Toon posts:

Juiste videokaart voor dual Photoshop / Illustr8 werk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ben nu al een tijdje op internet aan het surfen / topics aan het lezen op got, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik zal de situatie even uitleggen. Ik werk momenteel met een Club3D Radeon 9200 SE, dual out. Ik heb 1 21"monitor en 1 17"monitor staan (voor paletten en internet explorer).

Op het moment dat ik met Photoshop of Fireworks een paar uurtjes aan het werk ben en steeds meer objecten /layers in de bestanden krijg, wordt hij steeds langzamer . Een simpel vierkantje slepen gaat traag. Bij het wisselen van applicaties (bijv naar Outlook) geeft wel eens een soort van blauw/grijs scherm met de melding : te weinig geheugen. Een ctrl-alt-del naar processen leert mij dat photoshop , illustrator of firworks soms 200 mb aan geheuen in beslag nemen.

Nu wil ik dus een nieuwe kaart gaan aanschaffen maar ik zou bij god niet weten welke. een x800? een matrox (schijnt voor 2d werk goed te zijn), of een 9800 PRO

Ik heb verder 1gig intern MB DDR geheugen, dus ik neem aan dat het daar niet aan ligt?

Iemand advies?

Verwijderd

matrox met 128mb is opzich genoeg.
Wat wel heel belangrijk is je geheugen.
Je kunt er beter nog een reepje van een gig bijkopen.

Ik heb hier een machine staat met 2Ghz, 2Gig, Matrox Parhelia 512 met 128MB.
Hierop staan 2x 21 Inch monitoren.
Werk ook vaak met veel programma's open en photoshop zuigt aan het geheugen.

Verwijderd

En dan je swapfile verkleinen en je schijf defragmenteren.

Verwijderd

Topicstarter
[b][message=22151459,noline]
Ik heb hier een machine staat met 2Ghz, 2Gig, Matrox Parhelia 512 met 128MB.
Hierop staan 2x 21 Inch monitoren.
Werk ook vaak met veel programma's open en photoshop zuigt aan het geheugen.
Heb je dan 2 van die kaarten? Of is dat een dual kaart?

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

1 gig moet genoeg zijn. Je moet alleen wel je 'scratchdiscs' goed instellen, namelijk op een HD met veel ongefragmenteerde ruimte. Bij voorkeur een lege partitie speciaal voor PS. En dus bij voorkeur niet op die schijf waar je ook je internet-tempfile, je pagefile e.d. op hebt staan.

Kijk ook naar het maximaal geheugen dat in PS ingesteld kan worden. Als dat op 128MB staat zuigt het natuulijk aarsch... :)

Kortom, RTFM, qua Photoshop voorinstellingen. Ik heb nooit problemen gehad toen in 512MB had, en nu met 1 GB helemaal niet meer.

Je videokaart heeft er zo goed als niets mee van doen. Voorbeeld: met een Matrox van 8MB zou dat al lukken, die van 32 MB zijn zat. Dus met één van 64 of 128MB kom je er wel :)

PS: die van 8MB was op mijn PII 233, daarna heb ik diverse kaarten gehad, nu een 9000Pro, geen vuiltje aan de lucht, dualhead of niet maakt niet uit voor 2D-prestaties. En ik werk beroepsmatig met Mac en PC en voortdurend in PS en Ill (alle versies wel gehad :)

[ Voor 20% gewijzigd door Ramzzz op 18-11-2004 10:20 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 18 november 2004 @ 10:13:
En dan je swapfile verkleinen en je schijf defragmenteren.
Ik dacht juist dat je swapfile groot moest zijn?????

Verwijderd

Juist niet. Hoe minder de pc gaat swappen hoe beter. Dus, meer geheugen en swapruimte kleiner maken.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Verwijderd schreef op donderdag 18 november 2004 @ 10:18:
[...]

Ik dacht juist dat je swapfile groot moest zijn?????
Swappen is steeds heen en weer schrijvenop je HD. Da's trager dan je geheugen... Veel geheugen: kleinere swapfile nodig. Da's nou precies het nut van veel geheugen...

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-08 12:41

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Je gebruikt toch wel XP he? geen windows 9x ? Video kaart zou voor 2d tegenwoordig niet meer (zoveel) moeten uitmaken. Dus dat geld zou ik een lege ongefragmenteerde harde schijf stoppen voor tempfiles/extra grote swapfile of een extra ram sticky.

Je zou e.v.t nog wel de video driver kunnen updaten met de laatste van ati.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
Ramzzz schreef op donderdag 18 november 2004 @ 10:24:
[...]

Swappen is steeds heen en weer schrijvenop je HD. Da's trager dan je geheugen... Veel geheugen: kleinere swapfile nodig. Da's nou precies het nut van veel geheugen...
Hmm hij staat nu op 2048MB.... Wat zal ik er van maken dan?

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-08 08:04
Lijkt mij inderdaad niet echt het probleem van de videokaart. Al is een Matrox voor puur 2D zeker top. Het is inderdaad eerder geheugenprobleem. En als je geheugen vol is wordt je hele pc trager, ook in beeldopbouw.
Heb het zelf ook regelmatig (19" CRT en 17"TFT met Hercules Radeon 9500 Pro -> 9700 Pro, tijdelijk maar 512 Mb geheugen) en enige remedie is tussentijds even Illustrator en/of Photoshop even platgooien en opnieuw opstarten. Ze vreten gewoon veel geheugen als je erin werkt. Zeker als je sleurt en pleurt komt je object als clipboard 3 keer voor: 1 keer in Windows, 1 keer in Illustrator en 1 keer in Photoshop... :( Iets wat dan veel scheelt is om af en toe undo/history/clipboard te purgen (onder Edit, Leegmaken onder Bewerken voor NL-versies), dan komt er ook weer wat geheugen vrij. Let er uiteraard wel op wanneer je dat doet, zodat je niet belangrijke undo's/history kwijt bent! Damn, kom er net achter dat dit alleen in Pshop zit (althans, Illu 10 heeft dit nog niet... :'( )
[slightly ot]Oh, en niet te snel de nieuwste versies van Illu en Pshop nemen, die van CS slurpen al helemaal geheugen! [/slightly ot]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Verwijderd schreef op donderdag 18 november 2004 @ 10:29:
[...]

Hmm hij staat nu op 2048MB.... Wat zal ik er van maken dan?
Swapfile? Laat het door Windows beheren (systeeminstellingen) Gaat bij mij in elk geval altijd wel goed (behalve als ik tegelijkertijd iets Kazaa-achtigs of Bittorrent of zo laat meelopen ;) )

Je kunt PS de helft van je intern geheugen toewijzen. Dan heb je zat over voor andere zaken.

Zowel Illustrator als Photoshop hebben 'unlimited undo'!

[ Voor 6% gewijzigd door Ramzzz op 18-11-2004 10:34 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-08 12:41

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ramzzz schreef op donderdag 18 november 2004 @ 10:33:
[...]
Swapfile? Laat het door Windows beheren (systeeminstellingen) Gaat bij mij in elk geval altijd wel goed [small]
Tijdens het vergroten van de swapfile krijg je juist de melding dat windows wellicht niet genoeg geheugen heeft. Bovendien fragmenteert hij als je regelmatig over de KLeine hoeveelheid heen gaat.

Dus -> klein zetten -> reboot -> deframgenteren -> Groot zetten , met optie nog groter te laten worden. (reboot)
De swapfile verdlen over alle snelle schijven van je systeem wil ook helpen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

leuk_he schreef op donderdag 18 november 2004 @ 10:54:
[...]

Tijdens het vergroten van de swapfile krijg je juist de melding dat windows wellicht niet genoeg geheugen heeft. Bovendien fragmenteert hij als je regelmatig over de KLeine hoeveelheid heen gaat.

Dus -> klein zetten -> reboot -> deframgenteren -> Groot zetten , met optie nog groter te laten worden. (reboot)
De swapfile verdlen over alle snelle schijven van je systeem wil ook helpen.
Je haalt hier toch de PS-cashefile en de Windows swapfile-instellingen toch niet door elkaar hè?

Pagina: 1