Assume there are no rules and it's one big free for all
Met een SELECT query en een WHERE clause.
Of in jouw geval SELECT DISTINCT kleur from tshirts.
Maar ik denk dat je beter met een ander datamodel werkt (als je maar 1 tabel hebt).
[ Voor 17% gewijzigd door whoami op 17-11-2004 11:00 ]
https://fgheysels.github.io/
select distinct(kleur) from tshirts
Mother, will they like this song?
Je zou hem dan maar laten aanklooien met een verkeerd datamodel?dvvelzen schreef op woensdag 17 november 2004 @ 11:03:
ik zou hem geen ander model laten nemen !!!
Een datamodel met redundante data in, een datamodel waarin je halsbrekende toeren moet uithalen om de informatie die je wilt op te halen, waarin je inefficiënte queries moet schrijven om de data op te halen, en een datamodel waarin de data ononderhoudbaar is ?
Waarom zou je hem dus geen ander datamodel laten nemen ?
TheLunatic schreef op woensdag 17 november 2004 @ 11:05:
Alleen alle verschillende kleuren inderdaad met een, maar ik denk dat dat niet is wat je bedoeld. Het is handiger als je even een deel van je table laat zien, en een overzicht (tabelvorm) van wat voor output je wilt ...select distinct(kleur) from tshirts
| tshirt_id | soort | maat | kleur |
| 1 | longsleeve | L | zwart |
| 2 | tshirt | M | groen |
| 3 | tshirt | S | blauw |
| 4 | longsleeve | XL | paars |
| 5 | longsleeve | S | Blauw |
Zoals je ziet staat blauw er 2 keer in.
Ik wil de kleuren eruit kunnen halen zodat ik het volgende kan echo-en op een pagina.
zwart
groen
blauw
paars
DISTINCT returned de unieke rijen in de resultset.
Als je enkel de kleuren selecteerd, zal je enkel de unieke kleuren terugkrijgen.
Selecteer je meerdere velden, dan zal je enkel de unieke combinaties van die velden terugkrijgen.
Maar ik blijf erbij dat je datamodel zwaar sucked, en dat je beter eerst eens iets kunt lezen/leren over normaliseren enzo, en een nieuw en beter datamodel maakt.
[ Voor 22% gewijzigd door whoami op 17-11-2004 11:18 ]
Ik zat er eigenlijk aan te denken om voor kleuren en modellen een apparte tabel te maken en van deze twee waardes een tshirt samen te stellen. Bedoel je met beter datamodel een beter database design? datamodel zegt me niet veel. Ben trouwens nog maar een beginneling met databases maken. So plz go easy on mewhoami schreef op woensdag 17 november 2004 @ 11:17:
Dat is omdat je een select * gedaan hebt, en niet select kleur.
DISTINCT returned de unieke rijen in de resultset.
Als je enkel de kleuren selecteerd, zal je enkel de unieke kleuren terugkrijgen.
Selecteer je meerdere velden, dan zal je enkel de unieke combinaties van die velden terugkrijgen.
Maar ik blijf erbij dat je datamodel zwaar sucked, en dat je beter eerst eens iets kunt lezen/leren over normaliseren enzo, en een nieuw en beter datamodel maakt.
[ Voor 11% gewijzigd door Alpha-sphere op 17-11-2004 11:31 ]
Als dat niet zo is heeft een distinct volgens mij weinig zin als je geen where soort='[vul in]' gebruikt, want anders krijg je álle kleuren i.p.v. de kleuren die voor dat soort shirt beschikbaar zijn
Heb je het zelf geprobeerd?whoami schreef op woensdag 17 november 2004 @ 11:17:
Als het goed is krijg je juist alle records terug, zolang je geen zaken als distinct gebruikt. Ongeacht of je maar 1 of meerdere kolommen opvraagt.
En dat is inderdaad beter genormaliseerd en daardoor meestal een beter datamodel.Alpha-sphere schreef op woensdag 17 november 2004 @ 11:28:
Ik zat er eigenlijk aan te denken om voor kleuren en modellen een apparte tabel te maken en van deze twee waardes een tshirt samen te stellen.
Ja, datamodel, databasemodel, databaseontwerp, etcBedoel je met beter datamodel een beter database design? datamodel zegt me niet veel. Ben trouwens nog maar een beginneling met databases maken. So plz go easy on me
ACM schreef op woensdag 17 november 2004 @ 11:41:
[...]
Heb je het zelf geprobeerd?
Als het goed is krijg je juist alle records terug, zolang je geen zaken als distinct gebruikt. Ongeacht of je maar 1 of meerdere kolommen opvraagt.
Ik had het dan ook wel over die DISTINCT natuurlijk.
Ik weet ook wel dat, als je geen DISTINCT specifieert, je alles terugkrijgt enzo.
Tabel Kleur
Kleur_ID
Kleur_Naam
Tabel Soort
Soort_ID
Soort_Naam
Tabel Maat
Maat_ID
Maat_Naam
Tabel TShirt
TShirt_ID
TShirt_Naam
TShirt_Omschrijving
Tabel Artikelen (Weet ff geen betere naam te verzinnen)
Artikel_ID
TShirt_ID
Maat_ID
Soort_ID
Kleur_ID
Voor alle verschillende kleuren krijg je dan:
SELECT Kleur_Naam FROM Kleur
Voor alle verschillende artikelen:
SELECT TShirt_Naam, TShirt_Omschrijving, Soort_Naam, Maat_Naam, Kleur_Naam FROM Artikelen, TShirt, Soort, Maat, Kleur WHERE Artikel.TShirt_ID = TShirt.TShirt_ID (en de rest van de tabellen)
Zo heb ik het tenminste op school geleerd.
'Nae King! Nae quin! Nae Laird! Nae master! We willna' be fooled agin!'
1
2
3
4
5
6
7
| SELECT ... FROM Artikelen NATURAL JOIN TShirt NATURAL JOIN Maat NATURAL JOIN Soort NATURAL JOIN Kleur |
En je hoeft al die where-condities niet eens op te geven. Wel is het noodzakelijk dat alle kolommen in Artikelen dezelfde namen hebben als de primary keys waar ze naar verwijzen, anders kan de database niet bepalen welke kolommen van welke tabellen er overeen komen.
[ Voor 7% gewijzigd door ACM op 17-11-2004 12:03 ]
Nooit van gehoord? Kijkt deze naar identieke kolom namen of naar gespecificeerde foreign keys? Ander belangrijk punt: is dit specifiek voor een bepaald DBMS of staat dit in de SQL standaard?
'Nae King! Nae quin! Nae Laird! Nae master! We willna' be fooled agin!'
Natural is overigens een specificatie voor alle join-typen, je kan dus ook een NATURAL LEFT OUTER JOIN definieren
Wat schiet je hier mee op? Maat_ID is net zo uniek als Maat_Naam, dus waarom zou je deze indirectie willen gebuiken? Zelfde voor Soort en kleur. In feite is er niet zoveel mis met het model van de TS lijkt me.Nick_S schreef op woensdag 17 november 2004 @ 11:47:
Met een beter datamodel wordt er waarschijnlijk iets bedoeld als:
Tabel Kleur
Kleur_ID
Kleur_Naam
Tabel Soort
Soort_ID
Soort_Naam
Tabel Maat
Maat_ID
Maat_Naam
...
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Maar als je op een gegeven moment je maatomschrijvingen wilt veranderen (XL wordt EG bijvoorbeeld) moet je op dat moment primary keys aan gaan passen. Dat kan nogal bezwaarlijk zijn.ATS schreef op woensdag 17 november 2004 @ 12:38:
Wat schiet je hier mee op? Maat_ID is net zo uniek als Maat_Naam, dus waarom zou je deze indirectie willen gebuiken? Zelfde voor Soort en kleur. In feite is er niet zoveel mis met het model van de TS lijkt me.
Verwijderd
Stel je wilt de kleuren in meerdere talen gaan opslaan. Dan is Kleur_ID, Kleur_Naam makkelijk uit te breiden naar Kleur_ID,Kleur_NL,Kleur_UK enz.ATS schreef op woensdag 17 november 2004 @ 12:38:
Wat schiet je hier mee op? Maat_ID is net zo uniek als Maat_Naam, dus waarom zou je deze indirectie willen gebuiken? Zelfde voor Soort en kleur. In feite is er niet zoveel mis met het model van de TS lijkt me.
Ook zoekt het stukken sneller als je op een numeriek veld zoekt dan op varchars.
Tot slot, een 32 bits ID neemt 4 bytes in, een char[8] neemt al twee keer zoveel ruimte in. Je database wordt dus over het algemeen kleiner van het gebruik van dit soort lookup tables.
Dus uniekheid is niet het enige criterium van een goed datamodel.
Een datamodel wat bv als primary keys varchar[40] velden gebruikt is niet al te best maar kan wel uniek zijn
houdt er wel rekening bij als je iets m.u.v. wil hebben (bv kleur) dat je dan die
select .....
from artikelen a
join ... on ?.id = a.id
join ... on ?.id = a.id
left outer join kleur on a.id = k.id and k.naam = 'rood'
where k.id is null
gebruikt dat is performance gewijs gezien sneller als een not in sub-select
just to let you know...
gr,
Dennis