[word & hp] Papierladeselectie werkt niet vanuit Word

Pagina: 1
Acties:
  • 1.670 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• The Merovingian
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09-2010
Allereerst: ik heb gezocht maar niet gevonden: hier op GoT, op HP.com en in Word zelf. Er zijn veel posts over die hier op lijken, maar geen van allen bieden ze een oplossing.

Vanuit Word wil ik een document printen met een bepaalde papierladeselectie. In dat document geef ik per sectie aan welke lade dat moet worden (Bestand > Pagina-instellingen > Papier > Papierinvoer. Word detecteert netjes welke papierladen er allemaal bij de drijvert vermeld staan, hoera).
De printer luistert echter alleen maar naar de settings van de printerdriver, en niet naar die van het document.

Als ik de printer op default zet, met onbekend papierformaat en een automatisch gekozen lade, dan wil de printer altijd uit lade 1 printen ongeacht de instelling in je document. Bij nadere inspectie blijkt dat de printer altijd de instelling kiest van de driver en nooit die van mijn Word document :(

By the way: we hebben hier een HP 4300 met laatste driver en Office 2003.

Coolermaster S4000, 4400+ X2, 2GiB, XFX 7900GTX, Creative X-Fi, 1 TB, Dell 2405FPW: "Nahtlos."

• Kappie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:03

Kappie

Tell me your secrets...

Het is zo dat Word zijn instellingen uit de printer driver haalt (daar kwam jij ok al achter). Daarna verteld Word aan de printerdriver waar hij de pagina's geprint wil hebben en stuurt de data door.

Mijn ervaring met dit soort problemen is om de printereigenschappen van de printer goed door te spitten. Meestal zit daar iets fout. Bij bepaalde HP drivers kun je aangeven welke "Windows-Printerbaknaam" bij welke fysieke printerbak hoort.

Edit: bedenk me net dat ik ook wel eens meegemaakt heb op een HP printer dat op de printer zelf de bakken niet goed geprogrammeerd stonden. Moesten we op dat kleine HP printerschermpje de bakken configureren.

[ Voor 21% gewijzigd door Kappie op 17-11-2004 16:52 ]

He does fit the profile perfectly. He's intelligent, but an under-achiever; alienated from his parents; has few friends. Classic case for recruitment by the Soviets.

• The Merovingian
Dank voor je snelle reactie, maar helaas: alle papierbakken staan goed geconfigureerd (we hebben de configuratie van de printer nog even afgedrukt). Alle papierformaten en -soorten kloppen.

Nou is er natuurlijk altijd al de eeuwige verwarring in het printerconfiguratiescherm omdat je op meerdere plaatsen instellingen kan doen, namelijk onder 'Standaardinstellingen' in Geavanceerd en 'Voorkeursinstellingen' in Algemeen, en je hebt natuurlijk de NT Forms-instellingen. Maar ik kan je vertellen dat al die dingen goed ingesteld staan.

Coolermaster S4000, 4400+ X2, 2GiB, XFX 7900GTX, Creative X-Fi, 1 TB, Dell 2405FPW: "Nahtlos."

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Lokale printer of netwerkprinter? Welke OS('sen)?

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:40
dit is een kut probleem, en het blijft altijd lastig.
als de printer nog in garantie valt kun je voor nop HP bellen, en die lossen het zo voor je op (telefonisch)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• The Merovingian
Er bestaat misschien een kans dat de mensen bij HP weten wat hier aan gedaan kan worden, maar als dat zo is dan rept hun website daar geen woord over. Niks te vinden in de knowledge base in elk geval.

Het is een netwerkprinter met een ingebouwde printserver, en die printer wordt gedeeld vanaf een Windows Server 2003 (Standard Edition) machine.

Op onze werkstations sturen wij de printopdracht dus eerst naar die server, waar 'ie vervolgens richting printer gaat.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:40
The Merovingian schreef op donderdag 18 november 2004 @ 10:53:
Er bestaat misschien een kans dat de mensen bij HP weten wat hier aan gedaan kan worden, maar als dat zo is dan rept hun website daar geen woord over. Niks te vinden in de knowledge base in elk geval.

Het is een netwerkprinter met een ingebouwde printserver, en die printer wordt gedeeld vanaf een Windows Server 2003 (Standard Edition) machine.

Op onze werkstations sturen wij de printopdracht dus eerst naar die server, waar 'ie vervolgens richting printer gaat.
die kans bestaat zeker, ik had pasgeleden precies hetzelfde, alleen dan een win2k server.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• The Merovingian
Maar je weet niet meer precies wat bij jou de oplossing was? Want het mag niet uitmaken dat dit Windows 2003 betreft lijkt mij

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Er kan verschil zitten in de printlade enumeratie op de clients en op de server. WORD stuurt dan een ongeldige lade-code naar de server die vervolgens terugvalt op de defaultinstellingen. Werkt het wel als je de printer direct aanstuurt via een TCP-poort ipv via de server?

Een vergelijkbaar probleem met Kyocera printers heb ik ooit opgelost door zowel de drivers op de server als op de clients te vernieuwen. Als dat niet werkt en je clients draaien XP of 2000 pro dan kun je proberen de printers lokaal te installeren en de lokale poort te redirecten naar de server.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• The Merovingian
Het is geen onenigheid over welke lade wat is.

Ik heb het probleem nu opgelost op onze 4050; daarbij kun je in de driver van de printer opgeven dat 'ie automatisch de papiersoort en automatisch de papierlade moet kiezen. Word kan dan netjes aan de printer vertellen welke lade hij moet hebben en dat werkt!

Maar bij de 4300 is die optie niet beschikbaar, onder papiersoorten heb je dan alleen nog 'Onbekend'. Als je dat kiest kom je er ook wel, maar moet je per vel aangeven dat je hem ook echt wil gaan printen.

Dat is trouwens al een stuk beter dan dat 'ie automatisch lade 1 pakt, maar dat komt door een optie op de printer zelf: 'Configure Device' > 'System Setup' (?!) > 'Tray Behavior' > 'Use Requested Tray', in te stellen op 'Exclusively' zodat de printer niet in een andere lade gaat zoeken als je een papiertype/formaat hebt gekozen dat niet in de door jou gekozen lade zit. Je forceert de printer daarmee om de lade te kiezen die jij wil hebben. Houdt dus wel in dat je voor ieder vel moet aangeven dat 'ie echt uit díé lade moet komen :(

• The Merovingian
Ik ben eruit, dus mocht iemand ooit wat aan het antwoord hebben:

De HP 4050-driver 'kent' evenals de HP 4300-driver de papier- en ladegegevens van de betreffende printer. Dus beide drivers bieden de mogelijkheid in de printerinstellingen te bepalen op welke soort papier je wil printen (letterhead, preprinted) en/of uit welke lade je wil printen.

In Word, onder 'Bestand' > 'Pagina-instelling...' > 'Papier', ligt dat anders. Daar kun je bij de 4050 per documentsectie of -pagina een papierlade kiezen, maar géén papiersoort. Bij de 4300 echter kun je zowel een papierlade als een papiersoort kiezen.

Hier komt ook een probleem van de printerinstellingen op de fysieke printer naar voren:
Kies je bij de 4300 een papierlade ipv -soort dan gaat de printer standaard zoeken naar de papiersoort (gewoon papier dus) van het document, en negeert dan de lade! Dan kun je op de printer zelf wel instellen dat 'ie niet moet zoeken naar de juiste lade en alleen maar moet printen uit de lade die jij aangeeft, maar dan gaat 'ie zeuren om bijvoorbeeld preprinted papier uit lade 2. Moet jij lekker per pagina bevestigen dat de printer dat negeren moet :(

De oplossing is dus dat de juiste papiersoort voor de 4300 de meest belangrijke instelling is, en de driver van deze printer biedt dus wel de mogelijkheid om zoals eerder genoemd de papiersoort van je document in te stellen, eventueel per sectie of pagina. Het helpt dus niet om hier de lade te kiezen omdat je iedere verandering van lade op de printer zelf moet bevestigen, wat niet werkt als je 300 brieven van elk één letterhead en één preprinted gaat printen.
De reden dat dit wel werkte bij de 4050 is dus dat de driver en printer een andere manier van ladeselectie hanteren.

Proost! :+

• mbr99
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
Om hier op in te haken, volgens de HP handleidingen is het zo dat je op een server de papierinstellingen onder Standaardinstellingen maakt voor als je puur lokaal zou printen, dus op de server zelf. Dezelfde instellingen staan ook onder Advanced, en die zijnvan toepassing als je de printer voor je gebruikers beschikbaar steld. Ik kwam dit tegen bij de HP4030. Echter werkt dit bijvoorbeeld weer niet bij een HP1320. Alles wat je daar onder advanced insteld neemt de standaard instelling ook over.

Op de 1320 heb ik nou het probleem dat je prima kunt printen naar verschillende lades vanaf de server, en vanaf een werkstation middels een testpagina. Maar vanaf Word, gaat alles keihard naar lade 3. Ik las hierboven ook het e.e.a over. Mocht dit niet werken, dan maar local port en rechstreeks.
The Merovingian schreef op woensdag 17 november 2004 @ 17:15:
Dank voor je snelle reactie, maar helaas: alle papierbakken staan goed geconfigureerd (we hebben de configuratie van de printer nog even afgedrukt). Alle papierformaten en -soorten kloppen.

Nou is er natuurlijk altijd al de eeuwige verwarring in het printerconfiguratiescherm omdat je op meerdere plaatsen instellingen kan doen, namelijk onder 'Standaardinstellingen' in Geavanceerd en 'Voorkeursinstellingen' in Algemeen, en je hebt natuurlijk de NT Forms-instellingen. Maar ik kan je vertellen dat al die dingen goed ingesteld staan.

Marcel

Pagina: 1