[FireFox] Spyware in eBay search plugin

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2025
Wat al vanaf dinsdag bekend was is vandaag groot in het nieuws op tweakers.net
nieuws: Zoeken op eBay met Firefox bevat een omleiding?

Mogelijke spyware in Firefox 1.0! Wie had dat ooit gedacht.

De spyware zit in de searchplugin van eBay. De search voert je eerst langs een 3rd party site die, volgens developers, opslaat hoevaak FireFox gebruikt wordt bij het zoeken naar artikelen op eBay.

Volgens de eigenaar van de 3rd party website is de deal gesloten met Mozilla foundation en eBay als partijen.

Opmerkelijk detail is dat de searchplugin alleen in de Duitse versie van Firefox aangepast is.

bronnen:
http://firefox.stw.uni-du...s=0&postorder=asc&start=0
http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?t=164892

[update1]
[message]Bericht van Abdulkadir Topal - officiele duitse vertaler van FireFox[/message]
[…] Mozilla krijgt geen data te zien die de gebruikers als zoekbegrippen invoeren. Dat kan ook iedereen zelf controleren door de *.src bestanden in de folder van de Searchplugin te doorzoeken met een textverwerkerprogramma.

Natuurlijk willen de eigenaren van google.de, amazon.de, yahoo.de weten hoeveel zoekaacties via FireFox gedaan worden. Voor dit doel zijn speziale adressen aangemaakt die alleen door de Firefox searchplugins gebuikt worden. De opgevangen informatie is precies hetzelfde als men normaal via de website zou gaan zoeken, behalve dat de eigenaar van de site nu weet dat de zoek opdracht door Firefox gestart wird. […]
[update2]
[message]Bericht van Christoph Berndt - medewerker Webtip media GmbH[/message]
The domain webtip.ch works as a redirect for queries to
the Mediaplex system which is used by eBay as a part of its affiliate
programme. The mediaplex system ensures the functionality of the search
if changes are made by eBay.

After a test stage this affiliate programme shall be used
to support the Mozilla Foundation.

We will not collect any personal data. IP addresses and
queries will not be saved or statistically analyzed.
bron: http://firefox.stw.uni-du...ewtopic.php?p=65062#65062

[update3]
[message]Stuk uit de weblog van Mitchell Baker — Chief Lizard Wrangler[/message]

[...]We provide access to search services from a range of sources including Google, Yahoo, Amazon, eBay and others you can see in Firefox. We expect to see some funds come to the Foundation as a result of our integrated search. We'll use any funds that result to help support the Mozilla Foundation's non-profit operations. When finances are involved questions often arise about their influence on an organization and we'll spend some time talking about this as we go forward. [...]
bron: http://weblogs.mozillazine.org/mitchell/archives/2004/11/

[ Voor 72% gewijzigd door Twisted op 18-11-2004 13:24 ]

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

• tatata
  • Laatst online: 01-04 19:45
Het is niet duidelijk wat de re-route precies doet. het schijnt een "affiliate" van ebay te zijn, de re-route is dus met instemming van ebay uitgevoerd.

De data gaat dus zo wie zo naar eBay net zoals het zou zijn geweest als de link naar http://search.ebay.de/search/search.dll
zou wijzen.

Ik denk dat Mozilla Europa vandaag nog met een statement komt wat er nou precies aan de hand is.

Het schijnt trouwens dat de code door een "translator" er in gezet is en daarom alleen in de Duitse versie te vinden is.

/quote van FP

Ik probeerde wat verder in te lezen maar het is zo duits allemaal.

Wie heeft er meer info?

[ Voor 4% gewijzigd door tatata op 18-11-2004 12:07 ]

• Twisted
Heh, heel mooi mijn stukje van Tweakers.net gekopieerd :P
(http://www.tweakers.net/r...=Posting&ParentID=1175190)

Er is nog geen nieuwe informatie. De enige officiele stukken zijn van de duitse Translator zelf. Ik zal die even uit het duits vertalen. Mozilla foundation is nog niet met een bericht gekomen.

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

Verwijderd

Twisted schreef op donderdag 18 november 2004 @ 11:51:
Heh, heel mooi min stukje van Tweakers.net gekopieerd :P
(http://www.tweakers.net/r...=Posting&ParentID=1175190)

Er is nog geen informatie. De enige officiele stukken zijn van de duitse Translator zelf. Ik zal die even uit het duits vertalen. Mozilla foundation is nog niet met een bericht gekomen.
Jouw post op de FP is goed, weinig aan toe te voegen en het feit dat het alleen in de Duitse versie zit zegt mij al genoeg, waarschijnlijk een solo actie van een translator met de bedoeling om de Europese divisie van wat cashflow te voorzien, dom maar waarschijnlijk niet meer dan dat.

• tatata
Verwijderd schreef op donderdag 18 november 2004 @ 11:59:
[...]

Jouw post op de FP is goed, weinig aan toe te voegen en het feit dat het alleen in de Duitse versie zit zegt mij al genoeg, waarschijnlijk een solo actie van een translator met de bedoeling om de Europese divisie van wat cashflow te voorzien, dom maar waarschijnlijk niet meer dan dat.
Dat gaat erbij mij niet in. OPensource dus 100% zekerheid dat iemand het vindt en dat er gezeur omkomt. Waarom dan wel snap ik ook niet. Maar echt niet om te cashen. No way!

offtopic:
Ik snapte alniet waarom dat stukje niet in deze thread stond!

[ Voor 7% gewijzigd door tatata op 18-11-2004 12:08 ]

• Twisted
tatata schreef op donderdag 18 november 2004 @ 12:06:
[...]

Dat gaat erbij mij niet in. OPensource dus 100% zekerheid dat iemand het vindt en dat er gezeur omkomt. Waarom dan wel snap ik ook niet. Maar echt niet om te cashen. No way!

offtopic:
Ik snapte alniet waarom dat stukje niet in deze thread stond!
Ik heb geen probleem als Mozilla geld verdient uit custom made search plug-ins. Developen van een browser kost veel geld en de cash reservers die ze hebben houden het niet eeuwig uit.

Maar als er informatie verstuurd wordt naar andere partijen dan die naar wie ik een zoek opdracht verstuur dan wil ik dat WETEN zodat ik zelf kan bepalen of ik die plug-in installeer of niet.

Dit is niet gebeurd en dat vind ik heel erg jammer. Afwachten is het nu op de officiele reactie van Mozilla Foundatin of nog liever Mozilla Europe. Ik denk namelijk niet dat de vertaler dat allemaal op zijn eigen houtje heeft gedaan.

Verwijderd

tatata schreef op donderdag 18 november 2004 @ 12:06:

Dan gaat het er bij jou niet in. Wat jij zegt is toch ook gebeurd, wat probeer je nou duidelijk te maken? Tot nu toe lijkt het er op dat het een solo actie is, tot er een officiële verklaring komt van de Mozilla foundation kan je alleen maar speculeren en daar hou ik mij graag afzijdig van.

EDIT:

Opera 7.54 search.ini:
code:
1
2
3
4
5
6
7
[Search Engine 3]
Name=&Ebay.com
URL=http://adfarm.mediaplex.com/ad/ck/711-1751-2978-58?loc=
http%3A//www.qksrv.net/interactive%3FMfcISAPICommand%3D
GetResult%26ht%3D1%26SortProperty%3DMetaEndSort%26
query%3D%s%26pid%3D1458483%26url%3Dhttp%3A//
search.ebay.com/search/search.dll%26aid%3D5319893

Blijkbaar is dit voor e-bay de URL die ze gebruiken voor browsers :?

Statement van Mitchell Baker:
Mitchell Baker hat folgendes geschrieben::

1. We included the search plugin for ebay.de because we thought they would be useful to people. This was the only reason.
2. It's very helpful to know how many searches are initiated from the search box as opposed to the URL bar. To do this requires having the browser send a piece of information to the website so it's clear the search was started in the search box. This "identify as search box initiated search" is the ONLY new thing that happens with the ebay.de search plugin.
3. The providers of the search plugins give us the URL to which search queries should go. In most cases, this URL is to the main search engine system -- yahoo.de, google.de, etc. It appears that ebay.de has done something different, and given us a URL that doesn't point directly to ebay.de.
4. I understand there is concern, or at least a lack of clarity about this.
Vooral punt 3 lijkt dat dus te onderschrijven, lijkt wat mij betreft steeds meer op een storm in een glas water.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2004 12:32 ]

• tatata
hmm dude relax.

Jouw edit ontkracht totaal jouw voor de edit post!
Het is dus niet gebeurd (om finaciele redenen) maar puur omdat ebay graag zo benaderd wil worden. Zouden evt geld krijgen van ebay vinden ze dat natuurlijk niet erg!

[ Voor 17% gewijzigd door tatata op 18-11-2004 14:01 ]

• Twisted
Uit de weblog van Mitchell Baker (zie update startpost) blijkt dat Mozilla Foundation nooit het financiele aspect van het gebruik van de serachplugins heeft achtergehouden. Dat is in ieder geval positief nieuws.

Nu blijft nog de vraag welke data nou opgeslagen wordt. Als het alleen maar de tijden zijn wanneer een zoek opdracht via FireFox gestart is (zoals Christoph Berndt in zijn post zegt), dan vind ik dat reuze meevallen. Dat is informatie die enkel en alleen voor eBay van belang is en die eBay ook zelf zou kunnen verzamelen.

Verwijderd

Zo bedoelde ik het niet, sorry als het zo overkwam, kan alleen niet zo goed tegen al dit soort FUD.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Twisted schreef op donderdag 18 november 2004 @ 13:38:
Nu blijft nog de vraag welke data nou opgeslagen wordt. Als het alleen maar de tijden zijn wanneer een zoek opdracht via FireFox gestart is (zoals Christoph Berndt in zijn post zegt), dan vind ik dat reuze meevallen. Dat is informatie die enkel en alleen voor eBay van belang is en die eBay ook zelf zou kunnen verzamelen.
Inderdaad. Overigens was niemand er achter gekomen als het netjes was gedaan door de aanroep met een parameter (voor de bron) via een ebay server te laten lopen.

Nu heeft het vanwege adfarm.mediaplex.com een hele vieze smaak achter gelaten voor op z'n minst de vertalingen bij Mozilla en voor sommigen wellicht bij opensource in het algemeen.Ook zullen er heel wat mensen gewoon geen gebruik meer van kunnen maken als ze adblockers etc gebruiken (maar *.tweakers.net en dus ook webads natuurlijk wel doorlaten O+ ).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Twisted
Bij het doorlezen van de duitse forum kom je veel berichten tegen waarin verontwaardig wordt gereageerd op de "Spyware". Ook zeggen veel mensen dat hun vertrouwen geschaad is en dat ze terug zullen keren naar IE.

Overhaast natuurlijk, maar toch, ik denk dat Firefox gebruikers gaat verliezen. Niet uit de hechte community maar mischien die, die door de "Get Firefox" campagne aangetrokken waren.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Meteen naar een andere browser lijkt me voor de meesten niet aan de orde. Alleen al omdat het bij closed source waarschijnlijk niet eens was opgevallen :X Ff blijft iig. zeker mijn favoriet.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Twisted
Ik vind dit een mooie test van de waakzaamheid van de community.

In het begin van de duitse thread zie je een gebruiker die een probleem heeft met het gebruik van de eBay searchplugin. Mensen gaan meteen op onderzoek waarom de search redirected is, stellen vragen, duiken de source in.

Dit geeft me een goed gevoel als ik met Firefox surf want ik weet, als er wat aan de hand mocht zijn dat de community ervoor zorgt dat het truggedraaid/gefixed wordt.

En mocht Mozilla foundation ooit beslissen dat ze gator mee willen installeren dan forkt de community firefox en gaan we met Firefox2 gewoon verder :)

m.a.w. Ik blijf gewoon bij Firefox O+

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

^^^ goed punt O+

Verwijderd

Heel goed punt. Sluit ik me bij aan.

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-08 23:00

sjaakaq

It might get loud

Goed punt. Al stelt het evil-mensen natuurlijk ook in staat om Gator in te bouwen in Firfox hè ;)

leoaq.fm // Jeune Loop

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:10

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Ik snap eigenlijk het hele probleem niet helemaal:

in de default distributie van de duitse Firefox zit dus een plugin die zoekopdrachten op ebay eerst doorstuurt via een reclamebureau dat de promotie van eBay verzorgd, oftewel de plugin verwijzingen worden verzorgd door affiliate programms die mozilla weer geld opleveren, waarmee ze hun gratis distributie kunnen verzorgen.

het heeft niks met sourcecode te maken, het is gewoonweg zo dat er geld te verdienen valt door default knoppen in een browser te zetten die verwijzen naar specifieke sites. (msie doet dat ook, volgens mij Opera ook, en Safari ... alle distributies die met vooraf ingestelde functionaliteiten komen die verwijzen naar third-party diensten, doen dat hoogstmogelijk voor een vergoeding)
Als iemand daartegen wil protesteren kan hij zelf een firefox versie compleet vrij van third-party linke en search-plugins aanbieden, de enige beperking die voor zo'n distro geldt is dat het niet gebruik mag maken van firefox trademarks..

Als je dat je privacy vind schaden, moet je helemaal niks op eBay kopen, immers daar slaat men jouw zoekopdrachten ook op en analyseert ze waarschijnlijk ...

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Pagina: 1