Toon posts:

Kapotte tweeters vervangen van Aldi zuilen

Pagina: 1
Acties:
  • 332 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Afgelopen weekend had ik een feestje thuis waarbij ik mijn aldi boxen (clones van eltax mirage 10i) heb gebruikt. na een paar uur flink hard spelen (maar niet extreem naar mijn idee) hoorde ik ineens geen hoge tonen meer. na wat onderzoek de volgende dag bleek dat allebei de tweeters het niet meer doen. ik was best tevreden over deze boxen en ik wil dus de tweeters gaan vervangen. dit zijn ze:

achterkant
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gjpdewit/tweeter1.jpg

voorkant:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gjpdewit/tweeter2.jpg

de diameter is ongeveer 10 cm.
de speakers zelf waren 89 E per paar dus de tweeters moeten een beetje low budget blijven. ze komen uit deze speakers:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gjpdewit/tweeter3.jpg

ik heb geen id hoe ik een goede keuze moet maken. heb ik hier meer gegevens voor nodig?
kunnen jullie me enig idee geven over welke vervangende tweeters ik het best kan aanschaffen?

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

TheLunatic

Ouwe boxen.

vaak kun je bij de leverancier wel vervangende speakers krijgen zodat je precies dezelfde hebt als die er in zaten ... in het andere geval zou ik even googlen op de code die achterop de tweeter staat, dan kun je vast wel een andere leverancier voor dat ding vinden :)

Mother, will they like this song?

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-02 21:37
Dat die tweeters dan zo zwak zijn geweest, iets betere tweeters zoeken zou ook kunnen.

Maar ja het gaat hier om audio en hoe zal een nieuwe tweeter klinken i.c.m. met de huidige woofers?

Anyway hoe sloop ze zo snel een paar tweeters? :P

If it aint broke, fix it till it is!

Verwijderd

Topicstarter
TheLunatic schreef op woensdag 17 november 2004 @ 11:39:
vaak kun je bij de leverancier wel vervangende speakers krijgen zodat je precies dezelfde hebt als die er in zaten ... in het andere geval zou ik even googlen op de code die achterop de tweeter staat, dan kun je vast wel een andere leverancier voor dat ding vinden :)
googlen levert niets op... is volgens mij een gewoon itemnummer wat niets zegt over het product. verder was ik eigenlijk al niet zo tevreden over het hoog, dus het liefst zou ik andere, iets beter tweeters gebruiken.
ik zou niet weten hoe ik met het merk in contact zou kunnen komen (life) om nieuwe te bestellen, en dit zal ook geen goedkoop grapje lijkt mij
Venxir schreef op woensdag 17 november 2004 @ 11:43:
Dat die tweeters dan zo zwak zijn geweest, iets betere tweeters zoeken zou ook kunnen.

Maar ja het gaat hier om audio en hoe zal een nieuwe tweeter klinken i.c.m. met de huidige woofers?

Anyway hoe sloop ze zo snel een paar tweeters? :P
tja hoe sloop je een complete GK in een avond... dat vroeg ik me zondagochtend ook af :P
verder is het wel relevant dat ik waarschijnlijk over een half jaartje nieuwe fronts ga bouwen en ik dacht dan meteen maar goede tweeters te kopen die ik dan weer kan gebruiken. nieuwe tweeters bestellen bij eltax die weer net zo klote zijn is weggegooid geld dan.
ik dacht aan de SEAS kt 27 F. deze hebben dezelfde buitenmaat. gaat dit goed klinken?
zou ik aan het filter van mijn boxen kunnen zien wat de kantelfrequentie is en dan zoeken naar een tweeter die vanaf die frequentie goed werkt?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2004 11:57 ]

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-02 22:20
Zoek eens bij Conrad (www.conrad.nl) naar tweeters van Tonsil. Helemaal geen verkeerde kwaliteit, en zeker niet te duur. Ook in erg veel (standaard) maten te krijgen. Eventueel kun je nog voor de wat goedkopere modellen van Visaton kiezen misschien.

Rechtstreeks linkje gevonden (maar misschien staat er elders op die site ook nog wel wat): KLIK!!

[ Voor 48% gewijzigd door Wouter! op 17-11-2004 12:03 ]

Verwijderd

Tonsil is ook het eerste wat bij mij opkomt. Je kunt gewoon een model nemen met ongeveer eenzelfde eigenschappen. Kijk dan vooral naar de impedantie en de diameter van de dome. De rest (T/S) paramters zal wel wat verschillen maar het is niet te doen een willekeurig model te vinden met dezelfde parameters.

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ga maar eens mailen met Annemette Skovgaard Jensen [amj@eltax.com] ze is een Sales Assistant voor de Benelux (wel engelse mail sturen). Ze heeft mij ook geholpen met een kapotte eltax subwoofer. Ik dacht dat de speaker kapot was. Werd toen opgestuurt uit Denemarken, was er al naar enkele dagen. Toen bleek dat het niet aan de speaker lag. Vervolgens gemailed en toen heeft ze ook de versterker module opgestuurt en toen was het probleem gefixed _/-\o_
Ik hoefde ook niet eens een aankoopsbewijs te sturen of serienummers!

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

Verwijderd

Topicstarter
zal een tweeter zoals de Seas kt27f goed klinken?
ik vraag dit omdat ik op zoek ben naar een tweeter die en nog redelijk geluid geeft in de boxen die ik nu heb, en waar ik nog wat aan heb als ik straks nieuwe fronts ga bouwen... correct me if i'm wrong maar elke moeite en geld dat ik stop in een tweeter die ik uiteindelijk toch niet meer ga gebruiken lijken mij verspild.
ik zou verder graag de tweeter kopen bij speaker & co omdat ik daar dichtbij woon en graag ergens naar terug kan gaan bij problemen.

Verwijderd

De Seas KT27 F is een zeer goede tweeter en het is ook slim dat je rekening houdt met eventuele DIY luidsprekers later, maar de Seas kost geloof ik €40 per stuk. Dat lijkt mij wat veel om ook nog in je Aldi zuilen te hangen. Waarom haal je niet deze
Tonsil tweeter voor €16,95 p/s. Dan zijn je zuilen ook nog verkoopbaar wil je er eens vanaf of cadeau doen aan een vriend/ vriendin. :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2004 @ 13:08:
De Seas KT27 F is een zeer goede tweeter en het is ook slim dat je rekening houdt met eventuele DIY luidsprekers later, maar de Seas kost geloof ik €40 per stuk. Dat lijkt mij wat veel om ook nog in je Aldi zuilen te hangen. Waarom haal je niet deze
Tonsil tweeter voor €16,95 p/s. Dan zijn je zuilen ook nog verkoopbaar wil je er eens vanaf of cadeau doen aan een vriend/ vriendin. :)
goed punt! alleen ik zie dat alle tonsil tweeters van 16,95 een inbouw maat hebben van 110 mm, de huidige komen echt niet verder dan 104mm. weet trouwens niet welke je precies bedoeld want op een of andere manier doet de link het niet...
40 E is idd veel maar als het echt een verbetering opleverd (is dit zo??) heb ik het er wel voor over voor de tijd dat ik deze speakers nog gebruik. ik kan ook altijd nog goedkope tweeters kopen zodra ik van deze speakers af wil. maar ik zal er zeker nog even over nadenken
iig bedankt voor alle tips tot nu toe

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-02 23:19

remco_k

een cassettebandje was genoeg

TS, ik heb 4 van deze Eltax klonen en idd, ze klinken verdraait goed voor die 89 euro per paar. -> zeker de moeite waard dus om die weer te repareren.
Wat me te binnen schoot, de speakers zijn gemaakt voor BI-amping.
Ik heb ze nooit open gehad, maar wellicht zitten er gewoon helemaal geen scheidingsfilters in, waardoor je tweeters erg snel stuk kunnen gaan.
Check dat ff voordat je een nieuwe koopt en gaat gebruiken... je weet het nooit.

Alles kan stuk.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik die dingen zetten zeker wel een scheidingsfiler, anders zou de tweeter wel echt heel snel kapot gaan.

Het is gewoon simpel, je hebt hard gesteelt, en je amp was aan het clippen => gigantisch veel korte stootjes van veel vermogen (vele malen meer dan je amp normaal kan geven) op je tweeter => tweeter kapot.

De Seas tweeter zal zeker beter klinken dan die tonsil, maar daar is het prijsverschil ook naar. Als je later DIY fronts wil maken is dat een goed startpunt. Het zal in de huidige Aldi setup misschien niet optimaal zijn, maar het kan er ook niet slechter op worden. Het kan wel zijn dat de gevoeligheid niet klopt, en dat de Seas te hard speelt. In dat geval kan je een L-pad gebruiken om de tweeter af te zwakken. Maar dat probleem heb je met alle tweeters die je eventueel uitzoekt, aangezien je de gevoeligheid van het orgineel niet weet.

Je zult voor een nieuwe twee je gat wel wat groter moeten maken, want dat Aldi ding heeft wel een heel kleine magneet ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

omdat ik hetzelfde probleem heb met dezelfde speakers, ben ik heel benieuwd hoe het is afgelopen, en of er misschien foto's zijn over het herinbouwen van nieuwe tweeters?! (Ben Mega-noob op dit gebied.)

Verwijderd

Topicstarter
Helaas... heb ze op de schroot gegooid en 2 B&W DM2a's gekocht voor 100 E. ik vond de reparatiekosten niet opwegen tegen deze optie

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 september 2005 @ 20:43:
Helaas... heb ze op de schroot gegooid en 2 B&W DM2a's gekocht voor 100 E. ik vond de reparatiekosten niet opwegen tegen deze optie
dat meen je niet, je had mischien wel nieuwe tweeters kunnen krijgen - voor nop

:+

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2004 @ 13:08:
De Seas KT27 F is een zeer goede tweeter en ...
Daar kan ik 100% mee instemmen, heb er zelf ook 2 voor me staan. Het hoog klinkt GEWELDIG!
AANRADERTJE! _/-\o_

• Speedfight
  • Niet online
Hmm volgens mij moeten die seas tweeters erg goed zijn. Zit er aan te denken om mijn (goed werkende) tweeters van mijn Eltax Concept 400 speakers te vervangen.
Ik luister een aantal uur per dag muziek erop en volgens mij zijn die seas unit´s het geld wel waard....

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Speedfight schreef op maandag 19 september 2005 @ 22:26:
Hmm volgens mij moeten die seas tweeters erg goed zijn. Zit er aan te denken om mijn (goed werkende) tweeters van mijn Eltax Concept 400 speakers te vervangen.
Ik luister een aantal uur per dag muziek erop en volgens mij zijn die seas unit´s het geld wel waard....
Maak dan gelijk een stel nieuwe luidsprekers. Met het standaard filter wordt het toch niks, gezien de Seas een andere Fs zal hebben en een ander rendament.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Zo'n tweet is eigenlijk te zonde voor de rest.. maar goed, slechter zal het er niet van worden :P

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02 23:29
Het gaat misschien een beetje offtopic, maar ik kan ook beamen dat die Seas tweets hele fijne tweetertjes zijn.. Ik heb ze zelf ook in een DIY speaker zitten (actief gefilterd, 2 weg basreflex) en elke keer als ik weer een cd-tje draai word ik weer verliefd.. O+
De combi met Peerless woofers is iig erg fijn.. :)

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
/offtopic
Hey Dudeproductions! Jij had ook een vergelijkbaar leuk actief 2 weg he ;) ze bevallen je dus nog steeds goed. Nou hier hetzelfde! _o_

Groet, Jurian

[ Voor 17% gewijzigd door JuuL20 op 19-09-2005 22:54 ]

• Speedfight
  • Niet online
Barry|IA schreef op maandag 19 september 2005 @ 22:39:
[...]

Maak dan gelijk een stel nieuwe luidsprekers. Met het standaard filter wordt het toch niks, gezien de Seas een andere Fs zal hebben en een ander rendament.
Ben alweer van het plan afgestapt... Heb net een aanbieding gekregen voor twee B&W´s 601 S1 speakers, dat lijkt mij een beter plan...

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Speedfight schreef op maandag 19 september 2005 @ 23:57:
[...]

Ben alweer van het plan afgestapt... Heb net een aanbieding gekregen voor twee B&W´s 601 S1 speakers, dat lijkt mij een beter plan...
Van wie is die aanbieding en wat moet je er voor betalen? :P

Als je de Eltax sound ontgroeid bent (nofi, ze maken prima speakers voor het geld!), maar je wilt niet al te veel geld uitgeven aan andere luidsprekers, dan kun je beter zelf bouwen of 2e hands kijken wat er te koop is. De Eltax luidsprekers ''upgraden'' doormiddel van betere speakers heeft geen zin. Je bent al gauw veel geld kwijt, terwijl er erg veel andere aspecten bij komen kijken. Hieruit blijkt meestal dat het niet op elkaar is afgestemd en dat is zonde van het geld!

[ Voor 20% gewijzigd door Barry|IA op 20-09-2005 14:35 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Je kan ook gewoon een nieuwe Eltax kopen, de nieuwe Symphony reeks bijvoorbeeld. Niet meer te vergelijken met Aldi-speakers hoor.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/speakers.eltax/sympkl2l.jpg

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• Speedfight
  • Niet online
Barry|IA schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 14:32:
[...]

Van wie is die aanbieding en wat moet je er voor betalen? :P

Als je de Eltax sound ontgroeid bent (nofi, ze maken prima speakers voor het geld!), maar je wilt niet al te veel geld uitgeven aan andere luidsprekers, dan kun je beter zelf bouwen of 2e hands kijken wat er te koop is. De Eltax luidsprekers ''upgraden'' doormiddel van betere speakers heeft geen zin. Je bent al gauw veel geld kwijt, terwijl er erg veel andere aspecten bij komen kijken. Hieruit blijkt meestal dat het niet op elkaar is afgestemd en dat is zonde van het geld!
Ik ben nog aan het wachten op de foto's ;)

Pagina: 1