[DIY] Boekenplankspeakers!

Pagina: 1
Acties:
  • 2.036 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SteeringWheel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-07 08:47
Na de bouw van een Axx1010+Am5080 wou ik eens aan iets nieuws beginnen: boekenplankspeakers }) . Ik begin met twee rears die eerst tijdelijk als fronts moeten dienen. Als dit een beetje aan de verwachting voldoet wil ik verder gaan met de échte fronts + center. Eisen zijn vooral compact, max +/- 9l voor de rears en +/- 18l voor de fronts, en redelijk goedkoop (en fatsoenlijk geluid uiteraard).

In mijn enthousiasme heb ik al 2x2 tweeters en woofertjes gekocht, de Monacor DT-107 en de Visaton W130s, beide 8 ohm. Als ik later nog fronts ga bouwen wou ik hiervoor de Visaton W170s 8 ohm voor gebruiken, voor de center 2x Visaton W130s 4 ohm, allen met de DT-107 (center serieel aangesloten, dus weer 8 ohm)

Nu zit ik een beetje in dubio: gesloten of bass-reflex. Zowiezo ga ik de AXX1010 er bij gebruiken die best tot 80hz mee mag doen.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/d.l.quach/DIY2/transfer.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/d.l.quach/DIY2/delay.jpg

geel closed W130s 9l
groen vented w130s 10l 45hz
rood closed w170s 18l
blauw vented w170s 20l 40hz

Zelf zit ik dus te twijfelen, w130s gesloten gaat niet echt laag dus zou ik zeggen doe dan maar bassreflex. Maar hoe wordt het geluidsbeeld dan als ik vervolgens wél een gesloten w170s maak. De br uitvoering heeft namelijk een 2db piek, is er wel uit te krijgen maar dan wordt de speaker weer te groot. Voorlopig gaat mijn voorkeur dus uit naar een br w130s en gesloten w170s, maar omdat dit voor mij de eerste 'full-range' speakers worden, ben ik benieuwd hoe jullie hierover denken, barst maar los!!! :+

Oh ja, even over het filter. Dit wou ik dus volgens deze methode berekenen. Is niet ideaal ja, maar dit wil ik eerst proberen. Dan met de tijd wil ik met behulp van Speaker Workshop metingen aan de speaker verrichten en eventueel het filter verbeteren.

edit:
s'jes toegevoegd

A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting.

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
ehm gaat het om de w170 of om de w170 S ?

Want die w170 sers voelen zich nmlk heeel prettig in een bas reflex systeem.
De w170 s id naar mijn inzien ook wat beter dan de normale w170.
Ik heb ze zelf ook maar dan als rear :P, en die gaan voor zo'n klein kastje best laag nog.
Ik zou persoonlijk voor die w 130s ook gaan voor een basreflex.
Kan je ze nmlk ietsje lager laten gaan, en hoef je je sub minder hoog te zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door B_FORCE op 18-11-2004 10:57 ]

One World Concepts

• SteeringWheel
@B_FORCE: het gaat om de w170s. Hoeveel liter zijn die van jou dan? Zoals gezegd moeten die van mij +/- 18 l worden, met die inhoud krijg je een 2db bult, of is dat niet hoorbaar?

A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting.

• B_FORCE
  • Niet online
mijne zijn 13 liter. Maar ik weet niet ¨precies wat jij als fronts wilt, want eigenlijk kan je voor dat volume beter de W130 s nemen. De W170 s heeft eigenlijk een kost rond de 40 liter gloof ik nodig. De rede dat ik ze in zo'n klein kastje heb is dat ik eerst een andere speaker erin had zitten (toevallig over) maar die heb ik helaas opgeblazen.

One World Concepts

Verwijderd

Hij wil ze in eerste instantie als fronts maar ze moeten uiteindelijk als rears gaan dienen als ik dat goed begrijp uit het verhaal

• B_FORCE
  • Niet online
nee in zijn rears komen iig de W 130 s (toch?) ik heb et fftjes over zijn fronts, die zou hij best wat groter kunnen maken.

One World Concepts

• SteeringWheel
Mr_Hiney begrijpt het.

Fronts icm w170s, maar misschien is het een idee om daar ook de w130s voor te gebruiken. Maar moeten niet groter worden dan +/- 18l

• B_FORCE
  • Niet online
SteeringWheel schreef op donderdag 18 november 2004 @ 13:23:
Mr_Hiney begrijpt het.

Fronts icm w170s, maar misschien is het een idee om daar ook de w130s voor te gebruiken. Maar moeten niet groter worden dan +/- 18l
aha dat wilde ik dus fftjes weten of die fronts groter konden of niet.
Sja ik zou dan denk ik voor de W 130 s gaan
(liever voor een grotere box met een W170 s, maar helaas is dat geen optie :) )

De 130 s heeft een iets vlakkerverloop en kan je net iets lager tunen.

Je kna fftjes zoeken hier op got want er zijn er meer geweest die met deze speaker iets leuks hebben gebouwd. Daar kna je goed beginnen

[ Voor 12% gewijzigd door B_FORCE op 18-11-2004 13:30 ]

One World Concepts

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:21

voodooless

Sound is no voodoo!

En als je voor de fronts iets heel anders dan de W170s pakt? Ik bedoel, de wereld is groter dan alleen Visaton ;) Maar, probeer echter eens de W170CS 4 of 8 te simuleren. Ik denk dat die het beter doet in een kleinere kast!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• B_FORCE
  • Niet online
de CS is toch alleen maar magnetisch afgeschermt? Volgens mij maakt dat niet zo heel veel uit.
Maar idd er zijn meer merken dan Visaton, hoewel ik moet zeggen dat voor dat geld die speaker behoorlijk goed klinkt,

One World Concepts

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

B_FORCE schreef op donderdag 18 november 2004 @ 13:33:
de CS is toch alleen maar magnetisch afgeschermt? Volgens mij maakt dat niet zo heel veel uit.
Maar idd er zijn meer merken dan Visaton, hoewel ik moet zeggen dat voor dat geld die speaker behoorlijk goed klinkt,
Simuleer het! De CS'en hebben een sterkere magneet, er is dus wel zeker een verschil!

Volgens mij doet de 4 Ohm versie het ook beter...

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 18-11-2004 13:43 ]

• B_FORCE
  • Niet online
mm, jah, was al bezig ;) . Maar het verschil is wel klein (bij mij dan)
Bij de 4 ohmige variant is het wel duidelijker te zien (B_FORCE baalt nu dat hij destijds geen SC heeft gekocht :P :/ )

[ Voor 47% gewijzigd door B_FORCE op 18-11-2004 13:57 ]

One World Concepts

• SteeringWheel
deepspace schreef op donderdag 18 november 2004 @ 13:31:
En als je voor de fronts iets heel anders dan de W170s pakt? Ik bedoel, de wereld is groter dan alleen Visaton ;) Maar, probeer echter eens de W170CS 4 of 8 te simuleren. Ik denk dat die het beter doet in een kleinere kast!
Het mooiste zou ik vinden als alle speakers hetzelfde uiterlijk hebben, alleen de fronts iets groter, dus zodoende.
En die w170sc 4 ohm doet het wel leuk ja in 18l in vergelijking met de w170s8. Maar eigenlijk wou ik alle speakers dezelfde weerstand geven. Ook is de tweeter 8 ohm. Of maakt dit allemaal niet uit 8)7 ?

Verwijderd

SteeringWheel schreef op donderdag 18 november 2004 @ 14:06:
[...]

Het mooiste zou ik vinden als alle speakers hetzelfde uiterlijk hebben, alleen de fronts iets groter, dus zodoende.
En die w170sc 4 ohm doet het wel leuk ja in 18l in vergelijking met de w170s8. Maar eigenlijk wou ik alle speakers dezelfde weerstand geven. Ook is de tweeter 8 ohm. Of maakt dit allemaal niet uit 8)7 ?
Kijk, als je dit soort dingen niet weet is het waarschijnlijk verstandiger om bij een bestaand ontwerp met filter te blijven. Dan weet je dat het goed is en dat er niks "kapot gaat".
Vooral zelf een filter ontwerpen gaat nog veel problemen opleveren op deze manier.

• B_FORCE
  • Niet online
Je kan bv met deze speakers naar de ALto serie kijken. Bv de Alto 1 (die heb ik min of meer ook, alleen andere hoge tonen)

One World Concepts

• SteeringWheel
Verwijderd schreef op donderdag 18 november 2004 @ 14:47:
[...]

Kijk, als je dit soort dingen niet weet is het waarschijnlijk verstandiger om bij een bestaand ontwerp met filter te blijven. Dan weet je dat het goed is en dat er niks "kapot gaat".
Vooral zelf een filter ontwerpen gaat nog veel problemen opleveren op deze manier.
Dan weet je misschien dat het goed is, maar je hebt nog niks geleerd... Ik probeer het gewoon ála trial and error :9 . In de startpost staat een link naar sound.westhost.com
SteeringWheel schreef op donderdag 18 november 2004 @ 10:24:
Oh ja, even over het filter. Dit wou ik dus volgens deze methode berekenen. Is niet ideaal ja, maar dit wil ik eerst proberen. Dan met de tijd wil ik met behulp van Speaker Workshop metingen aan de speaker verrichten en eventueel het filter verbeteren.
Dit is de reden ook dat ik goedkope drivers heb gekocht, mocht het echt helemaal niks worden is het toch een leuke en leerzame ervaring geweest, toch?

En over die verschillende weerstanden heb ik gelezen dat het het handigst is om die een beetje gelijk te houden om zo een zo vlak mogelijke impedantiecurve te verkrijgen. ja en ik weet ook wel dat de opgegeven 8 ohm 'nominaal' is en dat de weerstand met de frequentie veranderd en dat je een zobel nodig hebt

[ Voor 3% gewijzigd door SteeringWheel op 18-11-2004 15:28 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

SteeringWheel schreef op donderdag 18 november 2004 @ 15:26:
En over die verschillende weerstanden heb ik gelezen dat het het handigst is om die een beetje gelijk te houden om zo een zo vlak mogelijke impedantiecurve te verkrijgen. ja en ik weet ook wel dat de opgegeven 8 ohm 'nominaal' is en dat de weerstand met de frequentie veranderd en dat je een zobel nodig hebt
Dat is eigenlijk alleen echt belangrijk met een buizenamp. Zolang je geen grote schommelingen heb maakt het allemaal niet al teveel uit. een verloop van 4 naar 8 Ohm is niet erg hoor.

Verwijderd

SteeringWheel schreef op donderdag 18 november 2004 @ 15:26:
[...]
Dan weet je misschien dat het goed is, maar je hebt nog niks geleerd... Ik probeer het gewoon ála trial and error :9 . In de startpost staat een link naar sound.westhost.com
Have it you way, maar van een bestaand ontwerp nabouwen leer je ook echt wel wat hoor. Het hangt ook een beetje er van af wat je er mee wilt. Als het echt om het leren gaat dan moet je het vooral doen.
[...]
Dit is de reden ook dat ik goedkope drivers heb gekocht, mocht het echt helemaal niks worden is het toch een leuke en leerzame ervaring geweest, toch?

En over die verschillende weerstanden heb ik gelezen dat het het handigst is om die een beetje gelijk te houden om zo een zo vlak mogelijke impedantiecurve te verkrijgen. [..]
Je kan best een 4 en een 8 ohms driver combineren, daar moet je in je filter ontwerp dan wel rekening mee houden. Ook het verschil in efficiëntie tussen tweeter (hoge-) en woofer (lage efficiëntie) is belangrijk.
Als je die bovenstaande link volgt (en op genoeg andere sites) krijg je een standaard filter, daarna ga je meten (zoals ook op die site staat volgens mij) en aanpassen. Opnieuw meten en weer aanpassen. Ga er dan maar van uit dat je er veel tijd mee kwijt bent om steeds weer een onderdeeltje in het filter te vervangen en het resultaat te meten. Ook kost het veel geld :P

Een andere manier is om met een goed simulatie pakket te werken (met filter optimalisatie). Dan zul je in eerste instantie nog steeds je drivers door moeten meten maar kan je adhv het programma een geoptimaliseerd filter uitrekenen. Dit scheelt je uiteindelijk veel tijd en geld.

Het enige probleem is dat die programma's vaak nogal aan de prijs zijn en slecht verkrijgbaar.

Succes in ieder geval en maak de juiste keuze!

• SteeringWheel
Ok, bedankt voor de reply's! _/-\o_
Het plan is nu als volgt: eerst 9 á 10 liter br met de w130s en de dt-107. Als dit een beetje slaagt zie ik wel weer verder. Pics volgen als ik daar aan toe ben! :9~

• SteeringWheel
Updeet! De eerste bouwpics. It's not much but it's something... :)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/d.l.quach/DIY2/001-.jpg
Mét bracing

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/d.l.quach/DIY2/002-.JPG
Frontje is te groot, wordt mooi afgefreesd met de kopiëerfrees. B)

Verwijderd

Erg slim om de voorkant wat groter te maken, zo krijg je het erg strak. Mij overkomt het nog te vaak dat het net 1mm te smal is ;).

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Wat ik zelf altijd doe is juist de boven- en onderkant "op" de zijkanten lijmen ipv de zijkanten op de boven/onderkant, als je begrijpt wat ik bedoel. Hierdoor kunnen ze veel meer gewicht dragen, nadeeltje is wel dat je het randje, wat bijna altijd onstaat door het werken van het MDF, aan de zijkant hebt zitten.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• SteeringWheel
@taco: ik heb dit inderdaad met zin zo gedaan, ook omdat ik bij de bouw van de axx1010 merkte dat naden nogal lastig zijn weg te werken. Nu zijn de plankjes iets te lang en naden goed opgevuld met lijm. Ik hoopte dat je op deze manier helemaal geen naden weg te werken hebt. :Y)

@mm: bij de axx1010 heb ik dat inderdaad ook zo gedaan, maar net wat je zegt zitten dan de naden aan de zijkant. Omdat dit een klein speakertje wordt vond ik het belangrijker om de naden niet aan de zijkanten te hebben, alhoewel dit ten koste gaat van de sterkte. >:)

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-07 10:16

sphere

Debian abuser

m.m schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 09:29:
Wat ik zelf altijd doe is juist de boven- en onderkant "op" de zijkanten lijmen ipv de zijkanten op de boven/onderkant, als je begrijpt wat ik bedoel. Hierdoor kunnen ze veel meer gewicht dragen, nadeeltje is wel dat je het randje, wat bijna altijd onstaat door het werken van het MDF, aan de zijkant hebt zitten.
Construeer je de kast dan zonder deuvels of lamello's? Het lijkt me dat je dat randje wel weg zou kunnen krijgen met twee-componenten plamuur. Er staat hier in dit subforum nog een freaky center van ene meneer deepspace, volgens mij zat daar ook "een randje" in, maar dat is toch aardig bijgetrokken zou ik willen zeggen 8)

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• JT
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Gewoon bandschuurmachine gebruiken 8) Is een wonderapparaat 8)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

hmmm wat lijkt dat op het standaard behuizinkje van een wharfedale diamond iv boekenkast speakertje.

de mijne zijn ook met de w130s uitgevoerd, nadat de orriginele uitgefikt waren. heb alleen nog 2 orriginele tweaters die aan vervanging toe zijn, en daar lijkt mij dat tweetertje wat jij gebruikt wel erg geschikt voor.

maak jij achterop een bass reflex poort of hou jij ze dicht?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2005 15:10 ]

• SteeringWheel
@sphere2: ik gebruik per vlak twee deuvels om de boel op z'n plaats te houden. Kan je het makkelijk in je uppie in elkaar lijmen. En doordat sommige vlakken te ruim zijn, en goed opgevuld met lijm, hoop ik helemaal geen plamuur nodig te hebben. >:)

@frank2kill: of de tweeter geschikt is weet ik niet, heb hem nog niet eens gehoord. Maar hij was goedkoop en volgens de specs wel redelijk goed.
Basspoort komt idd aan de achterkant, anders werd de voorkant zo hoog en een vierkante vind ik niet echt mooi voor zulke speakertjes. 8)

Verwijderd

ow die tweeters komen overeen met mijn huidige tweeters in de wharfedales.

ik heb het idee dat jou speakertjes een warm engels geluid gaan weergeven

weet je al hie je het gaat filteren? ik zal de specs van mij 2weg filter even opschrijven als ik thuis ben.

al weet ik niet of het zin heeft om de w130s te filteren, want dat is een breedband speakertje maar ja in de wharfedale is die ook gefiltert.

persoonlijk zou ik alleen een filtertje tussen de tweeter plaatsen.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2005 16:12 ]

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-07 10:16

sphere

Debian abuser

SteeringWheel schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 15:47:
@sphere2: ik gebruik per vlak twee deuvels om de boel op z'n plaats te houden. Kan je het makkelijk in je uppie in elkaar lijmen. En doordat sommige vlakken te ruim zijn, en goed opgevuld met lijm, hoop ik helemaal geen plamuur nodig te hebben. >:)
Ik vind deuvels irritant werken. Het is lastig om het goed tegenover elkaar te krijgen vind ik. Maar als je ze alleen verticaal gebruikt met oversizede plaat maakt dat minder uit, als ze dan maar wel op goede afstand van elkaar zitten. De uitstekende randen frees je toch weg.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 16:09:
al weet ik niet of het zin heeft om de w130s te filteren, want dat is een breedband speakertje maar ja in de wharfedale is die ook gefiltert.

persoonlijk zou ik alleen een filtertje tussen de tweeter plaatsen.
Hoe kom je er nou weer bij dat de W130S een breedbandertje is.. gewoon een mid-bas unit hoor. :)

En waarom zou je m iet filteren dan?? Dat slaat nergens op.. Die tweeters zorgen toch voor het hoog??

En kijk eens naar die curve;
Afbeeldingslocatie: http://www.visaton.com/bilder/frequenz/gross/w130s_fs.gif
Ik denk dat het wel aan te raden is om 'm te filteren ;)

Verwijderd

nou je het zegt... 8000 Hz als topgrens, da's idd niet hoog

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 17:00:
nou je het zegt... 8000 Hz als topgrens, da's idd niet hoog
Da's wel hoog! Maar verwacht geen tweeter-hoog.

offtopic:
^^

[ Voor 12% gewijzigd door Barry|IA op 13-01-2005 17:35 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

offtopic:
kun je niet gewoon tweeter zeggen?

Hoger dan 4khz moet je niet gaan met zo'n driver, de dispersie wordt wel erg klein boven de 4khz.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• SteeringWheel
Ja, dacht zelf aan 3khz crossover frequentie, komt ook mooi uit met de tweeter (fs 1250hz).

• SteeringWheel
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/d.l.quach/DIY2/003-.JPG
De br regenpijp :7

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/d.l.quach/DIY2/004-.JPG
Lijmklemmen...

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/d.l.quach/DIY2/005-.JPG
Br pijp af.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/d.l.quach/DIY2/006-.JPG
Speakertjes eindelijk dicht. Morgen aan de afwerking beginnen! >:)

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Keurig gedaan! :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Idd zit erg nice uit! :)

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-07 18:01

Shunt

Boe

mooi dat jij dit post. want ik zit met exact de zelfde gedachte zelfs de zelfde drivers.
alleen nog even kijken of ik echt niets kan doen met de speakertjes uit mijn z-680.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• SteeringWheel
Tnx! :P
Maar het moeilijkste moet nog komen: het filter. Het moet ook nog ergens naar klinken natuurlijk! :Y)

• SteeringWheel
Nu de kasten bijna af zijn, ben ik me wat uitgebreider aan het oriënteren op het wisselfilter en dan met name de onderdelen daarvan. Ik begrijp dat voor condensators MKT toch wel het minimum is, maar heb ook gelezen dat het voor onderdelen die parallel (=uit de signaalweg) met de driver staan minder kritisch is dan voor onderdelen die in serie (=in de signaalweg) met de driver staan. Voorbeeldje van sound.westhost.com:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/d.l.quach/DIY2/filter-vb.gif
In dit voorbeeld zou dus onder andere het zobel netwerk uit mindere kwaliteit componenten kunnen bestaan, of is dit bullshit en is het wel hoorbaar als je dit in plaats van MKT met bipolaire elco's doet. Ook worden zogenaamde 'voorverouderde' bipolaire elco's verkocht die daardoor niet meer van waarde zouden veranderen. Klopt dit en is dit het enige nadeel van bipolaire elco's?
Ik hoop dat de wat meer ervaren DIY'ers hiermee kunnen helpen. :Y)

• B_FORCE
  • Niet online
mjah, ik denk persoonlijk ook wel dat die MKTjes net wat beter zijn. Ik heb in mijn eigen speakers zelfs MKT voor MKP vervangen en ik (en anderen) vind hem toch net ietsje beter klinken. (mijn broer viel het op, terwijl hij niet eens wist of ik ze al vervangen had :) )

Het maakt soiweso niet uit, want die MPK's of MKT's zijn echt niet zo duur. Dus daar zou ik geen zorgen van maken.

Over die 'voorveroudere' elco's , daar geloof ik niet zo in.

Dat is volgens mij typisch weer iets wat bij het 'audiofiele geloof ' hoort.

[ Voor 6% gewijzigd door B_FORCE op 19-01-2005 12:53 ]

One World Concepts

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

SteeringWheel schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 12:35:k begrijp dat voor condensators MKT toch wel het minimum is, maar heb ook gelezen dat het voor onderdelen die parallel (=uit de signaalweg) met de driver staan minder kritisch is dan voor onderdelen die in serie (=in de signaalweg) met de driver staan. Voorbeeldje van sound.westhost.com
Tja, keuze van compontenten is altijd lastig. Sommigen vinden dat alles van topkwaliteit moet zijn (aangezien het signaal overal door beinvloed wordt, dus niet alleen door de signaalweg), anderen vinden dat alleen de signaalweg top moet zijn. Ik zou zelf gewoon geen biplaire elko's gebruiken. MKT's hoeven niet zo duur te zijn. Het prijsverschil is niet erg groot. Misschien voor de tweeter MTP gebruiken, maar of dat echt nodig is, is de vraag. De kosten moeten natuurlijk wel een beetje in verhouding staan.

Pagina: 1