Toon posts:

Meerdere gebruikers met samba

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo! ik ben van plan om via samba een file server op te zetten. Dat is me nu al gelukt en het draait heerlijk en lekker snel op freesco.

Maar nu wil ik meerdere gebruikers aan maken die elk hun eigen directory krijgen.
Dus bijvoorbeeld gebruiker arjen krijgt een map op de server /arjen en hij kan dan daar alleen in komen met zijn gebruikers naam en wachtwoord.

En dan nog wat? hoe stel ik windows xp in zodat hij AUTOMATICH verbinding maakt met de server dan deze als netwerk drive doet en ook automatich het wachtwoord in vult of een venster opent met vul je wachtwoord in?

Ik heb nu 1 acount op me server (de root) en daar verschillende mappen onder. het lukt me wel om hiervan een netwerk drive te maken, maar elke keer als ik de pc dan opnieuw opstart dan moet ik weer naar deze computer dubbel klikken zodat hij weer verbinding maakt en dan weer me wachtwoord in vullen. Terwijl het zo moet zijn dat hij automatich direct al in het begin een scherm toont waarin staat voer je wachtwoord in. Of is dit niet mogelijk? een heleboel vragen maar ik hoop dat iemand me hier kan helpen. Groeten!

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:09
Wat dacht je van:

code:
1
2
3
4
[share]
path = /mnt/hd2/shares/Test
write list = leonr
valid users = leonr

Verder kun je met "/usr/local/samba/bin/smbpasswd -a username" nieuwe gebruikers aanmaken. Post ook even je smb.conf hier, dan kunnen we zien welke instellingen je gebruikt. Je moet nu een gebruiker aanmaken op de server die gelijk is aan je lokale account onder windows, dan krijg je geen username/pass vraag meer.

[ Voor 20% gewijzigd door leon1e op 16-11-2004 14:54 ]

• sander79
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-07-2025
Ik heb nu 1 acount op me server (de root) en daar verschillende mappen onder. het lukt me wel om hiervan een netwerk drive te maken, maar elke keer als ik de pc dan opnieuw opstart dan moet ik weer naar deze computer dubbel klikken zodat hij weer verbinding maakt en dan weer me wachtwoord in vullen. Terwijl het zo moet zijn dat hij automatich direct al in het begin een scherm toont waarin staat voer je wachtwoord in. Of is dit niet mogelijk?
Zorg dat je username en password onder windows hetzelfde is als op je server, dan gaat dit goed in iedergeval.

Verwijderd

1: smb.conf

2: Vinkje bij 'Reconnect at logon' zetten.

Op dit forum wordt van je verwacht dat je zelf moeite doet om je vragen beantwoord te krijgen. Ik zie van jouw kant hierin weinig initiatief en vooronderzoek. Je hebt zelf Samba geinstalleerd: dan moet je ook zelf in je smb.conf kunnen duiken en met documentatie op internet daar bereiken wat je wil.

Dit topic is gesloten.