Toon posts:

Audigy 2 NX, geluid hapert bij veel activiteit van de pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de volgende specs:

MB: MSI KT266Pro2-RU
HDD: 1x 40 gig maxtor op de IDE controller
1x 60 gig op de raid controller (stripe 1+0)
Geheugen: 1024 MB DDR RAM
Geluidskaart: Audigy 2 NX (extern op de USB)

Wat is nu het probleem? Nou wanneer de PC erg druk is met allerlij dingen, veelal bij veel HDD-activiteit, dan hapert het geluid. Of erger nog het loopt vast.

Nu heb ik dus niet het idee dat het aan de geluidskaart ligt, want ik heb er altijd lekker mee gegamed met 7.1 geluid. Maar dan nu is er HL2, en die vraagt nogal wat. Dus resultaat, als de pc grote gebieden moet renderen of dingen moet laden hapert het geluid!

En dat is natuurlijk niet zo heel leuk spelen, nu denk ik dat het komt doordat de PC geen voorang geeft om de data naar de geluidskaart (voor zo ver het een kaart is) te sturen. Ik zat te zoeken of ik de USB-hub/controller een hogere prio kon geven.
Ik heb alleen niks kunnen vinden.

Iemand enig idee hoe ik dat moet doen? Of heeft er iemand dit probleem op een andere manier opgelost?

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Helaas is hier niks aan te doen, hier hebben alle USB geluidskaarten last van.

Ik wou zelf ooit eens de SB Extigy kopen maar in alle reviews kwam dit probleem naar voren, heb er toen maar vanaf gezien :P

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:21

voodooless

Sound is no voodoo!

Check eens in de bios of je USB controller een IRQ en/of DMA heeft. Kan veel schelen!

Het is natuurlijk onzin om te zeggen dat alle USB geluidskaaren daar last van zouden hebben. Men zou het spul niet verkocht krijgen als het zo crap was (of wel... :?).

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op donderdag 18 november 2004 @ 11:24:
Check eens in de bios of je USB controller een IRQ en/of DMA heeft. Kan veel schelen!

Het is natuurlijk onzin om te zeggen dat alle USB geluidskaaren daar last van zouden hebben. Men zou het spul niet verkocht krijgen als het zo crap was (of wel... :?).
Anders zou hij het niet doen lijkt me

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Tja, lees dan zelf maar de reviews. Tis geen crap maar USB geluidskaarten gebruiken nou eenmaal heel veel CPU, laat nou net veel HD activiteit veel CPU opeisen en helaas heeft HD voorrang.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:21

voodooless

Sound is no voodoo!

xabre16v schreef op donderdag 18 november 2004 @ 11:51:
Tja, lees dan zelf maar de reviews. Tis geen crap maar USB geluidskaarten gebruiken nou eenmaal heel veel CPU, laat nou net veel HD activiteit veel CPU opeisen en helaas heeft HD voorrang.
Dat is natuurlijk ook afhankelijk van wat voor USB chip je MB gebruikt. De normale meest gebruikte UHCI Host Controlers hebben idd veel CPU nodig om hun werk te doen. De OHCI heeft dat probleem veel minder, omdat deze veel werk zelf kunnen! Hoe het met een EHCI (USB 2.0) Host Controller zit weet ik niet precies, maar ik verwacht dat dat de CPU ook hier weer minder werk heeft.

En ja, zonder IRQ en DMA kan een USB controller nog "prima" werken, alleen wat trager aangezien er dan polling geberuikt wordt en de CPU zelf de data naar het geheugen moet bevorderen (onafhankelijk val welke chip je hebt). Toch ff checken dus!

Verder heeft je MB USB 1 en USB 2 aansluitingen. Probeer ze eens beiden uit...

Dat het geluids gaat schokken zou ik echt onacceptabel vinden in ieder geval!

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 18-11-2004 11:59 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1