SCART naar 3 Tulpen

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 99326

Topicstarter
Hallo,

Ik wil ipv een scartkabel te gebruiken tussen mijn KPN box en TV, twee scart blokjes gebruiken met 3 tulp-kabels ertussen. Mijn eerste vraag... hoort hier kwaliteit (in het beeld) verloren te gaan, of is dat niet zo als het goed is?

Ik heb dus een rode + witte tulp voor mijn audio naar mijn HiFi lopen en dan zou er een gele kabel van het ene scartblokje van mijn KPNBOX naar het scartblokje van mijn TV gaan... Ik heb echter geen gele tulp-kabel en heb dus audiotulpen (rood + wit) van elkaar gesneden en de rode tulp-kabel gebruikt om het videosignaal over te brengen... Dit hoort niet uit te maken, toch? Of heeft een originele video-tulp (de gele) een andere eigenschap? Of zijn de rode, witte en gele tulp-kabels in feite hetzelfde?
Ik merk namelijk kwaliteitsverlies op het beeld op!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-06 16:16

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Met een volledig bedrade scartkabel krijgt je tv waarschijnlijk een RGB-signaal toegestuurd.

Als je tulpkabeltjes gebruikt (ev. icm scartstekkerte) krijgt je tv composiet-kwaliteit toegestuurd, welke slechter is.

Gele kabeltjes zijn in feite hetzelfde als rode/witte (draad=draad), kan zijn dat de gele wat dikker is en beter afgeschermd.

[ Voor 6% gewijzigd door Digital-DNA op 18-11-2004 13:10 ]

www.nintendocasemods.com

Anoniem: 121241

Het maakt inderdaad niet uit of je nou een rood wit of geel touwtje tussen je scart aansluiting en je tv hebt...
het maakt wel uit welk systeem je gebruikt voor je videosignaal te transporteren en in mindere mate je kwaliteit van de kabel.
zoals ik nu lees gebruik je composite video. Voor een beter signaal kan je beter svideo of rgb gebruiken ;mits dat wordt aangeboden in je scart aansluiting (deze types ontbreken nog wel eens)...

suc6.

Topicstarter
Hoe maak ik er RGB van of Svideo? Ik splits het scart signaal puur om er de audio voor mijn HiFi uit te halen (de rode + witte Tulp dus).

• JeroenG
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-05 15:00
Tip: koop een scartkabel met extra audio-out. Dan kan je gewoon scart blijven gebruiken en krijgt net alleen je hifi audiosignaal maar ook nog gewoon je televisie.

Topicstarter
Heb je een adresje waar ik die koop?

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Alle huis-tuin-keuken audio-tv boeren hebben die stekkers voor je.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

http://utopia.knoware.nl/...on/Engineering/SCART.html

^pinout page Euro-SCART (21pin)

er staat precies aangegeven welke pinnen je nodig hebt voor welke typen verbindingen.
de tulp stekkers voor Composite (of mini-Din voor S-Video) kan je gewoon met draden aan de pinnen solderen, net als de audio stekkers.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Topicstarter
Mijn Scart-blokjes (waar de 3 tulpen op worden aangesloten) hebben iig alle pinnen in de socket en missen er geen. Wat moet ik dus doen?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Anoniem: 99326 schreef op donderdag 18 november 2004 @ 13:30:
Mijn Scart-blokjes (waar de 3 tulpen op worden aangesloten) hebben iig alle pinnen in de socket en missen er geen. Wat moet ik dus doen?
extra draden erbij aan solderen, die door een gaatje in de connector naar buiten laten gaan, en dan wat tulppluggen op de draden solderen (of mini-Din, of wat dan ook...)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Anoniem: 44568

Hoe maak ik er RGB van?
Anoniem: 99326 schreef op donderdag 18 november 2004 @ 13:30:
Een SCART > SCART kabel halen met 21 draadjes en niet met scartconverterblokjes werken....

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 18-11-2004 13:35 ]

Topicstarter
JeroenG33 schreef op donderdag 18 november 2004 @ 13:22:
Tip: koop een scartkabel met extra audio-out. Dan kan je gewoon scart blijven gebruiken en krijgt net alleen je hifi audiosignaal maar ook nog gewoon je televisie.
Dan krijg je dus een scart kabel met daarop aan 1 kant 2 tulp uitgangen (rood en wit? ) Zal een winkel zoals: ITS of Modern Electronics ze hebben?

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:26
Heeft je TV geen audio-out, dus 2x tulp aan de achterkant?
Als je die dan gewoon op je hifi-installatie aansluit, dan heb je van alle bronnen die je op je TV weergeeft altijd direct het stereo-signaal. En dan kun je voor de rest gewoon nette scarts gebruiken.

Hoe zit het trouwens uberhaupt met je TV? Hoeveel scart ingangen heb je en hoeveel daarvan ondersteunen RGB, s-video of een combinatie daarvan?

Als je inderdaad om kwaliteit geeft, dan gebruik je nergens dat waardeloze composiet signaal voor (de gele tulp - of dat ene lijntje op scart pin 19/20). En zeker als je de moeite neemt om digitale tv te nemen, dan moet je dat beeld niet bekijken via een lijntje dat de kwaliteit terugbrengt naar normale kabel-tv kwaliteit (minus wat ruis, ten hoogste).

[ Voor 31% gewijzigd door swiv98 op 18-11-2004 14:23 ]

Topicstarter
Dat is de pest... mijn tv heeft maar 1 scart een geen tulp uitgangen... verder is het een prima scherp tv'tje van sharp.

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:26
Ondersteunt 'ie dan wel wat anders dan composiet? S-video bijvoorbeeld?

Anyway, het ging je eigenlijk om het geluid dat je (ook) wilde splitsen naar je stereo toe.
Conrad stikt van de scart-adapters die dit soort dingen mogelijk maken. Misschien vind je een goed voorbeeld op hun site (www.conrad.nl , zoek op 'scart adapter' en open de productgroep) en kun je daarmee naar een winkel in de buurt stappen (ter voorkoming van verzendkosten en zo).

Anoniem: 114279

ook aan de lengte ged8?

• JeroenG
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-05 15:00
Anoniem: 99326 schreef op donderdag 18 november 2004 @ 13:53:
[...]

Dan krijg je dus een scart kabel met daarop aan 1 kant 2 tulp uitgangen (rood en wit? ) Zal een winkel zoals: ITS of Modern Electronics ze hebben?
Zoiets ja, een gewone scartkabel (met scart aan beide zijden) en aan een kant komen er dan nog 2 tulp-stekkers uit voor audio. Het was even zoeken, maar hier kan je ze bestellen voor 4,55 exclusief verzendkosten.

Edit: Conrad heeft ze inderdaad ook (12,95, tijdelijk gratis verzenden)

[ Voor 11% gewijzigd door JeroenG op 18-11-2004 14:56 ]

Topicstarter
Probleem opgelost met jullie aangeraden scart kabel met audio-out :*)

//

Nu iets voor mensen die meer afweten van composiet + gameconsoles (ps2) en misschien KPN Samsung receiver voor digitale televisie.

Op mijn Samsung receiver zit namelijk een scart ingang voor VCR... Ik heb het getest met een VCR en een DVD en die pakte hij goed (met gewone scartkabels dus). Maar mijn PS2 pakt hij niet... Mijn PS2 maakt gebruik van een composiete (Rode + witte + gele tulpen) die in een bijgeleverde scartblokje worden aangesloten. Als ik dit op mijn Receiver aansluit, krijg ik NIETS. |:( :Z Wie helpt mij?

PS2 en Samsung receiver gebruiken wel allebei dezelfde videosignaling (Composiet, Svideo, RGB etc)? Hoeveel pins is je PS2 aansluiting? Zie ook: Anoniem: 44568 in "Ps2 wil niet op RGB"

Topicstarter
Niet echt een directe oplossing gevonden daar...

Met het bijgeleverde scartblokje van 8pinnetjes deed hij niets en met een scartblokje van 21 pins, deed hij (de receiver) ook nix.

Topicstarter
PLAN C

Ik ga proberen de KPN Samsung receiver via COAXKabel met mijn tv te verbinden... of is dat helemaal slecht voor de kwaliteit van het beeld? (
ik houd zo iig wel de scart over voor mijn PS2)

In de Samsung receiver kan ik als RF uitgang voor de coax een frequentie instellen tussen 21 ~ 69 met eventueel een uitgangsformaat; Pal I, Pal B/G, Pal D/K, "UIT/NIETS".

In mijn tv kan ik voor een willekeurig kanaal om mijn coax uit te lezen geen frequentie kiezen, alleen maar een bepaalde "CH", "CC" etc kanaal.

Wie helpt mij verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PS2 en Samsung receiver gebruiken wel allebei dezelfde videosignaling (Composiet, Svideo, RGB etc)? Hoeveel pins is je PS2 aansluiting?
Gaat het om een Composiet, Svideo of RGB kabel? In welke SCART zit je PS2 kabel? Welke signaleringen ondersteund die SCART ingang (Composiet, Svideo, RGB)?

RF is de minste kwaliteit van alle bovengemelde alternatieven. Op de TV moet je het kanaal/MHz invoeren, de indeling (Pal etc) herkend hij automatisch.

Als te weinig Scart ingangen het probleem is: er zijn ook Scart switchers: RGB+Scart switch (4 á 5 aansluitingen)

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 19-11-2004 09:13 ]

Pagina: 1