Toon posts:

AMD Athlon XP-A 2800+ overclockinfo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heey,
Is er misschien iemand die mij hier ff verder mee kan helpen?
Dit is wat ik heb:
Moederbord ID 08/13/2004-nVIDIA-nForce-JS61BC0CC-00

Moederbordnaam Chaintech 7NJL1 APOGEE

CPU Type AMD Athlon XP-A, 2166 MHz (12.5 x 173) 3000+ (standaard 2800+ dus)

CPU Aanduiding Barton

Core Spanning 1.65 V

DRAM Slot #1 512 MB (PC3200 DDR SDRAM)

CAS Latency 2.5T
RAS To CAS Delay 4T
RAS Precharge 4T
RAS Active Time 7T

Dit is dus hoe het er op dit moment voor staat bij mij. Als ik hem nu 1 stapje hoger zet is ie al instabiel en als ik mijn Vcore op 1,70 zet blijft het zo, kan ik die core nog hoger doen en zo ja hoe hoog? Of moet ik misschien die timing aanpassen.
Of zijn er nog andere waarden die ik aan kan passen? Helpt het misschien als ik mijn multiplier lager zet en dan de FSB hoger? Ik weet het niet.
In het "programaatje" everest geeft ie trouwens bij stepping A2 aan, weet iemand wat dat betekent.

Ik ben deze week voor het eerst bezig met overclocken dus alle hulp is welkom.

Bedankt en groet van "Pinhead"

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2004 22:06 ]

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Op lucht het ik m'n Tbred B al op 1.85 Volt gemarteld >:)
De multiplier zou je kunnen proberen, hoewel 173 MHz maar 6 MHz hoger is dan de standaard FSB.

• Carp_Hunter
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 15:01

Carp_Hunter

aka KiLLsLesS

Multiplier zal waarschijnlijk niet lukken. Vrees dat je een CPU hebt die na week 32 van 2003 (correct me if I'm wrong) is gemaakt en die zijn allen MP gelockt.

Heb net ook je stukjes gelezen in het Barton OC topic. Je grootste probleem vind je het verwijderen van je 256MB PC2700 stripje. Probeer es om je de FSB DDR divider te veranderen. Die zal nu wel op 1:1 staan (FSB hetzelfde als DDR) Zet deze es op 4:3. Dat houd in dat als je FSB op 200 zou staan je Ram op 333Mhz DDR draaien. Dat kan die PC2700 strip wel weer makkelijk aan.

Ook zou ik dan de Ram timingen op het bijna langzaamst zetten (kan ook wel es helpen).

En de laatste tip: gooi die Vcore es omhoog :P.
Op standaard Vcore zul je met een XP2800+ en luchtkoeling niet te veel wonderen moeten verwachten. 1.85-1.9 moet te doen zijn omdat je de Zalman CNPS7000 hebt.

Verder is het een kwestie van geluk hoever je kunt OCen. Ik heb een XP2000+ op 2153 gehad op luchtkoeling (standaard 1633Mhz) Ook draai ik een XP2500+ op standaard vcore en 200x11 (2200Mhz) en laagste stand koeling (lucht).

Hoop dta je er wat aan hebt en suc6 verder :P

-KiLLALoT- -Guild Wars Player LLL en WauS- -System- & -Server

Verwijderd

Topicstarter
Carp_Hunter schreef op woensdag 17 november 2004 @ 22:32:
Multiplier zal waarschijnlijk niet lukken. Vrees dat je een CPU hebt die na week 32 van 2003 (correct me if I'm wrong) is gemaakt en die zijn allen MP gelockt.

Heb net ook je stukjes gelezen in het Barton OC topic. Je grootste probleem vind je het verwijderen van je 256MB PC2700 stripje. Probeer es om je de FSB DDR divider te veranderen. Die zal nu wel op 1:1 staan (FSB hetzelfde als DDR) Zet deze es op 4:3. Dat houd in dat als je FSB op 200 zou staan je Ram op 333Mhz DDR draaien. Dat kan die PC2700 strip wel weer makkelijk aan.

Ook zou ik dan de Ram timingen op het bijna langzaamst zetten (kan ook wel es helpen).

En de laatste tip: gooi die Vcore es omhoog :P.
Op standaard Vcore zul je met een XP2800+ en luchtkoeling niet te veel wonderen moeten verwachten. 1.85-1.9 moet te doen zijn omdat je de Zalman CNPS7000 hebt.

Verder is het een kwestie van geluk hoever je kunt OCen. Ik heb een XP2000+ op 2153 gehad op luchtkoeling (standaard 1633Mhz) Ook draai ik een XP2500+ op standaard vcore en 200x11 (2200Mhz) en laagste stand koeling (lucht).

Hoop dta je er wat aan hebt en suc6 verder :P
Bedankt voor je reactie, hier kan ik eerst mee verder. Ik heb wel al die PC2700 eruit getrokken, dat ging nu wel goed. Moest de Fsb terug zetten op 166 Mhz.
Ik ben nu weer stap voor stap aan het verhogen, wel hele kleine stapjes. Tot nu toe gaat het goed. Heb ook de timing nu op 7-3-3-2,5 gezet.
Je vergist je trouwens met de koeling, ik heb nog geen zalman, die wil ik me gaan halen. Er zit nu nog gewoon standaard koeling op.
Laat nog wel ff weten hoever ik ben gekomen. :) :)

Hoe laag kan ik eigenlijk met die timing gaan, mocht dat nog nodig zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2004 11:47 ]

• Pink Panther
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-11-2025
Effe een vraagje.
Ik weet wel dat nforce chipsets een pci lock hebben, maar wat ik niet zeker weet is of je die in bios moet activeren.
Zoja dan zul je dit zowiezo moeten doen want als je de FSB verhoogd, gaat ook de PCI bus mee omhoog en dat vinden de meeste IDE controllers niet zo fijn m.a.g. crash.......

• SH4D3H
Volgens mij is dat bij nForce borden standaard aan, mijne is nog nooit meegegaan tijdens een OC sessie ...

Verwijderd

Topicstarter
SH4D3H schreef op donderdag 18 november 2004 @ 10:56:
Volgens mij is dat bij nForce borden standaard aan, mijne is nog nooit meegegaan tijdens een OC sessie ...
Oke, dit gaat me ff boven mijn pet. Zou een van jullie ff willen uitleggen wat jullie daar mee bedoelen en waar ik dat eventueel kan vinden. Ja oke in de bios maar onder welke "titel". :| :|
Heb al erg veel geleerd in 4 dagen maar daar weet ik nog niet zoveel van.

Groet "Pinhead".

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2004 11:06 ]

Verwijderd

De lock staat automatisch aan, die kun je niet uitzetten bij nforce borden :)

^^Als je de FAQ door leest en ''oude'' OC topics, kom je al erg ver ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2004 11:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 18 november 2004 @ 11:05:
De lock staat automatisch aan, die kun je niet uitzetten bij nforce borden :)

^^Als je de FAQ door leest en ''oude'' OC topics, kom je al erg ver ;)
Ben al weer helemaal op de hoogte, die MP is inderdaad gelockt. Ik weet wel hoe ik hem moet unlocken maar dat is nogal een vervelend klusje, voor nu in ieder geval. Ga eerst maar eens verder via de fsb oc-en en als ik niet verder kan dan probeer ik hem wel te unlocken. Ik wil toch het maximale eruit zien te krijgen.

• SH4D3H
Unlocken kan niet meer bij de nieuwere CPU's, gelockt blijft gelockt ...

Verwijderd

Topicstarter
SH4D3H schreef op donderdag 18 november 2004 @ 11:40:
Unlocken kan niet meer bij de nieuwere CPU's, gelockt blijft gelockt ...
Volgens mij kun je op de processor zelf bruggetjes solderen over die "gaatjes". Dat is toch immers waarmee de snelheid beperkt word.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2004 13:30 ]

• Carp_Hunter
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 15:01

Carp_Hunter

aka KiLLsLesS

Niet meer. Er zijn wel mods dat je je XP als MP kan laten herkennen en dan kun je in windows je multiplier instellen. Werkt alleen niet bij alle nieuwe XPs.

Het Unlocken zoals dat vroeger ging met de L1 bruggen werkt niet meer naar mijn weten.

-KiLLALoT- -Guild Wars Player LLL en WauS- -System- & -Server

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-01 00:41
Een tip: bij nforce 2 chipsets is het vaak beter als je de Ras active time op 11 zet, klinkt onlogisch maar uit de praktijk blijkt het vaak sneller te zijn. Verder klokt dat reepje pc2700 wel er slecht als het daar aan zou liggen, gisteren heb ik nog een reepje pc2100 op 171Mhz gekregen (2-2-2-11) en dat was gewoon budget geheugen :P

Verwijderd

Topicstarter
aapenootjes schreef op donderdag 18 november 2004 @ 14:43:
Een tip: bij nforce 2 chipsets is het vaak beter als je de Ras active time op 11 zet, klinkt onlogisch maar uit de praktijk blijkt het vaak sneller te zijn. Verder klokt dat reepje pc2700 wel er slecht als het daar aan zou liggen, gisteren heb ik nog een reepje pc2100 op 171Mhz gekregen (2-2-2-11) en dat was gewoon budget geheugen :P
Ik heb er nu gewoon een reepje pc3200 in.
En ik zit nu met fsb op 182 x MP 12,5. Vcore op 1,75 en ga straks mijn zalman erop zetten dus dan kan ik eerst es ff knallen.

Zo, na even wurgen en een nieuwe voeding zit mijn zalman cnps7000A erop en kan ik opnieuw beginnen met klokken. Ben zeer nieuwschierig wat de resultaten zijn straks, ik laat het nog wel even weten.

Groet "Pinhead"

Edit: Ik ben nu een poosje bezig en het gaat voortreffelijk. Heb alleen nog maar Fsb verhoogd en zit nu op kloksnelheid 2255 Mhz(normaal 2100 Mhz). Fsb staat op 180, temp = 44 gr
Is nog niet zoveel maar ik ga hoger.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2004 11:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke dan,

Zit nu met fsb op 200, Vcore op 1,95, timing op 8-4-4-2,5. En tot nu toe is ie stabiel.
Draai nu op 2500 Mhz maar hij herkent hem niet als 3200+.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-02 10:54

Exigence

dnkroz

Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 17:26:
Oke dan,

Zit nu met fsb op 200, Vcore op 1,95, timing op 8-4-4-2,5. En tot nu toe is ie stabiel.
Draai nu op 2500 Mhz maar hij herkent hem niet als 3200+.
Wat boeien die + ratings nou? Helemaal niks. Logisch dat hij geen 3200+ aangeeft, omdat je daar ruim overheen zit :z Sommige moederborden geven het dichtstbijzijnde aan, anderen weer alleen het originele, en weer anderen geven alleen de clocksnelheid aan. Laat die ratings nou maar rusten, die zijn totaal niet interessant.

Verwijderd

Topicstarter
Exigence schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 17:33:
[...]

Wat boeien die + ratings nou? Helemaal niks. Logisch dat hij geen 3200+ aangeeft, omdat je daar ruim overheen zit :z Sommige moederborden geven het dichtstbijzijnde aan, anderen weer alleen het originele, en weer anderen geven alleen de clocksnelheid aan. Laat die ratings nou maar rusten, die zijn totaal niet interessant.
Dat is dan duidelijk :P

Ik heb ff een vraagje, ik had een voeding van 350W, kan die al kapot als ik die waarden heb zoals hierboven vermeld????????? :? :?

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-02 10:54

Exigence

dnkroz

Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 18:56:
[...]

Dat is dan duidelijk :P

Ik heb ff een vraagje, ik had een voeding van 350W, kan die al kapot als ik die waarden heb zoals hierboven vermeld? :?
Check de waardes van je voedingslijnen (liefst met een multimeter) en trek je conclusies :)
Pagina: 1