Toon posts:

overclock probleem amd 2500+, vraagje voor de experts

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
expert overklokkers,

Onlangs ben ik na veel lezen ook maar eens begonnen aan het avontuur van overklokken. Dacht dat ik er, na heel erg veel lezen, wel iets verstand van had en dat ik toch wel een eind zou komen maar stuite direct al op problemen die ik jullie wil voor leggen. Zal eerst beginnen met de "specs":

Alles verpakt in een Chieftec Dragon (4 enermax 80mm fans) volgens mij 350w Enermax voeding
Asus A7N8X-E DeLuxe voorlaatste bios
AMD Athlon XP 2500+ Locked (multiplier niet te verhogen) Zalman koperen koeler
2x 512MB PC3200 DDR400 Corsair value select geheugen (volgens mij bagger?)
2x 120GB WD HD's
Audigy 2
G-force 3 Ti200 (zeker weten bagger?)

Mijn bios instellingen zijn alsvolgt:

FSB: 179
Multiplier: 11x
CPU V: 1.65v standaard
draait dus op: 1969Mhz (blijft na een paar uurtjes gamen op MAX 46graden staan)
Memory draait nu op 215Mhz
Hij loopt nu dus al iets sneller maar had verwacht dat ik tot minimaal 200 fsb kon gaan (gezien de ervaringen van anderen). Als ik de fsb nu verhoog naar 180 post hij wel...begin ook met de startup van windows maar klapt er bijna direct uit waarna hij opnieuw opstart?!?!?! Totaal niet stabiel dus, maar 1 stapje lager (fsb 179) draait het perfect!

Waar zou dit aan kunnen liggen, misschien voltages die ik moet aan passen of is mijn memory niet snel genoeg? ik tast in het duister en had gehoopt op beter prestaties. Zouden jullie mij kunnen adviseren inzake de te nemen stappen?

alvast bedankt,

gr. Mark

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Laat je geheugen synchroon lopen met je FSB en verhoog je Vcore 0.1v, dan haal je zelfs met de boxed cooler nog de 200MHz FSB.

Je geheugen draait nu namelijk al op een hogere snelheid dan de certified max terwijl dat helemaal niet nodig is. Je systeem wordt echt niet sneller van geheugen dat op een hogere snelheid loopt dan de FSB.

[ Voor 46% gewijzigd door AtleX op 16-11-2004 13:04 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Topicstarter
kijk de reactie waarop ik heb gehoopt!

Dus ik moet in mijn bios mijn memory instellen zodat het 1 op 1 loopt met mijn fsb, volgens mij weet ik die instelling wel te vinden, en dan Vcore omhoog met 0,1.

Perfect ga het na werk direct proberen!

bedankt....

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Die Vcore hoef je niet direct omhoog te doen maar pas als je PC bij een bepaalde FSB snelheid instabiel is. Mijn Barton 2600+ haalt gewoon de 200MHz FSB zonder Vcore verhoging namelijk.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Topicstarter
ok zal eerst de memory instelling aanpassen, mocht hij dan instabiel draaien zal ik de vcore opschroeven!

Zal het resultaat vanavond plaatsen ;-)

Verwijderd

Mijn specs:
Ausus a7n8x-e deluxe
2x 512 pc3200
Amd Athlon XP2600 Barton

Ik kom niet verder dan 189 MHz (alles daarboven is instabiel)

Vcore op Auto en dat gaat prima (temp core =/- 40c idle- 45c max)

Mem settings 7-3-3-3-2.5 (van boven naar beneden)

cooler vol aan
(de'r zit nog iets meer in de kast) :P

Verwijderd

Topicstarter
Atlex,

Je had helemaal gelijk. Memory op 100%, langzaam opgevoerd naar 200fsb en draait nu perfect op 200fsb 2200Mhz. Het mobo en CPU-Z herkennen hem nu ook als een 3200+! echt top. Heb net prime95 2 tests laten uitvoeren en de temp klom wel langzaam op naar 47 graden maar idle/normaal gebruik is ie rond de 41/42 graden.

Ik ben tevreden, wil nog wel een betere CPU cooler....iemand suggesties (socket A)??

Atlex nogmaals bedankt voor de info ;-)

gr. Mark
Pagina: 1