Overklokken FX5200 of 3DFX met SLI?

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

• the_scientist
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-11-2023
Een half jaar heb ik een FX5200 aangeschaft met 256 MB erop. Deze kwam als vervanging van mijn TNT2 met 32 MB. Een hele vooruitgang natuurlijk, maar achteraf gezien heb ik spijt als haren op mijn hoofd dat ik niet verder heb gespaard. Voor het gewone HTK-gebruik is het kaartje namelijk perfect, maar als je NFSU 2 probeert te draaien is dat alleen te doen met de allerlaagste details. Vraag je iets meer, dan begint het beeld te schokken en komt er een vertraging in van ong. 0,5 sec. Niet te doen dus. Omdat ik m'n HDD-LED zwaar zag stressen heb ik voor de zekerheid vandaag m'n interne geheugen ook maar ge-upgrade, van 256 MB naar 768.

Ik heb een P4 2.8 hypertrading, met 768 MB intern en een SATA-HDD van 200 GB, waarvan 160 GB nog vrij is. Het lijkt me ook sterk dat het aan deze apparatuur ligt.

Momenteel heb ik geen geld voor een nieuwe videokaart, dus ben ik op zoek naar een alternatief. Momenteel heb ik er 2 in gedachten:

1) 2 3DFX-kaarten met SLI-verbinding
2) Overklokken van mijn FX5200

Alternatief 1 lijkt me, met wat documentatie van dit forum, niet al te moeilijk. Nummer 2 wel, aangezien ik totaal geen ervaring heb met overklokken. Ik zag hier wel al wat info staan, maar omdat ik liever wat directere antwoorden heb, stel ik toch de volgende vragen:

1) Zijn er mensen met ervaring van het OC'en van deze kaart?
2) Wat zijn (of kunnen) de gevolgen?
3) Waar moet ik rekening mee houden?
4) Wat heb ik nodig?
5) Wat is de beste oplossing? SLI of OC?

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:32
Uhm, 2 Voodoo II kaarten in SLI presteren slechter dan die FX5200 hoor.
V2 in SLI presteerd beter dan een enkele V2. De performance wordt niet bij die van de FX5200 opgeteld :P

Overklokken is voor jou imho dan de enige optie.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-02 18:45

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Zou kijken voor een 2e hands kaartje op marktplaats of Tweakers.net/aanbod.
Met overclocken red je het denk ik ook niet.

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

• the_scientist
NitroX infinity schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 22:59:
Uhm, 2 Voodoo II kaarten in SLI presteren slechter dan die FX5200 hoor.
V2 in SLI presteerd beter dan een enkele V2. De performance wordt niet bij die van de FX5200 opgeteld :P

Overklokken is voor jou imho dan de enige optie.
Balen, ik dacht dat de performance er juist door omhoog ging :(
DaMightyWackO schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 23:03:
Zou kijken voor een 2e hands kaartje op marktplaats of Tweakers.net/aanbod.
Met overclocken red je het denk ik ook niet.
Hoezo zou je het daar niet mee redden? Merk je zo weinig als je die kaart OC't?

[ Voor 29% gewijzigd door the_scientist op 16-11-2004 23:05 ]

• sneakyd3ad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-02 17:58
Kijk bijvoorbeeld eens voor een 2ehands radeon 9600/ pro (+/- 80 euro) of een 9800se (+/-100). Dit zijn kaarten die nog leuk meedoen.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:30

Thandor

SilverStreak

De Voodoo II's zou je alleen kunnen gebruiken met de software die er voor de geschreven is. Het is ook een aparte kaart die z'n eigen plekje heeft met eigen performance.

Die FX5200 van jouw heeft waarschijnlijk een 64Bits memory bus, hoe dan ook zal hij traagjes blijven. Als je een 2e hands GeForce 4 Ti4200 op de kop kunt tikken zal NFSU:II een stuk beter lopen :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• the_scientist
SneakyD3ad schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 23:07:
Kijk bijvoorbeeld eens voor een 2ehands radeon 9600/ pro (+/- 80 euro) of een 9800se (+/-100). Dit zijn kaarten die nog leuk meedoen.
Ik heb wat nare ervaringen met 2ehands PC-spul, je weet nooit waarom het weg wordt gedaan. Dan spaar ik liever even door voor een wat betere kaart, voor mijn part voor 500 euro, maar dan weet ik zeker dat het goed is, en dat ik voorlopig geen nieuwe nodig heb.

Als je nagaat dat ik die 5200 nog geen half jaar geleden heb gekocht, en nu al geen spellen meer kan spelen.

• the_scientist
Thandor schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 23:09:
De Voodoo II's zou je alleen kunnen gebruiken met de software die er voor de geschreven is. Het is ook een aparte kaart die z'n eigen plekje heeft met eigen performance.

Die FX5200 van jouw heeft waarschijnlijk een 64Bits memory bus, hoe dan ook zal hij traagjes blijven. Als je een 2e hands GeForce 4 Ti4200 op de kop kunt tikken zal NFSU:II een stuk beter lopen :).
Dat zou kunnen! Eerlijk gezegd heb ik daar totaal niet op gelet bij aanschaf, eigenlijk gewoon TE snel gekocht, en alleen naar het geheugen gekeken. Ik ga mijn handleiding eens opzoeken ;)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:30

Thandor

SilverStreak

Die 5200 is gewoon erg slecht, zelfs voor 2D is hij nog te min :P . Dan kun je altijd nog beter een TNT2 hebben want daar betaal je ook minder voor ;)

Als je nu een nieuwe kaart koopt, kun je misschien een GeForce 6800LE nemen. Deze kaart kan NFSU:II prima draaien en de 6800LE is volgens mij niet al te duur (~€200). Er loopt ook een topic @ GoT over die 6800LE's, het schijnt dat je sommige (revisie 3 o.i.d.) aardig goed kunt tweaken/oc'en.
Als je daar geluk mee hebt heb je een snelle kaart voor weinig geld :)

@The Scientist
Die 64 Bits memory bus kun je niet zomaar omtoveren tot 128 Bits, helaas :/

[ Voor 10% gewijzigd door Thandor op 16-11-2004 23:14 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• the_scientist
Thandor schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 23:13:
@The Scientist
Die 64 Bits memory bus kun je niet zomaar omtoveren tot 128 Bits, helaas :/
Ja dat snap ik, maar wil weten wat voor memory bus er op zit.

Verwijderd

overclocken van die kaart zal wel een BEETJE nut hebben, (15 % snelheids winst valt denk ik wel te halen) maar je zal nfsu 2 echt niet helemaal lekker kunnen spelen.

denk dat je er goed aan doet deze ff simpel te overclocken (kleine fan er op) en rivatuner installeren, zorgen dat hij automatisch opstart en gewoon langzaam de clocksnelheden verhogen tot dat je raar beeld krijgt (artifacts)

je doet er goed aan om te sparen voor een 6800le: nieuwe koeler er op knallen voor 20 euro, modden naar 6800 gt / ultra / whatever :)

• the_scientist
ATI Radeon 9600

Asus ATI Radeon een 9600 se Chipset

AGP 8x compatible
Dual VGA
High speed DDR-RAM 128mb
TV-out connector
DVI (digital flat panel display)

Voor €65,-

Klinkt dit interessant? Ik zit nu op school dus heb geen tijd om reviews door te lezen. Als dit een goeie deal is, en ik kan er voorlopig weer mee door, rij ik vandaag nog naar Utrecht. Help me out!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:15

sapphire

Die-hard pruts0r

tja het is een 9600SE dat is bijna geen snelheisds winst tov. ja huidige kaart. Ga dan allesminst voor de 9600pro/XT :)

Gabriël AM5

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-12-2025

bille

Don't call me Buff

hmjah neem een 6800LE voor 200 eetjes en je bent klaar voorlopig. Met een beetje mazzel unlock je alle pipelines en heb je een kaart twv €400 in je compu zitten.
edit:
zoals eerder gezegd werd en ik er overheen las
|:(

[ Voor 17% gewijzigd door bille op 19-11-2004 10:02 ]

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Als je door gaat sparen koop je gewoon een GF 6800 ... wil je dat niet, FX5200 wegdoen en een kaart uit de Geforce4 TI op de kop tikken bijv.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

the_scientist schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 23:04:
[...]

Balen, ik dacht dat de performance er juist door omhoog ging :(
3Dfx kaarten werken met OpenGL, niet Direct3D. Zodra je overschakelt naar OpenGL mode (wanneer je een spel in OpenGL start) beginnen die 3Dfx kaarten te werken, anders staan ze gewoon stil.
[...]

Hoezo zou je het daar niet mee redden? Merk je zo weinig als je die kaart OC't?
overklokken helpt een beetje, niet heel veel.
oppeens van low detail naar medium of high zal neit gaan lukken denk ik.
je zal wel een framerate verbetering merken, maar verwacht vooral niet teveel.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-02 16:15

Cramthabam

Leef en laat leven

Ik draai nfsu2 nu op mijn laptop. Een p2.66GHz met een Ati M7500 en 512mb intern. Ik draai het op een resolutie van 1280x1024. De details staan op een 3 kwart en een paar dingen uitgezet zoals fog en light trails. Ik kan het spel hier goed op spelen. Als ik jouw hardware zie zou die het toch makkelijk aan moeten kunnen. Misschien je windows even nalopen. Kan misschien zijn dat je veel hebt aanstaan wat alles opslurpt.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Dit is toch eigenlijk wel een beetje een vraag van welke videokaart moet ik kopen... Ik zou op internet goed gaan zoeken naar revieuws en ook hier met de search eens kijken wat je over de verschillende kaarten kan vinden. Ik denk dat je dan meer dan voldoende informatie hebt om je keuze te kunnen maken :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.