a: b: t/m z: wat daarna?

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BitByter
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-08 07:38

BitByter

Prutst dit forum

Topicstarter
ik vroeg me altijd al af, wat er gebeurd
als je a: tot en met z: hebt,
kun je dan nog uitbreiden???
met linux, gaat dat wel... maar in win98/nt/2000 niet (denk ik)
wat zou er gebeuren?

Verwijderd

novell heb ik eens een keer een ]:\ drive in gehad dacht ik.. was op Bizarre 95 geloof ik ofzo als iemand weet wat dat is ;)
maak even 25 partities aan en je weet wat windows doet. ;)

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Klopt. Dat doet VLM nog wel eens als LASTDRIVE te laag is. Maar volgens mij kun je zulke schijven vervolgens niet gebruiken.

Verwijderd

aa: misschien?

Verwijderd

Inderdaad een lastig probleem. Tenminste als je zo min mogelijk slack-space wilt weggooien. Als je 4 Kb clusters gebruikt kun je partities bouwen van 8 Gb max. Nah, als je geen CD-rom oid hebt hou je 26-2 = 24 driveletters over. (A:\ en B:\ tellen niet, en voorbij Z:\ werken ze geloof ik niet onder Windhoos)

24 x 8 Gb = 192 Gb. En die Harddisks komen er zo aan. En zelfs vandaag de dag kun je dat met 3 drives al halen.

Dus inderdaad een lastig iets. Je zult minder efficiënte clustersizes moeten gaan gebruiken.

• Onno
  • Niet online
Hoezo maximaal 8GB?

Met FAT32 en 4k clusters is de maximale omvang van een partitie 2^32 * 4096 = 16TB.

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11:57
Onder windows nt kun je in de diskmanager ervoor kiezen om geen driveletter aan een schijf te hangen. Vervolgens kun je die drive sharen en daarna benaderen via de \\server\share

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Verwijderd

Een partitie met 4k cluster kan maximaal 8 GB groot zijn. Vraag me niet waarom, maar dat staat in de MSDN). De berekening van Onno klopt echter ook als een bus. Dus waarom de limiet met 4k clusters op 8 GB ligt is me een raadsel.
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q154/9/97.ASP

• Onno
  • Niet online
Dat is een beperking van Windows, niet van FAT32. :)

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik geloof dat het Windows 9x niet verder gaat dan z:\ , maar NT dan overgaat op aa:

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• JayTaph
  • Laatst online: 28-11-2025

JayTaph

Portability is for canoes.

>novell heb ik eens een keer een ]:\ drive
>in gehad dacht ik.. was op Bizarre 95
>geloof ik ofzo als iemand weet wat dat is
>maak even 25 partities aan en je weet wat
>windows doet.

Ja dat klopt..

Wel meer dan eens gehad (maar wel in novell 3.x). Hij pakte standaard de driveletter die volgde op LASTDRIVE, en als deze Z: was, pakte hij dus devolgnde (ascii-waarde), en dat is [ (of ]).

Volgens mij had dat te maken nadat je op de Z: uitlogde.. kweet het nie meer zeker.. weet ook niet of ik het kan reproduceren, maar is wel een gave 'bug' geweest die heel lang bekend was...

Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

In windows 2000 kan je een willekeurig path aan je drive hangen.. Dus dan kan je een soort groepen schijven maken als je er teveel hebt. Stel dat je er 240 hebt, dan kan je het zo doen:

schijf1: c:\schijf1\
schijf2: c:\schijf2\
schijf3: c:\schijf3\
schijf4: c:\schijf4\
..
schijf10: c:\schijf10\
schijf11: d:\schijf1\
schijf12: d:\schijf2\
schijf13: d:\schijf3\
schijf20: d:\schijf10\
..
schijf240: z:\schijf10\

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-08 07:21

PcDealer

HP ftw \o/

Onder NT/2K: Striping-> meerdere schijven als een partitie.

LinkedIn WoT Cash Converter

• ViNcE
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

PC dealer: Juist,

dit probleem is op telossen met: striping of volume sets.

Stukje uit NT boek:

Win NT can adress only 26 drive letters. Because the floppy drive already uses A: en because you probably have a cdrom drive as well, you have at most 24 available drive designations ..

en dan gaat het nog ff verder over hoe volume sets werken en zo

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

Pagina: 1