Toon posts:

Inet met lange kabel traag, met korte niet

Pagina: 1
Acties:
  • 916 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Situatie:
Netwerkje bij mij thuis. Modem en router liggen op de begaande grond. Een verdieping hoger staat mijn PC. Deze is met de router verbonden met een kabel van pakumbeet 25 a 30 meter (UPT Cat5).

Probleem:
Nu heb ik last van een trage internetverbinding op mijn kamer. Wanneer ik een testje op speedtest.nl doe haal ik misschien eens een keer 30Kbs down wat niet echt normaal is met een ADSL basic van Planet. Vorige week heb ik de kabel vervangen omdat die wel eens brak zou kunnen zijn maar dit heeft het probleem niet opgelost. Als ik mijn PC beneden neer zet en met een korte kabel in de router prik dan is het probleem opgelost en heb ik we de gebruikelijke normale snelheid.
Mijn huisgenoot zit overigens ook boven en heeft een wat kortere kabel dan ik en die heeft nergens last van.
Voor zover ik weet mag UTP toch 100 meter lang zijn zonder probleempjes?

Iemand een ID wat het probleem kan zijn?

Verwijderd

Wellicht gaat de kabel langs plekken waar het gestoord wordt. Let bijvoorbeeld op de negatieve effecten van stroomkabels op UTP-kabels. Wat gebeurt er als je een ping signaal naar de router stuurt?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Vervang die kabel anders eens door STP kabel en kijk of het probleem dan nog steeds voorkomt.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 10:41

Bergen

Spellingscontroleur

...of misschien is de kabel ergens strak om een hoekje gespannen waardoor er een klein breukje in de kabel is ontstaan. Dat soort dingen zijn funest voor je verbinding...

Verwijderd

Bergen schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 15:49:
...of misschien is de kabel ergens strak om een hoekje gespannen waardoor er een klein breukje in de kabel is ontstaan. Dat soort dingen zijn funest voor je verbinding...
Zoals hij al zei, de kabel is vervangen. Lijkt me stug dat hij hem toen voor de tweede keer kapot heeft getrokken.

Verwijderd

Topicstarter
hmm, die is beneden (waar ik nu zit en mijn desktopje naartoe gesleept heb) uiteraard volledig normaal. Boven weet ik niet want ik moet dan eerst weer de zaak naar boven slepen maar, nu ik even zit na te denken over je storingsverhaaltje... Hij loopt in ieder geval langs een gitaarversterker op de kamer van mijn huisgenoot en een oliekachel op mijn kamer....

Die gitaarversterker heeft een dikke magneet... Zou dat een probleem kunnen zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 15:49:
[...]
Zoals hij al zei, de kabel is vervangen. Lijkt me stug dat hij hem toen voor de tweede keer kapot heeft getrokken.
idd, ik heb hem nu door een pvcbuisgetrokken met hele mooie bochtjes erin :)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Kun je de kabel op lagere snelheid forceren? 10 Mbit ipv 100 Megabit?

10 megabit is nel genoeg voor adsl basic, en wellicht voorkomt het de storing die je nu hebt.

Knijp hem evt opnieuw

tot 90 meter moet je geen problemen hebben in huis thuin en keuken omgevingen.

[ Voor 60% gewijzigd door leuk_he op 16-11-2004 15:55 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:39

Jiffy

God, you're ugly!

Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 15:51:
Die gitaarversterker heeft een dikke magneet... Zou dat een probleem kunnen zijn?
Dat zou heel goed kunnen zijn. Haal die versterker es weg bij je kabeltje en kijk hoe de verbinding dan is.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:42
UTP is niet afgeschermd tegen storingen, dus wellicht ligt daar jou probleem ;). De naam zegt het al "Unshielded Twisted Pair (UTP)"

Verwijderd

Topicstarter
Jiffy schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 15:52:
[...]

Dat zou heel goed kunnen zijn. Haal die versterker es weg bij je kabeltje en kijk hoe de verbinding dan is.
Hmm, dan sleep ik de zaak weer eens ff naar boven... Back in a minute :)

• sander79
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-07-2025
Heb je de kabel wel volgens de officiele wijze geknepen? (orw,or,grw,bl,blw,gr,brw,br)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 15:51:
nu ik even zit na te denken over je storingsverhaaltje... Hij loopt in ieder geval langs een gitaarversterker op de kamer van mijn huisgenoot en een oliekachel op mijn kamer....

Ja, dat vinden ze niet fijn en dat kan inderdaad een oorzaak zijn.

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Een test bij speedtest.nl is natuurlijk niet 100% geschikt om je kabel mee te testen, probeer liever eerst iets als NetIO, zodat je kunt testen tussen 2 computers aan beide einden van de kabel (via hub/switch of Cross-blokje).

Als de kabel goed blijkt te zijn:
Heb je al gekeken naar de hoeveelheid uitgaand verkeer van je huisgenoot? Als hij flink zit te uploaden, dan keldert de downstream van de verbinding als een doorboorde olietanker.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, we zitten weer boven....
Straalkachels, speakers, versterkers... alles is bij de kabel weggehaald. Huisgenoot is niet aan het uppen of downen, aansluiting van de kabel is gechecked, andere poort van de router is geprobeerd, ping naar de router is normaal (<1ms), zelfs de upload is bij speedtest normaal (38Kbs) en nog bakt de verbinding er niet veel van...
Ik heb gekeken of ik de snelheid van mijn netwerkverbinding van forceren naar 10Mbit maar OF dit kan niet (wat ik me eigenlijk niet kan voorstellen) OF ik weet niet hoe het moet :P. Hij staat nu in ieder geval op 100Mbit

Kan de monitor naar de PC nog een probleem zijn met UTP?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2004 16:31 ]

Verwijderd

Nee, dat moet geen probleem meer zijn.

Oke, je hebt geen last van storing, de kabel is zeker weten heel. Internet is gewoon normaal snel als je dichtbij bent of als je bij je huisgenoot op de kamer zit? Je hebt de stekkers aangesloten zoals dat officieel moet?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 16:35:
Je hebt de stekkers aangesloten zoals dat officieel moet?
Jap, net gechecked...
Maar, het vreemde is dus ook dat ik de kabel al heb vervangen en dat daar dus geen vooruitgang in zat...

• ramonp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-05 09:53
Wat als je nou de kabel helemaal los maakt en beneden neerlegt, dan je pc daar aansluit.
Als het probleem over is, weet dat er ergens iets stoort op de kabel.
Is het probleem niet over, dan lijkt mij toch de kabel gaar.

edit:

Toevallig netwerkkaart al vervangen, misschien een slecht contact ofzo.

[ Voor 17% gewijzigd door ramonp op 16-11-2004 16:42 ]

• ZeilDude
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
Misschien proberen waard: kabel andersom aansluiten. Ja, ik weet, zou theoretisch helemaal niks moeten uitmaken. De praktijk laat echter altijd zien dat theorie, vaak slechts theorie is.

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-05 13:01
Zelf kabels gemaakt? of kant-en-klaar kabels gebruikt?

If kant-en klaar: juiste kleurcodering gebruikt? (groen-groenwit-blauw-oranjewit-blauwwit-oranje-bruinwit-bruin)

En ping eens een computer aan de ander kant van 't netwerk (of je modem) en kijk even of je packetloss hebt.

[ Voor 25% gewijzigd door Cereal op 16-11-2004 16:45 ]

• djcasl
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-04 20:50
Heb je al eens een ander netwerk kaartje gebruikt. Ik heb op mijn werk nu intel en 3 com kaarten door elkaar. Soms krijg ik op die Intel niet eens een lampje en als ik die 3com erin prik dan hen ik in ene 100 MBit.

Die Intels zijn bij ons nogal gevoelig in welke poort van de switch ze zitten en hoe ver ze van de patchkast afzitten. Beetje vreemd fenomeen, maar kan het niet anders omschrijven.

There is no knowledge, that is not Power!

Verwijderd

Topicstarter
nouja, terug naar de tekentafel dan maar weer...
status is als volgt:

Wanneer we de laptop van mijn huisgenoot aan mijn kabel hangen lijkt alles normaal. Dikke down en normale up. Het lijkt er nu dus meer op dat het misschien wel een netwerkkaartje is die aan het klieren is en dat het misschien toevallig ff okay was toen ik beneden zat met de korte kabel.
Eerst maar eens kijken of ik hier toevallig nog een netwerkkaartje heb rondzwerven..

Verwijderd

Topicstarter
Nouja... netwerkkaartje is vervangen (overigens exact dezelfde kaart) en het probleem lijkt verholpen. Het zaakie is een stuk sneller als dat het was en ook met een speedtest is alles normaal.

Ik gooi het erop dat het OF zuiver toeval was dat het ding het met een korte kabel normaal deed en dat er een brakke aansluiting in de oude netwerkkaart zat OF dat de combinatie van netwerkkaart en kabel wat vervelend deed.

In ieder geval bedankt voor tijd, advies en moeite :) THNX

Maar... wazo wazo probleempje...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2004 17:01 ]

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:28

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik weet niet precies hoe het met UTP zit, maar wat ik wel weet is dat Ethernet over Coax (van vroegah) afgesloten met een terminator, omdat anders het signaal ging bouncen over je kabel heen. Tenzij je kabel een bepaalde had, dan was het niet noodzakelijk.

Volgens zit zo'n terminator gewoon op de huidige UTP kaartjes geintegreerd (aangezien je toch niet door kan lussen). Wanneer deze terminator een beetje brak is en je kabel een bepaalde lengte heeft, kan het volgens mij best wel fout gaan met wat betreft packet-loss e.d.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Pagina: 1