Toon posts:

[2003] Windows & SQL server 2000: soms heel traag*

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo, ik heb een windows 2003 server hier staan met daarop sql server 2000.

Hierop draait een in delphi geschreven kassa programma met 5 clients.

Dit werkt snel genoeg allemaal, maar het probleem is dat het kassa programma ongeveer 3 of 4 keer per dag een half uurtje extreem traag wordt en dat is op alle clients tegelijk. De rest van de applicaties werkt dan prima en ook de server heeft het nergens druk mee... lijkt het... Totdat ik de prestaties ging meten op de moment.

als ik op zo'n traag moment een artikel opvraag, is het enige dat op 100% springt op de server, de leestijd van de harddisk. De processor en geheugen etc, blijven onder de 10%. Die 100% leestijd van de harddisk loopt ook gelijk aan de wachttijd op mijn artikel. Hierin gaat dus iets mis.

De schijf is een IDE 7200 RPM schijf, en werkt buiten de trage momenten om ook prima. (geen SCSI roepen dus!) Het is maar een kleine database van zo'n 50 mb.

Verder draait er op de server ook exchange. Er zit 1024 mb DDR in met een 3,0 Ghz P4 met hyperthreading enabled.

Nogmaals, ik denk dat de specs het probleem niet zijn hoewel die niet super zijn, want tussen die trage momenten door is alles vliegensvlug. Wie heeft er wel een suggestie of ervaring te delen?

• GrimaceODespair
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03:55

GrimaceODespair

eens een tettenman, altijd ...

Indexing Service?

Btw, gebruik je Process Explorer al om processen te checken?

[ Voor 80% gewijzigd door GrimaceODespair op 17-11-2004 18:37 ]

Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be

Verwijderd

Topicstarter
de schijf zit trouwens gemirrored op een promise controller.

Verwijderd

Topicstarter
ja, maar het die enorme schijflees-belasting gebeurd als ik een artikel opvraag soms. verder nooit. dus het hangt daarmee samen. Bij vlagen dus, want vervolgens gaat het weer uren goed.

de schijf is dus heeeeeel druk aan het lezen ineens een seconde of 5 om mijn artikel/klant op te vragen, terwijl dat een half uurtje later niet meer zo is en alles rustig blijft.

• GrimaceODespair
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03:55

GrimaceODespair

eens een tettenman, altijd ...

Gebeurt het met eenzelfde regelmaat? Dus telkens 3 uur tussen ofzo?

Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be

Verwijderd

Topicstarter
dat weet ik niet zeker, want ik hoor maar zo af en toe als het misgaat. ik hoor het de laatste weken wel vaker.

• Westereen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-02 23:42
HDD Smart aan?

Verwijderd

Topicstarter
hdd smart staat aan. de schijf werkt prima onder andere omstandigheden.

gaat trouwens ook alleen om schijfleesbewerkingen. schijfschrijfbewerkingen doet ie snel en kort.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2004 19:49 ]

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
is het een SBS2003 machine? die maakt idd met regelmatige intervallen een snapshot van het gehele volume.. (Previous versions copy)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
nee volume shadow copy staat uit. is ook geen sbs trouwens.

wat me wel opvalt is dat van de 2 database bestanden (programma heet atlantis), de log het grootste is.

atlantis_Data.MDF 50.242 kB
atlantis_Log.LDF 353.216 kB

Verwijderd

Exchange in combinatie met databases, is geloof ik niet de beste combinatie. Zover ik weet slurpt exchange nogal wat geheugen op. Dit kan natuurlijk verklaren dat de database 'zo nu en dan alles iedere keer van schijf af moet halen.

Staat er btw misschien nog andere software op die server?
Is dat 1/2 uurtje van traagheid altijd op hetzelfde tijdstip?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2004 20:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
kerio winroute 6
windows server 2003
exchange 2003
ms sql server 2000 sp3
back-up exec 9 (werkt ook met sql)

ms sharepoint heb ik er al af gegooid in de hoop het probleem op te lossen

ik weet dus niet of het altijd op hetzelfde tijdstip gebeurd. De kassa is ook niet altijd in gebruik dus wordt het soms niet opgemerkt/doorgegeven

die opmerking over exchange heeft ervoor gezorgd dat ik even de exchange services uitgeschakeld heb en ja, meteen was het probleem over. na het weer aan zetten ging alles ook nog snel. Dat sluit aan bij het verhaal dat het allemaal weer goed werkt als ik de server reset, wat ik vergat te zeggen.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2004 20:26 ]

• Zwelgje
exchange gebruikt al het aanwezige geheugen voor zichzelf, en geeft het vrij als een ander programma erom vraagt, dit verklaard natuulijk de traagheid, er is dan geen ram meer vrij voor je andere apps en de server moet de hdd raadplegen

sowieso draai je teveel apps op 1 server en gebruik je ook nog eens ide disken.. in een multitasking omgeving hoor je dat sowieso niet te doen. (sequenteel is ide wel snel, alleen random access is een drama met ide)

Verwijderd

Topicstarter
zwelgje schreef op woensdag 17 november 2004 @ 21:06:
exchange gebruikt al het aanwezige geheugen voor zichzelf, en geeft het vrij als een ander programma erom vraagt, dit verklaard natuulijk de traagheid, er is dan geen ram meer vrij voor je andere apps en de server moet de hdd raadplegen

sowieso draai je teveel apps op 1 server en gebruik je ook nog eens ide disken.. in een multitasking omgeving hoor je dat sowieso niet te doen. (sequenteel is ide wel snel, alleen random access is een drama met ide)
een apart servertje voor sql 2000 zou dan een oplossing zijn?

s-ata is dan voldoende? zo niet, waarom niet?

• Zwelgje
persoonlijk zou ik toch voor scsi kiezen no matter what, tis iets duurder maar zeg nou eerlijk als die db maar 50mb is dan is een 36gb scsi disk (10.000rpm of hoger) echt meer als genoeg en kwa performance scheelt het gewoon ernorm

s-ata, ja leuk maar het is en blijft ide technologie ook al heeft s-ata wel een vorm van command-queing aanboord

sql licenties zijn ook duur, dus als dat er wel afkan dan moet een scsi diskje (met een simpele u160 controller ook wel lukken lijkt me)

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Dit heeft niet direct met je probleem te maken, maar je log is behoorlijk groot. Draai je wel backups van de database? Zo ja, dan moet je dat eens doen met de TRUNCATE log optie. In Books online staat hoe je met BACKUP DATABASE WITH TRUNCATE ONLY het logische logbestand kleiner maakt, en met DBBSHRINKFILE het fysieke logbestand kleiner maakt.

(als je zoekt in books online op de woorden die in CAPS staan moet je wel genoeg info vinden)

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Verwijderd

---- mark active transactions
checkpoint

-- truncate the LOG
backup log atlantis with truncate_only

-- shrink database

dbcc shrinkdatabase( atlantis )

-- bovenstaande regels in de query analyzer uitvoeren op de atlnatis db
Pagina: 1