Hierbij mijn review over de Apple iPod 20GB 4G:
Inhoudsopgave:
1: Inhoud van de doos
2: Data-transfer
3: Afspelen muziek
4: Geluidskwaliteit
5: Instellingen
6: Software
7: Foto's
1: Inhoud van de doos
- Apple iPod 20GB 4G
- USB 2.0 + Firewire kabel
- Oordopjes
- Lichtnet adapter
- Handleidingen
- Software installatie cd
2: Data-transfer
USB 1.0
De overdracht met USB 1.0 is vrij traag. Je zult hierbij ongeveer 1 MB per seconde halen, voor grote collecties muziek tegelijk zal je dit dus veel tijd gaan kosten. (5GB ca.: 1,5 tot 2 uur)
USB 2.0
De overdracht met USB 2.0 is een heel stuk sneller dan USB 1.0. Als je een cd van ongeveer 60 MB overzet naar het apparaat duurt dit ongeveer 10 sec. Dit is ongeveer 6 MB per seconde. Het overzetten van 5GB zal ongeveer 15 min. tot een half uur duren.
FireWire
Ik heb het overzetten met FireWire nog niet kunnen proberen, omdat mijn computer geen aansluiting daar voor heeft. Mijn buurjongen heeft ook de iPod en wel een computer met FireWire. Hij zegt dat dit nog sneller is dan USB 2.0
3: Afspelen muziek
Het selecteren van het nummer dat je wilt afspelen gaat erg makkelijk. Dit komt door het grote scherm en de simpele indeling van de menu's. Tussen de nummers in zit even een korte pauze, maar dit is echt miniem.
Het apparaat heeft weinig tijd nodig om een nummer te laten spelen. Soms moet ie even laden om een nummer af te gaan spelen, maar dit komt bij lange na niet bij elke skip voor.
Het spoelen met nummers gaat behoorlijk snel. De snelheid van het spoelen bouwt snel op, dus wel goed blijven opletten.
Het afspelen in de 'Shuffle-mode' is wel leuk om eens te gebruiken, maar ik zou het zelf niet zo snel gebruiken, omdat ik alleen cd's op het apparaat zet waarvan ik niet elk nummer echt mooi vindt.
Zoeken op nummers is erg makkelijk en kan op vele manieren; in Afspeellijsten, in Artiesten, in Albums, in Nummers, in Genres en in Componisten. Ik gebruik zelf het meest de manier Artiest - Album - Nummer.
Het is geen nadeel dat je niet kunt zoeken op letter, want het scroll-wheel van de iPod werkt supersnel.

4: Geluidskwaliteit
Ik heb wel enige ervaring met andere MP3-spelers (zowel Flash als HDD) waardoor ik redelijk objectief kan oordelen over het geluid. In vergelijking met zo'n (simpel) Flash spelertje is het geluid al stukken beter met de standaard meegeleverd dopjes. In vergelijking met een Creative Zen 60GB met diens standaard meegeleverde dopjes vind ik ze niet veel voor elkaar onder doen. Ik heb ook al enkele andere koptelefoons in combinatie met de iPod geprobeert en dat gaf een veel beter geluid dan met de standaard dopjes. De andere koptelefoons waren overigens geen bijzonder dure of goede koptelefoons.
5: Instellingen
Je kunt redelijk wat veranderen aan de instellingen van de iPod. Zoals het hoofdmenu aanpassen aan je wensen en je voorkeur instellen bij de equalizer. Het backlight van de iPod heb ik standaard aan staan (gaat wel uit, maar bij elke aanraking springt ie meteen weer aan). Er is ook in te stellen na hoeveel tijd het backlight uit moet gaan. Ook de instellingen van het contrast zijn erg goed. Daarbij zijn er nog vele verschillende aanpasbare instellingen zoals taal (ook Nederlands), tijd en adressen.
6: Software
Er is niet veel meegeleverde software bij de iPod. In feite wordt de iPod geïnstalleerd op je computer en kun je optioneel iTunes installeren. Dit heb ik wel gedaan en ik moet zeggen dat dit programma fijn werkt. Het werkt erg simpel en de bestanden zijn makkelijk aanpasbaar. Daarbij is er ook nog de mogelijkheid om verschillende speciale Playlists aan te maken en om bijvoorbeeld (ook als je de iPod niet aangesloten hebt) radio te luisteren.
7: Foto's

De iPod 4G

iPod in zijn (optionele) Docking Station (€ 39,95)

Naast een Philips discman

Naast een Packard Bell flash-mp3 speler

iSkin-hoesje in de kleur Sonic Blue (€ 29,95)

De iPod moet door het (goed uitrekbare) gat van het scherm heen

De iPod in het hoesje met het meegeleverde beveiligingsglaasje er ook voor

Naast de Creative Zen 60GB