Toon posts:

[Win XP] Hoe format c: en XP nieuw installeren op een laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit een beetje met een n00b vraag. Heb me al rot gezocht op dit forum, maar kon niks specifieks vinden (met de search-functie)

Ik heb een Asus laptop (jaar oud) en Win XP wil ik graag een nieuw installeren om de computer lekker schoon te maken. Nu moet ik dus format C:-en , maar met een oudere windows-versie kon ik dat nog wel, maar nu lukt me dat gewoon niet.

Vraag 1: hoe format c: ik bij Windows XP?

Daarnaast heb ik dus een Asus laptop en ik heb geprobeerd om in mijn bios te komen door del (zoals bij een normale computer) maar dat lukt niet, ook alle F-knoppen lukt ook niet, krijg alleen een melding hoe ik XP wil opstarten. Ik wil in de bios komen om in te stellen dat de DVD-Rom als eerste wordt gekozen door de computer bij opstarten om XP op de CD te pakken zodat hij kan installeren.

Vraag 2: hoe kom ik bij een laptop in de bios, en dan speciaal bij een Asus?

Verwijderd

vraag 1: booten van je xp cd, krijg je mooi menu

vraag 2: dat staat echt wel in je handleiding, en anders moet je ff het typenummer googlen

Verwijderd

WinXP wordt op een andere manier geinstalleer dan win 9x. Voor de installatie van win9x had je een dos omgeving nodig om mee te beginnen. Daarna kon je gewoon via setup.exe op de win cd de installatie starten.

Nu het antwoord op je vragen:

#1: WinXp kan het eenvoudigst worden geinstalleerd door gebruik te maken van booten vanaf de winxp cd. Hiervoor moet je in je bios waarschijnlijk de opstartvolgorde van de diverse media veranderen. Deze zal nu hoogstwaarschijnlijk staan op iets ind e trant van 1: floppy, 2: HD, 3 'iets anders'
Je zal floppy moeten veranderen in cd-rom speler.

Daarna de XP cd ind e speler stoppen en herstarten.

Windows XP zal nu beginnen met het installatie proces.

Als je helemaal nieuw wil beginnen dan kies je voor nieuwe installatie.

Je komt tijdens het installatieproces een onderdeel tegen dat er voor zorgt dat je harde schijf ingedeeld en geformatteerd wordt. Let op: data wordt tijdens dit proces volledig gewist en je kan normaal gesproken deze data niet meer terughalen. Dus zorg ervoor dat ALS je data wilt bewaren je deze eerst veiligstelt (denk bijvoorbeeld aan mail bestand en favorites....)

daarmee is ook vraag 2 beantwoord... ;-)

Verder kan je natuurlijk ook even verder kijken dan dit forum en googelen op instaleren van winXP. (Ik heb nu niet gekeken maar ik weet haast zeker dat dit ook in de winOS faq van dit forum staat)

Verwijderd

Topicstarter
Mijn dank is groot. Binnen een kwartier een antwoord waar ik lang naar zocht.