Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

LPT relais schakeling

Pagina: 1
Acties:
  • 253 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Zo langzamerhand begin ik helemaal gek te worden, ik heb namelijk al tientalle keren het onderste schema nagebouwd:
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/lpt/motor-relais-v3.gif
Maar tot zo ver nog geen enkel resultaat. Als ik i.p.v. de relais een led plaats, dan gaat deze netjes branden.

Ik heb over de relais heen gemeten wanneer deze aangesloten is, en hij verkrijgt maar 2,3 volt. Dit is al zwaar onvoldoende om een relais te laten schakelen. Ik stuur het hele systeem aan door een 5 volt batterij, de relais wil hier los van gewoon schakelen.

Ook is de diode en transistor goed aangesloten (anders zou de led ook niet branden). Kan iemand me a.u.b helpen? ik ben al lange tijd bezig met dit inelkaar te zetten, het lijkt zo simpel.. maar geen resultaat.

Alvast heel erg bedankt!

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
5V batterij? Weet je dat zeker... nog nooit van gehoord namelijk. Weet je zeker dat die "batterij" dan genoeg vermogen kan leveren om dat relais om te zetten? Zit de diode niet verkeerdom?

Verwijderd

Dan trekt je relais teveel stroom of is de hfe van je tor te klein.

Verwijderd

Topicstarter
De relais zit onder de 100 mA en werkt op 5 volt.

De transistor zit GOED aangesloten en voldoet aan de tekening.

Het is heel vreemd, in de electroshop stonden ze er ook van te kijken. Moet ik er anders eens 12 volt doorheen knallen?

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
vervang de 4k7 weerstand eens voor een 3k8 ofzo kijken of hij het dan doet

[ Voor 70% gewijzigd door Bware81 op 16-11-2004 17:11 ]

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

Verwijderd

Topicstarter
ik zeg ook, ik heb de relais vervangen door een led :/

• Bware81
Gebruik je nou eigenlijk de bc547B of C versie

ik kan me nog iets herrinneren uit je vorig topic dat je die C versie had en ging vervangen door de B

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

Verwijderd

Topicstarter
Bware81 schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 17:09:
vervang de 4k7 weerstand eens voor een 3k8 ofzo kijken of hij het dan doet
Mag ik de weerstand er niet helemaal uithalen??..

Maare, de transistor maakt voor de rest niets uit hoor... dat zit wel goed,... ik heb een C547C

• VIPER2001
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-11 16:51

VIPER2001

[GOT]The Source

heb je de emitter en de collector wel goed aan gesloten.?

Leonm: De diode zit daar om de terugslag van de inductie tegen te houden.

Asus X99-DELUXE i7-5930K 16 GB (DDR3 2133) asus GTX1070 8 GB , asus xense ,asus usbdvdwriter,CM-COSMOS II,coirsair1200I,evo1TB,960pro512,Seagate2TB+Seagate 2x4TB,canon5350 logi g910+g502 iiyama G2773HS

Verwijderd

Topicstarter
VIPER2001 schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 17:33:
heb je de emitter en de collector wel goed aan gesloten.?

Leonm: De diode zit daar om de terugslag van de inductie tegen te houden.
ik heb 1 op de GND, 2 op de 4.7k Ohm weerstand, 3 naar de diode en relais.. goed toch?

• Bware81
1 = collector
2= base
3 = emitter

1 moet aan de belasting dus het relais
2 moet aan de weerstand naar je parralelle poort
3 moet aan de massa ( 0 )

dus ze zitten verkeerd om

ff ter verduidelijking

als je de tor met de platte kant naar je toe houdt met de pinnen naar beneden
dan is het van links naar rechts 1,2,3

[ Voor 29% gewijzigd door Bware81 op 16-11-2004 18:06 ]

• gerhald
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-11 17:34

gerhald

:P

ik heb het zelfde probleem met deze schakeling gehad en dat komt omdat het relais te zwaar is voor je transistor

dus om het probleem op te lossen kan je je relais kleinder maken
of met een trap te gaan werken dus 2 transistors/tor achterelkaar.

ik heb het gedaan met een kleinder relais

Verwijderd

Ik heb ook zitten kloten met die schakeling, gewoon transistor verkeerd gezet en dat doet hij het neit. Maar als jij die persoon bent die op mijn msn staat dan is je transistortje kapot, ben je eht niet, dan zal ik zeggen wat ik tegen hem zei:

Hang alles aan de computer en test het geheel, zet over de relais een ledje, gaat dit aan dan is er iets met je relais gaat dit niet dan is er iets met je (hoogswaarschijnlijk) transistortje.

en waarschijnlijk zal het dat wel zijn, als die een keer verkeerd zijn aangesloten zijn ze dus stuk en moet je nieuwe kopen.

• Fox2
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-06 19:47

Fox2

Spanning!

Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 17:22:
[...]
Mag ik de weerstand er niet helemaal uithalen??..
Nee, dat vindt de tor niet fijn... (uitleg: de basis-emitter overgang lijkt op een gewone diode, je hebt een weerstand nodig om de stroom door deze overgang te begrenzen).

Wat je wel kunt proberen is de weerstandswaarde verlagen naar zo'n 470 Ohm. De tor wordt dan zeker voldoende in verzadiging gestuurd, zonder dat de basis-emitterstroom te hoog wordt.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Ik zou eerder een darlington pakken dan, de lpt poort kan maar heel weinig stroom leveren.
Houd als vuistregel maar aan dat je niet meer dan 1 mA van de lpt poort vraagt, dat werkt perfect.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Maar die schakeling werkt perfect, ik heb ze hier 5 * nast elkaar opgebouwd en dat werkt perfect, wordt veel gebruikt;

Wat je ook kan doen is gewoon een Solid State Relais eraan hangen dat kan zover ik heb gelezen direct aan de printerpoort.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2004 17:36 ]

Verwijderd

Natuurlijk, het is een basisschakelingetje, is een van de eerste dingen die je leert.
Een darlington mag dan wel een veel hogere hfe hebben, zijn verzadigingsspanning ligt ook 2 x zo hoog als die van een enkele tor.

Als het relais ook nog eens een 6V type is en de schakeling is aangesloten op 5V, dan hou je er maar 4 over, wat ook weer een oorzaak kan zijn dat het relais niet aanspreekt.

Relais voor een lage voedingsspanning hebben nou eenmaal het nadeel dat hun spoelweerstand vrij laag is en dus meer stroom trekken dan relais die gemaakt zijn voor een hogere voedingsspanning.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2004 18:42 ]

Pagina: 1