CD-Rom zeer eigenwijs en werkt daarom niet op sec.controller

Pagina: 1
Acties:

• guillaume
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-03 18:50
Een vriend van me heeft een tweedehands desktop-pc'tje (via PC4Everyone) aangeschaft met daarin een eigenlijk voor laptops gemaakte Asus SCD-2400 CD-Rom drive (lekker plat, zullen ze wel gedacht hebben). Deze zit (als enig apparaat) op de secondary IDE controller. De speler is alleen vreselijk eigenwijs en wil alleen op slave, waar hij, als er geen secondary master op is aangesloten (heb dit in 'n ander systeem geprobeerd), niet juist herkend wordt: de BIOS + Windows geeft dan Is[s cdk-k480 aan en elke cd is dan onleesbaar. Voor de duidelijkheid: hij werkt dus wél correct áls er een master op dezelfde controller is aangesloten.

Probleem is nu: er is geen jumper beschikbaar om 'm op master te zetten en de ranzige manier om 'm op dezelfde controller te zetten als de HD is ook niet mogelijk, omdat de 80-aderige kabel maar 1 aansluiting heeft.

De speler maakt ook geen gebruik van cable select: ik heb 't ding aangesloten op beide aansluitingen van de kabel (waarbij die aan 't uiteinde eigenlijk voor master zou moeten staan), zonder resultaat, ook als ik 't in de BIOS wilde forceren (secondary master: CD-ROM, Pio4, UDMA 2; secondary slave: None).

Is dit op een jumperless manier op te lossen, zit de jumper stiekem verstopt of heb ik iets anders over het hoofd gezien? Ik vind 't wel vreemd dat de pc zo is aangeleverd, terwijl er sowieso niets anders op de secondary controller zat (ik heb er alleen even een harddisk ingezet op de primary (pc zonder HD gekocht, omdat er recentelijk al een nieuwe was gekocht).

• guillaume
*kick* :'(

[ Voor 6% gewijzigd door guillaume op 18-11-2004 12:44 ]

• AdLentis
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-10-2025

AdLentis

Gadget Inspector

Hmm... koop een ATA kabeltje met 2 connectors en ga toch voor de ranzige manier! ;)
Ik zie zo ff geen andere optie. :/

(PS: Ik heb nog wel een paar van die dingen liggen, maar je woont vast niet in de buurt...)

Ik ben tenminste niet altijd hypocriet!

• guillaume
AdLentis schreef op donderdag 18 november 2004 @ 14:01:
Hmm... koop een ATA kabeltje met 2 connectors en ga toch voor de ranzige manier! ;)
Ik zie zo ff geen andere optie. :/

(PS: Ik heb nog wel een paar van die dingen liggen, maar je woont vast niet in de buurt...)
In Zeeland, dichtbij Uden (ken je helaas nu vast wel van 't nieuws :(), jij in Harderwijk zie ik, haalt idd nix uit.

Is dit een bekend probleem, dat cd-rom drives zichzelf 'forceren' op slave? :?

[ Voor 15% gewijzigd door guillaume op 19-11-2004 01:30 ]

• guillaume
Lol, ze stonden er zélf versteld van dat ze een computer hadden geleverd die een laptop-model cd-rom drive had :P Hopelijk kunnen ze er iets mee, daar hoor ik in de loop van de week meer van.

Toch nog steeds vreemd dat een jumperless (op zich al raar) cd-rom drive zich forceert op slave.

• guillaume
Pas gisteren is de nieuwe cd-romspeler binnengekomen. Maar helaas wéér geen met jumpers, en ik krijg 't ding wéér niet aan de gang. Om op 'safe' te spelen heb ik zelfs dan maar een 80-aderige kabel gekocht met 2 connectors, zodat ik de harddisk op als master en de cd-romspeler als slave kon aansluiten op de primary IDE. Resultaat: de bios herkent 't ding al een SAESUNG CD%ROM (SN-92<], natuurlijk een belachelijk corrupte naamgeving, die overigens nog veranderlijk is ook. Het ding bevat een wazig Asus Polo-TV mobo, waarvan ik een nieuwe BIOS heb gevonden (1009 beta 10 t.o.v. de oude 1008 die erop stond), maar ook het flashen wierp geen vruchten af... Wat nu?

• guillaume
Nieuwe ontwikkelingen: ik krijg de cd-romspeler wél aan de gang, zélfs op master (via cable select, waar dat ding dus altijd gebruik van maakt) als ik de harddisk NIET aansluit. Zo heb ik 'm op beide IDE-kanalen al aan de gang gekregen, zij het met heel wat moeite, maar zodra het eenmaal werkt (dus als enige IDE/ATAPI apparaat in het systeem), dan blijft het ding correct werken. Plug ik er dan de harddisk bij gaat het onherroepelijk fout (of dit op het andere IDE-kanaal of hettzelfde is maakt geen drol uit).

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-03 20:44

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Misschien weinig hulp voor de TS, maar wel "nuttige" achtergrond info: Een heleboel laptop drives hebben inderdaad geen jumpersetting voor master/slave, en erger nog, sommigen *kun* je niet veranderen van instelling. Met 1 uitzondering, en dat is een firmware update. Voor lang niet alle drives zijn ze te vinden, maar voor enkele drives (veelal geforceerd slave) is wel een firmware met master instelling te vinden.
Daarbij heb je ook nog de cable select drives, die eigenlijk dit niet goed doen, en alsnog in 99% van de gevallen slave worden. Voor deze drives is de oplossing het doorsnijden van de juiste adres in de IDE kabel. Uit mijn hoofd zeg ik 28, maar het kan ook 32, of zelfs nog een ander zijn, maar daarover kan een IDE pinout via google gegarandeerd uitsluitsel geven.
Tot slot nog een melding aan TS: Ik vrees dat het in jou geval een combinatie van bovenstaande is icm een moederbord wat erg lastig doet met enkel een slave op een IDE kanaal. Als enige mogelijke oplossing zou je dat doorsnijden van die ader eens kunnen proberen, ik weet wel dat ik in het verleden enkele Samsung "forced slave" drives zo netjes op master heb gekregen.

• guillaume
@Kippenijzer: Ik las dat het inderdaad pin 28 betrof. Nu heb ik tussen de master en de slave connectors (volgens controller->slave->master volgorde) ader 28 doorgesneden en vervolgens de drive aan het uiteinde van de kabel (master) gezet en deze vervolgens op de secondary ide aangesloten. Resultaat is vreemd genoeg: Secondary Slave: Sams]ng CD-ROM SN-124 (let op de corruptie weer: ] ipv U).

edit
Heel even leek het te werken, doch had ik toen de slave connector in de cd-rom drive gedaan. Vervolgens zet ik de PCI-kaart erin die er ook nog bij moest en het werkt weer niet. Daarna probeer ik toch nog eens de master connector in de cd-rom drive te doen (zoals vóór de edit staat beschreven) en het lijkt ineens wel te werken. Ik vraag me alleen af of het blijvend is. Een ding is zeker, ik blijf er voorlopig vanaf...

edit2
Doe de kap erop, doet ie 't weer niet. Haal de kap er weer af, friemel wat met de kabels, doe de kap er weer op, staat ie als secondary slave ineens en werkt ie wel. Maar ja, als ie naar de rechtmatige eigenaar gaat en daar wordt aangesloten is 't maar weer de vraag of ie 't dan nog steeds (en elke keer) doet...

[ Voor 55% gewijzigd door guillaume op 21-01-2005 23:57 ]

• guillaume
Ik heb 't ding geïnstalleerd zonder problemen, maar zodra hij op z'n plek stond bij die vriend van me kreeg hij alweer kuren. Ik drukte de kabel goed aan bij de controller en hij werkte weer. Ik zette de monitor op 't ding en hij verrekte het weer. Je zou gewoon een los contactje verwachten, maar de harddisk zou dan ook problemen moeten geven lijkt me, tenzij er een ader is die wél door cd-romspelers en níet door de harddisk gebruikt wordt. Bij een pinout kon ik dat nergens uit opmaken. Bovendien is het bij beide controllers dus het geval én heb ik meerdere kabels geprobeerd.

[ Voor 10% gewijzigd door guillaume op 26-01-2005 16:43 ]

Pagina: 1