Toon posts:

[IDE] IDE1 werkend maar kan IDE2&3 niet activeren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
eerst een paar specificaties;

moederbord: MSI 915P Combo
processor: p4 2.8g socket 775
dvd rewrtr: NEC ND-3500A
dvd speler: Samsung AT Black B
hd: WD 200 GB U100 WD2000JB

Mijn probleem is nu dat ik de IDE 2 en 3 van mijn moederbord niet geactiveerd krijg. Ik kan de volgende oties kiezen;

http://images.sugababes.nl/user_pics/45/45866_e8098674df.jpg

( kmoest ff snel erges iets uploaden :P )

hier staat dus niet bij IDE1 IDE2 IDE3 wat ik wel wil want ik heb nu alleen maar 1 hd en 1 dvd aangesloten.

Ik heb nu ook <Ctrl> + <I> gedaan maar die pakte hij niet. Hiermee zou je in het RAID menu kunnen komen.

wat kan ik nog meer doen?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2004 20:37 ]

Verwijderd

jumpersettings?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:19
Zo te zien heb je 'm op P-ATA only staan, en heb je dus maar één IDE aanlsuiting. Als je de rest wilt gebuiken moet je 'm waarschijnlijk op P-ATA + S-ATA zetten.

Verwijderd

Topicstarter
*jumpersettings staan goed en ik heb daar al mee geprobeerd.
*de mobo heeft drie IDE aansluitingen dat weet ik wel zeker.

• Nielson
Je Intel 915 chipset ondersteund 1 P-ATA (voor 2 devices) en 4 S-ATA aanlsuitingen, en die kun je dus in de bios configureren. Die andere 2 P-ATA aanlsuitingen worden verzorgd door een apart VIA chippie, dus ga even in de manual op zoek hoe je die kunt inschakelen (via bios of jumpers).

[ Voor 4% gewijzigd door Nielson op 18-11-2004 15:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
dat zal ik zeker gaan doen.
bedankt.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb gekeken voor omzetten in de manual maar het enigste wat er staat is dat IDE2&3 optional zijn. verder staat er ook niks van jumpertjes of biossettings. kan het ook zijn dat dat RAID ingangen zijn? of is dat weer wat anders?

• Nielson
Het kan inderdaad goed zijn dat hetzelfde mainboard ook is uitgebracht zonder de extra ide-poorten. De VIA chip die zorgt voor de extra poorten heeft inderdaad RAID functies. Waarcshijnlijk wordt tijdens het opstarten de 'bios' van deze ide-controller aangesproken, en zie je even iets in de trant van VIA RAID Controller - Scanning for devices in beeld staan. Hier wordt dan ook wel een toetsen combinatie bij aangegeven waarmee je de settings van de controller kunt veranderen. Waarschijnlijk kun je de ide controller ook wel gebruiken zonder de RAID functies, maar dit zou m.i wel in de handleiding moeten staan.
Pagina: 1