Toon posts:

XP2200 overclock tot 2088.1Mhz maar niet op 200 mhz FSB

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo ik heb hier een pc met Asus A7N8X-X mobo en daarop een xp 2200, ik heb hem overgeclockt tot 2,08Ghz met een fsb van 166, maar op het moment dat ik de fsb verhoog naar 200 dan start xp niet meer op, en ik kan doen met de multiplier wat ik wil maar er is geen enekel stand waar die hem op pakt, de voltage heb ik ook al verhoogd naar 1,70 en 1,75.

moet ik nog hoger gaan emt de voltage mod of ligt het probleem ergens anders.

ik heb 512mb 333 DDR ram.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Waarschijnlijk kan je geheugen en je processor heel die snelheid niet aan.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Topicstarter
welke snelheid ?

de bussnelheid?
want de cpu snelheid kan die aan want ik zet hem ook op 200*8 en *9 enz...

en er is dus geen mogelijkheid om de multiplier nog hoger te zetten?

btw de temp is 30c volgens asus probe en stressed 35c

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2004 16:34 ]

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

iedere cpu heeft zijn grenzen de ene klokt wat hoger dan de andere
Met wat gerommel draait mijn 2200 op bijna 2200mhz luchtgekoeld.

geef eens wat meer gegevens bijvoorbeeld hoe hoog je multiplier staat en kun je dat ook veranderen?
Hoger moet kunnen maar er zijn grenzen natuurlijk

computer voor alle werkzaamheden

Verwijderd

Topicstarter
dat vind ik inderdaad raar, ik gebruik nu dus 166*12,5 en hij blijft zo koel dat ik eht gevoel heb dat er zeker nog wel 100 a 200 mhz uit te krijgen is

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:30

Thandor

SilverStreak

Ik denk zelf dat jouw mobo zich niet lekker voelt met 200FSB. Natuurlijk kan het ook zijn dat jouw RAM het niet trekt, vermeld eens wat meer info:

• Welk merk ram (ook welke chips erop zitten)
• vDDR (Voltage van RAM)
• Wat voor CPU heb je :? (OPN code)
• Toen je 200FSB draaide, had je het geheugen op 166MHz of 200MHz draaien :?
• Wat voor voeding heb je :? (Merk + aantal watts)

[ Voor 15% gewijzigd door Thandor op 16-11-2004 16:38 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

daarom gaf ik al aan dat niet iedere cpu gelijk is.
De mijne draait stressed met een spire whisperrock4 koeler rond de 53 graden en erboven komt hij nooit.
overigens staat mijn mp wat hoger als bij jou dacht iets van 14 wanneer ik de cpumod uitvoer zou ik de mp lager kunnen zetten.

Heb deze pc uitgeleend moet hem komende week op gaan halen wanneer ik tijd heb kan ik even in de exacte settings kijken
Zelf heb ik er een asus a7a266 inzitten welke niet bekend staat als een goed overclock mobo.
Ik had namenlijk in het verleden ook deze vraag gesteld omdat ik het gevoel had hoger te komen maar mijn mobo had beperkingen.
Heb jij bijvoorbeeld je ide en pci bussen gelockt?
dit is bij mijn namenlijk de bottleneck voor een hogere clockspeed

Verwijderd

Topicstarter
• Welk merk ram (ook welke chips erop zitten)
- kingston valueram
• vDDR (Voltage van RAM)
- voltage ram weet ik niet
• Wat voor CPU heb je :? (OPN code)
- AXDA (als je dat bedoeld?) de code aan de onderkant
• Toen je 200FSB draaide, had je het geheugen op 166MHz of 200MHz draaien :?
- gewoon op 166 want 200 kan toch niet als het 333ddr is?
• Wat voor voeding heb je :? (Merk + aantal watts)
-std 350watt voeding

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2004 16:42 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

De OPN code, AXDA zegt niet zoveel. Vrijwel elke 2200+ heeft AXDA ;).
Ik zal mijn code hier neerzetten,
AXDA1700DLT3C
JIUHB 0308MPMW

Met name dat laatste is belangrijk. 03 is het jaar 2003, 08 is de achtste week. MPMW heeft te maken met de kwaliteit van de "die" . Mijn ervaring is dat CPU's die eindigen op MW het over het algemeen aardig goed doen. Een MPMW is ook een redelijk goede CPU, XPMW is nog weer beter.
Met de Thunderbird's was het zo dat een AXIA erg goed was, de X was ook één van de laatste letters van het alfabet en die zouden beter zijn dan een BFFA. Een AYHJA is ook aardig goed.
Mijn CPU heeft max 2605,32MHz behaald, standaard draaid hij 1466 ;).

De voeding is wel belangrijk met oc'en. Indien je een AMD systeem oc'ed moet je een sterke 5 Volt lijn hebben. Toch zal de PSU nu het probleem niet zijn aangezien 8x200 (1600MHz) ook niet goed draaide. 1600MHz moet best kunnen op een 350W PSU'tje.

[rml][ A7N8X-E Deluxe] FSB wil niet op 200MHz[/rml]
Kijk eens naar dit topic, misschien staat daar wat extra informatie in.

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Thandor schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 16:57:
De OPN code, AXDA zegt niet zoveel. Vrijwel elke 2200+ heeft AXDA ;).
Ik zal mijn code hier neerzetten,
AXDA1700DLT3C
JIUHB 0308MPMW

Met name dat laatste is belangrijk. 03 is het jaar 2003, 08 is de achtste week. MPMW heeft te maken met de kwaliteit van de "die" . Mijn ervaring is dat CPU's die eindigen op MW het over het algemeen aardig goed doen. Een MPMW is ook een redelijk goede CPU, XPMW is nog weer beter.
Met de Thunderbird's was het zo dat een AXIA erg goed was, de X was ook één van de laatste letters van het alfabet en die zouden beter zijn dan een BFFA. Een AYHJA is ook aardig goed.
Mijn CPU heeft max 2605,32MHz behaald, standaard draaid hij 1466 ;).

De voeding is wel belangrijk met oc'en. Indien je een AMD systeem oc'ed moet je een sterke 5 Volt lijn hebben. Toch zal de PSU nu het probleem niet zijn aangezien 8x200 (1600MHz) ook niet goed draaide. 1600MHz moet best kunnen op een 350W PSU'tje.

[rml][ A7N8X-E Deluxe] FSB wil niet op 200MHz[/rml]
Kijk eens naar dit topic, misschien staat daar wat extra informatie in.
met wat voor configuratie?
waterkoeling of een chiller?
Wat ik laatst bijvoorbeeld heb gelezen is dat het afhankelijk is welk serienummer belangrijk is ivm de productie.
Was het serienummer onder de 100 had je een goede en erboven een wat minder goede om te ocen.
Ik meen dat gelezen te hebben dat dit gold voor een FX of in ieder geval een 64bit cpu.
Gaat dit ook op voor de oudere XP's?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Mijn moederbord is een EPoX 8RDA
MOSFETS en vReg chips gekoeld d.m.v. heatsinks.
Southbridge gekoeld voor northbridge heatsink
CPU, Northbridge en VGA gekoeld met waterkoeling, AseTek Waterchill KT12-L20.
Antec Neopower 480W PSU

Er staat op zo'n CPU ook een nummer, sommige hebben een theorie dat als er een getal ergens achteraan stond (bv. 28) dat de CPU oorspronkelijk een Athlon XP 2800+ moest zijn maar niet goed door de test is gekomen en toch verkocht als 1700+.

Persoonlijk geloof ik daar geen bal van, sommige CPU's hebben er 25 staan. Een Thoroughbred van 2500+ bestaat niet.
Een CPU wordt gemaakt, getest en er wordt een rating aangehangen. Er wordt niet gezegd, we gaan 2800+ CPU's maken en daarna testen wat ze aankunnen, immers weet je niet wat de CPU's aankunnen. Dat moet eerst uitgeprobeerd worden.

Mijn volledige CPU code is :
AXDA1700DLT3C 9880407282883
JIUHB 0308MPMW M© AMD

Mijn CPU zou dus volgens die vage theorie een 2800+ geweest zijn, en hij is verkocht als 1700+. Er zijn genoeg 2200+'en die slechter zijn dan mijn 1700+ terwijl mijn CPU verkocht werd als 1700+ en die andere slechtere 2200+ als 2200+. Dat zou dat andersom moeten zijn.

Bijna alle CPU's van 0340 (2003, week 40) zijn multiplier locked. De mobiles en enkele gewone CPU's zijn niet locked.
Waar ik naar kijk als ik een CPU koop is het volgende :
Welke rating :
Is het een Thoroughbred A of B (indien ik een 1700+/1800+ o.i.d. zou kopen).
De L is 1,5V en de U is 1,6V. Processoren met 1,5V zijn de Thoroughbred B, die zijn over het algemeen beter.
Daarnaast kijk ik naar de productie datum, nieuwer is over het algemeen beter, al heb ik liever een XP2500+ van 0334 dan van 0344. De 0334 is unlocked :9 .
Daarnaast naar de laatste lettercode kijken, MPMW. De production batch. MPMW clocked wel goed, XPMW clocked beter, SPAW clocked slechter. Er is ergens een lijst die ongv. verteld welke beter clocked.

Alles is ongv. / over het algemeen. Je kunt aan de codes niet zeggen dat een CPU 2600MHz of 2500MHz gaat halen. B)

Voor het volledige oc'en moet je meer uitzoeken dan alleen dit verhaal. Een 2200+ heeft standaard altijd 1,6V en zou een Thoroughbred A zijn volgens het bovenste verhaal, terwijl dat niet het geval is.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Gewoon ff wat kloten met voltages etc, multiplier settings. Gooi je ddr-voltage(vdimm) zo hoog mogelijk, dat kan het wel aan. >:)

Ik heb een XP1700, 1400mhz makkelijk op 2200-2300mhz lopen op lucktkoeling dussuh..... _/-\o_

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

@ thandor

De mosfets koelen is iets waar ik nog niet eerder van gehoord heb eerlijk gezegd
de northbridge heb ik altijd ongemoeid gelaten en op de southbridge monteer ik altijd een grotere sink met fan.
Maar wat heeft het voor voordeel de NB te koelen?

Natuurlijk als je de FSB op gaat voeren word hij wel warmer maar zou een extra heatsink eventueel aangevuld met een fan al tot betere resultaten leiden?
Wat ik ervan weet is dat dit namenlijk niet bij elk mobo opgaat
ToFast schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 18:40:
Gewoon ff wat kloten met voltages etc, multiplier settings. Gooi je ddr-voltage(vdimm) zo hoog mogelijk, dat kan het wel aan. >:)

Ik heb een XP1700, 1400mhz makkelijk op 2200-2300mhz lopen op lucktkoeling dussuh..... _/-\o_
ik begin pas met mijn voltages als hij niet meer stabiel loopt het klakkeloos omhooggooien van de voltages kunnen je systeem behoorlijk naar de knoppen helpen.
Mijn p4 heeft hier maar een kleine voltageverhoging ondergaan om stabiel te lopen op 2.7 terwijl normaal 2.4 de snelheid is

*ff wat typvoutjus verwijderd* :P

[ Voor 45% gewijzigd door Edwin van Cleef op 16-11-2004 18:59 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Jah, gooi vooral je voltages omhoog. De hoger de beter, lekker 2,2V op de je CPU enzo. En dan met luchtkoeling :/ . Voltages van je CPU moet je echt niet zomaar op z'n hoogst gaan zetten en dan lekker stressen want 2500MHz @ 2,2V stressen met een normale luchtkoeler gaat niet, de temperatuur stijgt ontzettend hard. Als je geen overheating beveiliging hebt dan bak je de CPU wel als je gaat stressen met BURNK7.

En lang niet elke CPU kan overweg met hoge vCores. Mijn CPU heeft aan 2,2V niet veel, 2,1V werkt een stuk beter.

Ik kan ook 1920MHz draaien met een vCore van 1,475V. Dat is dus 0,025V minder maar wel 454MHz overclock :D

Btw is een XP1700+ 1466MHz ;). Mijn CPU heeft 2568,32MHz max gehaald met een Arctic Copper Silent 2 Rev 2.0 en dan wat extra fans erbij hangen. Met waterkoeling kom ik hoger omdat het heatsink beter is en de warmte sneller kan afvoeren. 2550MHz kan ik makkelijk stabiel draaien. (wel hoge vCore, maarjah daar is WC ook voor)

Je moet gewoon de instellingen met stapjes omhoog zetten, wordt de PC onstabiel zet je de voltages met kleine stapjes omhoog. Helpt dat niet dan moet je het probleem ergens anders zoeken. Ga als OC-Beginner niet meteen op 2V oc'en. Probeer eerst maar lager en bouw het langzaam op.

@Edwin van Cleef
Ik heb mijn waterkoeling gekocht als kant en klaar setje. Daar zat ook northbridge koeling bij. Ook wil ik een stille PC, dus niet met nog meer fans. Het northbridge heatsink zit nu op de southbridge.

De MOSFETS zorgen voor het omzetten van de voltages. Een CPU werkt met lagere voltages dan de voeding levert. Als je een CPU hebt die aardig wat ampere trekt (bv. 2600MHz @ 2,1V) dan gaan die MOSFETS flink wat warmte maken.
Ik heb momenteel 2405MHz @ 1,85V draaien en de MOSFETS kon je geen 5sec aanraken met het topje van de wijsvinger.
Nu kan ik ze wel aanraken (de heatsinks), al doet het wel pijn :P . Ik gok dat het wel zo'n 10 tot 15 graden scheelt. Aangezien ik waterkoeling heb en een stille PC wil, is er minder airflow.

Northbridge beter koelen heeft ook als voordeel dat je hem kunt voltmodden en hogere FSB's kunt draaien. :)

[ Voor 33% gewijzigd door Thandor op 16-11-2004 19:01 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Edwin van Cleef schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 18:53:
@ thandor

De mosfets koelen is iets waar ik nog niet eerder van gehoord heb eerlijk gezegd
de northbridge heb ik altijd ongemoeid gelaten en op de southbridge monteer ik altijd een grotere sink met fan.
Maar wat heeft het voor voordeel de NB te koelen?
De NB word gebruikt om belangrijke taken uit te voeren, van een PC... Bijvoorbeeld de geheugencontroller zit daar in... De IDE controller, dat soort dingen...

De NB word dus best wel warm, vooral bij een hoge FSB... (+ hoog voltage)
Maar dat wist je al... ;)
Natuurlijk als je de FSB op gaat voeren word hij wel warmer maar zou een extra heatsink eventueel aangevuld met een fan al tot betere resultaten leiden?
Wat ik ervan weet is dat dit namenlijk niet bij elk mobo opgaat
Sinds ik een Zalman NB heatsink op mijn NB heb zitten, is mijn NB wel een stuk koeler, dus ik denk wel dat het werkt... En wat dan nog... Zo'n grote koeling heeft een NB nog lang niet nodig, en duur is het nou ook weer niet, dus waarom zou je het niet gewoon proberen? ;)
ik begin pas met mijn voltages als hij niet meer stabiel loopt het klakkeloos omhooggooien van de voltages kunnen je systeem behoorlijk naar de knoppen helpen.
Mijn p4 heeft hier maar een kleine voltageverhoging ondergaan om stabiel te lopen op 2.7 terwijl normaal 2.4 de snelheid is

*ff wat typvoutjus verwijderd* :P
Heb je er al is aangedacht, dat je misschien wel nóg verder zou kunnen overclocken, als je de voltages nog wat hoger zet? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 16-11-2004 19:06 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Alleen met een Northwood niet over de 1,75V gaan. Heb je kans op een SNDS (Sudden Northwood Death Syndrome). Dan is het na verloop van tijd in één keer gebeurt met de Pentium® IV CPU.
Neem gewoon 1,65V als max, dan moet het wel goed gaan :)

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

ik kan mijn fsb nog makkelijk verhogen maar mijn mobo heeft niet de mogelijkheid voor een agp/pci lock :| (asus p4s8x-x)
hiermee heb ik dus mijn beperkingen net als bij mijn amd2200 op de A7A266.
Dit zijn allemaal factoren die ik in mijn achterhoofd houd wanneer ik binnenkort ga shoppen voor een nieuwe pc.

Bij mijn p4 draait de fsb nu stabiel op 150 met een mp van 18 (gelockt) ga ik naar 151 klapt hij er met een pi fast in de reset.
Mischien wanneer ik de NB ga koelen dat ik nog een kleine winst heb maar veel vertrouwen heb ik daar niet in omdat er teveel zaken in de clock omhoog gaan die er minder tegen kunnen.
Want nu draait mijn cpu stressed op 42 graden dus de oorzaak van de reset zal ik toch moeten gaan zoeken in de overige componenten en niet in de beperkingen van bijvoorbeeld mijn cpu helaas

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 14:46

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

A7N8X-X is de bottleneck, plankje gaat standaard niet over de 200, moet een nforce 2 ultra hebben.

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

@Spice
Dat dacht ik ook al als eerste toen ik dit topic zag,
Ik denk zelf dat jouw mobo zich niet lekker voelt met 200FSB.
Nu met bevestingin hiervan, zal het ook wel kloppen ;). Op de HCC heb ik een EPoX 8RDA gekocht voor €25 met 1 jaar garantie, die zit nu in mijn broers PC. Heerlijk oc'en is dat ;)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Spice schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 19:15:
A7N8X-X is de bottleneck, plankje gaat standaard niet over de 200, moet een nforce 2 ultra hebben.
AFAIK heeft nForce 2 gewoon support voor een FSB van 200MHz hoor... :/

• Thandor

Thandor

SilverStreak

@GJ-tje
Er zijn meerdere Asus A7N8X-X planken die niet echt 200FSB willen draaien.

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Thandor schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 19:33:
@GJ-tje
Er zijn meerdere Asus A7N8X-X planken die niet echt 200FSB willen draaien.
nou die van mij heeft er ieg geen enkel probleem mee, ik draai nu op 12x200, toen ik er eens een 2200+ van een vriend in had gestoken lukte 11x200 ook gewoon...

Verwijderd

Topicstarter
tja ik ga nog wel het 1 en ander uitvogelen met de voltages en het geheugen e.d dan zie ik wel of ik nog verder kan klokken, ik hoop het wel!!!

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 20:26:
tja ik ga nog wel het 1 en ander uitvogelen met de voltages en het geheugen e.d dan zie ik wel of ik nog verder kan klokken, ik hoop het wel!!!
wanneer je proc niet boven de 60 graden uitkomt is het goed, niet bang zijn en gewoon 1.85V erop ;)

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 14:46

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

Is persoonlijke ervaring btw, zelfde processor met hetzelfde geheugen ging ver over de 200 MHz heen op een nforce2 Ultra (dfi nforce2 lanparty) maar niet op de asus a7n8x-x.

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hem nu toch maar verder overgeklokt op 166 mhz, (166*13)= 2171Mhz !! met 1,75V

als ik de multiplier op 13.5 zet dan start ie wel op maar herstartte ie toen ik een spel ging spelen, nog even wat spelen met het voltage hij is nu 40 graden stressed dus kan nog wel wat meer uit komen hoop ik :D

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

ik denk niet dat je cpu de bottleneck vormt maar zoals ik al eerder gelezen heb je NB mischien het overwegen waard om daar eens een heatsink op te zetten?

ik weet eingelijk nog steeds niet of je een agp/pci/ide lock hebt op je mobo of gaan die mee met je fsb? dan zal je daar weer problemen mee kunnen krijgen natuurlijk.

Pagina: 1