• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-02 12:58
Beste luitjes,

Voor mijn Analoge Camera heb ik een flitser gevonden. De flitser lag hier nog, nooit gebruikt, en zou moeten werken, en dat doet hij ook. Vet ding :P

De 'kop' is draaibaar, dwz de bovenste flitser kan 360° draaien, en is zo'n 90 graden verstelbaar in richting, dus of recht vooruit, of recht omhoog/ertussen :P Verder kun je voor 3 standen kiezen, 1 normale 'kap' voor de flitser, verdraai je die krijg je een stand met lijntjes aan de boven en onderkant, verdraai je 'm krijg je een volledig 'gelinieerde' versie. Dat lijkt mij een omnibounce achtig iets, of een verzachter...

Verder kun je 'm van 400 tot 25 ASA verstellen, en de afstand tot je object. De flitsers is best snel, je kan zo'n 10 keer achterelkaar flitsen zonder onderbreking. Daarna 'herlaad' hij zich in zo'n anderhalve seconde.

Zou ik hier bijvoorbeeld fotos voor een schoolfeest mee kunnen schieten op 100 ASA dia film?

|>

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Okay je hebt dus een flitser gevonden van een of ander merk (je noemt het niet iig). Deze kan je nog een beetje richten cq mikken enzo en bovendien zit er een of ander kapje op ofzo. (Snap ik uit je woorden, wat je dan uitlegt befrijp ik echt helemaal niks van overigens :P)

Okay je kunt de flitser dus handmatig instellen op 25 tot 400 ASA, inclusief de afstand tot het object. Geen diafragma-instelling trouwens?

Als je goed kunt testen hoe dit apparaat presteerd en je kunt hiermee leuk overweg, dan kan je hem prima gebruiken voor een schoolfeest of wat dan ook. Hiervoor zou ik echter zelf wel een diafragma instelling willen hebben, maar als je die niet hebt...

Bericht hierboven

Verwijderd

Het genoemde kapje, zou dat een groothoekdiffusor kunnen zijn?

Veel flitsers hebben een uitschuifbaar schermpje om de flitser voor < 28mm lenzen geschikt te maken qua dekking. (Een Omnibounce kan hiertoe ook dienst doen trouwens.)

• simon
Het is een oude Philips, Floris, ik weet er echt weinig vanaf. Sorry voor de rommelige uitleg, hier een overzichtje:

De 'hoofdflitser' zit als het ware op een los deel van de flitser, en zou je kunnen zien als een kop. Die kop is 360 ° draaibaar.

Ik denk dat de diafragma instellingen links van de ASA instelling staan.

Daarnaast heb je een subflash.

Verder zitten er op de kop 2 draai schijven, links 1 en aan de andere kant 1. Met de ene verdraai je de hoek, en met de andere de stand.

Er zijn drie standen:

code:
1
2
3
4
5
-------
-------

-------
-------

en een zonder iets aan streepjes

Dus dat is helemaal 'open'

en nog 1:

code:
1
2
3
4
5
-------
-------
-------
-------
-------

Waarbij de lijnen een soort van iets dikker/donkerder plastik voorstellen.
Het is dus een Philips, maar google kon mij niets wijzer maken.

De volle titel is: P53 - Thyristor Computer LS

[ Voor 6% gewijzigd door simon op 17-11-2004 18:58 ]

|>

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Het typenummer suggereert een oude Philips (staaf)flitser en een snelle Google-actie bevestigt dit. Lijkt me dat je flitser prima te gebruiken is, maar het gebruik van deze oude handmatige flitsers vergt nogal wat 'fingerspitzengefühl'. Mijn keuze zou dan ook zeer zeker niet uitgaan naar het gebruik van deze flitser met diafilm, aangezien diafilm enorm kritisch is wat betreft belichting. Oefen eens met een paar rolletjes (cheape) negatieffilm om te zien wat je flitser in verschillende situaties (omgevingslicht, afstand tot onderwerp, brandpuntsafstand, diafragma) doet. Pas als je daar een duidelijk beeld van hebt, kun je het beste uit de flitser halen. Nadeel is natuurlijk wel dat al dat geëxperimenteer op een analoge body nogal duur is in film :)

• simon
koraks schreef op woensdag 17 november 2004 @ 19:00:
Het typenummer suggereert een oude Philips (staaf)flitser en een snelle Google-actie bevestigt dit. Lijkt me dat je flitser prima te gebruiken is, maar het gebruik van deze oude handmatige flitsers vergt nogal wat 'fingerspitzengefühl'. Mijn keuze zou dan ook zeer zeker niet uitgaan naar het gebruik van deze flitser met diafilm, aangezien diafilm enorm kritisch is wat betreft belichting. Oefen eens met een paar rolletjes (cheape) negatieffilm om te zien wat je flitser in verschillende situaties (omgevingslicht, afstand tot onderwerp, brandpuntsafstand, diafragma) doet. Pas als je daar een duidelijk beeld van hebt, kun je het beste uit de flitser halen. Nadeel is natuurlijk wel dat al dat geëxperimenteer op een analoge body nogal duur is in film :)
Je moet wel bedenken dat ik niet veel meer mogelijkheden heb :) Een nieuwe flitser is voor mij als scholier echt te duur, en een gratis flitser is dus nooit weg. Verder vraag ik me dus af in hoeverre dia-film dus gevoelig is. De fotos hoeven dus niet top scherp te zijn zodat deze op poster formaat 'korrel vrij' zijn.. Het is meer voor mij leuk om te doen, en leuke fotos voor het feest. Anders moeten we een klojo regelen die vervelend fotos gaat maken (en dat willen we niet :P) :P

|>

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

koraks schreef op woensdag 17 november 2004 @ 19:00:
-knip-
Mijn keuze zou dan ook zeer zeker niet uitgaan naar het gebruik van deze flitser met diafilm, aangezien diafilm enorm kritisch is wat betreft belichting.
-knip-
Dat is toch juist net een argument om wel dia te pakken? Als je dan netjes opschrijft per foto hoe je je instellingen hebt, dan kan je achteraf heel precies kijken wat je fout gedaan hebt.

Ik heb zelf ook nagedacht of ik deze flitser koop. Ik heb nu een metz 45ct1 gekocht, maar die ga ik bij nader inzien niet op mijn nikon aansluiten, ivm hochspahnungszündkreis en shit... En bij de city-foto hier in eindhoven hebben ze ook een paar van die philips staafflitsers staan, dus misschien wel de moeite waard. Ze zien er alleen zo lelijk uit :-D.

Maaruh, als je (TS) een keer foto's maakt, post ze dan, zodat ik kan zien of zo'n p536 de moeite waard is.

blog
sow
eee

• koraks
  • Niet online
Simon schreef op woensdag 17 november 2004 @ 19:03:
[...]

Je moet wel bedenken dat ik niet veel meer mogelijkheden heb :) Een nieuwe flitser is voor mij als scholier echt te duur, en een gratis flitser is dus nooit weg.
Natuurlijk, en gelijk heb je! Zelf gebruik ik ook een 'krijgertje': een Sunpak Auto301. Qua instellingen en gebruik vergelijkbaar met jou Philips. De Sunpak is alleen geen staafflitser, maar een hotshoe-model.
Verder vraag ik me dus af in hoeverre dia-film dus gevoelig is.
Belichting van een dia komt ontzettend nauw. Bij negatieffilm kom je ermee weg als je een halve stop over- of onderbelicht. Bij het afdrukken zijn verschillen tot 1 stop nog goed te corrigeren.
Diafilm is een stuk kritischer, met name wat betreft overbelichten. Een overbelichte dia bevat helemaal geen beeldinformatie meer. Een onderbelichte dia is (na scannen) nog behoorlijk te corrigeren. Ik heb dia's gecorrigeerd die tot ca. 1,5 stop waren onderbelicht. Maar verwacht geen wonderen van zo'n correctie...
De fotos hoeven dus niet top scherp te zijn zodat deze op poster formaat 'korrel vrij' zijn.. Het is meer voor mij leuk om te doen, en leuke fotos voor het feest. Anders moeten we een klojo regelen die vervelend fotos gaat maken (en dat willen we niet :P) :P
Ik zou gewoon een paar 5-packs Hema negatieffilm kopen en lekker gaan experimenteren. Hemafilm is van best redelijke kwaliteit en kost vrij weinig. Maar oefen wel eerst in een vergelijkbare situatie (qua omgevingslicht en lens enzo) voordat je op school gaat schieten!
Maruku schreef op woensdag 17 november 2004 @ 21:50:
[...]
Dat is toch juist net een argument om wel dia te pakken? Als je dan netjes opschrijft per foto hoe je je instellingen hebt, dan kan je achteraf heel precies kijken wat je fout gedaan hebt.
Als je tot op de halve stop wil vaststellen of je goed aan het belichten bent, dan is dia inderdaad geen slechte keus. Maar als het om foto's gaat waarvan je zo'n groot mogelijke kans wil dat ze lukken, neem dan negatieffilm.

@TS: Ik ken de situatie natuurlijk niet goed die je wil fotograferen, maar is het geen idee om helemaal niet te flitsen maar gewoon hele snelle film te gebruiken en die desnoods een stop te pushen? Voor concerten (meestal rock/metal met weinig licht) gebruik ik altijd Fuji Superia 1600 (meestal gepusht naar 3200ASA) en Kodak TMAX3200 (soms gepusht naar 6400ASA). Flitsen is dan helemaal nergens meer voor nodig en elk rolletje levert bij mij toch wel een paar bruikbare platen op. En dat met behoud van het 'natuurlijke' licht.
Afhankelijk van je situatie kan dit ook een oplossing zijn. Maar dat kun je het beste zelf beoordelen.

[ Voor 28% gewijzigd door koraks op 17-11-2004 22:53 ]

• Floor-is

Floor-is

5.2

Overigens: je kan hele toffe dingen doen met negatief: Tri-X 800 (zwart-wit) is bijvoorbeeld gaaf :)

Bericht hierboven

• simon
Ik weet niet of iemand 'Witkamp' in laren kent, maar daar moet ik fotograferen, het punt is een beetje dat ik met de film die ik nu al gescanned heb (negatief, Konica VX 200 ASA Super) veels te grove korrels had.

Verder; volgens Koraks is het een staafflitser, maar past perfect op de shoe, maakt dat nog wat uit? Het is overigens wel een giga gewicht erbij, vergeliken met de andere flitser, een Agfatronic 221CB, mini ding :P

Overigens moet het portretten (vooral) worden, niet zoveel sfeer pics, vandaar de flitser :)

[ Voor 12% gewijzigd door simon op 18-11-2004 09:27 ]

|>

• koraks
  • Niet online
Floris schreef op donderdag 18 november 2004 @ 00:47:
Overigens: je kan hele toffe dingen doen met negatief: Tri-X 800 (zwart-wit) is bijvoorbeeld gaaf :)
Jep, zeker als je dat soort film gaat pushen. Laatst nog Neopan 400 gepusht naar 1600. Schitterend contrast!
Simon schreef op donderdag 18 november 2004 @ 09:22:
Ik weet niet of iemand 'Witkamp' in laren kent, maar daar moet ik fotograferen, het punt is een beetje dat ik met de film die ik nu al gescanned heb (negatief, Konica VX 200 ASA Super) veels te grove korrels had.
Tsja, als je voor weinig korrel gaat, dan moet je film nemen die niets sneller is dan 100ASA. Zo simpel is het. Maar ik zou toch voor negatieffilm gaav i.v.m. het flitsen.
Verder; volgens Koraks is het een staafflitser, maar past perfect op de shoe, maakt dat nog wat uit? Het is overigens wel een giga gewicht erbij, vergeliken met de andere flitser, een Agfatronic 221CB, mini ding :P
Nouja, ik vermoedde door de typeaanduiding dat het een staafflitser betrof, maar blijkbaar is dat niet het geval. Maakt voor het verhaal verder niks uit; het bereik van deze flitser is misschien iets minder groot, maar voor wat jij er mee wil gaan doen is ie uitermate geschikt!
Overigens moet het portretten (vooral) worden, niet zoveel sfeer pics, vandaar de flitser :)
Dan zit je inderdaad vast aan een flitser. Eén oplossing: oefenen!

[ Voor 65% gewijzigd door koraks op 18-11-2004 09:40 ]

• Floor-is

Floor-is

5.2

Oefenen is minder leuk met film, omdat het wat prijzig is en moeilijk(er) om de instellingen erbij te onthouden. Ik zou ook met negatieven gaan werken en niet met dia overigens. En je moet echt richting de 400 (of zelfs 800) ASA om ook wat achtergrond bij je onderwerp te verkrijgen.

Zie het verschil:
800ISO/ASA
Afbeeldingslocatie: http://fotos.floor-is.nl/Q-Dance/Teqnology/Floor-Teq372.jpg
400 ISO/ASA
Afbeeldingslocatie: http://fotos.floor-is.nl/Q-Dance/Teqnology/Floor-Teq480.jpg
200 ISO/ASA (Ja een kutfoto, maar ik had ff niks beters binnen 2min zoeken)
Afbeeldingslocatie: http://fotos.floor-is.nl/Q-Dance/Teqnology/Floor-Teq462.jpg

Bericht hierboven

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je zou zelfs kunnen proberen met een hele snelle negatief film of een 800 op 1600 asa belichten hoef je bijna geen flits te gebruiken. Zeker geen diaflim diafilm is leuk voor buiten geeft echt de mooiste resultaten 64 asa kodak echt super, maar niet voor een feest. Kijk maar naar de voorbeelden van Floris (hij heeft echt ervaring)

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• koraks
  • Niet online
Frogmen schreef op donderdag 18 november 2004 @ 11:42:
Je zou zelfs kunnen proberen met een hele snelle negatief film of een 800 op 1600 asa belichten hoef je bijna geen flits te gebruiken.
Eh, ja, dat heb ik een paar posts geleden ook al gesuggereerd, maar als je even goed leest dan zie je dat dat geen goede oplossing is. Overigens, 800 is echt te langzaam, om in dit soort omstandigheden te schieten zonder flits heb je minimaal 3200 nodig, liefst sneller.

• simon
koraks schreef op donderdag 18 november 2004 @ 11:51:
[...]

Eh, ja, dat heb ik een paar posts geleden ook al gesuggereerd, maar als je even goed leest dan zie je dat dat geen goede oplossing is. Overigens, 800 is echt te langzaam, om in dit soort omstandigheden te schieten zonder flits heb je minimaal 3200 nodig, liefst sneller.
Hmja, dat betekent dus of veel korrel of lange sluitertijden, en dat laatste gaat in zo'n dynamische omgeving dus nooit goed :) :P

|>

Pagina: 1