[linux 2.6.9] gebruikt swap terwijl er nog ram vrij is

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-02 18:49
Ja, ik begrijp ongeveer wel hoe het memorybeheer in linux werkt, (hoe voller het ram, hoe beter, opvullen met cache, ...).
Maar nu zag ik net op mijn system-monitor-appletjes dat er toch swap wordt gebruikt, hoewel het ram niet vol zit :?
code:
1
2
3
4
5
[michael@mayco ~]$ free -m
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:           503        501          2          0          8        286
-/+ buffers/cache:        206        297
Swap:          509        121        388

zoals je ziet is er 121 mb gebruikt in het swapgeheugen, terwijl er nog 297 mb aan cache in het ram zit. is het niet beter om die cache eerst weg te schrijven/te droppen ipv te beginnen swappen?

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:37
Zowel ik als de kernel denken het volgende: 'Liever dat er veel cache is dan dat er programma's zijn die niets doen in mn RAM zitten'.

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-02 18:49
ah, mooi, dus die 121 mb geswapte bits zijn van een progje dat dat geheugen nu niet nodig heeft?

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

In zulke gevallen geldt eigenlijk altijd: je kernel weet wat het beste is (hoewel je in Linux swappiness wel kunt instellen).

Er is niks op tegen dat je kernel pages gaat swappen naar disk als ze een tijd lang niet gebruikt zijn. Dan houd je lekker wat ruimte vrij voor zinvollere dingen, zoals disk caches.

Vaak zie je ook dat swap langzaam weer in het geheugen gezet wordt na een piek in het geheugengebruik. Misschien dat het dat is geweest..

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ook is het (bij mijn weten) zo dat pages die ooit zijn weggeswapt en inmiddels weer in het geheugen staan niet uit de swap verwijderd worden.

Zouden ze weer weggeswapt moeten worden dan scheelt het tijd omdat de boel niet weer naar de schijf geschreven hoeft te worden.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Ook swap is normaal gesproken goed. Swapped data kan vaak serieel teruggelezen worden, wat sneller is dan overal op de disk de files te moeten zoeken. Zolang je niet het gevoel hebt dat de foute dingen in de swap staan (en je systeem dus snappy aanvoelt) is het dus prima. Je kan - zoals al gesuggereerd - ook de swappiness instellen, door middel van
code:
1
# echo <getal> > /proc/sys/vm/swappiness
als je wel het idee hebt, dat er dingen geswapt worden die je liever in het geheugen hebt staan. (<getal> is tussen 1 en 100, waarbij lagere waardes minder swapgebruik veroorzaken)

Het ligt een beetje aan de hoeveelheid geheugen en het gebruiksprofiel wat voor jou de ideale instelling is, als je ermee gaat spelen kan in elk geval niet veel misgaan. :)

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

ik heb het wel eens met flinke hoeveelheden, 100mb swap ofzo, terwijl er 150mb vrij geheugen is. ik ben er inmiddels achter dat dat komt omdat ik net een minuut geleden nog geen vrij geheugen had, en hij dus moest gaan swappen, maar dat proces met al dat geheugen (gcc ofzo) is inmiddels klaar, en heeft dat geheugen dus vrijgegeven. zou beetje onzin zijn om dan opeens alle swap heel snel naar dat geheugen te schrijven, misschien is dat wel helemaal niet nodig, misschien krijg je binnenkort wel hetzelfde probleem, en moet je weer gaan swappen. daarom werkt het zoals het werkt.

het zorgt er helaas wel voor dat mn GUI wat traag kan reageren, mn konqueror is opeens geswapt bijvoorbeeld, en dat merk je toch...

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mjah, en zoals je ziet had je dit met een beetje zoekwerk zelf wel kunnen vinden ;) Over het geheugengebruik/swapgebruik e.d. is voldoende documentatie te vinden en imho hoef je daar dan ook geen topic over te openen.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.