Een paar maanden geleden heb ik het moederbord GA-K8VNXP gekocht. Vanaf het begin heeft dit bord stabiliteitsproblemen gehad. Ik heb toen contact opgenomen met gigabyte. Zij raden mij toen aan om ander geheugen te gebruiken. Ik gebruikte op dat moment het TwinMOS geheugen wat bij veel Athlon64 systemen problemen gaf. Gigabyte raadde onder andere kingston aan, maar de leverancier van mijn geheugen kon dat op dat moment niet leveren, daarom kreeg ik tijdelijk WhiteLake geheugen. Dit is volgens mij een vrij onbekend merk. Dit geheugen werkte ook niet en een paar weken later kreeg ik een andere versie van dit WiteLake geheugen. Dit werkte beter, de pc crashte nu nog maar gemiddeld één keer per dag/twee dagen. Het Kingston geheugen bleef niet leverbaar en daarom heb ik vrij lang met dit geheugen gewerkt. Een week geleden kreeg ik de mogelijkheid om het kingston geheugen van iemand te lenen. Ik verwachtte dat dit wel stabiel zou werken, dit was echter niet zo. Hierop heb ik opnieuw Gigabyte gecontacteerd en zij raden aan om contact op te nemen met de winkel waar ik het moederbord gekocht had als het systeem ook niet stabiel draaide op een snelheid van 166 mhz. Wat zo is. Het probleem is dat de pc niet onstabiel is in de meest gangbare betekenis. Ik kan soms urenlang geheugentesten draaien (zoals memtest86) zonder dat er iets gebeurd. Maar andere keren crasht de pc de ene na de andere keer. Dit gebeurt voornamelijk tijdens het spelen van spellen of tijdens het starten van windows. Tijdens gewoon werken met windows gebeurd het zelden.
Ik heb ondertussen met de winkel contact opgenomen en zij willen het moederbord wel RMA'en naar gigabyte, maar ben ik mn pc dan een paar weken/maanden kwijt En als ze niks vinden zijn de kosten voor mij. Ik ben daar vrij bang voor omdat ik in geen enkele test fouten heb kunnen vinden.
Ik ben er ook niet helemaal zeker van of het wel aan het moederbord ligt, maar het geheugen lijkt me vrij onwaarschijnlijk omdat ik ondertussen al 4 verschillende types heb gehad. Misschien de harde schijven? (2x Maxtor 120 gb SATA in RAID 0 op VIA chip) omdat de crash meestal gebeurd bij het laden van een nieuw level in een spel of bij het laden van windows. Soms krijg ik ook een venster van VPU recover van ATI, dus misschien evt de videokaart? (ATI Radeon 9800 pro)Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen of een test waarmee dat te achterhalen valt? Want ik verwacht dat ze bij gigabyte gewoon een standaard testje zullen draaien en dan zullen ze waarschijnlijk concluderen dat het moederbord gewoon werkt.
Sorry voor de wat lange manier om het probleem uit te leggen
Systeem:
athlon64 3000+ (een van de eerste versies nog)
GA-K8VNXP
Sapphire radeon 9800 pro
sb audigy2 zs
2x 512 mb white lake/kinston pc3200
Ik heb ondertussen met de winkel contact opgenomen en zij willen het moederbord wel RMA'en naar gigabyte, maar ben ik mn pc dan een paar weken/maanden kwijt En als ze niks vinden zijn de kosten voor mij. Ik ben daar vrij bang voor omdat ik in geen enkele test fouten heb kunnen vinden.
Ik ben er ook niet helemaal zeker van of het wel aan het moederbord ligt, maar het geheugen lijkt me vrij onwaarschijnlijk omdat ik ondertussen al 4 verschillende types heb gehad. Misschien de harde schijven? (2x Maxtor 120 gb SATA in RAID 0 op VIA chip) omdat de crash meestal gebeurd bij het laden van een nieuw level in een spel of bij het laden van windows. Soms krijg ik ook een venster van VPU recover van ATI, dus misschien evt de videokaart? (ATI Radeon 9800 pro)Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen of een test waarmee dat te achterhalen valt? Want ik verwacht dat ze bij gigabyte gewoon een standaard testje zullen draaien en dan zullen ze waarschijnlijk concluderen dat het moederbord gewoon werkt.
Sorry voor de wat lange manier om het probleem uit te leggen
Systeem:
athlon64 3000+ (een van de eerste versies nog)
GA-K8VNXP
Sapphire radeon 9800 pro
sb audigy2 zs
2x 512 mb white lake/kinston pc3200
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2004 14:03 . Reden: typo en systeem specs ]