[Google] Statistieken verschillen tot 80%

Pagina: 1
Acties:

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-03 18:12
Ik ben op moment bezig met het ontwikkelen van een statistieken service voor een website. Nu is een van de eisen dat ook de hits vanaf Google (zoek resultaten, gesponsorde links en inhouds gerelateerde banners) uitgelezen moeten kunnen worden. Nu weet ik dat dit niet 100% gelijk kan zijn aan de resultaten die in google Adwords zelf zijn uit te lezen zijn, maar het loopt bij mij (specifiek bij gesponsorde links) wel op tot een verschil van 80%.

Ik zal even uitleggen hoe ik de statistieken meet. Dit doe ik door gegevens uit de referer van een hit te halen. Een gesponsorde link komt altijd vanaf de google zoek pagina dus dit is er vrij gemakkelijk uit te filteren. Alleen zit ik dan nog met een gecombineerde set resultaten van de normale zoekwoorden en de zoekwoorden waarop een gesponsorde link verschijnt (de manier waarop de adwords werken). Dit verhelp ik door de twee te splitsen op de werkelijk gebruikte zoekwoorden. Hiervoor heb ik bij de statistieken dus de woorden nodig die ook in Google Adwords zelf ingevoerd zijn, maar zo kan ik dus wel een verschil maken.

Nu Ben ik aan het testen met het resultaat wat goed lijkt te werken, alleen blijken de gesponsorde links erg te verschillen. De zoekresultaten verder lijken wel goed te zijn (voor zover ik kan inschatten) en de inhouds gerelateerd banners komen ook vrij goed overeen. Nu heb ik gelezen op een ander forum dat mensen daar ook last hebben van een 10% totaal van de hits die geen referer meekrijgen. Dit doordat waarschijnlijk dit geblokt wordt door de browser of wat dan ook. Hier had ik al op gerekend en dit is verder ook geen probleem. Maar dan zit ik nog met 70% verschil...

Als ik zelf test met het maken van een klik op een gesponsorde link, dan lijkt alles gewoon goed geregistreerd te worden aan beide kanten. Dus daar kan ik het probleem niet echt vinden. Ik heb alles nagelopen en testjes uitgevoerd, maar er gaat (of lijkt) niets fout zo.

Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat mensen een klik maken en de pagina al hebben gesloten voordat de website is geladen. Dan is hij al wel langs de registratie pagina van Google gekomen, maar is daarna direct geabort. Dit is natuurlijk niet de reden van een 70% verschil, dat zou belachelijk zijn. Mischien dat dit een enkele keer gebeurd, maar zo vaak....

Iemand die mischien een idee heeft wat het zou kunnen zijn. Dit is echt mijn laatste hoop, anders inactiveren we het gehele gedeelte en laat ik het lekker rusten. Ik heb een behoorlijke zoektocht gedaan, maar ik ben nergens op uit gekomen.

Noushka's Magnificent Dream | Unity

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat mensen een klik maken en de pagina al hebben gesloten voordat de website is geladen. Dan is hij al wel langs de registratie pagina van Google gekomen, maar is daarna direct geabort. Dit is natuurlijk niet de reden van een 70% verschil, dat zou belachelijk zijn. Mischien dat dit een enkele keer gebeurd, maar zo vaak....
Dan moet je echt vrij snel klikken denk ik zo... Die request is dan al gemaakt volgens mij hoor.

Die referer wordt door firewalls verwijderd, zonealarm doet het standaard bijvoorbeeld..

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Kan je niet via de adwords-klik een extra GET-parameter mee laten geven? Mensen zullen die er niet zo gauw uitslopen en het bespaart je wel een hoop geklooi met checks op de referer.

Bovendien:
Alleen zit ik dan nog met een gecombineerde set resultaten van de normale zoekwoorden en de zoekwoorden waarop een gesponsorde link verschijnt
Hou je er ook rekening mee dat iemand exact dezelfde zoekwoorden op kan geven, als er via adwords wordt gegenereerd en ga je daar dan goed mee om?

• Michali
De resultaten die adwords opgeeft zijn ook kliks vanaf de zoekpagina zelf, maar dan alleen op de gesponsorde links zelf en niet op een van de zoek resultaten. Dus dat klopt wel. Dat is juist de funtie van de zoekwoorden die je daar kunt opgeven.

Maar die extra GET parameter is wel een goeie idd. Dat zou het hele probleem met referers zo kunnen oplossen (voor gesponsorde links iig). Ik ga dat even voorstellen hier.

Ik denk zelf overigens dat het probleem echt bij het ontbreken van referers ligt. Ik heb even getest in de database zelf en blijkt dan 40% van alle hits geen referer heeft! Behoorlijk extreem wel. En ik weet vrijwel zeker dat veel van de mensen niet via een nieuw browser op de betreffende website komen. Bedankt voor zover iig.

Ok die GET ga ik er zowiezo bij plaatsen. Alleen zit ik nog met een probleem. De adwords die je kunt opgeven, worden zowel op inhouds gerelateerd pagina's/websites weergegeven als in de gesponsorde links naast de zoek resultaten. Dit moet echter wel gescheiden worden. Zonder de referer weet ik echter niet hoe ik dit zou moeten doen... Mischien een suggestie?

[ Voor 20% gewijzigd door Michali op 17-11-2004 15:40 ]

Verwijderd

en wat als er geen referer wordt meegegeven? of bedoel je met referer dat je een identifer meegeeft? zoiets als www.domein.nl/?kwamvan=adwords

gewone referers zijn makelijk uit te zetten en in mijn ervaring maar 7 van de 10 keer aanwezig...

• Michali
Met referers heb ik het niet over die GET parameter methode, maar werkelijk over de website waarop de link stond. Die tweede methode wil ik wel gaan gebruiken, maar dat is niet mijn definitie van referer.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Is het niet zo dat je advertentie ook op andere sites is te bekijken via de Google adservice? Dan zou je filtering het probleem kunnen zijn :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Michali
Dat zijn juist de content gerelateerde adwords. Deze worden op andere sites geplaatst afhankelijk van of de opgegeven woorden in adwords zelf overeen komen met de woorden op de website. Deze filter ik er nu juist apart uit, maar als ik een extra parameter zou meegeven, dan zou ik deze niet kunnen onderscheiden van de gesponsorde links. Ik ben er nog niet helemaal uit dus.

Edit:

Er komt ineens in me op trouwens dat ik de resultaten zo weer geef dat je kunt zien welke zoekresultaten zijn gebruikt voordat er is geklikt op een gesponsorde link. Deze haal ik uit de referer wat dus een probleem is. Als ik puur een GET variabel mee geef weet ik die gegevens dus niet. Mischien moet ik dat dan maar ook laten zitten en gewoon een getalletje weergeven.

[ Voor 34% gewijzigd door Michali op 17-11-2004 16:18 ]

Pagina: 1