[XP] Raar probleem met localhost als geen netwerkverbinding*

Pagina: 1
Acties:

• muba
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-10-2013

muba

Prince of Persia!

Topicstarter
Ok, het is een rare situatie dus ik ga het proberen toe te lichten.

1. Ik heb een laptop (Win XP Pro).

2. daarop draait een webservertje, die een script/pagina (index.pl) en een aantal plaatjes servet O-)

3. Er is ook een html pagina (wallpaper.htm), die doorlinkt naar de index.pl op http://localhost B)

4. Index.pl genereert een webpagina waarop onder meer een van de plaatjes getoond wordt.

5. Wallpaper.htm wil ik gebruiken als desktop achtergrond. Door het doorlinken, is het dus eigenlijk de index.pl die ik als achtergrond wil maar dat kun je niet instellen :) dus deze omweg moet gemaakt worden. B)

6. Onder IE en Opera, kan ik wallpaper.htm gewoon openen. Het doorlinken werkt goed, en ik krijg dus de door index.pl gegenereerde pagina te zien. 8)

7. Als desktop achtergrond werkt het juist niet. De wallpaper.htm wordt geladen, en het lijkt erop alsof Windows probeert door te linken. Echter, de webserver ontvangt de request nooit en ik vermoed dan ook dan de request nooit verstuurd wordt. :7

8. Als ik de laptop inplug op het internet/netwerk, dan werkt de achtergrond vlekkeloos. Ook IE en Opera kunnen de pagina's nog steeds naar behoren laden. :/ 8)7

9. Verwijder ik de netwerkkabel weer, dan werkt de achtergrond niet meer. IE en Opera hebben wederom nergens problemen mee. :z

10. Pingen naar localhost werkt zowel met als zonder internetverbinding (dat mag je ook verwachten, vind ik). :P

Even voor alle zekerheid:
  • de fout ligt niet bij mij. In IE en Opera werkt alles, geen foutmeldingen, geen records in de error logs van de webserver, maar hij DWIMt gewoom heel goed. :Y)
  • nee, de fout moet liggen bij Windows, en dan met name het gedeelte dat de achtergrond-html's laadt. |:(
  • ik gebruik geen firewalls. Ook de firewall van Windows XP zelf heb ik uitgeschakeld. (8>
  • met het beveiligingsniveau van IE (dat nu op normaal staat), heeft het denk ik weinig te maken, want zodra de netwerkkabel erin zit, werkt de achtergrond wel gewoon :?
Iemand, help?

Wat ik dus wil, is dat ik gewoon die webserver/perlgegenereerde pagina (die per keer anders is) gewoon als active desktop achtergrond kan gebruiken.

Hmm, frapant detail: hetzelfde script, met dezelfde webserver werkt wel onder Windows 98 se, zowel met als zonder netwerkverbinding. Het is dus puur een XP probleem.

offtopic:
Dit topic lijkt erg op een ander topic dat ik onlangs opende, maar de situatie blijkt heel anders te zijn dan ik daar beschreef, vandaar dat ik maar een nieuwe opengooi.

Ok, bedankt voor het lezen van deze lange lap tekst, en ik hoop dat iemand me er uit kan helpen.

Reporter: Mister Gandhi, what do you think of western civilisation?
Gandhi: I think it would be a good idea

• muba

muba

Prince of Persia!

Topicstarter
kick

Verwijderd

En wat gebeurt er als je gewoon je IP invoert ipv localhost?

Geen id waarom het dan wel zou werken, maar je kan het in ieder geval proberen ;)

• muba

muba

Prince of Persia!

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2004 @ 22:53:
En wat gebeurt er als je gewoon je IP invoert ipv localhost?

Geen id waarom het dan wel zou werken, maar je kan het in ieder geval proberen ;)
Ik ook niet, maar ik heb het inderdaad al wel geprobeerd.
Ons vermoeden is juist: het maakt niets uit :(

• muba

muba

Prince of Persia!

Topicstarter
Ik betwijfel of het iets toevoegt, maar toch...
als ik gewoon met de browser wallpaper.htm open en doorgelinkt wordt naar index.pl, dan werkt het dus. Als ik dan deze pagina opsla (tijdelijk.htm) en die instel als achtergrond, werkt het wel. Maarja, de achtergrond moet juist gegenereerd worden op het moment dat je hem opvraagt, en om nou elke keer zelf dat ding op te gaan slaan...

anyway, het ligt dus puur aan het verbinden met de webserver...

• muba

muba

Prince of Persia!

Topicstarter
uh... kick nogmaals :)
echt balen dat zoiets simpels niet lukt, terwijl een oudere Windows versie het wel kan...

wel jammer dat ik zo vaak kick, ik vind het zelf ook niet tof... maar ik wil toch antwoord, weet je :)

[ Voor 32% gewijzigd door muba op 18-11-2004 21:17 ]

• M55
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

M55

ben je alle smilies aan het uitproberen ofzo :X

Verwijderd

[/quote]
3. Er is ook een html pagina (wallpaper.htm), die doorlinkt naar de index.pl op http://localhost
[quote]

Hoe doe je dat eigenlijk? Via een Javascriptje of via includen?

• muba

muba

Prince of Persia!

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 18 november 2004 @ 22:37:
Hoe doe je dat eigenlijk? Via een Javascriptje of via includen?
De oudste truck wat dat aangaat:
code:
1
2
<META HTTP-EQUIV="Refresh"
  CONTENT="1;URL=http://localhost/cgi-bin/wallpaper/index.pl">
Mja, maar dat duurde wel een hele seconde wachten :) dus toen heb ik ook maar ingevoerd
code:
1
<BODY bgcolor='#000000' onload='refresh()' onclick='refresh()'>
Die onclick zit erbij voor het geval dat de webserver wat traag is met opstarten. Dan werkt het doorlinken natuurlijk niet (zelfs niet onder Windows 98, duh) en dan is een kwestie van klikken genoeg om dingen toch goed te zetten.

Mja, en die refresh() functie is ook diep indrukwekkend:
JavaScript:
1
2
3
function refresh () {
    document.location.href = 'http://localhost/cgi-bin/wallpaper/index.pl';
}

[ Voor 18% gewijzigd door muba op 18-11-2004 22:52 . Reden: anti-layout-vernacheling ]

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Titel cosmetisch upgedate, er mist een [ en een spatie omdat hij te lang was :)

MUBA: let je op de editknop voortaan? :* :)

[ Voor 25% gewijzigd door G33rt op 18-11-2004 23:01 ]

• muba

muba

Prince of Persia!

Topicstarter
G33rt schreef op donderdag 18 november 2004 @ 23:01:
Titel cosmetisch upgedate, er mist een [ en een spatie omdat hij te lang was :)

MUBA: let je op de editknop voortaan? :* :)
Indien <-> als... tsja, had ik zelf kunnen bedenken.
De editknop... mja, ik moet bekennen dat het vooral om kick-purpose was dat ik het hier en daar niet gedaan heb. Ok, waarschuwing begrepen.

Wil ik stiekem toch de aandacht weer vestigen op de inhoud van de vraag :p

• muba

muba

Prince of Persia!

Topicstarter
Ik kick hem nog maar een keertje.
Dat het niet werkt slaat in mijn ogen echt nergens op en ik heb geen idee waar ik moet zoeken.

Pagina: 1