Toon posts:

Beeldscherm maakt een hoog geluid (gesis)

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Iiyama Vision Master 1451 maar als ik de PC aanzet maakt mijn beelscherm een hoog gesis. Het is zeg maar net alsof het gesis een beetje schor is ofzo. Wat me ook opvalt is dat het een hoger of harder geluid maakt als het beeldscherm veel wit moet vertonen.

Het is ook wel storend want het lijkt wel steeds erger te worden. Bij de aanschaf ervan (4 maanden terug) maakte het voor zover ik nog kan herrineren ook wat geluid maar daar kon ik wel mee leven. Ik zet het scherm wel vaak uit. De PC laat ik aan staan maar het scherm zet ik gemiddeld 4 keer per dag aan/uit en ik wil er ook nog eens KVM switch tussen hangen. Is dit soms schadelijk?

Refresh rate veranderen van 85 op 1280 * 1024 naar 75 1280*1024 maakt het gesis een stuk minder. Ik heb verschillende drivers geprobeerd (zowel ATi als Omega). Volgens de specificaties moet het scherm 1280 * 1024 op 85 hertz aankunnen. Ik heb een Sapphire Radeon 9800pro.

Alvast bedankt!

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-08 11:01

MRic3

Of praat ik weer poep?

mss een keer degaussen (oid) .. zit mss in het menu verborgen mss gaat het automatisch.

Ik heb ook een keer een piepend scherm gehad, een keer goed er tegenaan slaan werkte. Nadeel ik moest wel steeds harder gaan slaan.. en op een geven moment (na maanden) was ie compleet out of focus :P.....

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-08 10:21

Sjod

Ik ben goed luisterend

Heb het gehad op mijn TV, toen was de trafo stuk :(

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-08 20:59
heeft te maken met de hoogspanningstrafo van je beeldbuis.
doet die van mij ook. nix aan de hand.

• sddb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-07 14:52
Heb ik ook gehad bij een 17" IIyama. Deze is 2 x zonder resultaat terug geweest, omdat men het niet kon reproduceren. Daarna het advies gekregen het stopcontact te aarden. Daarna was het acceptabel, maar nog wel hoorbaar, inderdaad ook bij witte/hoog contrat beelden.

Volgens mij is de oorzaak te zwakke hoogspanningstrafo die IIyama in de budget monitors stopt. Kijk maar eens naar de rand van het beeld bij wisselen van zwart beeld naar wit beeld. Deze krimpt dan even en zet weer uit.

Bij IIyama pro's nooit last gehad van piepen en dat krimpen.

Acceptabel is overigens erg subjectief, dus als het met aarden niet weg is zou ik (ondanks mijn eigen ervaring) toch garantie claimen bij IIyama (die is 3 jaar on-site, je krijgt dan een ruilmonitor voor de duur van de reparatie).

Verwijderd

Topicstarter
Dat het beeld soms krimt en weer terug springt bij vensters openen heb ik ook ja :)

Kijk het nog even aan en als het erger wordt dan breng ik hem terug.

Maar heeft te vaak aan en uit zetten geen schade voor het scherm?

Verwijderd

Hmmm... dat heb ik dus ook, een piepend, krijsend, sissend geluid (kies de beste omschrijving :) ), geproduceerd door mijn Iiyama Vision Master Pro 411. De frequentie van het lawaai varieert met de kleur van het getoonde beeld (een voornamelijk wit beeld maakt een hoger frequent geluid). Daarbij vertoont het beeld ook allerlei trillingen. Het probleem treedt op als het scherm een tijdje niet in bedrijf is geweest. Een paar minuten nadat het scherm is aangezet houdt, het op.

Mijn scherm is geaard aangesloten, altijd geweest. Bij mijn ervaring heeft degaussen, wat elke keer gebeurd bij het aanzetten van het scherm (dus niet vanuit stand-by stand), geen zin gehad. Het scherm is inmiddels een jaar of 3 oud en het verschijnsel treedt pas sinds ongeveer een jaar op

Nu hangt er een KVM-switch tussen het scherm en de verschillende systemen en pas sinds dat het geval is, treedt het geluid op bij het aanzetten. Ik heb een tijdje gedacht dat het daardoor mogelijk met het videosignaal te maken had, omdat het probleem zich pas voordeed nadat ik het scherm een tijdje aan de KVM-switch had hangen. Echter, het scherm direct aan een videokaart gekoppeld en dan aanzetten na een paar uur van inactiviteit en het probleem deed zich nog steeds voor. Het lag dus in ieder geval niet aan de KVM-switch, in mijn geval.

Dat kan ik me ook moeilijk nog voorstellen achteraf omdat deze alleen het videosignaal repliceert en niets te maken heeft met een probleem dat duidelijk met de beeldopbouw te maken heeft. Het beeld is na een paar minuten, dat het scherm aanstaat, weer normaal. Dat zou, vermoed ik, niet het geval zijn als het aan het videosignaal (de KVM-switch) lag.

Het zal dus inderdaad vast aan hoogspannigstransformator liggen of een ander onderdeel dat te maken heeft met de beeldopbouw (afbuigspoelen, het electronenkanon misschien?). Het geluid houdt vermoedelijk dus op als dit is opgewarmd.

Sinds een paar maanden heb ik ook te maken met het verschijnsel dat het scherm vlak nadat het aangezet is, moeite heeft met beeldschakelingen. Bijvoorbeeld het schakelen van het BIOS POST-scherm naar dat van het OS. Het scherm staat dan soms aan en uit te schakelen (naar stand-by modus). Even uitzetten en wachten tot het OS is geladen en het inlogscherm getoond wordt en dan het scherm weer aanzetten verhelpt dit (nog wel...).

Just my two cents...
Pagina: 1