Toon posts:

[2003] SQL server aan novell netwerk voor terminal server*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ja beetje vreemde titel misschien, maar ik zit met het volgende.

Ik werk bij een transport bedrijf, waar wij gebruik maken van de douane software BTMS. ons netwerk is een novell netwerk.

Nu wil ik het volgende realiseren.

Een windows 2003 srv met hierop ms sql srv standaard.
Hierin plak ik 2 netwerk kaarten.
Ik maak er gewoon een AD server van, maar een 2e nic met een ip wat in ons novell netwerk valt, zodat hij ook via het andere netwerk te berijken is.

Ik wil dan dat mensen via hun desktop via terminal server het BTMS op de server kunnen draaien, zo heb ik naar mijn inzien geen last van 2003 srv user cals.

Ik heb dan lijkt mij alleen genoeg licenties nodig voor sql server en genoeg terminal server licenties.

AIs dit te doen of denk ik te simpel.

En wat betreft die terminal server licentie's hoe zit dat psies ??

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-04 19:36

mutsje

Certified Prutser

als je geen licenties invoert voor XX aantal gebruikers zal de TS server temp licenses uitdelen welke 90 dagen actief zijn. Daarna kom je er gewoon niet meer op als TS user. Door er 2 netwerkkaarten in te duwen omzeil je het probleem niet maar creeer je er gewoon nog 1 bij. TS Server op een domain controllert performed ook niet echt lekker.

Verwijderd

Topicstarter
De 2e nic was ook niet bedoeld voor het omzeilen, maar was meer om de4 pc's uit het novell netwerk ook toegang te geven tot het BTMS netwerkje zeg maar.

Dus ik zou beter gewoon die 2003 server als werkgroup kunnen installeren of zo ?

De situatie moet als volgt worden:

1 server met daaraan 3 werkstations ( op alle 3 de afdelingen 1 centrale invoer pc)
en de rest moet connecten via terminal service.

ander zou ik bijvoorbeeld 10 user cals moeten nemen, maar dan kunnen altijd maar die 10 bepaalde users gebruik maken van btms omdat die op die 2003 srv aan melden en via terminal server wilde ik dat omzeilen door genoeg terminal server clients te nemen, zodat het niet uit maakt van welk station ze inloggen.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
ook als je alleen terminalserver gebruikt heb je nog steeds windows CALS nodig, + je moet nog sql cals hebben..

ergo: windows cals>ts cals>sql cals en je neemt je licenses gewoon per device ipv per user dan

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Ja de sql cals had ik wel al begrepen, maar dacht dat ik gewoon aan de 5 standaard cals genoeg had, en dat als je via terminal server connecte dat geen cal koste.

maar als ik nu wil dat 10 mensen te gelijk aan kunnen melden via ts kost dat me dus 10 sql cals 10 windows cals en 10 ts cals.

is wel het makkelijkste, want kan de mensen die in het novell netwerk zitten niet laten aanmelden op het domein van de windows server, vandaar dat ik het via ts wil doen.