PIII passief koelen

Pagina: 1
Acties:

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Ik had een vraagje. Binnenkort krijg ik een PIII 666 Mhz (PGA370) samen met mobo en koeler van een vriend. Nu is dat systeem niet echt superstil (ik zou er een pc'tje van willen bouwen dat 24u kan draaien, zo geluidloos mogelijk). Daarom had ik graag de originele heatsink & fan vervangen door een stillere combinatie. Het liefst zou ik het systeem gewoon passief koelen.

Er is wel een probleem: ik ga het mobo enz. in een Lian-Li PC-50 kast inbouwen, zo'n kleinere kast waar de voeding (een Zalman 400W passief) niet horizontaal boven het mobo geplaatst is maar verticaal ernaast. De voeding zuigt dus ook nauwelijks lucht van de proc weg (ik ga wel 1 of 2 stille fan(s) in de behuizing installeren voor een minimale airflow), er is wel een outtake-fan bovenaan in de kast, boven de proc. Ik zou graag op de proc een Zalman CNPS6000-Cu koeler installeren (volledig koperen flower heatsink). Is dat een goed idee, of zoek ik beter naar een andere heatsink, of moet er sowieso een fan op?

Alvast bedankt

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Ik heb een P3 1 GHz, met een Spire Whisperrock heatsink erop. dit is een socket A/ socket 370 koeler. Fan heb ik niet aangesloten en werkt perfect.

Verkrijgbaar destijds bij de Paradigit voor 9 euri's.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als we BalusC mogen geloven gebruikt een PIII 667MHz maar 17,5 W! gewoon een dikke koeler met veel en grote vinnen erop en een INtake fannetje in die richting blazen. Volgens mij moet dat voldoende zijn, als je tenminste geen tropenklimaat in de kamer hebt.
Werkt MBM of speedfan op dat mobo? Altijd handig om de temperatuur te controleren.

Signatures zijn voor boomers.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:24
Die zalman lijkt me een goed idee, je moet dan inderdaad wel even kijken of dat gaat passen. Verder is het zo moeilijk om te bekijken hoe warm ie het krijgt. Die twee casefan's lijken mij wel voldoende airflow te geven, maar het blijft gissen.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
wmeester schreef op woensdag 17 november 2004 @ 13:56:
Die zalman lijkt me een goed idee, je moet dan inderdaad wel even kijken of dat gaat passen. Verder is het zo moeilijk om te bekijken hoe warm ie het krijgt. Die twee casefan's lijken mij wel voldoende airflow te geven, maar het blijft gissen.
Zalman past, is geen probleem, heb dat al es getest met AMD-systeem (XP 2200+), maar dat werd een beetje te warm, zoals de handleiding van Zalman voorspelde... Qua ruimte past het dus perfect.
Maasluip schreef op woensdag 17 november 2004 @ 13:56:
Als we BalusC mogen geloven gebruikt een PIII 667MHz maar 17,5 W! gewoon een dikke koeler met veel en grote vinnen erop en een INtake fannetje in die richting blazen. Volgens mij moet dat voldoende zijn, als je tenminste geen tropenklimaat in de kamer hebt.
Werkt MBM of speedfan op dat mobo? Altijd handig om de temperatuur te controleren.
Speedfan heb ik net gedownload :), heb al wat zitten grasduinen in gelijkaardige topics hier op GoT, maar bij m'n vriend is dat of MBM niet geïnstalleerd. Ga dat zelf dan wel doen. Bedankt voor de tip. Is een mobo uit een Medion (pc komt dus uit de Aldi), weet niet of die fanspeed monitoring enzo ondersteunt.

[ Voor 5% gewijzigd door Borromini op 17-11-2004 14:12 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje