[802.11g] router en adapter beide 54mbit, verbinding maar 11

Pagina: 1
Acties:

• miekd
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-12-2011
Titel zegt het. Ik heb de config van het kaartje bekeken. Dat lijkt helemaal te kloppen.

De router in kwestie is een Linksys WRT54G router. De informatie van de kaart valt hieronder te vinden. Standaard ingebouwd in mijn IBM Thinkpad T42.

===
Device class: Net
Device description: 11a/b/g Wireless LAN Mini PCI Adapter
Driver provider: Arcadyan Technology Corporation
Driver date: 5-13-2004
Driver version: 3.1.1.5401
Device status: Enabled
Resource
Memory address: [C0210000 - C021FFFF]
IRQ: 11
===

Iemand enig idee waar het aan kan liggen?

one more thing...

• ZeilDude
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
Kijk eens wat er in apparaatbeheer onder het tabblad geavanceerd van je netwerkadapter staat (laptop). Je kunt daar draadloze modus kiezen.
Staat daar 802.11g bij? Of staat er alleen 802.11b gekozen?

• CamU
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-03 20:40
Het feit dat je verbinding maar 11 Mbit is kan ook liggen aan de afstand tussen router en je wifikaart. Meet je deze snelheid als je laptop naast de router staat? Verder kan het zijn dat je je router nog moet instellen. Je kunt kiezen uit een mix, uit puur b en uit puur g. Hoe staat je WRT54G op dit moment geconfigureerd?

* Workstation * / * Server * / * Laptop * / Monica: My motto is: "get out before they go down". Joey: "That is so not my mott

Verwijderd

CamU schreef op woensdag 17 november 2004 @ 03:11:
Het feit dat je verbinding maar 11 Mbit is kan ook liggen aan de afstand tussen router en je wifikaart. Meet je deze snelheid als je laptop naast de router staat? Verder kan het zijn dat je je router nog moet instellen. Je kunt kiezen uit een mix, uit puur b en uit puur g. Hoe staat je WRT54G op dit moment geconfigureerd?
11mb is een 802.11b snelheid, voor 802.11g zou dit 12mb moeten zijn.

11b = 1 2 5,5 11
11g = 6 12 24 36 48 54

Verwijderd

Dit laatste slaat werkelijk nergens op. |:(

Dat zou betekenen dat je met de 11G standaard NOOIT verbinding zal kunnen maken met de 11B standaard! :X
11G is volledig backwarts compactible met 11B networks!

Wat ik denk is dat die ingebouwde wireless kaart gewoon een 11b type is. De meeste laptops met ingebouwde wifi kaart werken maar op die snelheid.
Dus vandaar dat je maar een snelheid van 11Mbit hebt.

Nu heb ik zelf ook een 11G router en een aantal 11B en 11G kaartjes.
In praktijk bleek dat de instellen vaste snelheid op 11Mbit beter ging met alle
kaartjes. Sterker nog, de 11b kaartjes hadden altijd een goede ontvangst, terwijl dat zeker niet zo was met de 11G kaartjes.
Gebruikte ik alleen de 11G kaartjes op 54Mbit, dan was de snelheid zeer gevrieert en viel zelfs vaak ONDER de 11Mbit terug! ook schommelde de ping veel meer.

Nu gebruik ik dus alleen nog maar 11b kaarten en dit is snel zat. Zelfs voor streaming van xvid/divx over het netwerk naar mijn xbox toe.

Verwijderd

ps. ik zie nu dst je inderdaad een 11G kaartje hebt in je laptop.
Zo zie je maar; een 11Mbit instelling werkt schijnbaar stabieler als een flexibele 11G die in snelheid staat te fluctueren en daardoor terugschakeld naar plain 11b.

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-03 07:25
ik heb ook een linksys 54G APtje en een ingebouwde intel pro wireless 54mbit in mijn laptop zitten en heb eigenlijk in het hele huis tussen de 48 en 54 mbit.
de verbinding is superstabiel en fluctueerd niet zo idioot als hier word aangegeven in het forum...
Moet ik wel zeggen dat het een oude woning is (bouwjaar 1918) en dus geen betonnen vloeren met betongaas heb...

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

Verwijderd

een router van 802.11G is ook backwards compatible met 802.11B het zou kunnen dat de router ingesteld is op 802.11B dan moet je hem simpelweg naar 802.11G zetten. je moet maar even ion de documentatie kijken hoe je dat moet doen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2004 @ 08:57:
een router van 802.11G is ook backwards compatible met 802.11B het zou kunnen dat de router ingesteld is op 802.11B dan moet je hem simpelweg naar 802.11G zetten. je moet maar even ion de documentatie kijken hoe je dat moet doen.
De ts zegt dat beide nodes 802.11g zijn, echter dit is een asumptie die als door de snelheid van 11mb = 802.11b tegen gesproken wordt.
Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2004 @ 08:36:

Dat zou betekenen dat je met de 11G standaard NOOIT verbinding zal kunnen maken met de 11B standaard! :X
Dat is jou conclusie, niet die van mij. >:)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2004 09:05 ]

• miekd
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-12-2011
De router staat ingesteld op MIXED. Dit zodat vrienden/kennissen van mij ook kunnen verbinden als ze een 802.11b kaartje hebben.

Zelfs als de verbinding excellent is, is de snelheid maar 11mbps.

one more thing...

• Quentin
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-10-2025
Ik heb precies hetzelfde probleem.

ADSL Direct van KPN, dus een Thompson Speedtouch 580 wireless 802.11g router met een Thompson Speedtouch 120g (ook 802.11g) usb ontvanger.

Router staat op Interoperability Mode 802.11g & b
USB adapter staat op Mixed

Afstand tussen beide is ong 3 meter... (staat nu tijdelijk zo dicht bij elkaar, moet later naar een andere verdieping gaan).

De 2 Systray icoontjes zeggen beide braaf dat de snelheid 54mbit is.

Snelheid gemeten via ftp en via Explorer drag & drop is beide stabiel op ong 1000kB/s
54mbit zou iets boven de 5000kB/s moeten zitten (is het overigens 54mbit totaal of is het echt 54/2=27mbit per richting?)

Ergens moet iets niet goed staan maar ik kan het niet vinden :(

[ Voor 6% gewijzigd door Quentin op 30-07-2005 17:24 ]

Verwijderd

Ik begrijp helemaal al deze heisa niet hoor... Mijn netwerkverbinding geeft 100 (!) mbps op het icoontje, maar de effectieve verbinding (getest met verschillende progjes) geeft slechts een effectieve snelheid van MAXIMUM 9mbps. Dit is een volledig 11G-netwerk... Of dat er nu 11 of 54 staat, speelt niet echt een rol want die snelheden haal je toch nooit.

• Quentin
Dat het bij jou niet werkt betekend niet dat dat normaal is.

Ik had altijd een 10/100mbit switch en kopieerde files gewoon normaal snel.
Sinds de wireless router is mijn hele netwerk pet. Een cd kopieren kost nu ong 10 minuten en dat is NIET normaal voor een 100mbit netwerk (via de kabel dan, niet via wireless).
Voorheen was dat altijd een minuut of 2. En dan heb ik misschien niet de volle 100mbit maar het was toch ook niet de 10mbit dit ik nu blijk te hebben.

Ergens moet iets fout staan......

Verwijderd

Quentin schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 00:12:
Dat het bij jou niet werkt betekend niet dat dat normaal is.

Ik had altijd een 10/100mbit switch en kopieerde files gewoon normaal snel.
Sinds de wireless router is mijn hele netwerk pet. Een cd kopieren kost nu ong 10 minuten en dat is NIET normaal voor een 100mbit netwerk (via de kabel dan, niet via wireless).
Voorheen was dat altijd een minuut of 2. En dan heb ik misschien niet de volle 100mbit maar het was toch ook niet de 10mbit dit ik nu blijk te hebben.

Ergens moet iets fout staan......
1. Die switch (bedraad toestel) zal altijd een snellere effectieve snelheid hebben dan je wireless router (draadloos toestel), ook al staat er 100 mbps op beide dozen.
2. Zoek de fout en laat ons weten wat het was, misschien heeft de topicstarter daar ook wat aan.

• Quentin
Dat is het hem juist. Zowel via de draad als draadloos is het precies even snel, ong 1000kb/s.
Dus ergens moet iets fout staan

Als ik het vind laat ik het weten, maar tot nu toe helaas niet succesvol :(
Pagina: 1