Toon posts:

Artifacts in 3dmark05

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Om toch mijn wat verouderde videokaart (9800se All-In-Wonder) te vergelijken met de beeldkanonnen van tegenwoordig draaide ik 3dmark05. Hoewel ik geen foutmeldingen kreeg, en gewoon de volgende scores aan het einde van de test ontvang: 1386 zonder softmoddrivers en 2126 met softgemodde drivers _/-\o_ , ben ik een beetje bezorgd over de zogenoemde "ubergraphics" van futuremark op mijn PC:

Met zowel de softgemodde drivers als de orginele drivers krijg ik in alle beelden (ook die van de CPU usage) heel veel artifacts in mijn scherm. Weg Ubergraphics.
In 3dmark01/3dmark03 had ik na de softmod had ik ook een klein beetje last van artifacts, maar deze waren alleen te zien als je met je neus boven op het scherm zat en waren dus niet storend. Verder heb ik weinig last van artifacs in games met de gesoftmodde drivers.

Mijn specs:
Pentium 4 2,8 HT 800 standaard
(kan ook op 3,4 Ghz draaien met boxed koeler :Y) )
Asus P4P400-E deluxe
2x 512 mb 400 ddr
ATi radeon 9800se All-In-Wonder
Drivers: DirectX9.0c van microsoft windows site
Stuurprogrammaversie: 6.14.10.6374

Mijn vragen zijn:

Hebben meer mensen last van echte artifacs met 3dmark05 :'( ? (kleine pixelafwijkingen niet meegerekend)
Is dit gewoon voor een 9800se All-In-Wonder kaart in 3dmark05?
Zijn mijn stuurprogramma's voor het draaien van 3dmark05 verouderd en zo ja, hoe installeer ik de nieuwe drivers zodat ik nog steeds mijn tv-tuner kan blijven gebruiken (dit is namelijk niet meer het geval met de nieuwe catalyst drivers) :? ?

Graag zou ik ook weten hoe ik, }:O , een screenshot zou kunnen maken in 3dmark05 om de artifacts grafisch voor jullie duidelijk te laten zien.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

/Edit: Hier ff 2 urls met screenshots van mijn "ubergraphics"/artifacs op 3dmark05 (met dank aan webloem _/-\o_) :

Afbeeldingslocatie: http://img62.exs.cx/img62/7258/Artifacs1.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img126.exs.cx/img126/8236/Artifacs2.th.jpg

Ubergraphics? Bagger als je het mij vraagt. :r

PS: Hopelijk mag deze topic bestaan naast de vele andere topics over 3dmark05.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2004 16:35 ]

• webloem
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-08 17:00
Screenshot: zit een prachtig knopje voor op je toetsenbord. Dan naar een willekeurig grafisch programma: plak, et voila!

Ik heb ook last van arti's maar dat heeft denk ik (hoop ik ) een andere oorzaak.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Hoe zit het met je temperaturen, van je GPU en mem van je radeon. Denk dat je het daar allereerst in moet zoeken :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
Temperaturen van mijn videokaart weet ik niet (ik heb niet direct een thermometer bij de hand), maar mijn Temps die ik wel kan meten zijn:

CPU temps: lopen tijdens 3dmark05 op van 30 tot max 49 graden.
Moederboard temps: lopen op van 30 naar 34 graden, vrij cool dacht ik ;)

Ook zijn de artifacs al vanaf de eerste beelden van de benchmark aanwezig, dus denk ik eerder dat het een software probleem is.

Iets anders wat mij opviel was: ik blijk iets minder last van artifacts te hebben met mijn softgemodde dan met de orginele drivers. :?

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2004 16:21 ]

• Nibble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-07 01:34
Wat voor een videokaart had je VOOR je radeon 9800 ???

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

Verwijderd

Topicstarter
Hiervoor heb ik geen andere videokaart in deze pc gehad. Wel had ik in een oudere pc (p3, 450) een Geforce GT2 zitten, maar die is inmiddels alweer de deur uit . :/

• Nibble
En heb je windows NA vervanging van je kaart al eens opnieuw geinstalleerd ?
Het gerucht gaat namelijk dat die artifacts te maken hebben met het feit dat er vooraf een nvidia kaart heeft ingezeten.
Ik beweer overigens niets, dus pin me er niet op vast, maar ik zeg ook alleen wat ik gehoord heb.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb juist windows net opnieuw geinstalleerd met alle drivers, en zoals ik al zei: ik heb nooit een andere videokaart in deze pc gehad ;)

• Nibble
Verwijderd schreef op donderdag 18 november 2004 @ 17:19:
Ik heb juist windows net opnieuw geinstalleerd met alle drivers, en zoals ik al zei: ik heb nooit een andere videokaart in deze pc gehad ;)
Hmz. Dat is dan weer een speculatie opgehelderd.
Maar dat neemt niet weg dat het wel erg opvallend is. Ga andere fora en ook GoT maar eens na, 9800 schijnt hier veel last van te hebben ook onder DOOM3.
Persoonlijk _denk_ ik een hardwaretechnisch probleem met directx9.X
Ik wilde zo'n kaart gaan halen, maar weet niet of dit nu wel zo'n slim idee is ...

Verwijderd

Topicstarter
Toch, tegen beter weten voor mijn tv-tuner, heb ik de nieuwe catalyst drivers van ati geinstalleerd (4.12 beta), en toen bleek inderdaad de artifacts weg te zijn. _/-\o_

Hier een url met een plaatje van de vernieuwde kwaliteit van mijn benchmark:

Afbeeldingslocatie: http://img67.exs.cx/img67/4170/Artifacs4.th.jpg

Echter, hierna bleek inderdaad mijn tv-tuner het niet meer te doen, maar inmiddels heb ik dit ook opgelost met installatie van andere drivers.
Nibble schreef op donderdag 18 november 2004 @ 17:32:
[...]

Hmz. Dat is dan weer een speculatie opgehelderd.
Maar dat neemt niet weg dat het wel erg opvallend is. Ga andere fora en ook GoT maar eens na, 9800 schijnt hier veel last van te hebben ook onder DOOM3.
Persoonlijk _denk_ ik een hardwaretechnisch probleem met directx9.X
Ik wilde zo'n kaart gaan halen, maar weet niet of dit nu wel zo'n slim idee is ...
Inderdaad blijken de kaarten van ATi minder goed door drivers ondersteunt te zijn dan de kaarten van nVidia, zoals de problemen die de nieuwe kaarten van ATi geven bij FSAA en AF in het spel Joint Operations:

http://graphics.tomshardw...041004/vga_charts-10.html

Ook kon ik met mijn 9800se AIW met de bijgeleverde drivers niet het spel Ravenshield spelen. Al deze problemen worden wel later met updates opgelost, maar het lijkt of ATi met de ondersteuning van zijn kaarten altijd achter de feiten aanloopt, terwijl de kaarten kwalitatief heel goed zijn (en in sommige gevallen beter dan die van Nvidia). Toch heeft Nvidia met de nieuwe kaarten ook een hele goede troef in handen en als grote voordeel dat vrijwel elk spel goed ondersteunt wordt...

Voordelen van de 9800se AIW: 33% softmodbaar tot een pro en als een van de weinige tv-tuner kaarten een hardwarematige mpeg-2 codering! _/-\o_

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-04 12:13
Verwijderd schreef op donderdag 18 november 2004 @ 21:02:
Toch, tegen beter weten voor mijn tv-tuner, heb ik de nieuwe catalyst drivers van ati geinstalleerd (4.12 beta), en toen bleek inderdaad de artifacts weg te zijn. _/-\o_

Hier een url met een plaatje van de vernieuwde kwaliteit van mijn benchmark:

[afbeelding]

Echter, hierna bleek inderdaad mijn tv-tuner het niet meer te doen, maar inmiddels heb ik dit ook opgelost met installatie van andere drivers.

[...]

Inderdaad blijken de kaarten van ATi minder goed door drivers ondersteunt te zijn dan de kaarten van nVidia, zoals de problemen die de nieuwe kaarten van ATi geven bij FSAA en AF in het spel Joint Operations:

http://graphics.tomshardw...041004/vga_charts-10.html

Ook kon ik met mijn 9800se AIW met de bijgeleverde drivers niet het spel Ravenshield spelen. Al deze problemen worden wel later met updates opgelost, maar het lijkt of ATi met de ondersteuning van zijn kaarten altijd achter de feiten aanloopt, terwijl de kaarten kwalitatief heel goed zijn (en in sommige gevallen beter dan die van Nvidia). Toch heeft Nvidia met de nieuwe kaarten ook een hele goede troef in handen en als grote voordeel dat vrijwel elk spel goed ondersteunt wordt...

Voordelen van de 9800se AIW: 33% softmodbaar tot een pro en als een van de weinige tv-tuner kaarten een hardwarematige mpeg-2 codering! _/-\o_
Die arties die jij in het begin had waren gewoon van kapote piplines. Die van jou kan dus duidleijk geen pro speeds aan want als je de 4.12b pakt heb je gewoon weer 4 pipes en daar doet i het goed.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Verwijderd

Topicstarter
Astennu schreef op donderdag 18 november 2004 @ 21:05:

Die arties die jij in het begin had waren gewoon van kapote piplines. [...]
Zoals ik in mijn openingspost vertelde, had ik:

"Met ZOWEL de softgemodde drivers ALS de orginele drivers (met 4 pipelines) in alle beelden (...) heel veel artifacts in mijn scherm."

Dus nee, mijn artifacts waren niet afkomstig van mijn (mogelijk enkele) kapotte pipeline. om dit te bewijzen heb ik ff mijn nieuwe drivers ook aan de softmod van rivatuner onderworpen en opnieuw 3dmark05 gedraait. Van een van de weinige beelden met artifacs die dit oplevert, heb ik hier een screenshot met artifacts: (ff goed kijken naar de rode achtergrond)

Afbeeldingslocatie: http://img68.exs.cx/img68/3517/Artifacs5.th.jpg
Astennu schreef op donderdag 18 november 2004 @ 21:05:
[...]
Die arties die jij in het begin had waren gewoon van kapote piplines. Die van jou kan dus duidleijk geen pro speeds aan want als je de 4.12b pakt heb je gewoon weer 4 pipes en daar doet i het goed.
Met deze hulp van jou zou ik nog steeds de artifacts van de openingspost op mijn scherm gezeten hebben :( en zoals hieruit blijkt zijn conclusies snel gemaakt, maar zijn deze snelle conclusies meestal ook onjuist. Maar dank je dat je meedenkt! _/-\o_

De rest van mijn 3dmark05 ziet er nu met nieuwe gesoftmodde driver zo uit (met weinig artifacts dus):

Afbeeldingslocatie: http://img110.exs.cx/img110/432/Artifacs6.th.jpg

Verder zijn mijn scores van 3Dmark05 met de nieuwe 4.12 beta drivers geworden:

1468 i.p.v. 1386 met de standaard drivers zonder softmod en
2293 _/-\o_ i.p.v. 2126 met de softgemodde drivers (echt pro-speeds, dacht ik }:O)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2004 22:06 ]

Verwijderd

Als je nu nog steeds artifacts hebt, zal de temp ook een rol spelen. Heb hier trouwens dezelfde kaart in m'n 'server' zitten. Catalyst 4.9 met softmod op Pro @ XT-speed. Geen artifacts te bekennen. Zou toch ff de cooling controleren.
Pagina: 1