ATX stekker past niet op moederbord

Pagina: 1
Acties:
  • 867 views sinds 30-01-2008

• Cipri
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

Cipri

Of niet natuurlijk...

Topicstarter
Ik probeer hier een systeempje hier in elkaar te zeten, echter kom ik achter iets heel leuks net.
Op het moederbord zit een 20 pins female aansluiting, en uit de voeding komt een 24 pins male aansluiting.
Nou ga ik morgen een verloopstukje halen om die aansluiting te maken, echter viel mij NOG iets op.

Op het moederbord zit ook een aansluiting van 2x2pins, en de voeding heeft wel een 2x3 en een 2 x 4 aansluiting. Kan het kwaad als ik de computer aansluit met alleen zo'n verloop stukje, en die 2x2 aansluiting niet aansluit? OF zal die dan niet opstarten?

-=[ Murlocs Ate My Boots]=- Sylvanas Alliance - EU - Orosei lvl 100 Paladin

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
En wat is het voor moederbord? Wat voor merk en type? Dan kun je de form factor acherhalen.

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:46

_Ernst_

Mark It Zero!

Als het mechanisch gezien past (geen componenten in de weg je mobo) kun je die 24 pins connector gewoon in je 20 pins moederbord prikken, dan werkt het ook.

die 2x2 aansluiting is de 12volts pentium 4 aansluiting, als die op je voeding niet aanwezig is (wat me eigenlijk sterk lijkt als hij wel een nieuwe 24 pins ATX connector heeft :? ) dan is er soms ook een normale molex connector op je mobo aanwezig, hier kun je dan een normale molex op aansluiten.

Last.fm

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:28
Cipri schreef op woensdag 17 november 2004 @ 19:32:
Ik probeer hier een systeempje hier in elkaar te zeten, echter kom ik achter iets heel leuks net.
Op het moederbord zit een 20 pins female aansluiting, en uit de voeding komt een 24 pins male aansluiting.
Als je nou gewoon verteld wat voor een voeding het is ( waarschijnlijk een EPS voeding die je dus gewoon op je mobo kan prikken ) en wat voor een mobo het is dan kunnen we je iets beter helpen ...

-

• Roger_Rabbit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-02 23:04
Zo'n voeding had ik laatst ook, een Aopen voeding. Ook 24 pins atx connector, die paste niet op de 20 pins op het moederbord.

Ook waren er geen converters voor. Wel van 20 naar 24 maar andersom niet.

Moest toen bij Salland Automatisering een nieuwe betalen, ik had een nieuwe Aopen kast besteld en een Asus moederbord. Zit er een stomme 24 pins connector aan waar ik niks mee kon. |:(

Asus Z170 Deluxe - Intel Core i7 6700k @4 Ghz - Noctua NH-C12P SE14 - Kingston HyperX Fury 32 GB - Asus RTX 2070 Super 8GB - Samsung 950 Pro M2 240 GB - Corsair AX 850 watt - Sound Blaster X-Fi Titanium - WD Black 1TB & Green 3TB

Verwijderd

Die 24 -> 20 verloop werkt prima. En de 8x2 stekker is eigenlijk gelijk aan de 4x2 stekker, als je de "middelste 2" in het 4-pins contact steekt gaat het prima.

De 8-pins is nl eigenlijk gewoon een dubbele 4-pins (4 x 12 volt en 4 x 0, in plaats van 2 x 12v en 2 x 0).

• Cipri
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

Cipri

Of niet natuurlijk...

Topicstarter
Juicy schreef op woensdag 17 november 2004 @ 19:38:
[...]

Als je nou gewoon verteld wat voor een voeding het is ( waarschijnlijk een EPS voeding die je dus gewoon op je mobo kan prikken ) en wat voor een mobo het is dan kunnen we je iets beter helpen ...
Moederbord is een MSI 865PE NEO3-F.
Voeding kan ik niet 1 2 3 opzoeken nu (Zit op werk), maar op de website zeggen ze ook "450W EPS PSU (Power Supply P2U or 460W)".

De stekker van de voeding is helaas te groot om op het moederbord te passen, want de IDE zit daarvoor helaas in de weg.
Rondom de 4pins P4 aansluiting zit wel genoeg ruimte.

-=[ Murlocs Ate My Boots]=- Sylvanas Alliance - EU - Orosei lvl 100 Paladin

• Cheetah
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06-2022

Cheetah

Try to live without WWW ;)

_Ernst_ schreef op woensdag 17 november 2004 @ 19:37:
Als het mechanisch gezien past (geen componenten in de weg je mobo) kun je die 24 pins connector gewoon in je 20 pins moederbord prikken, dan werkt het ook.
Is het zeker dat dit altijd werkt?
Ik heb een ander topic hierover bekeken en de pinlayout is _bijna_ hetzelfde voor de ATX 20pin en de eerste 20 pins van de 24pin connector.
Enige verschil is pin 18 "-5V". Deze correspondeert met pin 20 "Niet gebruikt" op de ATX 24pins aansluiting.
Zie hier trouwens:
20 pin: [TOPIC=885613///#atx-pinout]
24 pin: [TOPIC=885613///#eps24p-pinout]

Maakt het dan niet uit dat de -5V aansluiting ontbreekt?

Ik zit hier namelijk ook met zo'n leuke Aopen voeding zonder convertor, en met een lege Pin 20 :(
Ik ga ze er nog wel over aanschrijven dat ik het bepaald geen stijl vind dat ze in hun kasten voedingen leveren die incompatible zijn met 90% van de ATX moederborden, en daar geen adapter bijvoegen |:(

[ Voor 65% gewijzigd door Cheetah op 20-11-2004 11:27 ]

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

FirefoxAG schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 11:15:
[...]
Is het zeker dat dit altijd werkt?
Ik heb een ander topic hierover bekeken en de pinlayout is _bijna_ hetzelfde voor de ATX 20pin en de eerste 20 pins van de 24pin connector.
Enige verschil is pin 18 "-5V". Deze correspondeert met pin 20 "Niet gebruikt" op de ATX 24pins aansluiting.
Zie hier trouwens:
20 pin: [TOPIC=885613///#atx-pinout]
24 pin: [TOPIC=885613///#eps24p-pinout]

Maakt het dan niet uit dat de -5V aansluiting ontbreekt?

Ik zit hier namelijk ook met zo'n leuke Aopen voeding zonder convertor, en met een lege Pin 20 :(
Ik ga ze er nog wel over aanschrijven dat ik het bepaald geen stijl vind dat ze in hun kasten voedingen leveren die incompatible zijn met 90% van de ATX moederborden, en daar geen adapter bijvoegen |:(
Ik weet wel dat het gewoon kon, heb eigenlijk nog nooit echt naar de pinout gekeken. Maar als alleen de -5 volt dan ontbreekt maakt het dacht ik niet uit, -5 volt is niet noodzakelijk meer voor het moederbord tegenwoordig

Last.fm

• Cheetah

Cheetah

Thanx voor je input Ernst :)

Tussen haakjes nog een andere vraag. De 350W Aopen 24pin voeding die ik hier heb lijkt veel zwakker dan een andere (oudere) Aopen 350W 20pin die in mijn broertjes PC zit.

Bij de 24pin is +3.3V & +5V gespecificeerd op slechts 130W max. Bij de 20 pin is dit 220W! Ook de amperages van de andere Volt lijnen lijken veel lager, behalve dan dat de 24 pins voeding 2x +12V rails heeft (10A om 15A) die samen wel flink hoger zijn dan bij de oude voeding (1x 16A).

Is dit normaal, of is de voeding een stuk zwakker dan de oudere?
En wat als ik hem zonder convertor zou aansluiten op het mobo? Schakel ik dan 1 +12V rail uit (wat hem effectief _zeker_ zwakker zou maken, gezien de +12V rails los van elkaar zwakker zijn dan bij de 20 pins voeding)?

[ Voor 12% gewijzigd door Cheetah op 20-11-2004 11:37 ]

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Full Specz

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FirefoxAG schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 11:15:
[...]

Pardon :?

Deze kast/voeding is gewoon ATX 2.0 compliant, het is niet het probleem van AOpen dat jouw mobo maar ATX 1.1 compliant is :Z

Lees voortaan de specs voordat je koopt. En dan nog als je de specs leest, kun je het gewoon er gelijk opprikken zonder verloopstuk. Hoezo incompatible dan :?

Bovendien, die -5V is alleen voor sommige hoogst obscure legacy seriele apparaten nodig, die dus ook per ATX 2.0 niet ondersteund zijn (maar reken maar dat geen apparaat van de laatste 15 jaar die -5V nodig heeft :+ )

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 20-11-2004 16:27 ]

Oslik blyat! Oslik!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-02 18:50

TommyGun

Stik er maar in!

Zoiets :+

ATX Adapter 20-Pin auf 24-Pin

Afbeeldingslocatie: http://www.hardware-rogge.com/bilder/1782.jpg

http://www.hardware-rogge...?action=detail&artnr=1782

24-pin to 20-pin ATX Power Supply Cable Adapter

Afbeeldingslocatie: http://www.frozencpu.com/images/products/detail_hires/psu-112.jpg

http://www.frozencpu.com/.../psu-112.html?id=UUbiHQR9

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Cheetah

Cheetah

dion_b schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 16:26:
Deze kast/voeding is gewoon ATX 2.0 compliant, het is niet het probleem van AOpen dat jouw mobo maar ATX 1.1 compliant is :Z
Pardon?
Het is i.m.o. wel de verantwoordelijkheid van Aopen om erop te zetten dat het niet 1 op 1 backwards compatible is met de huidige 1.x ATX standaard.
Ik wist niet eens dat dit de nieuwe standaard was totdat ik ermee geconfronteerd werd dat het stekkertje niet past. Verder zijn veel voedingsfabrikanten wel zo vriendelijk er een adapter bij te voegen zodat die compatibiliteit wel gegarandeerd wordt... en wat kost dat Aopen nu... 1 euro misschien. Ik moet nu eentje bestellen voor 8 Euro met 6 Euro verzendkosten, of zien of ik met kracht en geweld dat stekkertje erin kan forceren (de rand van de ATX connector op het mobo is breder dan de ruimte tussen de pinnen) |:(
Lees voortaan de specs voordat je koopt. En dan nog als je de specs leest, kun je het gewoon er gelijk opprikken zonder verloopstuk. Hoezo incompatible dan :?
Dat is het hem nu juist. Er staat nergens in de specs dat het niet 1 op 1 op 90% van de ATX mobo's past! Denk jij dat als ik ATX 2.0 op de kast zie staan, ik er automatisch van uit ga dat er een nieuwe standaard is bedacht die niet 1 op 1 past op alle vorige ATX connectors? Ik heb er niet eens bij stilgestaan dat we nog op ATX 1.x zaten.
En denk je serieus dat als ik zie dat het niet past, ik er automatisch van uit ga dat de pinlayout wel 1 op 1 compatible zal zijn met ATX 1.x, met het risico dat ik mijn mobo fry indien dit niet zo blijkt te zijn?

Gefeliciteerd dat jij het wist, maar niet iedereen houdt het allemaal zo goed bij als jou (en ik moet zeggen dat ik behoorlijk bij ben).

Gezien de topics op GoT hierover zijn er wel meer mensen onaangenaam verrast.
Verder is het me nog steeds onduidelijk wat er gebeurd met de 2e 12V rail als ik die voeding gewoon zo aansluit. Als die namelijk gewired is naar die laatste 4 pluggen (wat best zou kunnen omdat daar idd. een 12V lijn naar toe loopt) wordt hij buitenspel gezet, wat bepaald onwenselijk is.

[ Voor 17% gewijzigd door Cheetah op 20-11-2004 18:08 ]

Full Specz

• Cornballer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-10-2025
Ik heb ditzelfde probleem met een Gigabyte GA-K8VT800 en een AOpen 350Watt voeding.
De 24 pins connectore past prima in de 20 pins connector op me mobo (zit ook niet in de weg, is gewoon ruimte voor over (gelaten), het past ook maar op één manier. Ik ging er al vanuit dat het gewoon zo zou werken, maar ik wilde het toch ff zeker weten.
Ik zou het uds graag ook alsnog ff bevestigd zien (ben pers. niet meer zo op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen n.l., was ik vroeger wel), ook al is het aan het verloop stukje te zien wel goed zo.
Het enige waar ik me aan erger is dat de stekker dus niet ECHT stevig vast zit omdat het klipje dus nu niet op de goede plek zit. Hij zou er dus wel, na flink schudden, uit kunnen vallen.
Ik voreg me dus eigenlijk af of iemand weet waar ik zo'n verloopstukje zou kunnen vinden in de regio Haarlem, dan zit het n.l wat steviger.

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Verloop stukjes worden door iedere computer winkel wel verkocht denk ik.
Maar een 24 pins atx connector past gewoon in een 20 pins mobo, zoals ook in mijn eerdere post stond.

Last.fm

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FirefoxAG schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 17:53:
[...]
Pardon?
Het is i.m.o. wel de verantwoordelijkheid van Aopen om erop te zetten dat het niet 1 op 1 backwards compatible is met de huidige 1.x ATX standaard.
Oh?

Het hele idee van standaarden is dat je alleen de standaard hoeft te vermelden, dat een klant dan adhv standaard weet waar hij aan toe is.
Ik wist niet eens dat dit de nieuwe standaard was totdat ik ermee geconfronteerd werd dat het stekkertje niet past. Verder zijn veel voedingsfabrikanten wel zo vriendelijk er een adapter bij te voegen zodat die compatibiliteit wel gegarandeerd wordt... en wat kost dat Aopen nu... 1 euro misschien. Ik moet nu eentje bestellen voor 8 Euro met 6 Euro verzendkosten, of zien of ik met kracht en geweld dat stekkertje erin kan forceren (de rand van de ATX connector op het mobo is breder dan de ruimte tussen de pinnen) |:(
Nadruk op die 'Ik wist' - dat is hier het probleem, verwachting en realiteit kwamen niet overeen door niet goed productomschrijving te lezen/begrijpen.

Verder is AOpen een van de goedkoopste kwaliteitsvoedingsmerken, dus dat er minder extra's bijzitten is niet zo raar.

En tenslotte is het merkwaardig dat je gelijk uitvalt naar AOpen en niet overweegt dat het misschien niet aan de voedingsstekker maar aan een te dikke rand van de ATX connector op het moederbord.
[...]
Dat is het hem nu juist. Er staat nergens in de specs dat het niet 1 op 1 op 90% van de ATX mobo's past! Denk jij dat als ik ATX 2.0 op de kast zie staan, ik er automatisch van uit ga dat er een nieuwe standaard is bedacht die niet 1 op 1 past op alle vorige ATX connectors? Ik heb er niet eens bij stilgestaan dat we nog op ATX 1.x zaten.
Dat is dan echt niet het probleem van AOpen.
En denk je serieus dat als ik zie dat het niet past, ik er automatisch van uit ga dat de pinlayout wel 1 op 1 compatible zal zijn met ATX 1.x, met het risico dat ik mijn mobo fry indien dit niet zo blijkt te zijn?
Nee, maar Google is your friend. Ik ben er ook niet door goddelijke influistering achtergekomen :z
Gezien de topics op GoT hierover zijn er wel meer mensen onaangenaam verrast.
Verder is het me nog steeds onduidelijk wat er gebeurd met de 2e 12V rail als ik die voeding gewoon zo aansluit. Als die namelijk gewired is naar die laatste 4 pluggen (wat best zou kunnen omdat daar idd. een 12V lijn naar toe loopt) wordt hij buitenspel gezet, wat bepaald onwenselijk is.
Als het een rail is, maakt het niet of je 2 pins of 6 aansluit, er blijft 12V op staan :z

En als er zoveel topics zijn, geeft het aan dat er met de search zat te vinden is. Kwestie van orientatie- iedere keer dat een standaard herzien wordt krijg je veel topics als dit (ik noem PPGA->FC-PGA->FC-PGA2 sockets, of SDRAM->DDR-SDRAM of 16b RIMM -> 32b RIMM) en iedere keer weer blijkt dat alle ellende verholpen zou zijn als mensen gewoon van te voren de specs doorlezen... :7

Oslik blyat! Oslik!

• Cheetah

Cheetah

Weet je Dion_b, ik heb eigenlijk helemaal geen zin in deze discussie.
Gefeliciteerd met je (volgens jou) alwetende omnicience op computergebied, maar niet iedereen brengt hele dagen door op GoT, en zeker niet in de PSU topics :Z
dion_b schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 22:05:
Nadruk op die 'Ik wist' - dat is hier het probleem, verwachting en realiteit kwamen niet overeen door niet goed productomschrijving te lezen/begrijpen.
Heb je leesproblemen? Het staat NERGENS in de productomschrijving.
[...] en niet overweegt dat het misschien niet aan de voedingsstekker maar aan een te dikke rand van de ATX connector op het moederbord.
Zeker man. De moboproducent had er in 2000 bij de productie van het mobo rekening mee moeten houden dat ze eind 2004 wel eens de ATX stekker zouden kunnen gaan verbreden :Z
Nee, maar Google is your friend. Ik ben er ook niet door goddelijke influistering achtergekomen :z
En hoe denk je dat ik aan dit topic en de geposte informatie ben gekomen... door vooral niet te zoeken zeker? :Z
Als het een rail is, maakt het niet of je 2 pins of 6 aansluit, er blijft 12V op staan :z
Wederom, heb je leesproblemen? :Z
Ik zei dus dat die voeding TWEE 12V rails heeft. Ik (en jij duidelijk ook niet) weet niet hoe de rails intern gewired zijn. Op de ATX stekker lopen namelijk 2 12V kabels - 1 naar de standaard 20 pins en 1 naar de extra 4 pins. De vraag is dus of de 2e rail alleen naar die laatste 4 pins gewired is, of dat de 2e rail eveneens loopt naar de 4 pins P4 stekker, of (wat me nog het meest waarschijnlijk lijkt) dat de 2e rail alleen is gewired naar de drives.

Dat die rails onderling verbonden zouden zijn lijkt me onwaarschijnlijk, gezien het dan geen 2 separate rails meer zouden zijn. Het hele idee hiervan was dat CPU en insteekkaarten hun eigen separate "schone" 12V lijn zouden krijgen.

In ieder geval wil ik liever eerst weten hoe het zit voordat ik ermee aan de slag ga.

edit:

Ik heb hier naast me liggen een Aopen AO350-12AHNF (niets over te vinden op de Aopen site)
Na de specificatie van de +3.3 en +5V het volgende:
. +12V1 == 10A (Yel)
. +12V2 == 15A (Yel + Black)

Gezien ik wel wist dat (dure) voedingen met gescheiden rails bestonden (o.a. omdat ik ook een Enermax 470W Noisetaker (ATX v1.3) heb die hetzelfde doet) kon ik me niet aan de indruk onttrekken dat de Aopen er ook 1 van was.
Ik vroeg me alleen af hoe de bedrading intern gewired was.

Ik heb ondertussen in de handleiding van de Enermax nagelezen dat de "Separate 12V rails" inderdaad gaan naar aan de ene kant mobo/cpu en aan de andere kant drives. Ik zal er maar van uit gaan dat de Aopen hetzelfde doet ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2004 15:10 ]

Full Specz

Verwijderd

Dat die rails onderling verbonden zouden zijn lijkt me sowieso niet te kloppen, gezien het dan geen 2 separate rails meer zouden zijn. Het hele idee hiervan was dat CPU en insteekkaarten hun eigen separate "schone" 12V lijn zouden krijgen.
De 12V lijn is 1 gereguleerde lijn die in de voeding samenkomt. Er is geen ATX voeding op de wereld te vinden die per 12V draadje aparte regeling heeft. Wat er bedoeld wordt met seperate rails bij de ATX specificaties (zogen. common plane) is dat de 12V gescheiden geregeld wordt van de 5V en 3.3V lijn. Bij ATX 2.x voedingen met een P4/12V connector is het zo dat er een extra stroomlimiter aanwezig moet zijn, dat wil nog niet zeggen dat de spanning niet gezamelijk geregeld kan worden met de andere 12V lijnen.

Wat wel zo is dat er EPS/BTX voedingen zijn die 2 tot 4 gescheiden 12V lijnen hebben (split plane). Echter zijn dat vaak multiprocessor-/server-uitvoeringen die de meeste consumenten (voorlopig?) niet zullen zien (http://www.ssiforum.org/P...ies/EPS12V_Spec%202_1.pdf - section 6.1.1 12V Power Rail Configurations - pag. 12)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2004 13:52 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FirefoxAG schreef op zondag 21 november 2004 @ 13:22:
*snip* rant wederom over het afschuiven van verantwoordelijkheid van uitzoekwerk op fabrikant *snip*

Heb je leesproblemen? Het staat NERGENS in de productomschrijving.
Jij post ook nergens exact welke AOpen 350W je hebt, dus kan ik het niet exact lezen nee :z

Maar een voorbeeld:
De AOpen ATX-350GU

Helemaal bovenaan, eerste regel productomschrijving:
Form factor ATX 12V
Dan op www.formfactors.org:

ATX12V Power Supply Design Guide v2.01
[...]

1.2. Key Changes for ATX12V Version 2.0 and later as
Compared with ATX and Pervious Versions of ATX12V Power
Supply

[...]

1.2.3. Main Power Connector:
The 2 x 10 main power connector has been replaced by a 2 x 12 connector. This was made to support 75 watt PCI Express*requirements. Pinout assignments are based on the SSI recommendation.
Staat er dus in koeieletters bij ;)

Maar goed, dit is dus duidelijk een zoekertje, zoals terecht is opgemerkt zijn hier genoeg andere topics op GoT over en het bovenstaande heb ik ook in minder tijd opgezocht dan dat dit typen duurde naar www.aopen.nl gegaan, daar willekeurige 350W voeding gepakt en gegoogled op de eerste regel specs, dat is zeker niet iets wat meer kennis vergt dan de gemiddelde GoTter en sterker nog, dat behoort gewoon tot de eisen mbt zelfwerkzaamheid die in de GoT Huisregels gesteld worden :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.