Toon posts:

Speakers in mijn nieuwe woonst...

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zopas een nieuwe woning gekocht wel een klein rijhuis maar toch iets van mezelf nu dat zal jullie allemaal worst wezen dus ik wijd er ook niet over uit.

Nu zit het zo ik zal een living hebben van 4 bij 4 meter wat erg klein is maar er komt dan ook enkel een zetel en mijn dolby in :) kortom dat noem ik mijn living ... nu zit het zo dat ik dus 5 speakers heb inclusief de center en een subwoofer nu ben ik sterk aan het denken om de 5 speakers op te hangen aan het plafond ... dit vooral om het poetsen te vergemakkelijken.

Ik dacht van een metalen vierkant te maken in buis dat tegen mijn plafond zal komen waarop ik mijn speakers met beugels vast klik. Een andere optie is alles met beugels tegen de muur op hangen...

Is dit een goed idee of laat ik ze liever op de grond staan met hun voetje er onder? Zijn er grote nadelen? Of maakt het eigenlijk niet zo veel uit ...

Voor de tv komt er ook trouwens een zwevend platform tegen de muur zodat ik er onder door kan met de dwijl en de kabels direct de muur in gaan ...

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Bah, aan het plafond, komt al je geluid van boven :X Das echt HEEL fout :X Heeft m'n pa ook (in z'n vakantiehuisje dan) en het klinkt voor geen meter :o Op oorhoogte die dingen man ! :o

[ Voor 11% gewijzigd door JT op 16-11-2004 13:05 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Ik zou het iig proberen op luister-hoogte te hangen. Van boven vind ik heel erg crappy klinken

Heb jij ooit een wardrive tooltje geschreven?

Verwijderd

Topicstarter
Thans in een cinema hangen die dingen ook altijd van boven he ... lol maar dat was mijn te simpele denkwijze zeker hahaha (Ik dacht echt zo om eerlijk te zijn)

Ik zal dan maar gleuven slijpen voor alle kabels mooi in de muur weg te werken en verder ga ik dan paar platformpjes tegen de muur maken in zelfde stijl als de tv om alles mooi op oorhoogte te hangen en af te werken. Eens het af is zal ik zeker een foto plaatsen.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2004 13:10 ]

• JT

JT

VETAK y0

Boven ? Nee hoor, die hangen achter het doek. Je kan niet zeggen op oorhoogte omdat elke rij stoelen hoger staat, maar wel ongeveer het gemiddelde daarvan. Je surround speakers is een kwestie van smaak. Idealiter staat de tweeter van je center op gelijke hoogte met die van je fronts.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
De hoofdspeakers achter het doek maar je moet maar eens aan de zijkanten kijken daar hangen toch echt wel speakers aan de boven kant hoor ver tegen het plafond ... je hoort ze duidelijk tijden het THX voorstukje en als je oplet ook bij films vooral bij special effects ...

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-07 16:41

TheLunatic

Ouwe boxen.

Om wat voor speakers gaat het ? Als het om van die kleine melkpakdingetjes gaat die bij een €500-setje zitten, lijkt me niet dat het dan veel uitmaakt waar je die dingen neerzet of ophangt, tenzij het voor je eigen richtingsgevoel is natuurlijk ... als je bookshelf-boxen hebt kun je ze 't beste op een standaard zetten, als je pilaartjes hebt (zal wel niet, die ga je niet ophangen namelijk :+): gewoon op de grond :)

De boxen in een bioscoop zitten zeker niet allemaal achter het doek nee, zou leuk zijn voor de mensen die vooraan zitten :X Ze hangen rondom, anders zou je natuurlijk een geen >=5.1 effecten kunnen horen he :)

[ Voor 21% gewijzigd door TheLunatic op 16-11-2004 13:14 ]

Mother, will they like this song?

Verwijderd

Topicstarter
Wel de voorste zijn 90 cm hoog en 25 cm breed en diep

De achterste zijn 75 hoog en 20 breed en diep.

De voorste bevatten 2 woofers van 20 cm een middentoner en een dome tweeter
De achterste bevatten 2 woofers van 16 cm in gespoten propyleen een middentoner en een tweeter

De center speaker is een 2 weg type met en 20 cm woofer middentoner en een gelakt conus de hoge tonen komen uit een piezo met daarachter een hoogspannings module (Verder ken ik er de ballen van maar het klinkt enorm helder ...)

De versterker is een Marantz sr 4300 ik heb er zo 2 ... eentje in de slaapkamer met daaraan 5 zelfbouw speakers en die zijn gewoon op de grond geplaatst. Nu mijn living ben ik dus nog wat aan het uitzoeken.

Dit zijn de voorste
Afbeeldingslocatie: http://www.skytronic.com/rsc/img/100/100_040.jpg
3-weg bass reflex speakers met vergulde schroefterminals
130 watt RMS

Dit de achterste
Afbeeldingslocatie: http://www.skytronic.com/rsc/img/100/100_052.jpg
Een set 3-weg bass reflex HiFi luidsprekers. Fraai donker peren design met zwart afneembaar front.
100 watt RMS

Dit is de subwoofer die zowieso al een plaats heeft op de grond en daar ook blijft.
Afbeeldingslocatie: http://www.skytronic.com/rsc/img/100/100_253.jpg
Voorzien van stereo tulp in- en uitgang
250 watt RMS
Open basspoort
Actieve crossover
Kantelfrequentie instelbaar en staat bij mij op 70 hz...

De center speaker is dus zelfbouw op basis van:
PP cone / Foam edge hi-fi woofer, 20cm (8"), 125W rms, 8 Ohm
Afbeeldingslocatie: http://www.skytronic.com/rsc/img/900/902_127.jpg
samen met
Speciale dubbele piezo hoogimpedantie hoge tonen straler. Geeft een hoog rendement en belast de versterker daardoor slechts gering. Kan eenvoudig met een kleine serieweerstand, zonder speciaal wisselfilter, worden aangesloten. Zeer krachtige afstraling van het hoge tonen bereik door parallel geschakelde piezo elementen.
Afbeeldingslocatie: http://www.skytronic.com/rsc/img/900/902_484.jpg

Dan de versterker...
Afbeeldingslocatie: http://www.shopprime.co.kr/prod_image/marantz_sr4300.jpg

hoop dat ik hier duidelijk genoeg mee ben ...

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2004 13:53 . Reden: Extra info over speakers en amp toegevoegd ]

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 13:12:
De hoofdspeakers achter het doek maar je moet maar eens aan de zijkanten kijken daar hangen toch echt wel speakers aan de boven kant hoor ver tegen het plafond ... je hoort ze duidelijk tijden het THX voorstukje en als je oplet ook bij films vooral bij special effects ...
Ja, klopt, je rear speakers kunnen ook wel wat hoger hangen, maar ook dan vind ik plafondhoogte persoonlijk weer te hoog. Ik geloof dat Dolby 90cm boven je oren voorschreef ofzo.
TheLunatic schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 13:13:
De boxen in een bioscoop zitten zeker niet allemaal achter het doek nee, zou leuk zijn voor de mensen die vooraan zitten :X Ze hangen rondom, anders zou je natuurlijk een geen >=5.1 effecten kunnen horen he :)
De rear speakers niet, maar de front speakers en center zitten achter het doek :)
Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 13:22:
Speciale dubbele piezo hoogimpedantie hoge tonen straler. Geeft een hoog rendement en belast de versterker daardoor slechts gering. Kan eenvoudig met een kleine serieweerstand, zonder speciaal wisselfilter, worden aangesloten. Zeer krachtige afstraling van het hoge tonen bereik door parallel geschakelde piezo elementen.
[afbeelding]
Piezo tweeter ??? :X Weet je hoeveel kwaliteitswinst je kan halen met een gewone dome tweeter ? Piezo is zeg maar de Lada onder de tweeters :P

[ Voor 26% gewijzigd door JT op 16-11-2004 14:20 ]

Ecodan warmtepomp

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
<offtopic>
@Deepspace
Ben je de Nad 902 nou al beu? :? Je hebt `m amper een maand?
</offtopic>

<kluns mode>
Euh, ik had eerst ff moeten lezen... :+ Een flinke verbetering idd.
</kluns mode>

[ Voor 39% gewijzigd door Trasos op 16-11-2004 17:17 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:21

voodooless

Sound is no voodoo!

Trasos schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 17:16:
<offtopic>
@Deepspace
Ben je de Nad 902 nou al beu? :? Je hebt `m amper een maand?
</offtopic>

<kluns mode>
Euh, ik had eerst ff moeten lezen... :+ Een flinke verbetering idd.
</kluns mode>
:? Ik heb nooit een NAD gehad. En JT wil hem kwijt omdat ie een Parasound krijgt ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• JT

JT

VETAK y0

offtopic:
Klopt ja, de Nad was een tussenoplossing, een hele fijne overigens maar Parasound is soorte van een droom :P Dus nu kan die weer weg :P Voor zolang die hier staat, heb ik hem met veel plezier gebruikt :)

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
Om een status te geven ...

Ik heb gekozen voor beugels gekozen in de muur hellaas voor de buren denk ik heheh ...

De speakers hangen op een middenhoogte ... de center speaker hoog tegen het plafond naar beneden gericht ... de achter speakers ook op middenhoogte ... alle kabels zijn gelegd met ingeslepen buizen in de muur ...

:-)

• JT

JT

VETAK y0

Tja, ik verklaar je voor gek dat je 1 speaker zo hoog hangt en de rest niet :P Het zou namelijk een streven moeten zijn om de tweeter van de center zoveel morgelijk op gelijke hoogte te krijgen als die van je front speakers :o

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Wel netjes om idd sleuven in de muur te frezen. Als je ver van je speakers zit is de hoogte minder kritisch maar als je een wat kleinere kamer hebt ga je je sneller irriteren aan de plaatsing. Surround speakers kun je makkelijk hoger hangen maar je fronts en center het liefst een gelijke speaker op gelijke hoogte en gelijke afstand tot de luisterpositie. (eigenlijk gelden de G regels omschreven op het HTforum ook voor de surrounds)

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-07 15:39

TommyGun

Stik er maar in!

Ik snap niet dat mensen zulke boxen aan de muur hangen...... Ziet er imo veel beter uit op de grond dan van die lompe grote dingen aan de muur :r Maja ik heb me speakers ook hoger dan oorhoogte hangen maar dat is maar een pruts Creative Inspire 4400 setje dus of ze nou onder 't bed, achter 't behang of aan 't plafond hangen, je hoort er toch bijna geen verschil in :P Vindt 't alleen sonde van die huge boxen + muur ;(

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Verwijderd

De center tegen het plafon?? :|

Die hoort zo dicht mogelijk op je tv te staan man..

Verwijderd

Topicstarter
Tegen het plafond niet eigenlijk maar wel omhoog maar daar zijn redenen voor ... je moet ook kijken naar de indeling van je huis ... en het is een center speaker met een schuine achterzijde ik heb ervoor gezorgd dat de speaker schuin naar beneden echt wel in een rechte lijn naar de zitplaats is gericht. Het resultaat valt erg goed mee ...

Verder een kleine reactie ... reden om de speakers tegen de muur te hangen ...

- Je ziet bij mij dus totaal geen kabels mee
- Poetsen is betrekkelijk eenvoudiger daar ik die dingen niet constant moet verplaatsen ... ik kan er gewoon onder door
- Minder trilling naar beneden toe mijn bureau ligt net onder de woonkamer ... en dat is niet fijn als iemand boven de muziek wat aan heeft staan dat ge dat beneden bijna even hard hoort
- Verder en dat is minder subjectief ... vind ik het wel proper uit zien ... eens alles af is maak ik er zeker een foto van.

Het huis gaat behoorlijk speciaal zijn. Ik ben nu bezig met het vervangen van de volledige verlichting en electriciteit. Het volledige huis gaat verlicht worden met LED Spots. Alles op 12 volt met een totaal verbruik van de verlichting van rond de 100 watt voor het volledige huis he !!!

Verder de nodige lichtsluizen voor automatische lichtaanschakeling als ook licht sensors om het licht automatisch aan te steken en bij te regelen aan de hand van het licht buiten ...

Helaas nog veel werk. De relais kaarten heb ik nu allemaal gesoldeerd en de buscode is ook klaar. Voor de besturing is er een VIA EPIA bordje ingebouwd in de electriciteits kast ... voor het programma heb ik een beetje de lowser uit gehangen en het mezelf gemakkelijk gemaakt ... ik heb alles geschreven in Visual Basic. However untill now safe and stable ...

Voila

• Rappie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-07 09:07
Verwijderd schreef op maandag 22 november 2004 @ 09:58:
- Minder trilling naar beneden toe mijn bureau ligt net onder de woonkamer ... en dat is niet fijn als iemand boven de muziek wat aan heeft staan dat ge dat beneden bijna even hard hoort
Dat is toch ook op te lossen met wat spikes ... Kabels kun je ook wegwerken als ze op de grond staan btw. En speakers moeten officieel een stukje van de muur af (30 cm ofzo) om te bassreflex poort die achterop zit enig nut te geven.

Misschien een idee om de huidige speakers te verkopen en er boekenplank modellen voor in de plaats te kopen ?

Verwijderd

Topicstarter
Als je goed had gekeken dan zag je dat bij mijn speakers de bassreflex pijpen van voor zitten bij de center langs de zijkant trouwens dus dat probleem heb ik al niet.

Het idee van de spikes is inderdaad mogelijk maar ik heb parket vloeren en geloof me dat geeft deukjes en krassen de voorspeakers zijn dik 35 kg per stuk dus ...

Nu heb ik momenteel beugels gelast die mooi 20 cm van de muur komen de de speakers in eeen hoek van 30graden kantelen en een beetje naar beneden daardoor hangen ze echt naar de zitkamer gericht.

Gisteren eens wat liggen prutsen met volume etc ... Je blijft het wel behoorlijk hard horen beneden ik heb thans isolatie en alles liggen tussen mijn parket. nja ik zal er maar mee moeten leren leven ...

En de speakers verkopen ga ik niet direct doen ik heb ze nog maar een half jaar dus zou wel gek zijn. Verder geven ze een guluid dat ik in geen 100 jaar uit boekenkast speakers krijg ... ik heb de speakers echt gekozen toen ik in de winkel ben gaan luisteren met paar cdtjes dus echt wat ik wilde ... net als de versterker :)

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Even offtopic maar dacht je echt dat je met 100w aan leds klaar was in je huis? Volgens mij ga je je daar nog flink in vergissen want zoveel rendement haal je niet uit die leds hoor. Het grote voordeel van die dingen is dat ze lang meegaan en dat ze geen bundelverlies hebben, wat je bij halogeenlampen wel hebt.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

iv.m. contactgeluid (buren?) kun je ze natuurlijk ook nog altijd aan staalkabels hangen, heb ik een tijd gehad in een gehorig (studenten)huis. Scheelt de helft. :)

Ik had de speakers op gehoorhoogte (=oor in zitstand) aan staalkabels (een soort web leek het wel :)) maar het was beter te pruimen voor de buren.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Vreemde situatie dit, ik heb nog nooit iemand gezien die serieus zuilspeakers op gaat hangen :X En de center ook omhoog? Die hoort bij je TV te staan zodat voor iedereen in de kamer het geluid van de film bij de TV vandaan komt. Nu komt het bij iedereen bij het plafond vandaan, dat klinkt echt nergens naar :o

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:26
m.m schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 11:12:
Even offtopic maar dacht je echt dat je met 100w aan leds klaar was in je huis? Volgens mij ga je je daar nog flink in vergissen want zoveel rendement haal je niet uit die leds hoor. Het grote voordeel van die dingen is dat ze lang meegaan en dat ze geen bundelverlies hebben, wat je bij halogeenlampen wel hebt.
Een LED gebruik per stuk maar 20mA hoor ... en dan 12 bij mekaar in één reflector. Dan staan ze nog gedeeltelijk in serie (per 4 ofzo) dus gebruikt één zo'n reflectorLED-lamp maar 60mA op 12V. Da's maar 0,7 Watt per lamp.

[ Voor 11% gewijzigd door Wouter! op 23-11-2004 11:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Je mag gerust eens komen kijken in mijn living hoor als ik mijn verlichting aan heb in de living is dat alles samen ongeveer 9 wat maar dan is het wel klaar lichte dag binnen hoor believe me ...

Inderdaad de lets zitten per 18 of per 21 ligt aan het model ... een lampje van 1 wat is hetzelfde als een halogeentje van 25 watt dus ... 130 watt aan leds is hetzelfde als 3250 watt aan gewone verlichting ... ga maar eens tellen hoeveel jij in je huis hebt in het totaal en je zal verbaasd staan ...

Voordeel van led is inderdaad het lage verbruik en de levensduur een spotje gaat 100 000 uur mee ... verder heeft het ook nadelen ... je moet erg goed kijken hoe je ze plaatst want anders krijg je donkere en erg belichte plaatsen ... en verder kan je ze niet dimmen. Nu dat dimmen stoort me niet zo fel ... ik heb verschillende groepen met dus ik kan meerdere spots afzonderlijk aan en uit schakelen ... na verloop van tijd komt er een FM afstandsbediening waardoor ik dan alles kan bedienen.

Geloof me achter 5 jaar zijn alle nieuw huizen uitgerust met hoofdzakelijk leds ...

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:26
Geinig taaltje, dat Vlaams >:)

Of het nu al zo'n vaart zal lopen met LED's betwijfel ik. Alleen al om het kille wit/blauwe licht wat eraf komt zou ik er al niet aan beginnen. Nu zal daar vast nog wel iets op gevonden worden ... maar voorlopig zie ik dat nog niet gebeuren. Ook dat ze niet (of nauwelijks) dimbaar zijn vind ik niet echt handig. Ook als je er middenin kijkt zijn ze erg vel en bovendien is dat ook niet gezond voor je ogen. Ze zijn ze ook nog niet in zo grote mate verkrijgbaar.

Verwijderd

Topicstarter
Niet helemaal juist helaas ...

Ik heb LED lampjes van 3500 k dat is tussen een hallogeen en een spaarlamp dus dat valt betrekkelijk mee je betaald ze wel ietsje duurder ...

Voor de leverbaarheid om je een idee te geven ... ik had er 130 besteld en had ze binnen de 48 uur dus ... Bij ikea liggen ze trouwens ook al een tijdje in de rekken hoor om op je 12 volt systemen te klikken ... om boven je bureau te hangen zijn ze erg leuk zijn dan wel hel witte maar erg aangenaam om te lezen en heel proper duidelijk licht.

Aan mijn grond heb ik er in een vrij donker blauw die automatisch oplichten vanaf het donker wordt (regelbare controller) en dat valt enorm goed mee als sfeer verlichting of om de uitgang te vinden als je bijvoorbeeld in het donker een dvdtje aan het kijken bent...
Pagina: 1