Toon posts:

[DIY] Subamp afsluiten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eindelijk een werkende sub-amp binnen (de welkbekende XXL).

Ik wil nu een kast gaan bouwen. Ik weet niet de specs te vinden van mijn Osio sub, dus ik kan geen nette berekening maken voor de kastgrootte.
Het is een 4ohm, 250 rms speaker, dus ik denk dat het zo rond de 50cm - 50 cm wordt (?).

Ik heb alles al bekeken hier op tweakers wat hierover gaat (erg leerzaam),
Maar heb ik een vraag over het volgende: Ik heb gezien dat er mensen zijn die een aparte ruimte maken voor hun subamp. is dit puur noodzakelijk, of hoeft het niet persé (wat is het voordeel)?

En heeft iemand voor de rest nog nieuwe tips, voordat ik begin met de bouw?

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik heb het zelf niet, ik heb de hele boel dichtgekit (vooral de achterkant van de high-in en high-out kostten nogal wat kit om het goed dicht te krijgen, maar nu rammelt of lekt er echt niks meer.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:09

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als je toch aan het bouwen gaat, maar dan wél een aparte ruimte voor je subamp. Die XXL is echt zo lek als een mandje. Een extra schotje aan de binnenkant moet de moeite niet zijn toch?

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
teacher schreef op woensdag 17 november 2004 @ 10:10:
Als je toch aan het bouwen gaat, maar dan wél een aparte ruimte voor je subamp. Die XXL is echt zo lek als een mandje. Een extra schotje aan de binnenkant moet de moeite niet zijn toch?
Geen moeite, maar als je een deel afsluit voor de XXL wordt de ruimte voor de sub kleiner, dus moet die weer groter.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:21

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2004 @ 16:55:
[...]

Geen moeite, maar als je een deel afsluit voor de XXL wordt de ruimte voor de sub kleiner, dus moet die weer groter.
Je kunt de amp ook in een externe kast bouwen.

Maar zolang de amp geen eigen kastje heeft (zoals bv de Detonations amps), zou ik er zeker een los compartment voor maken in de subkast.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Een los huisje voor de subamp is écht noodzakelijk míts je alle onderdelen dichtkit. Verdere tips: bracing (versteveging), geen schroeven maar houtlijm en gebruik mdf :) .

Maare,...hoe kom je bij die vierkante maat van 50cm :?

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Topicstarter
Barry|IA schreef op woensdag 17 november 2004 @ 17:09:
Een los huisje voor de subamp is écht noodzakelijk míts je alle onderdelen dichtkit. Verdere tips: bracing (versteveging), geen schroeven maar houtlijm en gebruik mdf :) .

Maare,...hoe kom je bij die vierkante maat van 50cm :?
Die 50cm is inderdaad eigenlijk zomaar uit de lucht gegrepen.
Ik heb weleens een berekening gemaakt voor een JBL GT120, die ook max 250 watt rms kan leveren en een eventuele vervanger zal zijn als de osio sub het begeeft of niet goed klinkt. Dat ding moet dus 63,9 liter hebben in een bas reflex systeem. Ik denk dat ik aan de hand van die berekening maar mijn kist ga bouwen zo'n 40cm3 ofzo. Het hoeft niet perfect berekend te zijn, als hij maar een beetje redelijk klinkt.

Over het Subamp compartiment:
Ik ga toch maar een aparte ruimte voor de subamp maken.

Over het sluiten:
Is alleen houtlijm voldoende? Ik heb weleens gehoord dat je hem het beste kan lijmen en daarna nog eens schroeven. Ik zou zelf het liefst alleen met lijm werken omdat je anders schroeven moet gaan wegwerken.

Over bracing:
Bracing is toch heel erg maat gevoelig? Ik denk dat er nog een keer een andere sub in komt, die ik er dan wel gemakkelijk in wil plaatsen, dus zonder iets aan het ontwerp aan te passen. Daarom laat ik dat schieten denk ik (zo profi hoeft het toch niet).

Over de MDF:
Voor eens en altijd, wat raden jullie nou aan als dikte?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Als je voor 40 liter inhoudt gaat, en je weet niks van de woofer, maak hem dan gesloten, want BR gaat haast nooit lukken zonder parameters.

Houtlijm is genoeg, schroeven zijn alleen maar lastig om weg te werken!

Bracing: Je kunt makkelijk bracing plaatsen zonder dat een andere woofer straks niet meer past. Ik zou zeker aanraden om het te gebruiken!

MDF: tja... Daar valt altijd over te twisten. Ik denk dat alles vanaf 18 mm wel prima is, maar hoe dikker hoe beter.

• Barry|IA
Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2004 @ 21:20:
[...]

Die 50cm is inderdaad eigenlijk zomaar uit de lucht gegrepen.
Ik heb weleens een berekening gemaakt voor een JBL GT120, die ook max 250 watt rms kan leveren en een eventuele vervanger zal zijn als de osio sub het begeeft of niet goed klinkt. Dat ding moet dus 63,9 liter hebben in een bas reflex systeem. Ik denk dat ik aan de hand van die berekening maar mijn kist ga bouwen zo'n 40cm3 ofzo. Het hoeft niet perfect berekend te zijn, als hij maar een beetje redelijk klinkt.

Over het Subamp compartiment:
Ik ga toch maar een aparte ruimte voor de subamp maken.

Over het sluiten:
Is alleen houtlijm voldoende? Ik heb weleens gehoord dat je hem het beste kan lijmen en daarna nog eens schroeven. Ik zou zelf het liefst alleen met lijm werken omdat je anders schroeven moet gaan wegwerken.

Over bracing:
Bracing is toch heel erg maat gevoelig? Ik denk dat er nog een keer een andere sub in komt, die ik er dan wel gemakkelijk in wil plaatsen, dus zonder iets aan het ontwerp aan te passen. Daarom laat ik dat schieten denk ik (zo profi hoeft het toch niet).

Over de MDF:
Voor eens en altijd, wat raden jullie nou aan als dikte?
Verkijk je niet teveel op het ''vermogen'' die de luidspreker theoretisch gezien moet kunnen verwerken. Al kan de spreekspoel 1000Watt aan, je chassis, surrounds, spider, etc kunnen dit niet :P.

Als je enkel gaat lijmen is 22mm mdf wel aan te raden, hierdoor zijn toch de draagvlakken groter.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Topicstarter
Aha nuttige informatie allemaal!

Maar moet ik hem echt gesloten houden?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2004 @ 21:46:

Tenzij je TSP hebt: JA!

• Barry|IA
Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2004 @ 21:46:

Hoeft niet. Als je écht zo graag een gepoorte sub wilt zorg je gewoon dat de poort getuned is vér onder je FS (resonantiefrequentie). Je kan em toch altijd weer afsluiten :).

Verwijderd

Topicstarter
Barry|IA schreef op woensdag 17 november 2004 @ 21:59:
[...]

Hoeft niet. Als je écht zo graag een gepoorte sub wilt zorg je gewoon dat de poort getuned is vér onder je FS (resonantiefrequentie). Je kan em toch altijd weer afsluiten :).
Hoeft niet zó persé, gewoon wat het beste is?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2004 22:09 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2004 @ 22:08:
[...]

Hoeft niet zó persé, gewoon wat het beste is?
Het beste is een woofer waarvan je de TSP kent. Heb je dat niet, dan is een gesloten kast het beste.

Tunen op een of andere frequentie kan natuurlijk ook, maar je weet dan nooit wat voor curve je dan gaat krijgen. Bij een gesloten kast weet je in ieder geval zeker dat je een nette rolloff hebt.

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op woensdag 17 november 2004 @ 22:13:
[...]

Het beste is een woofer waarvan je de TSP kent. Heb je dat niet, dan is een gesloten kast het beste.

Tunen op een of andere frequentie kan natuurlijk ook, maar je weet dan nooit wat voor curve je dan gaat krijgen. Bij een gesloten kast weet je in ieder geval zeker dat je een nette rolloff hebt.
Wat ik natuurlijk ook kan doen is een kast maken op spikes en dan een gat aan de onderkant maken. Dan kan je dat dus niet zien, dus is ook makkelijk op te vullen zonder dat je wat ziet.

Maar ik heb een ander probleem. Ik heb nog eens gekeken en ik weet helemaal niet eens zeker of hij 250 RMS levert, het enige wat ik weet is dat hij 350 watt max aan kan |:(
Nu weet ik het helemaal niet meer, hoeveel liter moet ik nu in godsnaam gaan nemen? Puur gokwerk op deze manier natuurlijk, maar ik wil het toch proberen.
Iemand wat final thoughts?

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-07 12:12
gesloten kast kan eigenlijk nooit fout gaan.
br kan ook: regenpijp van rond 110 mm. in diverse korte lengte's (tip: afval stukken kun je gratis ophalen bij een installatie bedrijf als je het netjes vraagt...)
gat netjes uitzagen en experimenteren met de diverse lengte's, die je uit het afval wat je hebt gekregen, hebt gezaagd.
werkt het niet: MDF plaat over gat lijmen en klaar.

materiaal: in een luidspreker special die ik hier heb, hebben ze 15 verschillende materialen getest. als beste kwam marmer uit de bus.. :)
als 2e MDF.

vastmaken: lijmen is ruim voldoende, ik zou wel lijmklemmen gebruiken.
(bij de gamma/praxis vaak voor weinig in de "1 euro bak", hoeven geen dure te zijn als je er maar niet TE lomp mee omgaat)

XXL amp in een aparte kast/kamer doen, want deze is niet dicht.

[ Voor 15% gewijzigd door Motorfret op 18-11-2004 23:32 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Verwijderd

is deze XXL amp nog ergens te krijgen? ben er wel benieuwd naar :)

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik zal em ook in een apart kastje bouwen.. kan je em desnoods later voor andere dingen gebruiken nog. Kitten zal ik zelf uit den boze vinden.. je betaalt er toch vele voor.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Als je toch besluit een poort te maken, moet je de lengte en diameter ervan niet puur op de gok kiezen, dat is totaal zinloos. Je weet weliswaar de TSP niet, maar je kan wel op basis van de inhoud van de sub en de frequentie waar je hem op wilt tunen de lengte en diameter van de poort bepalen (nou ja, de diameter kies je gewoon). Dat staat nl los van de TSP.

Verwijderd

Topicstarter
Verlies ik niet ontzettend veel vermogen van mijn versterker als ik de kast gesloten maak?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 13:27:
Verlies ik niet ontzettend veel vermogen van mijn versterker als ik de kast gesloten maak?
Hoezo :? Het gaat minder diep, als je dat bedoelt? Je zou een afstemming kunnen maken rond de 35 Hz, ik denk dat je dan wel redelijk goed zit (dikke vette gok).

Maar geef eens wat meer info over die woofer. Waar heb je hem vandaan? Hoe ziet ie eruit? post eens een foto. Misschien zijn er wel mensen die hem herkennen..

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 13:34:
[...]
Hoezo :? Het gaat minder diep, als je dat bedoelt?
Als je een gesloten systeem hebt, heb je in principe ook meer vermogen van je versterker nodig right?
deepspace schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 13:34:
[...]
Maar geef eens wat meer info over die woofer. Waar heb je hem vandaan? Hoe ziet ie eruit? post eens een foto. Misschien zijn er wel mensen die hem herkennen..
Hier wat pics van de woofer. Ik heb hem van iemand gekregen, wat mij het idee gaf om voor zo weinig mogelijk geld een sub met een redelijk vermogen in elkaar te sleutelen.

Afbeeldingslocatie: http://stud.cmd.hro.nl/0749734/osiopics/osio1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://stud.cmd.hro.nl/0749734/osiopics/osio2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://stud.cmd.hro.nl/0749734/osiopics/osio3.jpg

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

En voila, 2 sec google: http://www.osio.ch/ TSP staan er niet, maar je zou kunnen mailen.

Het is een erg efficiente woofer, 93 dB. Waarschijnlijk zal is daarom niet al te diep komen. Ik denk dat deze beter als kickbass tot zijn recht komt, maar zonder TSP valt er weinig te zeggen. Ik zou even mailen! Veel vermogen heb je in ieder geval niet nodig. Het is toch een woofer van rond de 120 euro, dus het zal geen fout ding zijn.

[ Voor 73% gewijzigd door voodooless op 19-11-2004 14:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 14:35:
En voila, 2 sec google: http://www.osio.ch/ TSP staan er niet, maar je zou kunnen mailen.
Die had ik al gevonden uiteraard. Is een super kale site, maar gemailt had ik nog niet, ga ik nu gelijk proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2004 14:39 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 14:39:
[...]

Die had ik al gevonden uiteraard. Is een super kale site, maar gemailt had ik nog niet, ga ik nu gelijk proberen.
Altijd handig om dat ook even te vermelden, want misschien kunnen mensen daar wel wat mee. Je weet maar nooit :)

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 14:42:
[...]

Altijd handig om dat ook even te vermelden, want misschien kunnen mensen daar wel wat mee. Je weet maar nooit :)
Oke ;)
Ik heb nu gemailt, ben benieuwd!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 14:28:
[...]
Als je een gesloten systeem hebt, heb je in principe ook meer vermogen van je versterker nodig right?
Dat kan je absoluut niet zo stellen. Dat is alleen waar in het geval dat je de woofer in een veels te kleine behuizing doet. Dan wilt de woofer niet meer zo bij de hele lage frequenties en heb je extra vermogen nodig om dezelfde excursie te maken.
Verder wordt bij een gesloten sub de max output in een groot gebied bepaald door de max excursie en niet door het amp vermogen. En die max excursie is bij goedkope drivers vaak niet zo hoog, zeker niet het lineaire deel :).

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg niets terug van Osio, daar was ik op zich al wel bang voor.

Maar goed ik wil het toch gaan proberen.
Jullie raden me aan omdat de gegevens van de sub niet aanwezig zijn, om een gesloten systeem te maken.
De kast moet niet te klein worden das duidelijk.
- Welke maten/verhouding/inhoud kan ik volgens jullie het beste nemen?
- OPvullen met fiberfill neem ik aan?
- Werkt noppenschuim ook aan de binnenkant (ik kan dat zo krijgen)?

Ik ben benieuwd, ik ben nu echt wel eens klaar om te gaan beginnen :P

• JT
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Als je een open kist hebt en goed tuned, dan kan je soms meer vermogen op je woofer zetten dan gesloten.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Topicstarter
JT schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 17:05:
Als je een open kist hebt en goed tuned, dan kan je soms meer vermogen op je woofer zetten dan gesloten.
Ja daar ben ik dus ook bang voor met een gesloten versie, maar misschien heb ik het verkeerd?

• JT

JT

VETAK y0

Bang voor ? Wat is het probleem met hogere belastbaarheid ? :P

Edit: oh, dat het minder is met gesloten zeker ;) Tja, het is een afweging tussen maximale kwaliteit of maximale spl :)

[ Voor 50% gewijzigd door JT op 23-11-2004 18:44 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
JT schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 18:40:
Bang voor ? Wat is het probleem met hogere belastbaarheid ? :P

Edit: oh, dat het minder is met gesloten zeker ;) Tja, het is een afweging tussen maximale kwaliteit of maximale spl :)
Nee, bang voor een veel minder hoge belalastbaarheid (snelle vervorming) met een gesloten kast.

• JT

JT

VETAK y0

Vervorming krijg je niet sneller hoor.

Edit: nou ja, het ligt wat gecompliceerder. Maar bij hetzelfde vermogen zal hij niet sneller vervormen.

[ Voor 59% gewijzigd door JT op 23-11-2004 19:18 ]

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
Oke dus welke maten/specificaties van de kast moet ik nu gaan hanteren?

Verwijderd

Topicstarter
schop.

(als het goed is komt er een mooie 10mm buis aan van conrad, zal ik hem dan toch maar reflex proberen? welke maten zal ik dan hanteren voor de box?)

• teacher

teacher

Dysgaf!

Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2004 @ 17:52:
schop.

(als het goed is komt er een mooie 10mm buis aan van conrad, zal ik hem dan toch maar reflex proberen? welke maten zal ik dan hanteren voor de box?)
Nee, gesloten houden; litertje of 50.

Verwijderd

Topicstarter
teacher schreef op donderdag 25 november 2004 @ 17:55:
[...]

Nee, gesloten houden; litertje of 50.
Oke, daar kan ik wat mee bedankt!

Verwijderd

Die 10mm pijpen van de conrad zijn vaak veel te kort om een fatsoenlijke lage tuning te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2004 @ 23:57:
Die 10mm pijpen van de conrad zijn vaak veel te kort om een fatsoenlijke lage tuning te krijgen.
10 mm (oftewel een diameter van 1 cm 8) )...
ik bedoelde natuurlijk 100 mm, typfout van me B)
En hij is 145 mm lang, dus in principe lang genoeg.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2004 01:16 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 01:14:
[...]

10 mm (oftewel een diameter van 1 cm 8) )...
ik bedoelde natuurlijk 100 mm, typfout van me B)
En hij is 145 mm lang, dus in principe lang genoeg.
In 50 liter is dat een tuning van ~46 Hz. Dat is gewoon crap voor een subwoofer! niet doen dus! Twee zulke poorten leggen de tuning allen nog maar hoger.

Maak hem gewoon gesloten! Een gat en een buis erin maken (van juiste afmeting) kun je altijd nog wel doen.

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 04:25:
[...]

In 50 liter is dat een tuning van ~46 Hz. Dat is gewoon crap voor een subwoofer! niet doen dus! Twee zulke poorten leggen de tuning allen nog maar hoger.

Maak hem gewoon gesloten! Een gat en een buis erin maken (van juiste afmeting) kun je altijd nog wel doen.
Oke een gesloten kist van 50 liter dus. Aan de zijkanten fiberfill (heeft noppenschuim ook zin?) neem ik aan?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Niet zozeer alleen fiber aan de zijkant, gewoon losjes volstoppen.
noppenschuim gebruik je meer bij gepoorte kisten.

Verwijderd

Topicstarter
Oke het is duidelijk allemaal.

Nog één klein dingetje, raden jullie nog een bepaalde vorm/verhouding aan voor de kast, of maakt dat niet zoveel uit (rechthoekig of kubus bijvoorbeeld).
Pagina: 1