USB stick gebruiken zonder dat schijfletter wordt toegewezen

Pagina: 1
Acties:

• zatkruier1
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08-2021
Weet iemand of er een USB stick (of ander media) bestaat wat wel automatisch wordt herkent in Windows XP en te benaderen is maar wat geen drive letter aanmaakt.

Zo ja wat is het en waar kan ik er info over vinden

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Denk dat dit niet gaat lukken, immers Windows zal wel willen weten waar hij het heen moet sturen.

Ben eigenlijk benieuwd waarom je dit wilt en wat het nut er dan van is. Ben altijd wel in voor wat meer kennis.

ARME AOW’er

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-03 07:29
misschien een map sharen op die usb stick, en dan via disk management de drive letter van die usb stick afhalen?

ach...in een volgend leven lach je er om!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel verduidelijkt.

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:31
de usb disk in een lege directory mounten met ntfs?

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-03 17:13
Volgens mij wil de TS de memorystick ergens gebruiken waar het niet toegestaan is. Een systeemadministrator kan makkelijk verhinderen dat extra driveletters worden aangemaakt.

@ Osiris,
Om te sharen heb je ook een driveletter nodig. :)

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:19
Wat is de toepassing dat het op deze manier moet ?

Mischien is er een andere oplossing voor.

• zatkruier1
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08-2021
Ik ben een administrator en alle drive letters hebben wij in gebruik. Nu zijn er gebruikers die bestanden moeten overzetten via een medium (maakt niet zo gek veel uit wat). Maar vanwege alle bestaande drive mappings kan er gewoon geen drive letter worden aangemaakt.

Even als voorbeeld, er zijn namelijk ook digitale camera's waarvan de geheugenkaart kan worden uitgelezen zonder dat er een driveletter wordt aangemaakt. Zo iets zoek ik maar gewoon voor data.

Verwijderd

Dan moet je op zoek naar geheugensticks die niet werken als Mass Storage Device en die drivers/programma's vereisen voordat ze gebruikt kunnen worden.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

zatkruier1 schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 08:29:
Ik ben een administrator en alle drive letters hebben wij in gebruik. Nu zijn er gebruikers die bestanden moeten overzetten via een medium (maakt niet zo gek veel uit wat). Maar vanwege alle bestaande drive mappings kan er gewoon geen drive letter worden aangemaakt.

Even als voorbeeld, er zijn namelijk ook digitale camera's waarvan de geheugenkaart kan worden uitgelezen zonder dat er een driveletter wordt aangemaakt. Zo iets zoek ik maar gewoon voor data.
Ik ben zelf systeembeheerder en het lijkt me als je álle schijfnamen van A t/m Z vol hebt staan dat je je netwerk eerst eens op orde moet brengen want dit lijkt me wel érg veel.

Bij ons is het als volgt:
A: Floppy
C: SYSTEM
D: DATA_LOKAAL
H: HOME
I: AFDELINGSMAP
T: TIJDELIJKE UITWISSELMAP
W: ALGEMENE BEDRIJFSMAP
Y: CD-WRITER
Z: CD-WRITER

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

@Fairy

hoe kan je dit nu zeggen zonder de bedrijfsspecifieke situatie te kennen. De echt grote corporates kunnen echt wel voordeel hebben met een dergelijk gebruikt van schijfletter.`

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:38

Standeman

Prutser 1e klasse

Volgens mij kan je een storage device ook als folder mounten in diskmanagement...

Ik heb even zitten kijken, maar bij mij (winXP pro) staat de optie er wel (Computermanagement > storage > diskmanagement > [schijf] > change driveletter or path > change)
maar kan ik het niet aanvinken. Misschien omdat er al een driveletter op staat.

Misschien kan je in google wat meer over vinden ?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

aardbeix15 schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 09:05:
@Fairy

hoe kan je dit nu zeggen zonder de bedrijfsspecifieke situatie te kennen. De echt grote corporates kunnen echt wel voordeel hebben met een dergelijk gebruikt van schijfletter.`
Ik kan dat ook zeggen zonder de bedrijfsspecifieke situatie. Als je MCSE volgt weet je ook dat je zo min mogelijk moet 'mounten'. Er zijn zo veel dingen die je in een netwerk kunt opvangen zonder voor elk dingetje een schijf aan te maken.

Ik zie vaak dat bedrijven voor elke rechteninstelling een aparte mount aanmaken.

Wat ik doe is bijvoorbeeld 1 afdelingsschijf. Daar zitten verschillende groepen mensen in, dus ook een klein afgeschermd stukje, maar dat zit er gewoon bij in en is met security rechten afgevangen.

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Fairy schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 09:28:
[...]

Ik kan dat ook zeggen zonder de bedrijfsspecifieke situatie. Als je MCSE volgt weet je ook dat je zo min mogelijk moet 'mounten'. Er zijn zo veel dingen die je in een netwerk kunt opvangen zonder voor elk dingetje een schijf aan te maken.

Ik zie vaak dat bedrijven voor elke rechteninstelling een aparte mount aanmaken.

Wat ik doe is bijvoorbeeld 1 afdelingsschijf. Daar zitten verschillende groepen mensen in, dus ook een klein afgeschermd stukje, maar dat zit er gewoon bij in en is met security rechten afgevangen.
Ik ben het inderdaad met Fairy eens dat 24 mounts wat veel is voor de gemiddelde gebruiker... Het lijkt me ook niet dat het efficient werken is met een dusdanig aantal schijven...

Maar goed, waar je naar zoekt is inderdaad wat euss zegt, je wil een usb stick die geen mass storage device is. Mijn (oude brakke) mp3 speler en (cheape brakke) webcam worden niet herkent als schijf, maar hebben in plaats daarvan een eigen progsel waarmee je de inhoud van het ding kan browsen en copien naar je pc.
Op die manier heeft ie dus geen driveletter nodig, maar wel brakke proggies.

Ik zou de oplossing eerder zoeken in het herorganiseren van je schijven dan in een usb stick die niet als mass storage wordt herkend. Apparte progsels heb je namelijk nooit bij je als je je stick een keer ergens anders wilt gebruiken...

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• dmace
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-07-2022
aardbeix15 schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 09:05:
@Fairy

Met een beetje nadenken kun je voor die schijfletters wel meer oplossingen bedenken.
IPV 24 Schijfletters kun je ook 24 directories op 1 schijf met verschillende rechten gebruiken.
Scheelt een hoop netwerkopeningen in je PC, en dus een hoop verkeer.
Werken met policies en scripts zorgt er voor dat niet iedereen alle schijven nodig heeft, en dus hoeft ook niet alles gemount te worden.
Zoals ik het verhaal voorlopig aanhoor moet een inderdaad eens flink de bezem doorheen.
Maar nu wordt het off-topic, dus ik stop ;)

Misschien is een USB-COM-kabeltje een oplossing?

[ Voor 7% gewijzigd door dmace op 19-11-2004 09:46 ]

>Select * FROM users WHERE clue > 0

• Bart©
  • Laatst online: 23-02 13:26
Helox-in-a-box schreef op donderdag 18 november 2004 @ 20:49:
de usb disk in een lege directory mounten met ntfs?
Kan niet.. Removable Drives kunnen niet met NTFS geformatteerd worden.

• Bart©
  • Laatst online: 23-02 13:26
zatkruier1 schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 08:29:

Er is één die je vrijwel altijd kunt gebruiken voor USB sticks e.d. En dat is "B:\".
Werkt als een tierelier..

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Sierra-NL schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 09:52:
[...]

Kan niet.. Removable Drives kunnen niet met NTFS geformatteerd worden.
waarom kan ik mijn 64MB pendrive dan als NTFS formatteren? :/

maargoed, er zijn toch ook pendrives die je moet aansturen via encryptiesoftware? weet niet of die toevallig ook een driveletter krijgen. je kan iig niet via de driveletter bij het encrypted gedeelte.

[ Voor 29% gewijzigd door McKaamos op 19-11-2004 09:58 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:32

heuveltje

KoelkastFilosoof

anders 2 scriptjes om een netdrive te unmounten en weer mounten ?
kan me niet voorstellen dat je ze alle 24 continu in gebruik hebt :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Elke usb stick heeft zijn eigen unieke id.
Je kunt dus een usb stick dmv device management verwijzen naar de B-schijf.
Maar zodra je dus een andere usb stick wilt gebruiken verwijst deze weer naar de f-schijf
En deze is dus in gebruik door drive mapping.
Pagina: 1