Toon posts:

[DDR geheugen]Upgrade DDR geheugen werkt niet 512 MB erbij

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een msi moederboard (k7n 420 pro) (http://www.msi.com.tw/pro...pro_mbd_detail.php?UID=10), en heb daarop 256 MB DDR kingston geheugen. Dat werkte prima voor mijn toepassingen (m.n. IE en Word), maar soms vind ik het te weinig. Nu wil ik 512 MB DDR bijplaatsen, van het merk valueselect; en dat wil dus maar niet lukken.

Het probleem is dat als ik het erbij plaats, het systeem het wel herkent, en ik ook wel in Windows XP kom, maar dat hij soms automatisch herstart (vrij vaak zelfs, je hoeft nog geen 5 minuten dingetjes te doen en hij herstart dan al). Ook zie ik bij de opstart dat het win xp logo gewoon in beeld komt, met een blauw balkje dat van links naar rechts gaat (niets vreemds aan), maar met het extra balkje geheugen, zie je na dit beeld, in eens alleen het blauwe balkje van links naar rechts gaan zonder de rest van het logo, waarna hij windows start. Verder is opvallend dat (met het extra geheugen erin), het afspelen van geluid niet goed werkt (hij herstartte een paar keer ogenblikkelijk bij een poging om een mp3tje af te spelen).

Ik heb onboard geluid en onboard video, dus hij maakt gebruik van het geheugen (32 MB shared), en op een of andere manier heeft het plaatsen van extra geheugen, invloed op de stabiliteit van mijn systeem. Hij herkent de 756 MB (dus het is goed geinstalleerd), en heb ook in de manual gekeken naar de positie waarop ze adviseren om het geheugen te plaatsen. Dat is in het bankje dat los staat (daarin de 256) en in het middenste bankje van de 3 (zie foto van de link)).

Het geheugen zelf is verder 100% (het is getest, en geen fouten), dus ik vraag me af: hoe kan ik zorgen dat het stabiel wordt?

Ik heb ook nog geprobeerd om met 756 MB geheugen windows opnieuw te installeren (na formatteren), maar dat hielp ook niet, dus ben ik een beetje door mijn zoek mogelijkheden heen. Zoekmachines hier en op google.nl ed helpen me ook niet, dus heeft u een idee wat ik nog kan proberen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als het ding 756MB herkent zit er al iets niet goed, want dan zou je een shared mem size van 12MB hebben, dat klopt niet.

En hoe heb je het geheugen getest en staat je dimmetje wel op de lijst van ondersteunde dimms? (waarbij met name de chips op het dimmetje belangrijk zijn).

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
heb je de reepjes al een verwisseld van plek?

kijk de timings van je geheugen ook eens na in je bios. Het is goed moeglijk dat je eerste reepje (kingston) cas2.5 is en je nieuwe cas3 (bijvoorbeeld). Als je beiden dan probeert aan te spreken met cas2.5 kan het al eens misgaan ;)
Je moet dan in je bios de hoogste waarde instellen (vaakzetten de fails-safe instelling die timings ook zo)

Heb je dat geheugen in je eigen pc getest?

Verwijderd

Wat doet het systeem als je alleen de 512 erin stopt?

Verwijderd

Topicstarter
- over het geheugen dat hij aangaf (ik zei 756), maar dat zei ik uit mijn hoofd. Volgens mij gaf hij wel gewoon 736 aan; dat kan ik eventueel nog es testen...

- alleen 512 MB geeft zelfde problemen

- testen van het geheugen: toen zat alleen de 512 erin, en dat was getest met memtest 86+, zonder dat er fouten waren.

- recommended list of het zou moeten werken: kan ik niet vinden op msi.com.tw

- over het merk van het 512 geheugen: dat merk is Corsair Value select PC 3200

- reepjes al verwisseld van plek? Ik ben nu net alleen even aan het testen geweest met dat 512 reepje (want dan heb ik het probleem ook), en in alle 3 sloten heb ik het probleem. Dus ja ik heb zitten wisselen, maar het blijft niet-werkend.

- timings; staat op auto, en ik weet niet waar die op zou moeten staan; ik kan hier nog wel even wat mee proberen te spelen.

Bedankt voor de antwoorden, maar ik ben er nog niet uit...

Wie heeft nog tips?

Verwijderd

Topicstarter
Toevoeging na een tip van een ander forum: het installeren van de nieuwste bios-update heeft ook geen effect. Kreeg eerst van windows een parse-error (ik ben zulke meldingen alleen nog maar tegen gekomen bij het programmeren in php, maar nu dus ook eens in windows), en daarna een blauw scherm met de mededeling dat in het geheugen iets niet klopt....

Vervolgens opnieuw gestart, en als ik alleen 512 erin heb (of 512 + 256) dan is de compu heel instabiel (herstart binnen een paar minuten werken in windows) en je ziet direct al een paar horizontale strepen in beeld, die er niet zijn als ik alleen werk met de 256 MB DDR.

Heb dus nog geen idee waar ik verder kan met zoeken, dus tips / oplossingsrichtingen zijn meer dan welkom.

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
kan je niet bij een vriend/kennis een reepje 512 lenen van een ander merk om eens te testen

Verwijderd

zeer wilde gok je hebt ze in de dual channel sloten en de groottes en latencys zijn niet gelijk = error

probeer ze beide in andere sloten te doen

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:15

makje

Professioneel prutser

Even voor de duidelijkheid: ik ben TS zijn huisgenoot.

Het geheugenreepje heeft hij van mij. In totaal heb ik 2 van deze reepjes Corsair VS PC3200 en die werken in mijn oude Asus a7n8x en in mijn MSI K8N Neo2 perfect in dual channel. In het MSI moederbord willen ze beide echter niet goed werken. De situatie:
  • 1x 256MB werkt goed. (= oude situatie)
  • 1x 256MB + 1x 512MB werkt niet goed (strepen in beeld en uiteindelijk vastlopers/BSOD. zelfs al eens de BIOS moeten resetten)
  • 1x 512MB werkt niet goed (weer strepen in beeld en vastlopers/BSOD), Memtest86+ had echter 0 fouten in 2 passes :?
  • 2x 512MB werkt perfect
Spelen met de latencies van het geheugen werkt ook niet echt. Sowieso heeft dit moederbord niet veel instellingen daarvoor, alleen voor de CAS. Het 512MB geheugen wil op 100Mhz uitstekend op CAS 2. Met het 256MB reepje erbij heb ik de CAS op 3 gezet, maar dan werkt het dus nog steeds niet.

Nu zitten er op het 256MB Kingston reepje aan beide kanten 4 geheugenchips wat mij doet vermoeden dat het een single-sided reepje is terwijl de 512MB Corsair reepjes double-sided zijn. Ik ben daarom bang dat het niet gaat werken, maar als iemand nog tips heeft...

Daarnaast zou 1x512MB gewoon moeten kunnen lijkt me, maar dan loopt hij dus ook vast. Iemand nog ideeën waar dat aan zou kunnen liggen? 512MB aan geheugen is nog altijd beter dan 256MB :)

9800x3d

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga voor de laatste keer dit topic even omhoog hupsen.

Een antwoord heb ik namelijk helaas nog niet kunnen vinden.

Dus voor de duidelijkheid is mijn vraag nu vooral:
Hoe kan het dat mijn PC (of moederbord) (specs zie posts boven deze), niet fatsoenlijk kan functioneren met 1 512 MB reepje, terwijl hij wél fatsoenlijk draait als je naast ditzelfde reepje, nóg een 512 MB reepje zet?

Verder is eigenlijk mijn bedoeling van het topic, dat ik naast mijn huidige 256 MB, 512 MB kan plaatsen. Dat werkt dus niet, en 512 MB alleen ook niet.

Heeft iemand hier nog ideeën voor een goede vervolg van mijn speurtocht naar de oorzaak en zo mogelijk oplossing van dit punt?

Alvast bedankt...

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:48

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Koop er dan nog een 512 bij of ruil de 512 in voor 2x 256. Anders kan ik eigenlijk niet bedenken. Je Mobo accepteerd het gewoon niet.

• PacinoAllstars
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-08 21:11
Je hebt een 3rd brand merk en je geheugen komt niet voor op de qualified vendor list van msi. Zie hun website voor welke geheugen merken ze ondersteunen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik weet dan denk ik genoeg.
Ik vind 2x 512 eerlijk gezegd te duur (heb namelijk niet heel grote problemen met alleen 256, maar 512 leek me wel relaxed).

Over die vendor list: die kon ik niet vinden (alleen een algemene pagina waar Corsair wel op stond, maar niet specifiek voor mijn msi k7n420 pro):(. Zou je miss. kunnen zeggen waar die staat, want hier heb k nog naar gezocht...

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2004 12:42 ]

Pagina: 1