[XP] Error loading operating system

Pagina: 1
Acties:

• nemesis_
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-05-2024

nemesis_

I'm your enemy!

Topicstarter
Heb gisteren een nieuwe harddisk gekocht (Western Digital 200 Gb WD2000BB) en heb die als primary master ingesteld.
Daarnaast heb ik een andere schijf als secondary master ingesteld met daarbij een cd-rom drive als secondary slave.

Als ik boot van de secondary master gaat alles goed, hij ziet ook de primary en alles werkt prima. Maar ik wil Win XP installeren op de primary en het kopiëren van de setup files gaat prima. De setup gaat dan de pc rebooten en dan krijg ik de melding "Error loading operating system".

Ik heb al geprobeerd en ook al gezocht:
Repair via winxp setup, fixmbr en fixboot --- geen resultaat
fdisk /mbr van win98 cd --- geen resultaat
er zijn geen biosupdates waarmee ik het misschien kan verhelpen. mijn bios detecteerd hem trouwens gewoon.

nu kon hij geen schijven vinden bij het booten: pc aan, Detecting IDE drives... (blijft hierop hangen). Heb de primary losgekoppeld en hij boot wel normaal.

BTW, ik heb geen diskettestation

[ Voor 4% gewijzigd door nemesis_ op 18-11-2004 10:48 ]

Ook een cookie?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wil je XP installeren op een bestaande partitie of op een lege schijf? If bestaand, controleer of het wel primair en actief is (fdisk, partitionmagic, etc) en deactiveer de primaire partitie op de andere schijf, waar XP eerst stond. Makkelijker is om de 2e schijf gewoon te loskoppelen en middels XP setup de eerste partitie/schijf te leeggooien (mits toelaatbaar ivm data) en opnieuw te (quick)formatteren :)

[ Voor 11% gewijzigd door BalusC op 18-11-2004 10:55 ]

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:49

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

En als je een andere HDD eraan hangt. Ik had een probleem dat mijn Maxtor schijf werd gewijgerd door mijn MSI Mobo.

En als je een ander OS erop zet? Werk het dan wel? windows 2000 ofzo

• nemesis_

nemesis_

I'm your enemy!

Topicstarter
BalusC schreef op donderdag 18 november 2004 @ 10:54:
Wil je XP installeren op een bestaande partitie of op een lege schijf? If bestaand, controleer of het wel primair en actief is (fdisk, partitionmagic, etc). Makkelijker is om de 2e schijf gewoon te loskoppelen en middels XP setup de eerste partitie/schijf te leeggooien (mits toelaatbaar ivm data) en opnieuw te (quick)formatteren :)
nieuwe (lege) schijf. ik heb hem al meerdere keren geformatteerd, quick en slow. de schijf is volgens mij primair. maar I'll give it a try door die 2e los te koppelen

Ook een cookie?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als het een lege schijf was, dan zou het wel goed moeten gaan :)
Staat je bootvolgorde wel correct?

• nemesis_

nemesis_

I'm your enemy!

Topicstarter
hij kijkt eerst op HDD-0 (das m'n nieuwe) en daarna kijkt hij pas verder

Ook een cookie?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

[google=Error loading operating system] laat de volgende eerste hit zien: http://support.microsoft.com/?kbid=326676

Dus: om wat voor een mobo gaat het? Wordt de schijf wel als 200GB herkend in de BIOS?

• nemesis_

nemesis_

I'm your enemy!

Topicstarter
ik heb hem net als enige schijf eraan gehangen en dan krijg ik hetzelfde probleem. ik zag trouwens dat hij maar maximaal 131000 (ofzoiets) mb aan kon (volgens de setup van win xp nl) terwijl hij 200 gb groot is. win xp en deed het wel goed.
hoe kan ik controleren of hij primary(hij is primary) is en of de bootvolgorde goed is?

[ Voor 10% gewijzigd door nemesis_ op 18-11-2004 11:30 ]

Ook een cookie?

• nemesis_

nemesis_

I'm your enemy!

Topicstarter
MSI K7N2
mijn bios zegt niks over de grootte volgens mij hij ziet hem als 200 gb

[ Voor 98% gewijzigd door nemesis_ op 18-11-2004 11:51 ]

Ook een cookie?

• nemesis_

nemesis_

I'm your enemy!

Topicstarter
PartitionMagic geeft deze melding bij create partition:
Create as: Primary Partition
Partition Type: NTFS
Label:
Size: 190.782,2 MB
Cluster Size: Default

De melding: This partition crosses the 1024 cylinder boundary and may not be bootable.

Als ik voor logical partition kies:
An extended partition will be created to enclose this logical partition.

Ook een cookie?

Verwijderd

Blijkbaar heeft WindowsXP(originele versie) ook nog problemen met de 128GB limiet.
Wat je kunt doen:
-haal die nieuwe schijf weg
-start van je oude schijf op.
-kopieer de root-directory en I386 directory van je Windows installatiecdrom naar harddisk
-download ServicePack 2
-integreer ('slipstream', zie FAQ van O/M of WOS subfora) SP2 in je Windows installatiebestanden
-maak een nieuwe bootable installatiecdrom

-Koppel je oude HDD los
-Koppel de nieuwe vast
-installeer WinXP-SP2-NL
-koppel je oude HDD weer vast
-je hebt nu een bruikbaar systeem.

• nemesis_

nemesis_

I'm your enemy!

Topicstarter
die win xp en die ik probeer te installeren heeft sp2 geïntegreerd, dus hij moet het wel kunnen dan?

Ook een cookie?

• nemesis_

nemesis_

I'm your enemy!

Topicstarter
nu zit ik echt met een probleem!
mijn nieuwe schijf heeft het ineens begrepen lijkt het, maar nu doet mijn oude het niet meer.
ik had beide schijven eraan hangen. nieuwe als primary master, oude als secondary master. ik probeerde win98 te installeren en die ging m'n schijf formatteren.
alle setups die ik probeerde daarvoor gingen altijd eerst op de nieuwe schijf kijken, maar het lijkt alsof win98 nu mijn oude schijf heeft vern**kt.

hoe is dat mogelijk? en kan ik mijn data nog terugkrijgen (als hij toch niet is geformatteerd). als ik probeer op te starten van die schijf, dan start-ie alsnog van mijn nieuwe. als ik die nieuwe loskoppel, dan zegt-ie dat er geen os op staat.

wat moet ik?!

Ook een cookie?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Raadpleeg de FAQ van dit subforum onder "Hoe krijg ik verloren gegane data terug?" :)

• nemesis_

nemesis_

I'm your enemy!

Topicstarter
Al mijn data is terug! Ik ben zo opgelucht!
GetDataBack did the trick

Ook een cookie?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

d:)b

• nemesis_

nemesis_

I'm your enemy!

Topicstarter
toch niet helemaal.

mijn oude schijf is nu niet vanaf te booten, wel is vrijwel alle data nog aanwezig, maar nu lijkt mijn nieuwe schijf niet goed te zijn.
gisteravond gehirbenate en vanochtend startte hij op. ik kreeg gewoon beeld en toen een raar geluid - gekraak/krassend - en toen was alleen mijn muis nog beweegbaar (kon niks aanklikken). ik opnieuw opstarten, maar dat wil hij niet meer. hij doet alsof hij kan opstarten (gaat retetraag), komt zelfs bij het Windows XP opstartscherm (met dat blauwe balkje wat beweegd) en daarna start hij opnieuw op.

de windows setup gaat ook heel traag ineens.

Ook een cookie?

Pagina: 1