[FAQ] Omgaan met WinIsd.

Pagina: 1
Acties:

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Omgaan met WinIsd

Voor veel mensen hier is het inmiddels wel duidelijk, terwijl het voor andere mensen een raadsel is. Werken met WinIsd wil zeggen, dat je op kritische wijze naar de ''theorie'' achter een bepaalde luidspreker kijkt. Na alle ingevoerde waardes krijg je een (door het programma) uitgerekent scherm te zien van de frequentieloop. Dit scherm bestaat uit 4 tabbladen, namelijk:

• Gain
• Phase plot
• SPL
• Grup delay

Afbeeldingslocatie: http://img64.exs.cx/img64/750/de4tabbladen.jpg

Onder alle tabbladen zijn de vergelijkende waardes (10Hz, 30Hz, 50Hz, 100Hz, 300Hz, 500Hz en 1Hz) hetzelfde gebleven. Dit betekent dus dat je, onder welk tabblad dan ook, altijd met dezelfde waardes te maken hebt.

Gain

Een simpele kijk op (in feite) de kwantitatieve frequentieloop. Enkel aan de hand van tabblad 'Gain' kunnen we nog niet zien hoe de luidspreker klinkt. We kunnen er wel aflezen welke tonen (Hz) de luidspreker, op bepaalde volumes, kan weergeven.

Phase plot
SPL
Group delay

* Barry|IA is nog láááng niet af! Ik blijf de startpost editten

[ Voor 35% gewijzigd door Barry|IA op 08-02-2005 19:21 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:21

voodooless

Sound is no voodoo!

Waarom die oude WinISD versie. De pro versie is veel beter!

acceptabel geluidsniveau = gevoeligheid :? Dat is nieuw...

[ Voor 35% gewijzigd door voodooless op 17-11-2004 21:41 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Barry|IA
deepspace schreef op woensdag 17 november 2004 @ 21:39:
Waarom die oude WinISD versie. De pro versie is veel beter!
Ik wil het basic houden. Natuurlijk ook omdat ik zelf leet ben :P.
acceptabel geluidsniveau = gevoeligheid :? Dat is nieuw...
Aan enkel de gevoeligheid heb je niks. Bij welke frequentie is deze waarde geformuleerd? Daarom zeg ik: ''acceptabel geluidsniveau bekeken over de volledige frequentieloop''. Bij een toonhoogte van 20Hz heb je namelijk niks meer met de gevoeligheid van de speaker te maken, toch moet deze toon op acceptabel geluidsniveau worden weergeven. En het liefst zo dicht mogelijk bij het gemiddelde niveau (lees: gevoeligheid) :).

[ Voor 8% gewijzigd door Barry|IA op 17-11-2004 21:55 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

om maar eens ff te quoten:
Maar wat is dan een acceptabel geluidsniveau :?

Dit is af te lezen in de zogenaamde ''T/S parameters''. Meestal wordt dit aangeduidt met het woord gevoeligheid of dB.
dus jij zegt: acceptabel geluidsniveau = gevoeligheid

Leg het duidelijk uit, of doe het gewoon niet. Echt duidleijker wordt het er zo ook niet op.

[ Voor 19% gewijzigd door voodooless op 17-11-2004 22:02 ]

• GleNnoS_
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-07 23:08
Oew!! mooi!! Hier heb ik wat aan :) (als ie af is he :p)

• Barry|IA
Om mezelf maar eens even te quoten:...
* De FAQ is nog láááng niet af! Ik blijf de startpost editten
Ik ben natuurlijk nog niet klaar. Met acceptabel geluidsniveau bedoel ik idd eigenlijk iets heel anders, dat behandel ik straks ook nog.

De reden dat ik het doe: simpel! Niemand anders doet het :) . En toch is er een hoop vraag naar. In feite steek ik het vuur aan, en jullie maken het af ;) .

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Barry|IA schreef op woensdag 17 november 2004 @ 22:08:
De reden dat ik het doe: simpel! Niemand anders doet het :) . En toch is er een hoop vraag naar. In feite steek ik het vuur aan, en jullie maken het af ;) .
WinISD heeft ook nog een goede help waar alles netjes uitgelegd wordt (Zelfs het wiskundige model dat ze gebruiken). Helaas schijnt altijd iedereen te vergeten dat help files bestaan (doorgaans met een goede reden ;)).

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Ik vind het een goed idee! Zo krijg je een basicuitleg en heel belangrijk, in het Nederlands! Dat leest een stuk fijner weg, zeker gezien het gebruik van vaktermen...
Pagina: 1