[XP] Netwerk en Internet tegelijk

Pagina: 1
Acties:

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013
Ik heb hier thuis een heel vaag probleem waar ik tot nog toe nog geen antwoord op heb gevonden. De vraag formuleren in een zoekopdracht levert ook weinig op, omdat het een zeer specifiek probleem is en ik waarschijnlijk de verkeerde zoekopdrachten opgeef.

Het probleem: Ik heb 3 netwerk kaarten:
- 3Com internet 10/100/1000Mbit
- Realtek NIC 10/100Mbit
- Intel NIC 10Mbit

Tevens heb ik een router en een ADSL modem. Op de router is 1 WAN poort en 5 aansluitingen. Ik wil op 1 netwerkverbinding mijn ADSL modem aansluiten, op 1 verbinding mijn internet delen en met 1 verbinding op het interne netwerk kunnen kijken.

De ideale situatie: 10Mbit op ADSL modem, 100Mbit op WAN poort, 1Gbit op normale poort. Dit werkt helaas voor geen meter, op deze manier kan ik met mijn eigen pc het internet niet meer op. Zelfs als ik het internet niet share dan werkt het niet.

De minst ideale situatie: de 10Mbit NIC op de normale poort. Dit is nu echter wel de ENIGE combinatie die schijnt te werken. Zodra de 100Mbit op de ADSL modem zit en de 1Gbit op een normale router poort of omgedraaid dan kan ik geen internet pagina's bezoeken of wat dan ook op internet doen. Het lijkt wel of windows dan niet meer weet welke netwerk kaart nou de verbinding met internet heeft.

Wat is hier aan de hand?
(het ligt niet aan SP2, een virusscanner, een firewall of iets anders, ik heb dit probleem al jaren en heb zelfs zonder firewall en SP2 het niet werkend gekregen).

MechWarrior || Monsters Game

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

GambitRS schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 23:57:
Ik heb hier thuis een heel vaag probleem [...] Het lijkt wel of windows dan niet meer weet welke netwerk kaart nou de verbinding met internet heeft.
Volgens mij is dat precies wat er aan de hand is. En ik vind het niet zo gek ook, want je doet een hoop rare dingen - dat snapt zelfs Windows niet :).

Je hebt dus een modem en een router. Dus: modem aan WAN poort router, router instellen om internetverbinding te delen, en pc zelf aan een gewone poort.

Dat scheelt je 2 netwerkkaarten, en je pc hoeft niet aan te staan om te kunnen internetten op de andere pcs.

Succes.

Verwijderd

John_Glenn schreef op woensdag 17 november 2004 @ 23:46:
[...]

Volgens mij is dat precies wat er aan de hand is. En ik vind het niet zo gek ook, want je doet een hoop rare dingen - dat snapt zelfs Windows niet :).

Je hebt dus een modem en een router. Dus: modem aan WAN poort router, router instellen om internetverbinding te delen, en pc zelf aan een gewone poort.

Dat scheelt je 2 netwerkkaarten, en je pc hoeft niet aan te staan om te kunnen internetten op de andere pcs.

Succes.
mee eens, tenzij je je eigen PC als servertje wilt inrichten voor beveilliging etc. Als je dit wilt, doe je het zo:

(internet)-----<modem>------<jou PC>-----<router die als switch werkt>-------Alle andere computers...

Jou PC moet aan staan als alle andere computers willen internetten en je moet iets hebben als een proxyserver. (ICS of nog beter WinRoute).

Als je het zo wilt is het misschien handig als je erbij vermeld wat je precies hebt staan. Welke versie Windows/Linux, welke router en welk modem. Zo kunnen we er verder weinig mee :P

• GambitRS
Als ik de modem direct op de router aansluit dan krijg ik last van de router tijdens het spelen van spelletjes (disconnect na half uur spelen) waar ik niks tegen kan doen. Ook is het al eens gebeurd dat ik thuis kwam en de router was blijkbaar gehackt. Het ding was virussen aan het versturen en werkte inderdaad niet meer als router op dat moment. Meteen terug naar de winkel gebracht en nieuwe gehaald van een ander merk.

Toen kwam ik dus op het idee om mijn eigen pc als server te gebruiken, zo is de router in ieder geval niet meer zo kwetsbaar voor aanvallen van buitenaf.

Maar als ik mijn pc alleen aansluit aan de WAN poort van de router dan krijg ik geen verbinding met de andere PC's in het netwerk.

Zij krijgen dan wel internet, maar ik kan niet op hun harde schijf kijken.
Misschien dat ik gewoon iets fout doe en dat ik daardoor geen verbinding krijg als mijn 'server' PC alleen via de router WAN poort is aangesloten op het netwerk, ik zal er eens naar kijken.

Voor de rest zijn alle computers uitgerust met Windows XP Pro (SP2), het modem is een CopperJet 810, de router is een SMC 2804WBR, een 5poorts router met WLan poort en Wifi mogelijkheden.

Als iemand weet hoe ik windows vertel waar hij zijn internet toegang vandaan moet halen dan zou ik die persoon zeer dankbaar zijn :)

[ Voor 7% gewijzigd door GambitRS op 19-11-2004 13:07 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

GambitRS schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 13:05:
Als ik de modem direct op de router aansluit dan krijg ik last van de router tijdens het spelen van spelletjes (disconnect na half uur spelen)
op de wan poort of de lan poort? op de lan kant is dit logisch. je modem geeft een dhcp adres en je modem ook (na een half uur?) die botsen en je ip nummer op de interface veranderd -> disconnect.

dus als je router als (dure) switch wil gebruikern meot je daar dhcp uitschakelen. (als teknoman)

Waarom je 3 netwerkkaarten zou gebruiken is me een raadsel -> internet delen is hetzelfde als op het lokae netwerk kijken in jouw geval?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• GambitRS
als ik dhcp uitschakel dan krijg ik nog steeds problemen in spellen, dat heb ik uitgetest en nog steeds disconnects.

Ik moet wel 3 netwerkkaarten gebruiken. Ik heb er 1 nodig om zelf internet te hebben, ik heb er 1 nodig om het internet te delen. Maar ik wil ook de gegevens van de andere computers op kunnen halen en dat kan niet via de kaart waarmee ik het internet deel. De kaart waarmee ik het internet deel zit op de WAN poort.

Omdat ik dus ook nog eens de gegevens van de andere computers op het netwerk wil gebruiken moet ik dus een derde netwerkkaart gebruiken en die aan de router hangen.

• GambitRS
Trouwens, hoe kan een ip adres op de wan poort botsen met die op de lan poort als het 2 verschillende netwerk kaarten betreft? of die van de modem en de router? Als ik 3 netwerkkaarten gebruik mag ik 3 verschillende ip adressen gebruiken.

Bovendien zie ik niet in waarom dit een conflict moet opleveren. Stel dat ik 2 netwerkkaarten heb en beiden zijn verbonden met een modem, waarom zou ik dan niet ergens kunnen kiezen welke kaart gebruikt moet worden om op het internet te surfen?

Verwijderd

Gij opent via run een dos boxje en vervolgens doet men: route print Vervolgens ziet men de actieve routes met bijbehorende NIC (die wordt weergeven met een hex waarde met bovenaan een NIC gekoppeld) Vervolgs kan men de commando's bekijken met route /?
Als je dit eenmaal gedaan hebt ben je al een heel eind verder :) Succes

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

GambitRS schreef op donderdag 25 november 2004 @ 07:39:
Trouwens, hoe kan een ip adres op de wan poort botsen met die op de lan poort als het 2 verschillende netwerk kaarten betreft? of die van de modem en de router? Als ik 3 netwerkkaarten gebruik mag ik 3 verschillende ip adressen gebruiken.
Je mag ook 10 ipadressen aan 1 netwerk kaart hangen hoor. (lukt alleen niet met dhcp).

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

GambitRS schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 22:20:
Ik moet wel 3 netwerkkaarten gebruiken. Ik heb er 1 nodig om zelf internet te hebben, ik heb er 1 nodig om het internet te delen. Maar ik wil ook de gegevens van de andere computers op kunnen halen en dat kan niet via de kaart waarmee ik het internet deel. De kaart waarmee ik het internet deel zit op de WAN poort.
Wat de hell? Dat wist ik niet, en ik ben toch wel in staat internet te delen met één netwerkkaart!

Je hebt een diagrammetje gezien hierboven over hoe het moet. Omdat je dat blijkbaar niet zo wilt zal ik je één keer precies uitleggen hoe het wél werkt. als je dat niet doet, prima, maar jij gaat dit zelf niet aan de gang krijgen want je hebt gewoon geen flauw idee wat je aan het doen bent. Dat is niet erg ofzo, maar ik denk wel dat je daar even de realiteit van moet inzien.

Het MODEM kom met een touwtje aan de 10 mbit NIC in je Pc te zitten. Het modem krijgt als IP 10.0.0.138 en je PC 10.0.0.1 op deze kaart.
Je gbit kaart krijgt als IP 10.0.1.1 en je hele LAN krijgt als IP adressen 10.0.1.x
De Gbit kaart en al je PCs hang je aan de switch. Als je daar de router voor wilt gebruiken komt het hele zwikske in de LAN poorten van je router te zitten. Je hebt nu je Lan op internet en alles wat je wilt kan. De oplossing om de router tussne je PCs en je lan te pleuren kan ook maar dan moet je de pc aan de wan poort op de router kwakken (router WAN ip 10.0.1.2 en PC IP op de kaart in kwestie wordt dan 10.0.1.1
In deze laatste configuratie komen de PCs aan de LAN poorten van je router te zitten. JE EIGEN, ALS SERVER WERKENDE PC, KOMT DAAR NIET AAN want dát gaat niet zomaar 1-2-3 met Windows routering en ICS.

Succes.

• Leon T
  • Niet online

Leon T

Ni!

Wat ik niet helemaal snap is waarom je die 3e kaart nodig hebt. Je zegt zelf om resources op het netwerk te gebruiken, maar dat kan ook prima via de kaart die je gebruikt om te natten (internet te delen). Gaarne uitleg waarom dat in jouw situatie niet wil werken.

Je hebt dus eigenlijk alleen maar 1 kaart nodig voor je internetverbinding (pak daar die 10mbit of 100mbit kaart maar voor) en 1 kaart voor je netwerk waar zowel het internet op gedeeld is als waarmee je je netwerk resources mee kunt benaderen. Hiervoor zou je dan die gbit kaart kunnen pakken.

[ Voor 6% gewijzigd door Leon T op 25-11-2004 15:48 ]

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Alle!@#$%, nog steeds gedoe? :)

Verhaaltje van Knettergek is een beetje moeilijk leesbaar. De samenvatting is volgens mij: niet de WAN poort aansluiten.
Enne, gaat denk ik alleen werken als je jouw PC een static IP op het interne netwerk geeft, en dan in de DHCP server op de router jouw PC's IP opgeeft als gateway.

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:09

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Ik snap je hele verhaal niet. Je wilt je PC als Internet gateway e.d. gebruiken omdat je router al eens gehacked is.. Tja.. El Cheapo.. ergo: koop een goede router.

Je wilt dat je Interne LAN alleen naar het internet kan als jouw PC aan staat: Koop een tweede LAN-LAN router en zet je PC tussen twee routers

Dus

Inet---Router---PC---Router---LAN

De eerste router houdt zodanig je PC van het vreede internet (denk dat je PC eerder gehacked wordt dan een router). Vervolgens stel je op je LAN PC's de 'tweede' router in als Gateway, en op de tweede router je PC als gateway. Voor retour verkeer moet je wel effe aan je eerste router vertellen dat er achter je peecee nog een LAN bestaat (Static Route)

De Tweede Router mag ook een switch of Hub zijn als andere peecees jou PC mogen zien. Maakt het nog simpeler. anyway, belangrijk is dus dat je eerste LAN een static route heeft naar het tweede LAN (route add <IP 2e LAN met laatste cijfer een 0> MASK <netmask 2e LAN> <IP van je Server> anders weet je router niet hoe hij een packet van het internet naar je 2e LAN moet krijgen.

Check anders eens een goed boek over Routing.

Nothing is a problem once you've debugged the code

• GambitRS
Wat voor oplossing is Inet --- Router --- PC ---- Router --- LAN nou weer? Dan koop ik een extra router die meteen weer kwetsbaar is voor aanvallen van buitenaf. En de voornaamste reden dat ik geen router tussen mijn eigen PC en internet wil hebben is dat ik dan geen online spellen meer kan spelen. In ieder geval krijg ik dan elk half uur een disconnect, of ik nou een statisch intern IP adres gebruik met DHCP uit of een dynamisch adres met DHCP aan.
De oplossing om de router tussne je PCs en je lan te pleuren kan ook maar dan moet je de pc aan de wan poort op de router kwakken (router WAN ip 10.0.1.2 en PC IP op de kaart in kwestie wordt dan 10.0.1.1
In deze laatste configuratie komen de PCs aan de LAN poorten van je router te zitten. JE EIGEN, ALS SERVER WERKENDE PC, KOMT DAAR NIET AAN want dát gaat niet zomaar 1-2-3 met Windows routering en ICS.
Fijn, maar dan kan ik dus met mijn PC, de server, niet bij de netwerk shares. Het is gewoon een windows probleem lijkt wel, omdat je in linux dus veel meer controle hebt over dit soort zaken.

Mjah, de WAN poort niet gebruiken is een optie, dat is ook wat ik op dit moment gebruik wanneer ik bestanden moet overzetten. Wanneer ik zeg dat ik mijn internet verbinding van kaart 1 deel op kaart 2 en die op een normale LAN poort in mijn router stop krijgen alle netwerk pc's helaas geen internet verbinding. Maar ik zal wel kijken of ik iets aan de instellingen kan doen zodat er toch nog het een en ander gebeurt.

[update]
Als ik nu bij elke computer op het netwerk de IP instellingen aanpas dan krijgen ze eindelijk een internet verbinding. Jammer dat dit nu niet meer automatisch ingestelt kan worden via de DHCP van de router, maar ik zal er maar mee moeten leren leven.

[ Voor 20% gewijzigd door GambitRS op 27-11-2004 01:19 ]

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Hoe kan je smc router nu virussen versturen ?

En heb je al eens de firmware van je adsl modem en router bijgewerkt ?

De hierboven beschreven manier om je netwerkje aan internet te hangen is de meest eenvoudige en mokey proof manier, zo draait het bij bijna de halve wereld.

Moet voor jou ook te doen zijn.

Die disconnects waar je het over hebt komen ergens vandaan, zou eens naar een oplossing zoeken daarvoor ipv symptoom te omzeilen door vage constructies.

my 2 ct's

Abort, Retry, Quake ???

Pagina: 1