[XP] NTLDR is missing, opeens*

Pagina: 1
Acties:

• Maarten21
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-04 09:08
Hoi,

M'n huisgenote deed net haar compu aan (athlonxp met winxp) en het start niet meer op. het enige wat er staat is:
"NTLDR is missing"
"press any key to restart"

Ik heb wat rondgezocht op GoT, maar het viel me op dat de meeste mensen die dit overkwamen net iets hadden gedaan met hun compu (winxp geinstalleerd, nieuwe partities gemaakt of HD erbij gezet).
Verder staat op support.microsoft.com ook een uitleg, maar daar staat specifiek bij dat het voorkomt als je je win9x upgrade naar win2k. dus daar heb ik niks aan.

Ik heb de windows CD erin gedaan en op 'R' gedrukt om te repareren. Daar fixmbr ingetypt, maar dan komt er een waarschuwing dat ik dat alleen moet doen als de schijf niet meer accessable is, en dat alles alle gegevens verloren zouden gaan.
Zou dit werken? ik moet het zeker weten, want ik kan het me niet veroorloven om gegevens kwijt te raken.

Weet iemand hoe dit zomaar gekomen zou kunnen zijn en hoe ik dit zou kunnen oplossen? alvast bedankt.

• TomT
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Zit er soms nog een diskette of bootable CD-rom in? Dan gaat hij eerst daar naartoe. Is mij ook wel eens overkomen.

• Maarten21
TomT schreef op woensdag 17 november 2004 @ 17:18:
Zit er soms nog een diskette of bootable CD-rom in? Dan gaat hij eerst daar naartoe. Is mij ook wel eens overkomen.
Nope, zit niks in

Verwijderd

Tja, wanneer er geen bootable cd of diskette in je pc aanwezig is ben ik toch bang dat je Windows beschadigd is.
Laatste keer iets geinstalleerd cq. verwijderd voordat je afsloot?

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-04 10:18
al gedacht aan virus ofzo?!
anders ff win xp opnieuw installeren hoort hij t gewoon weer te doen!! :Y)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Lijkt me ook dat Windows beschadigd is. Je kan natuurlijk de installatie repareren maar ik geloof dat dan de gegevens in Mijn Documenten verloren gaan. Wat je wel kan doen is er een andere schijf bij inhangen, daar Windows op installeren en vanaf die schijf al de gegevens van de andere afhalen.

Verwijderd

Je kunt ook nog de optie fixboot gebruiken ipv fixmbr.
(bij mij raakte ik nooit gegevens kwijt na fixmbr)

• TomT
  • Niet online
Als je toch opnieuw moet installeren, kun je ook eerst haar HD aan jouw systeem hangen en dan de MyDocuments etc. branden of kopieren. Maakt dan niet uit of de ntldr er wel of niet op staat (tenzij je MBR beschadigd is).

• Facer
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Facer

Ken net.....

Bestand NTLDR stond dacht ik op de XP CD....
Die kan je dus vervangen !!! OP EIGEN RISICO !!!

Dit hielp bij mij wel meestal
En anders kan je hem altijd nog van een andere pc afhalen

Bovenstaande oplossing is op eigen risico.
E.v.t. schade kan niet op de poster worden verhaald

[ Voor 4% gewijzigd door Facer op 17-11-2004 17:52 . Reden: t --> D (NL is moeilijk man :P ) ]

• Henk007
  • Laatst online: 06-04-2025
TomT schreef op woensdag 17 november 2004 @ 17:41:
Als je toch opnieuw moet installeren, kun je ook eerst haar HD aan jouw systeem hangen en dan de MyDocuments etc. branden of kopieren. Maakt dan niet uit of de ntldr er wel of niet op staat (tenzij je MBR beschadigd is).
Voor datarecovery kun je in dit geval ook prima een Knoppix live Linux CD gebruiken. Daarmee kun je belangrijke bestanden branden, naar een andere partitie kopiëren of naar een USB stick of zo overzetten

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Boot via Bios op CDROM

volg de bootaanwijzingen, uiteindelijk kun je kiezen voor
Windows herstellen of voor esc ( voor een nieuwe installatie winxp sp2 dan)

Na laden van herstel procedure moet je kiezen voor welke windows een herstel wil uitvoeren. Kies daar het getal van de juiste OS.

Dan typ je in chkdsk /p /r

Duurt ff en je bent er vanaf, als mijne instabiel is door het Oc'en fix ik het altijd zo ;)

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:57
Je kan dat bestand gewoon kopieeren vanaf een win xp cdrom. dan doet ie hetw eer. Oorzaak: onbekend.

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Ik had hetzelfde probleem ook eens.
Ik dacht dat het opgelost was nadat ik de harddisk in een Win ME PC had geplaatst. In die PC werd de harddisk wél herkend, en toen teruggeplaatst - en Win XP startte op.
(staat me ook iets bij van een blauw scherm, waar ik koos voor opstarten laatste goede configuratie ...)

eagle

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-04 02:38

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Maarten21 schreef op woensdag 17 november 2004 @ 17:14:
Ik heb de windows CD erin gedaan en op 'R' gedrukt om te repareren. Daar fixmbr ingetypt, maar dan komt er een waarschuwing dat ik dat alleen moet doen als de schijf niet meer accessable is, en dat alles alle gegevens verloren zouden gaan.
Fixmbr is juist handig als hij niet probeerd NT/Xp te booten. kan geen kwaad TENZIJ je vreemde paritties/aparte dingen voor onderstuing van grote schijven hebt.

Zekerheid kan niemand je hier geven.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-04 12:57
Probleem heb ik (regelmatig) gehad, dat kon ik vrij simpel oplossen door in de BIOS in de boot-sequence te veranderen. Laat de comp alleen van de schijf booten waar je winXP op staat, bij mij doettie het dan meestal wel weer. En anders gewoon WinXP even herinstalleren, alleen niet vergeten je wallpapers te backupen, anders ben je die kwijt (al te vaak meegemaakt :( ). Deze staan meestal in X:\Windows\Web\wallpaper (vervang x door je driveletter van windows). Maar probeer in ieder geval die bootvolgorde in de bios te wijzigen, gebeurde bij mij een keer spontaan zonder dat ik ook maar iets had gedaan.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Misschien iets aan een usb-poort hangen? Denk ik aan een digicam met bijvoorbeeld een compact flash kaartje of een usb-memorystick...

Hoe staat de botsequence in de bios? Datsoort apparaten willen zichzelf namelijk ook wel eens als primary boot device setten :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Maarten21
Ik wil iedereen bedanken voor hun hulp!

Het is inmiddels weer verholpen, op een vreemde manier.

We hadden WinXP er opnieuw opgezet (op een andere partitie).
Toen we later de pc opnieuw opstartten stond er 2x Windows XP Professional om uit te kiezen.
De onderste bleek die op C: stond te zijn, en die deed 't opeens weer.

Heel stom dus, opeens doet ie 't weer, net zo plotseling als ie 't niet meer deed.

Nogmaals bedankt voor de replies!
Pagina: 1