hebt bij herinstallatie van de boxed cooler ?! :?
euhm ja beetje loos eigenlijk maar weet ik niet meer of dat er wel opzat kan me iig eigenlijk niet voorstellen dat ik het er niet heb afgehaald. Gister nog geprobeerd me cooler eraf te halen maar het lukt me niet echt :? . Kreng zit zo vast, en ben ook beetje bang om de processor te beschadigen.

• The Bluesbro
  • Laatst online: 08-08 22:47
Niet te schijterig zijn. Met grof geweld neuk je een ezel! 8)7 :P

Modbreak:Je hebt een verkeerde afslag op het Internet genomen. Dit soort posts horen in http://forum.fok.nl.

Veel plezier verder daar :)

[ Voor 53% gewijzigd door BalusC op 19-11-2004 12:08 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:36

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als het nog altijd ongeveer 70°C is en de koelvin is aan te raken. Dan moet je de koelvin eraf halen, koelvin & cpu schoonmaken. Een korreltje koelpasta (bv Artic Silver 5) op de cpu-core doen en uitwrijven over de cpu-core. Dan een korreltje op de plek van de koelvin waar de cpu-core zal raken en uitwrijven. De koelvin juist monteren (dus niet achterstevoren).
euhm ja beetje loos eigenlijk maar weet ik niet meer of dat er wel opzat kan me iig eigenlijk niet voorstellen dat ik het er niet heb afgehaald. Gister nog geprobeerd me cooler eraf te halen maar het lukt me niet echt :? . Kreng zit zo vast, en ben ook beetje bang om de processor te beschadigen.
Dat kauwgom-spul onder de koelvin kan serieus aan de cpu aanbranden. Ik heb een Pentium4-koelvin met grof geweld eraf gehaald. De cpu werd uit z'n socket gerukt, dan kan je de cpu van de koelvin afhalen (platte schroevendraaier & bankkaart truc).

Verwijderd

Ik had pas precies hezelfde. Een maat van me kwam langs met de mededeling dat hij een nieuwe koeler had gekocht, en dat die wel stiller was (dat was de bedoeling), maar dat zijn XP 2400+ nu 80 graden werd. We hebben wat geprobeerd, en uiteindelijk bleek gewoon dat hij de koelprut die op de heatsink zat lekker had laten zitten. Daar zou niets mis mee hoeven zijn, ware het niet dat die prut niet op de goede plek zat |:( . Gewoon eraf slopen, alles schoonmaken met een niet pluizend doekje en om het even welk oplosmiddel (nou ja, geen thinner misschien), koelprut in een dunne laag op je core smeren en de rommel weer in elkaar zetten. Als dat niet werkt kun je de software de schuld gaan geven. :)

• Rennie
Oke maandag kom ik weer in utrecht (geen fatsoenlijke computer winkels hier waar koelpasta te krijgen is) dus dan kan ik het pas gaan halen. Mycom ofzo moet die zooi toch wel hebben of is dat echt hele speciale koelpasta dat artic silver 5?
En wat is een beetje een goed middel om je cpu en heatsink schoon te maken? Een vriend van me deed het met wasbenzine is dat wel ok?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:39

Nemesizz

Untouchable

Alcohol werkt goed om die (oude) koelpasta restjes weg te krijgen...(70 of 96%).

Op het werk gebruik ik eerlijk gezegt glasex...want tinner stinkt zo erg :P

• Rennie
Hoe kom ik erachter of de p4 zich terugklokt. Als de max temp volgens de specs 70 zou moeten zijn doet ie dit dan niet als ie 76 graden registreert? En wat gebeurd er als de sensor niet meer goed zou zijn en dus die 76 foutief zou registrere, gaat ie dan ook terugklokken? Ik heb een sandra cpu benchmark gedaan en hier kwam elke keer hetzelfde uit. Kan ik hieruit dan concluderen dat ie zig iig niet terugklokt en die 76 graden dan dus misschien fout wordt geregistreerd?
Het kan toch niet dan me pc nu ineens zo veel heter wordt terwijl ik er nooit problemen mee heb gehad!!! Ik snap er niks meer van... :(

Er doen zich trouwns meer problemen op. Mijn pc is laatst ook 2 keer uitgegaan. Ik heb dit niet vermeld in mijn openingspost omdat ik na virusscannen een trojan en een virus had ontdekt. Ik dacht dus dat het hieraan lag. Blijkt dus niet, vandaag pc weer uitgegaan (niet reset).
Misschien komt het door nieuwste bios (1019 op asus p4c800 deluxe)?

Voltlijnen zijn verder ok. Ook staat het vinkje uit bij System --> Advanced --> startup and recovery.
Naast me p4 heb ik ook nog een geforce fx5900, 4 en 2 case fans op een 350watt levicom voeding, zou die 350 watt misschien te weinig zijn...?

[ Voor 3% gewijzigd door Rennie op 21-11-2004 20:01 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:39

Nemesizz

Untouchable

Volgens mij heeft een P4 zelf een eigen temp sensor, en als die te hoog is dat ie dan terug klokt.

De sensor van het moederbord zit vaak onder de processor (en in sommige gevallen ergens tegen een koelvin aan).

Ik heb het een keer meegemaakt bij een Aopen moederbord. De sensor van het moederbord bleef 69ºC aangeven (zowel idle als stressed). Maar de processor bleef gewoon mooi snel doordraaien (koelblok was niet eens heet...zelfs niet warm).

• Rennie
Hmm ja maar ik weet eigenlijk nou nog steeds niet wat er mis is of wat ik kan proberen behalve koelpasta en een andere fan ofzo. Want om nou een fan te gaan kopen en dat erachter te komen dat het niks helpt is ook weer zo zonde. Hoe kan kom ik er definitief achter wat er bout...?

Verwijderd

Het is dus gewoon je verbinding tussen cpu en heatsink
Aangezien je stressed gewoon de koeler beet kan pakken
als hij 70 graden aangeeft dan is of je weergave niet goed of het contact dus.
Het contact is dus nu op te lossen door even goed schoon te maken en met goede koelpasta te monteren. Aangezien een heatsink van 50 graden bijv al niet lang meer beet te pakken is zou hij na een tijdje sstressen toch op zo'n punt moeten zijn.
Clean het geheel even en daarna is de enigste optie slechte weergave van bios.

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Dubbelcheck ook even of hij echt netjes recht op je CPU zit. Misschien dat je hem kunt (her) monteren terwijl het moederbord uit de kast is?
Ik heb eens een siemens PC opengetrokken, waar 1 van de beugels/clips gewoon niet naar beneden gedrukt was. Die had dezelfde verschijnselen als jij beschrijft.
Als je de koeler monteert met het bord los op je bureau kun je beter zien of het goed gelukt is.
Wel/geen koelprut mag an sich niet het verschil maken dat je hier beschrijft, tenzij je heatsink echt belachelijk grof gefreesd is. In dat geval zou je de core eigenlijk al moeten breken met een goede montage.
Als je dus opnieuw probeert, oefen eerst even zonder prut en kijk wat de temp doet. Is dat goed, dan kun je het nog eens doen met prut als je dat graag wilt. Het zou een graadje of 5 kunnen schelen, maar dan moet het wel ophouden.

ieeeepppppp :P

Pagina: 1