[NCQ] Adaptec 1210SA + WD Raptor

Pagina: 1
Acties:

• Flint
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:55
Ik wil graag een adaptec 1210 s-ata raid controller kopen icm 2x een WD Raptor.

Ik kan alleen nergens vinden of de adaptec ondersteuning heeft voor NCQ.
Iemand die dit weet?

Ik kan sowieso in de faq weining vinden over NCQ.
Is het bijvoorbeeld nodig dat én de HD het heeft én de controller? Of hoeft 1 het maar te hebben?

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:40

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De Adaptec 1210 maakt gebruik van een Silicon Image Sil 3112 Serial ATA-controller die geen ondersteuning heeft voor native command queuing. De huidige Raptors (WD360GD en WD740GD) ondersteunen overigens ook geen NCQ.

Om gebruik te kunnen maken van NCQ moeten zowel de controller als de harde schijf ondersteuning hebben voor NCQ. De Maxtor DiamondMax 10 is momenteel de enige verkrijgbare harde schijven met NCQ support. Voor een controller met NCQ ben je al snel aangewezen op een plank met een nForce4 of zo'n nieuwe Intel chipset. Marvell en Silicon Image hebben losse SATA II-controllers met NCQ-ondersteuning. Die ben ik in Nederland echter nog niet op los verkrijgbare PCI adapters tegengekomen (behalve die van Areca, maar dat zijn zeer prijzige high-end RAID-adapters).

• Flint
Ow, ik dacht dat de nieuwe generatie Raptors ondersteuning hadden voor NCQ?

reviews: IDF 2004: Seriële storage technologieën
Daar staat onderaan:
De nieuwe Raptors zullen in de tweede helft van 2004 op de markt komen.

[ Voor 51% gewijzigd door Flint op 16-11-2004 15:56 ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:40

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De Raptor WD740GD ondersteunt TCQ (Tagged Command Queuing). Dat is wat anders dan NCQ.

Zie voor info:

reviews: BenchDB update - Week 28
reviews: BenchDB Update: Maxtor DiamondMax 10 en meer
reviews: Seagates nieuwe SCSI-, SATA- en 2,5" ATA-schijven getest

De nieuwe Raptors waar jij het over hebt zijn nog niet aangekondigd. De huidige modellen (WD360GD en WD740GD) werden aangekondigd in respectievelijk februari en augustus 2003.

[ Voor 29% gewijzigd door Femme op 16-11-2004 15:59 ]

• Flint
Femme schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 15:57:
De nieuwe Raptors waar jij het over hebt zijn nog niet aangekondigd. De huidige modellen (WD360GD en WD740GD) werden aangekondigd in respectievelijk februari en augustus 2003.
Owzo, die moet dus nog op de markt komen :)
Nouja, dan moet ik het zonder NCQ doen :'(

• JSK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-12-2025

JSK

Thunder K8WE

Femme schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 15:42:
Om gebruik te kunnen maken van NCQ moeten zowel de controller als de harde schijf ondersteuning hebben voor NCQ. De Maxtor DiamondMax 10 is momenteel de enige verkrijgbare harde schijven met NCQ support. Voor een controller met NCQ ben je al snel aangewezen op een plank met een nForce4 of zo'n nieuwe Intel chipset. Marvell en Silicon Image hebben losse SATA II-controllers met NCQ-ondersteuning. Die ben ik in Nederland echter nog niet op los verkrijgbare PCI adapters tegengekomen (behalve die van Areca, maar dat zijn zeer prijzige high-end RAID-adapters).
Een goedkopere SATA2 oplossing van Promise lijkt in Duitsland al wel verkrijgbaar: http://www2.alternate.de/...etails.html?artno=FPBP11&

Specs Casemod

Pagina: 1