GA-K8VNXP instabiel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een paar maanden geleden heb ik het moederbord GA-K8VNXP gekocht. Vanaf het begin heeft dit bord stabiliteitsproblemen gehad. Ik heb toen contact opgenomen met gigabyte. Zij raden mij toen aan om ander geheugen te gebruiken. Ik gebruikte op dat moment het TwinMOS geheugen wat bij veel Athlon64 systemen problemen gaf. Gigabyte raadde onder andere kingston aan, maar de leverancier van mijn geheugen kon dat op dat moment niet leveren, daarom kreeg ik tijdelijk WhiteLake geheugen. Dit is volgens mij een vrij onbekend merk. Dit geheugen werkte ook niet en een paar weken later kreeg ik een andere versie van dit WiteLake geheugen. Dit werkte beter, de pc crashte nu nog maar gemiddeld één keer per dag/twee dagen. Het Kingston geheugen bleef niet leverbaar en daarom heb ik vrij lang met dit geheugen gewerkt. Een week geleden kreeg ik de mogelijkheid om het kingston geheugen van iemand te lenen. Ik verwachtte dat dit wel stabiel zou werken, dit was echter niet zo. Hierop heb ik opnieuw Gigabyte gecontacteerd en zij raden aan om contact op te nemen met de winkel waar ik het moederbord gekocht had als het systeem ook niet stabiel draaide op een snelheid van 166 mhz. Wat zo is. Het probleem is dat de pc niet onstabiel is in de meest gangbare betekenis. Ik kan soms urenlang geheugentesten draaien (zoals memtest86) zonder dat er iets gebeurd. Maar andere keren crasht de pc de ene na de andere keer. Dit gebeurt voornamelijk tijdens het spelen van spellen of tijdens het starten van windows. Tijdens gewoon werken met windows gebeurd het zelden.

Ik heb ondertussen met de winkel contact opgenomen en zij willen het moederbord wel RMA'en naar gigabyte, maar ben ik mn pc dan een paar weken/maanden kwijt En als ze niks vinden zijn de kosten voor mij. Ik ben daar vrij bang voor omdat ik in geen enkele test fouten heb kunnen vinden.

Ik ben er ook niet helemaal zeker van of het wel aan het moederbord ligt, maar het geheugen lijkt me vrij onwaarschijnlijk omdat ik ondertussen al 4 verschillende types heb gehad. Misschien de harde schijven? (2x Maxtor 120 gb SATA in RAID 0 op VIA chip) omdat de crash meestal gebeurd bij het laden van een nieuw level in een spel of bij het laden van windows. Soms krijg ik ook een venster van VPU recover van ATI, dus misschien evt de videokaart? (ATI Radeon 9800 pro)Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen of een test waarmee dat te achterhalen valt? Want ik verwacht dat ze bij gigabyte gewoon een standaard testje zullen draaien en dan zullen ze waarschijnlijk concluderen dat het moederbord gewoon werkt.

Sorry voor de wat lange manier om het probleem uit te leggen :)

Systeem:
athlon64 3000+ (een van de eerste versies nog)
GA-K8VNXP
Sapphire radeon 9800 pro
sb audigy2 zs
2x 512 mb white lake/kinston pc3200

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2004 14:03 . Reden: typo en systeem specs ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al eens gedacht aan een te zwakke of brakke voeding? Welk merk en type heb je bij dat systeem grazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ow sorry dat nog vergeten,

Antec 430 Watt TruePower

ik verwacht dat dat wel genoeg zal zijn,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, dat is op papier wel genoeg, maar of hij ook daadwerkelijk goed presteert is natuurlijk de vraag. Kijk eens in hier, zodat je hier de voltages kan posten.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2004 14:29 . Reden: link aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Antec zijn erg sterke klasse A voedingen dus je mag er wel vanuit gaan dat dat goed zit. Als je PC alleen crashed tijdens games of andere 3D toepassingen kan het ook an de driver van je VGA liggen of aan je AGP gebeuren. Ik heb ook wel eens op GoT gelezen dat die VPU recovery van ATI niet stabiel is en voor problemen kan zorgen. Zet dat eens uit, als het al tevoorschijn komt helpt het meestal toch niet en moet je alsnog rebooten/resetten.
Kijk uiteraard ook even naar de temperatuur van je northbridge en de koeling daarvan. Had hier pas een asus bordje met VIA chipset (ook voor K8) met passief blok en dat ding werd bloedheet.

[ Voor 18% gewijzigd door NBK op 16-11-2004 14:25 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Je geeft aan dat memtest zonder probs/errors kan draaien, en dat het meestal bij games of starten van windows de mist ingaat.
Lijkt sterk op een probleem met de vga-drivers (trafo probleem zou kunnen, maar op zich lijkt een -goedwerkende- 430w me voldoende).

Wat ook kan is dat het mobo een klein defect (scheurtje bij dimm, brakke elco etc.) heeft, dat voor die vage errors zorgt. Maar probeer eerst mankementen aan overige hardware/software uit te sluiten.
Heb je al een keer windows+nwste. versies mobo/vga drivers etc. er helemaal opnieuw opgezet?
Is het mogelijk naast het mem, ook eens een andere vga-kaart (en evt. trafo) te lenen/gebruiken?
Wissel ook de div. hdd/cdrom kabels eens uit e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heb even een multimeter op een molex gezet:
5V=4,96 V
12V=11,93 V

Ik zou eens een andere kaart kunnen lenen. Wat bedoel je met een trafo?
Windows, drivers en BIOS zijn al een paar keer opniew geinstalleerd.

Ook SATA kabels zal ik dan proberen, chipset is actief gekoeld en het ventilatortje blijft gewoon draaien, dus denk dat de temperatuur daarvan wel mee valt. Het probleem is een beetje dat het erg veel tijd kost om te testen omdat je niet echt iets kan doen waardoor tie opeens crasht, soms gebeurt het een hele tijd niet en dan weer een paar keer achter elkaar.

Wat ook opvalt, maar misschien ook verbeelding kan zijn is dat hij het meestal doet als je de pc net aangezet hebt en pas net bezig bent met. Als je eenmaal al een tijd met het spel bezig bent doet hij het soms ook wel, maar heb het idee van een stuk minder. Maar nogmaals dat kan ook gewoon schijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf in het begin ook even last gehad met mijn Gigabyte MoBo de 7NNXP hij was erg onstabiel en had toen ook Twinmos geheugen. :(
Ik heb die problemen toen grotendeels opgelost door gewoon even een Bios Update te doen. Ik merkte gelijk al dat me systeem veel stabieler was geworden.
Daarna heb ik ook nog ander geheugen gekocht en nu heb ik vrijwel geen problemen meer en de nieuwste drivers geinstalleerd. :*)

Ik raad je daarom ook aan om gewoon even je bios te updaten. Bij je MoBo zat als het goed is een cd met de drivers op die cd staat ook het programma @Bios hiermee kan je heel makkelijk in windows je Bios Updaten. :+
Ik heb even de link voor je opgezocht met de nieuwste bios update die gewoon downloaden en via dat programmatje laden en updaten in jouw geval moet je dus de F10 hebben. B)

http://www.gigabyte.com.t...t/BIOS/BIOS_GA-K8VNXP.htm

Heb je ook wel de nieuwste Drivers van de Chipset, videokaart, enz. geinstalleerd
Kijk iig even op de website van Gigabyte of je je nieuwste drivers heb O-) geinstalleerd voor je MoBo

http://www.gigabyte.com.t...iver/Driver_GA-K8VNXP.htm

Ik hoop dat hierdoor je problemen opgelost zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb misschien niet de allernieuwste drivers, maar ik heb toen sp2 NL uitkwam nog een clean install gedaan. De drivers zijn dus redelijk recent. De BIOS versies heb ik van één van de eerste tot F10 allemaal meegemaakt, helaas werken ze allemaal niet.
Ik heb nog even met speedfan een grafiekje gemaakt van mn voedingsspanningen. Ik ben nogal een leek op het gebied van voedingen maar ik heb het idee dat dit er niet heel erg goed uitziet. Hoewel het natuurlijk ook kan zijn dat de chip op mn moederbord niet goed werkt.

Afbeeldingslocatie: http://www.romaan.demon.nl/voedingsspanningen.GIF

Volgens het programma zijn er twee 5V aansluitingen, dit lijkt me onlogisch. De eerste zit inderdaad rond de 5V en de tweede rond 2-3. Het is een wilde gok, maar kan dit de geheugenspanning zijn? Als het programma klopt dan zou dit het wel kunnen verklaren, de spanning flucteert daar erg. In de BIOS kan ik niet kijken naar de spanningen want die geeft alleen het "zéér informatieve" OK . :( daar hebben we echt wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De voltages zien er prima uit hoor, uitgaande van de waarden die je met de multimeter gemeten hebt, omdat deze het meest te vertrouwen zijn. Je zult het probleem ergens anders moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag even een geforce ti 4200 erin gehangen. Tijdens de eerste twee keer opstarten crashte die meteen, maar daarna heb ik geen crashes meer gehad tijden spellen. Beet dubbel gevoel dus. Wel heb ik nog een stel BSOD gehad met de geforce waneer de FSB (of hoe dat ding ook mag heten bij A64 systemen) op 200 stond ipv 166. Maarja dat is officieel niet ondersteunt door gigabyte om een of andere vage reden 8)7 AMD zou het niet ondersteunen, sure..., vandaar dat alle andere moederbordfabrikanten het wel ondersteunen...

Is er mischien een manier om de interne voltages, zoals het geheugenvoltage met een multimeter te meten? Want dat grafiekje schommelt wel erg, maar ik vertrouw die chip ook niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De waardes die met de onboard sensor uitgelezen worden moet je meestal wel met een korreltje zout nemen hoor, zijn niet altijd even nauwkeurig.

Het zou heel goed kunnen zijn dat je een klein defect hebt aan je mainboard. Heb het zelf laatst nog gehad bij iemand dat de PC random vast liep. Uiteindelijk bleek dat de elco's verrot waren (te zien aan de bolling bovenop). Systeem draaide dan weer dagen achter elkaar vlekkeloos en zo hing het weer een paar keer per dag. Geen touw aan vast te knopen dus.

Ik zou toch gewoon garantie claimen. In principe kun je van je leverancier verlangen dat hij je een ander mainboard levert. Wat hij er daarna mee doet is zijn pakkie aan en niet het jouwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het moederbord opgestuurd en een nieuwe gekregen. (ik had het gemerkt, dus het is zeker dat het echt een nieuwe is)
Het probleem is er echter nog steeds. Het lag dus niet aan het moederbord en gigabyte vervangt dus gewoon elk moederbord dat ze opgestuurd hebben gekregen :D

Heeft er iemand nog ideeën wat het zou kunnen zijn? Mijn inspiratie begint nu echt op te raken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kick..
Wat ik ondertussen dus al vervangen heb:
-4 verschillende geheugens
-nieuw moederbord (wel van het zelfde type)
-radeon 9800 pro vervangen door geforce ti 4200
-Soundblaster Audigy 2 ZS

mijn ideen beginnen op te raken, alleen de harde schijven kan ik bedenken, maar die kan ik niet zo snel vervangen (2x SATA maxtor diamondmax plus 9 120 gb in onboard RAID 0)
Pagina: 1