Toon posts:

[iBook 14"] Lettertype "lijkt" onscherp

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het lettertype lijkt onscherp te zijn. Ik heb Font Smoothing al geprobeerd, maar dit helpt weinig. Vooral op internet sites is het goed te merken.

Ligt dit aan de 14" LCD met een resolutie van 1024x768 of aan OSX? Het lijkt vrijwel op hetzelfde in XP, genaamd ClearType. Is dit uit te zetten?

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-02 22:06

wouterve

Swinger of States

Het is normaal wat je ziet, tenminste in ieder geval voor OS X. Font smoothing is een onderdeel van het besturingssysteem en is niet uit te zetten. Het is even wennen (zeker als je de letters met gekartelde randjes gewend bent uit Windows), dat is waar, maar veel mensen bevalt het na die gewenningsperiode prima en vinden het heel prettig dat alles op het scherm er 'smooth' uitziet. Je merkt bijvoorbeeld ook dat letters net iets anders worden weergegeven dan onder Windows - de letter Verdana bijvoorbeeld lijkt iets anders (vetter). Maar ook daar wen je op een gegeven moment aan.

Het ligt dus niet aan het beeldscherm of zo, het is puur een feature van het besturingssysteem :).

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, vind het zelf namelijk niet het fijnste om naar te kijken. Kleine letters zien er soms gewoon niet uit..

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:21
je kan in systeemvoorkeuren ook instellen tot welke lettergrootte de smoothing werkt. ik vind zelf een lettergrootte van 8 en kleiner niet geschikt voor smoothing

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/vandijk55/images/temp/macosx.jpg
Vind dit nogal slecht..
Op mijn 14 inch is dit "effect" nog beter te zien!

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2004 18:36 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:20

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ga naar systeem voorkeure, weergave en zet "schakkel aa uit voor l... op 12 punten. Voila.

Ik vind het zelf dat op die instelling dat die gele letters wel iets scherper lijken/zijn maar ik vind het niet storen. Hanteer ik bovenstaande instelling dan zie ik dat kleinere letters niet mooi worden. Als je bijv een reactie aan het tikken bent, zie je daarboven staan:
Let op:

* Reageer ontopic, plaats geen onzinnige berichten en ga niet flamen of uitlokken (trollen).
* Zie je iets dat niet door de beugel kan, attendeer dan een moderator via een topicreport maar post hierover niet in het topic, dat werkt alleen averechts. Zie ook de policy die wij op dit forum hanteren.
* Lees je eigen bericht even door voor je het post.
Op mijn 12" ziet dat er zonder aa er niet goed uit. Ieder zijn voorkeur.
Pagina: 1