_Buran_ schreef op maandag 21 september 2009 @ 11:47:
Ik heb zelf een Saitek x52, en ik wil nooit iets anders meer. Goed gemaakt, stevig, volledig instelbaar, zowel hardware matig (stroefheid van de gashendel) als softwarematig. Je kunt onder elke knop volledig eigen dingen instellen, tot en met hele macro's met meerdere commando's.
http://www.saitek.com/uk/prod/x52.htm
Kost nu zo rond de 90 euro, en is elke cent waard!
Pas op dat je niet de Pro versie koopt. Die bied niet veel extras voor 40 euro meer...
Ik heb dus nu ook al 3 jaar de Saitek x52 maar ik heb er een hekel aan gekregen. Die veer die de joystick in het midden houd is te stug voor minmale manuevers. Ik vlieg over het algemeen eerste en tweede wereldoorlog kisten en als je dus op iemands 6* zit zou ik bv mijn joystick 4 mm naar links moeten bewegen om een bead te trekken op zijn cockpit of motor bijvoorbeeld. Met die saitek beweeg ik hem dan 2 mm en dan stopt de veer hem. zet ik iets meer druk dan schiet ie bijvoorbeeld 8 mm naar links.
Sinds 3 dagen heb ik nu de logitech G940. Moeilijk verkrijgbaar maar ik heb een maand oude demo versie voor 260 euro kunnen kopen mij de media markt in Ede. (ipv 299 euro)
Ietsjes meer geld... hehe Maar jezus! ik ben verliefd! Hotas plus rudder. Joystick heeft forcefeedback. Nooit eerder mee gevlogen maar echt... ik kan denk ik nooit meer zonder forcefeedback. wat een verschil om daar mee te vliegen! Stall bijna niet meer. Ik voel de kracht van de wind op mijn vleugels. en dus de meest subtiele bewegingen zijn mogelijk. Je merkt ook precies hoe goed je omspringt met je energie. Bij hard naar links trekken bijvoorbeeld komt de motor in actie en je voelt precies hoeveel de kist van de wind krijgt te verduren.
Enige wat jammer is, is dat de trimmers geen indents hebben.
en ik zal binnenkort mijn saitek 52 plus saitek rudder maar op vraag en aanbod zetten voor diegene die niet voor zo'n prijs als ik wil gaan