Snelheidsverschil G4 350 / G3 400

Pagina: 1
Acties:

• scenic20
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-09-2025
Ik ben aan het kijken voor een extra Mac-je voor 'erbij'. Nu ben ik zo eens aan het rondkijken op tweedehandsmac.nl en zie daar bijvoorbeeld G3 400mhz en G4 350 'ers staan die binnen mijn budget passen. Maar dan begin ik toch te twijfelen. Welke raden jullie dan aan? Ik neig zelf meer naar de G3, omdat ik die kast mooier vind, maar als de G4 op een lagere kloksnelheid sneller werkt dan zo'n G3 neem ik er uiteraard zo een.

Dan nog een volgende vraag. De meeste bezitten een 'normale' cd-rom speler. Zou het mogelijk zijn om die te wissellen tegen een (dvd)brander. Ik heb hier nog een A-Open 2,4x +RW brander, en zou die dan zonder problemen functioneren?

En als laatste: Zijn dit soort mac's (met voldoende geheugen) onder OsX snel genoeg om een DVD / DivX af te kunnen spelen?

Somewhere in Europe...

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Ik heb zelf een iMac G3 400, daar draait prima OSX op met 256 of 384 mb intern (geloof ik).
DVD's er op kijken gaat ook prima, al doe ik dat nooit. DivX weet ik niet, op mijn iBook G3 500 liep DivX net.

Volgens mij hebben ze beide een bussnelheid van 100 mhz, dus dat zal het verschil niet echt maken. Ook hebben ze dacht ik beide 1mb L2 cache, dus ook dat zal niet heel veel uitmaken.
't Zal per applicatie afhangen denk ik, de G4 zal iets in het voordeel zijn soms.

Waar je wel op moet letten is de videokaart, de G4 heeft AGP ondersteuning en dus kan je er een flink recente kaart in proppen (wel Mac flash!) waardoor je OS X een flinke boost kan geven. Met name de grafische grapjes als Exposé e.d. lopen niet zo soepel op oudere kaarten.

De brander zal het waarschijnlijk wel doen, Toast kent vrijwel alle gangbare branders wel maar het kan zijn dat OS X hem niet als Superdrive zal herkennen.

Ik zou zeggen, ga voor de G4. Eventueel zijn er voor zowel de G3 als G4 upgradekaarten verkrijgbaar, daar kan je ook nog eens naar kijken.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:48
Vraag1:
De G4 is een nieuwere generatie dan de G3. Een G4 systeem met een zelfde kloksnelheid als een G3 zal software niet sneller draaien. ECHTER: de G4 beschikt over de Altivec instructie set en als een applicatie daar gebruik van maakt, dan is de G4 wel degelijk sneller.

Saillant detail daarbij is dat het operating system _zelf_ veel gebruik maakt van Altivec :) Ga er maar van uit dat je tegenwoordig liever een G4 hebt dan een G3.

Vraag2:
Weet ik zo niet. Zou je eens compatibiliteits lijsten op moeten zoeken op het web. Of bij de fabrikant van je drive.

Vraag 3:
Hangt er dus maar net vanaf hoe snel je processor is. Als je een beetje een behoorlijke processor hebt dan wil dat vast wel lukken ja :) En zeker als je een G4 hebt en een Divx player die Altivec gebruikt.

Tipje: zorg er wel voor dat je lekker veel geheugen in dat systeem zet. Bij een wat oudere processor moet je toch echt denken aan minstens 512 MB.

Liege, liege, liegebeest!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Oh ja, op www.apple-history staan wel de meest relevante technische gegevens.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Verwijderd

Vraag 2:

Drive Compatibility List:

http://forums.xlr8yourmac.com/drivedb/search.drivedb.lasso

Yep....