Ik heb net even gekenen in de FAQ maar kon het antwoord op mijn probleem niet vinden, daarom open ik even een topicje voor mijn vraag. Ik heb al een tijdje winxp op mijn pc geinstalleerd en heb na het houden van een aantal problemen besloten een tweede operating system te installeren, windowsME. Nou was ik vergeten dat je dan geen bootmenu krijgt zoals het wel gebeurt als je het andersom doet, dus WinME eerst en dan WinXP. Dus jullie voelen hem wel aankomen hoe krijg ik nu een bootmenu, het enigste wat ie nu doet is meteen windowsME opstarten. Ik heb zelf al gebropeerd dit te doen via de Winxp cd maar dit lukt niet. Ik kan nu ook met geen mogelijkheid winXP startten. Dus wie weet hoe ik dit probleem, zonder het deinstalleren van de operatingsystempjes, kan doen?
Dit staat erover in de FAQ van WOS, stiekem toch:
Mocht je na het installeren van Windows 2000/XP Windows 98 hebben geinstalleerd en je bootmenu is weg, boot dan vanaf de Windows 2000/XP CD, kies voor repair en dan voor de optie repair bootmenu.
Saved by the buoyancy of citrus
[edit]
Cyphax, the old fashion way
Zie oplossing van Cyphax, of kijk hieronder
Waar jij het moet zoeken is in de boot.ini
Deze staat in de root van je C schijf
in dit bestand staat welke besturings systemen er op je computer geinstalleerd staan en waar, dus welke harddisk en welke partitie.
Dit is b.v. mijn boot.ini met alleen Windows XP geinstalleerd:
Als het goed is staat er dus bij jou Windows ME bij.
en waarschijnlijk staat je timeout=0
pas deze even aan naar 10, en reboot nogmaals.
Met wat geluk krijg je een scherm waar je 1 van de 2 geinstalleerde OS kunt kiezen
in dit bestand staat welke besturings systemen er op je computer geinstalleerd staan en waar, dus welke harddisk en welke partitie.
code:
1
2
3
4
5
| [boot loader] timeout=3 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect |
Met wat geluk krijg je een scherm waar je 1 van de 2 geinstalleerde OS kunt kiezen
[ Voor 8% gewijzigd door Piels op 17-11-2004 15:32 ]
Even een titel edit - enkel 'Bootmenu' vertelt wel heel weinig over je probleem
Wow er wordt hier snel gereageerd, ik zal de bovenstaande aangevoerde oplossingen even proberen. En geef daarna even door of wel of niet gelukt is.
Ik heb geen boot.ini kun je mij dan misshien de complete code met winME erbij even geven?AdrianP schreef op woensdag 17 november 2004 @ 15:31:
[edit]
code:
1 2 3 4 5 [boot loader] timeout=3 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
Die kan ik je niet geven omdat ik niet weet op welke partitie, of welke HDD je alles hebt geinstalleerd.
Maar standaard is deze file niet zichtbaar.
Start --> Uitvoeren --> c:\boot.ini
Maar standaard is deze file niet zichtbaar.
Start --> Uitvoeren --> c:\boot.ini
Ja ok, maar het is een read only bestand dus ik kan er niks in veranderen. Hoe verander ik die instelling zodat ik er wel in kan klooien?
Rechtermuisknop in File Explorer en dan Properties (Eigenschappen).
Off oldschool via Start/Run (Uitvoeren) -> cmd.exe -> enter ->
attrib boot.ini -r
editten en dan weer
attrib boot.ini +r
Off oldschool via Start/Run (Uitvoeren) -> cmd.exe -> enter ->
attrib boot.ini -r
editten en dan weer
attrib boot.ini +r
[ Voor 61% gewijzigd door PcDealer op 17-11-2004 18:36 ]
Staan ntldr, ntdetect.com en boot.ini wel op je actieve systeempartitie ?
Nou ik heb alles geprobeerd maar hij blijft maar opstarten met windowsME. Weet iemand hoe ik vanuit dos windowsXP kan opstarten?
Ik zal ter aanvulling even mijn config. geven:
Ik heb 2 HDD'tjes:
De eerst harde schijf heb ik opgedeeld in 2 partities namelijk C:\ en E:\ waardoor dus de tweede D:\ is.
Ik heb winXP geinstalleerd op schijf 1 partitie 1 (C:\) en heb winME geinstalleerd op schijf 1 partitie 2 (E:\). Ik heb dus mijn boot.ini diverse keren en op verschillende manieren aangepast (zelf een keer helemaal leeg) maar hij blijft maar opstarten met ME, er zit niks anders op dan die te deleten en zien wat er dan gebeurt (dus met de mogelijkheid dat hij niet opstart) dit is dan ook de reden voor mijn eerste vraag in deze post.
Ik zal ter aanvulling even mijn config. geven:
Ik heb 2 HDD'tjes:
De eerst harde schijf heb ik opgedeeld in 2 partities namelijk C:\ en E:\ waardoor dus de tweede D:\ is.
Ik heb winXP geinstalleerd op schijf 1 partitie 1 (C:\) en heb winME geinstalleerd op schijf 1 partitie 2 (E:\). Ik heb dus mijn boot.ini diverse keren en op verschillende manieren aangepast (zelf een keer helemaal leeg) maar hij blijft maar opstarten met ME, er zit niks anders op dan die te deleten en zien wat er dan gebeurt (dus met de mogelijkheid dat hij niet opstart) dit is dan ook de reden voor mijn eerste vraag in deze post.
Heb je nu ook al geprobeerd van je winXP cd op te starten dan herstellen (repair) te kiezen en dan bootfix (of was het fixboot
) uit te voeren?
Ik heb via fixboot nu weer dat ik winxp kan starten, in het bootmenu winme toegevoegd maar dit wil weer niet (het is nu dus omgekeerd). Maar goed het belangrijkste is dat ik winxp weer kan opstarten aangezien daar al mijn belangrijke progjes op staan.
Ok, je me opstarten via dat boot.ini zou zo moeten (mogelijke boot.ini):
Dit zou moeten werken, tenminste, zo heeft het bij mij een keer gewerkt met XP en windows 98
code:
1
2
3
4
5
6
| [boot loader] timeout=30 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP" /fastdetect E:\="Windows ME" |
Dit zou moeten werken, tenminste, zo heeft het bij mij een keer gewerkt met XP en windows 98
Het is en blijft gewoon vreemd, ik heb de juiste gegevens ingevoerd in de boot.ini. Maar naar het nu blijkt wil hij toch xp gaan laden wanneer ik op mijn "link" naar ME druk, hetgeen resulteerd in een foutmelding dat hij een dll betand niet kan vinden en dat is logisch aangezien ME geinstalleerd is op die partitie. Nou ja ik zal ze nu toch eens andersom moeten gaan installeren.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2004 11:01 ]
Pagina: 1