Toon posts:

ICS als je al gedeelde internet verbinding hebt?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai Windows XP Pro SP2 en krijg via m'n overbuurman internet doormiddel van een 2 Linksys WAP54G's in network bridge mode wat zeer goed bevalt!

Dat netwerkt ziet er als volgt uit:

Bewoner 1 (komt internet verbinding binnen) gebruikt zelf internet en van zijn woning lopen 2 UTP kabels. Een naar zijn onderbuurman en een naar mijn overbuurman.

Bij mijn overbuurman gaat via een switch 1 connectie naar zijn PC en 1 connectie naar de WAP54G network bridge waardoor ik dus internet krijg.

Dit voldoet prima.

Nou heb ik thuis echter 2 PC's die via WLAN met elkaar aangesloten zijn (PC1 draait softwarematige AP), een Xbox via LAN aangesloten op PC1 en ik wil nog een bluetooth netwerkje met m'n PDA aanleggen.

Nou wil ik eigenlijk dat via de soft-AP van PC1 internet wordt doorgegeven aan PC2, via bluetooth naar PDA en via de bestaande LAN verbinding (tussen PC1 en Xbox) ook aan m'n Xbox. IP Configuratie is als volgt:

PC1 internet LAN (WAP54G): dynamisch in 192.168.0.x range
PC1 WIFI naar PC2: 192.168.3.50
PC1 LAN naar Xbox: 192.168.3.12
Xbox: 192.168.3.13
PC2: 192.168.3.51
Bluetooth voor PDA is nog niet ingesteld; eerst dit maar aan de praat krijgen.

Hoe kan ik dat het beste realiseren?

Ik heb het met ICS geprobeerd, maar dat wou niet en na wat zoeken kwam ik d'rachter dat dat niet lukt omdat BEWONER1 z'n ip al op 192.168.0.1 staat ingesteld.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Je zult de NIC's in PC1 moeten bridgen :)

Ze moeten ook gewoon in de 192.168.0.x-range komen die PC1-internet-LAN ook heeft.. Dubbel NAT is namelijk sowieso nooit echt fijn en zoals je ziet geeft ICS nog meer probleempjes. Eventueel een firewall op PC1 zetten (interface internet-LAN) zodat je buurman niet bij je PC2 en XBox etc kan :)

Verwijderd

Topicstarter
Dus alle NICS in PC1 die internet moeten hebben EN de PC1 NIC waar internet op binnenkomt met z'n allen bridgen en dan wordt internet automatisch doorgegeven naar PC2/Xbox/PDA?

Dat moet perse in dezeflde 192.168.0.x range zitten? Al onze IP's zijn namelijk dynamisch, dus zal het ongetwijfeld voorkomen dat ik op een gegeven moment een conflict krijg met ip dat thuis statisch ingesteld is en dynamisch aan een van de buren wordt toegekend.

Ik draai de standaard Windows XP Firewall die in XP2 zit.
1) is dit trouwens wel een goede firewall? Of is 3rd party (en zo ja welke) toch echt aan te raden?

2) indien niet 3rd party, waar maak je een "rule" ofzo in XP2 firewall opdat de rest van het "internet netwerk (buren)" niet op m'n Xbox/PC2/PDA kunnen komen?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2004 09:14 ]