Z-5500 en plaatsing speakers

Pagina: 1
Acties:

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 11:04

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Topicstarter
hallo allemaal,

ik heb al met de search gezocht maar niet echt een bevredigend antwoord gevonden vandaar dit brainstorm topic.

Ik heb gister mijn Logitech Z-5500 besteld... en hoop deze binnen niet al te lange tijd binnen te krijgen (wachten duurt altijd lang :() en intussen ben ik een beetje aan het bekijken hoe ik speakers kan gaan plaatsen.

Eerst maar even een brakke paint siuatieschets met uitleg :+ :

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/johanw/test.JPG

uitleg:
- A en B zijn de speakers van mijn stereotoren... waar ik ook mijn pc op heb aangesloten... behoorlijk bagger kwa positie, maar het kan niet anders en dit wil ik met de 5.1 set echt anders hebben.

-mijn bureau staat voor een raam met daar onder een vensterbank, bureau staat ongeveer 15cm van de muur en 10-15cm onder de vensterbank. (kom ik nog op terug)

90% van de tijd dat ik naar de boxen luister zit ik achter het bureau, nu weet ik dat het het beste is om precies in het midden van de 4/5 speakers te zitten maar dat is bij mij niet echt mogelijk. Zelf had ik het id om ze te plaatsen zoals de blauwe stippen in de tekening staan.
- vraag 1: of is het beter om de linker speakers helemaal in hoeken te hangen? dan zit ik in verhouding veel dichterbij de rechterspeakers

de voorste satteliet speakers komen dan links en rechts tussen het bureau en de vensterbank te hangen voor zover dat past (zie boven) en de centerspeaker zou ik ook tegen de muur kunnen schroeven of anders op mijn bureau achter/onder mijn tft kunnen leggen.
-vraag 2: is het erg dat de frontspeakers vrij laag hangen? dus ongeveer op toetsenbord hoogte of kan ik ze beter boven tegen het plafon hangen? (denk niet dat ik de speakers zover naar beneden kan richten).

de achterste spekeakers moet ik wel vrij hoog hangen ivm de kast die rechtsonder staat, maar deze hangen vrij ver naar achteren dus die kan ik vast wel genoeg naar beneden richten.
- vraag 3: maakt het uit dat de rear speakers hoog hangen en de front speakers veel lager?
- vraag 4: maakt het uit dat ik ongeveer 1 meter van de frontspeakers zit en 2,5-3 meter van de rearspeakers?

ff iets anders ik heb gelezen dat de speakers vaste bekebeling hebben ipv losse stekkers iemand enig id hoelang de bekabeling is (gaat vooral op de rear) en wat de afmetingen van de speakers zijn (staat niet op logitech site)

ik weet dat ik wat op de zaken vooruit loop en meschien beter kan afwachten tot ik het spul binnen heb. Maar ik d8 bij mezelf laat ik me deze keer eens wat voorbereiden. :+

kom maar op met de id'en zou ik zeggen :)

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:58

Shunt

Boe

mits je een fatsoenlijke geluids kaart hebt kan je gewoon instellen dat je verder van je rears af zit. dan gaan de fronts zachter en je rears harder. tja de rest van de vragen alles kan maar het is maar net hoe je het mooi vind klinken. het beste is om de speakers op oorhoogte te hangen.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-02 15:24

JT

VETAK y0

De speakers op je bureau staan goed. Het beste is op oorhoogte. Aangezien de speakers waarschijnlijk een beetje omhoog gericht staan en ze op het bureau waarschijnlijk verticaal gezien dichter bij je oren staan dan wanneer ze aan het plafond hangen, zou ik ze op het bureau laten staan. Dat je rear speakers hoger hangen is niet zo een probleem vind ik zelf, je moet zelf ff luisteren wat je beter vind. Geld ook voor je 4e vraag :)

De satellieten zijn niet al te groot, iets hoger dan die van de Z560/680. Paar cm maar. En idd, de kabels zitten er helaas aan vast, wel een misser vind ik.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
bedankt voor de reacties,

enig id hoelang de kabels zijn?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-02 15:24

JT

VETAK y0

Google.nl is je vriend ;) Zoek naar een review, daar staat het vast wel :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
Lol :P

Maare.. ik vind het altijd nutteloos om voor zo iets een heel topic te openen :?

Ik bedoel je weet toch wel dat je 3 Voor hebt ( Waarvan de Center midden ), 2 Achter en de Sub onder je bureau. En het is gewoon waar jij het het beste vind staan. En idd, met beetje zoekwerk @ Google of GoT vind je genoeg gerelateerde topics over dit soort dingen denk ik.

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Chaoss schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 12:37:
bedankt voor de reacties,

enig id hoelang de kabels zijn?
4 meter voor, 7 meter achter

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
NLuna schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 14:20:
[...]

Lol :P

Maare.. ik vind het altijd nutteloos om voor zo iets een heel topic te openen :?

Ik bedoel je weet toch wel dat je 3 Voor hebt ( Waarvan de Center midden ), 2 Achter en de Sub onder je bureau. En het is gewoon waar jij het het beste vind staan. En idd, met beetje zoekwerk @ Google of GoT vind je genoeg gerelateerde topics over dit soort dingen denk ik.
daar gaat het hele topic toch niet over, volgens mij hebje de startpost niet eens gelezen want daaruit moet toch wel blijken dat dat iig wel snap.

Maar ik ben geen audo-foob dus vroeg me gewoon af of het hoogteverschil en de afstand van de boxen odnerling ook een afbreuk doet aan het ruimtelijk effect. Als ik zo'n dure set koop wil ik d'r ook goed gebruik van maken.

btw ik sluit hem aan op een Asus mobo met de soundstorm chipset als geluidsbron, weet zo niet of daat het volume voor/achter en links/rechts apart in te stellen is maar dat bekijk ik vanavond wel ff.

Verwijderd

Tsja, ik vind het ook een beetje onnodig om hiervoor een topic te openen. Wacht tot je de set hebt, aangezien 7m niet zo heel ver is (als je over muren en zo moet gaan zeker niet). Kijk dan waar je alles kan plaatsen.

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-02 23:52

Digistorm

ex-demo scener

Je kan inderdaad het volume van elke speaker apart instellen, dus desnoods hang je de linker speakers inderdaad aan de muur, dan kun je het alsnog compenseren. Je kunt ook de vertraging instellen tussen de voor en achter speakers, mocht het afstandverschil ZO groot worden dat je het gaat horen :P

Hier stond achterhaalde informatie…

• NLuna
Chaoss schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 14:52:
[...]

daar gaat het hele topic toch niet over, volgens mij hebje de startpost niet eens gelezen want daaruit moet toch wel blijken dat dat iig wel snap.

Maar ik ben geen audo-foob dus vroeg me gewoon af of het hoogteverschil en de afstand van de boxen odnerling ook een afbreuk doet aan het ruimtelijk effect. Als ik zo'n dure set koop wil ik d'r ook goed gebruik van maken.

btw ik sluit hem aan op een Asus mobo met de soundstorm chipset als geluidsbron, weet zo niet of daat het volume voor/achter en links/rechts apart in te stellen is maar dat bekijk ik vanavond wel ff.
Ja ok, maar ik denk dat je gewoon ff zult moeten testen als je de set eenmaal hebt. Wat jij het beste vind klinken. Desnoods ga je idd het volume van elke speaker apart afstellen naar wens.

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
nog ff iets totaal anders, mijn mobo heeft zo'n S/PDIF aansluiting, ben druk aan het googlen geweest omdat ik niet meer wist dan dat het een optisch in/uitgang is. klopt het dat deze maar 2 kanaals is en dus niet hoef te gebruiken om deze set aan te sluiten?

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

Je kunt over de digitale uitgang wel een Dolby Digital signaal sturen met Soundstorm, maar dan heb je ten eerste een receiver nodig die dat kan decoderen, weet niet of de z-5500 dat kan, en ten tweede is het voor muziek niet optimaal.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
DiGiSTORM_ schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 16:38:
Je kunt over de digitale uitgang wel een Dolby Digital signaal sturen met Soundstorm, maar dan heb je ten eerste een receiver nodig die dat kan decoderen, weet niet of de z-5500 dat kan, en ten tweede is het voor muziek niet optimaal.
dan weet ik voldoende de set gaat voor een groot gedeelte voor muziek gebruikt worden (de momenten dat ik niet game staat winamp oid wel aan) dus ik sluit het mooi op coaxiaale uitgangen aan.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
nog ff iets anders, als ik de coaxiale uitgangen gebruik, moet/kan ik dan ook ergens aangeven dat ik de externe DD5.1 decoder wil gaan gebruiken?

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

Bij de nieuwste versie van de Soundstorm drivers moet je ff de luidspreker wizard doorlopen, en dan aangeven dat je de digitale uitgang wilt gebruiken. Daar kan je geloof ik ook aangeven dat hij een Dolby Digital signaal moet maken. Dat is goed voor games, ietsje minder voor muziek. Kan die speakerset dan Dolby Digital decoden?

• NLuna
Of je wacht gewoon ff totdat je de set ook daadwerkelijk hebt.. eerst ff gaat klooien, en dan pas weer ff een reply starten of uberhaupt een topic openen :P

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
NLuna schreef op donderdag 18 november 2004 @ 16:50:
Of je wacht gewoon ff totdat je de set ook daadwerkelijk hebt.. eerst ff gaat klooien, en dan pas weer ff een reply starten of uberhaupt een topic openen :P
jaja ik hou al op, maar ben stiekem toch wat wijzer geworden ;)

de bestelling bij norrod heb ik geannuleerd omdat de levering uitgesteld was tot 3-12! :(

Verwijderd

Het plaatsen van de speakers is een heel persoonlijk verhaal. In jouw situatie zou ik de achterspeakers aan de muur en aan het voeteinde van het bed plaatsen. Hoe dichterbij, hoe minder correctie, hoe beter het geluid.
Je Z-5500 heeft een ingebouwde decoder voor Dolby Digital en DTS. Je Soundstorm kan Dolby Digitale coderen bij spelletjes, waardoor je games gewoon via de SPDIF-aansluiting kan spelen. Je kan voor muziek eenvoudig omschakelen naar 2 speakers, via de drivers. Ik weet overigens niet of dat wel nodig is. Ik heb hier de Soundstorm aan den HT-receiver hangen. De receiver geeft aan dat ie 5.1 Dolby Digital krijgt, terwijl de luidsprekerinstelling op 2 speakers staat. Muziek is bij mij dus gewoon stereo. 'Try and error' kan geen kwaad, dus leef je uit!

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
De speakers kun je aan de muur bevestigen, maar ook aan je plafond.

Als de rear-sattelite kabels dus lang genoeg zijn (7 meter moet volgens mij wel lukken) zou je ze aan je plafond kunnen bevestigen, ze zijn dan wat naar beneden gericht, maar misschien niet ver genoeg.

Het is een wat grotere ingreep, maar het geeft je de plaatsingsvrijheid die jij wilt.
Of je wacht gewoon ff totdat je de set ook daadwerkelijk hebt.. eerst ff gaat klooien, en dan pas weer ff een reply starten of uberhaupt een topic openen
Sjonge, is men nou nog steeds zo bekrompen hier als het gaat om topics openen?

[ Voor 67% gewijzigd door Yokozuna op 19-11-2004 01:33 ]

• NLuna
Yokozuna schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 01:27:
De speakers kun je aan de muur bevestigen, maar ook aan je plafond.

Als de rear-sattelite kabels dus lang genoeg zijn (7 meter moet volgens mij wel lukken) zou je ze aan je plafond kunnen bevestigen, ze zijn dan wat naar beneden gericht, maar misschien niet ver genoeg.

Het is een wat grotere ingreep, maar het geeft je de plaatsingsvrijheid die jij wilt.

[...]

Bla ;)

Verwijderd

Yokozuna schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 01:27:
Misschien wel net zo bekrompen als jij bent over het sluiten van topics. ;)

En van mij mag je best wel even wat brainstormen als het maar niet té basic wordt en dus wel interessant blijft. :)

Verwijderd

Gewoon bij ikea 2 van die mooie rvs speakerstandaards halen van 22 euro
En die netjes achter je neer zetten ik heb hetzelfde gedaan maar dan 4x (7.1)

• Darth Malak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-04-2024

Darth Malak

Sith Lord

Hoezo???

Lijkt me juist verstandig dit van tevoren te weten of na te gaan.

Je gaat toch ook niet een 80+ CM breedbeeld aanschaffen om er als de doos binnenstaat achter te komen dat ie niet past?

Iets wat nog steeds zo is en wat me jaren ervan heeft weerhouden hier te registreren is de houding ten opzichte van nieuwe posts/gebruikers... Het is iets beter geworden maar dit soort posts helpen niet... Er kan hier nog veel geleerd worden door een aantal mensen en beheerders.
NLuna schreef op donderdag 18 november 2004 @ 16:50:

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:58

Shunt

Boe

pulleke schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 13:50:
Hoezo???

Lijkt me juist verstandig dit van tevoren te weten of na te gaan.

Je gaat toch ook niet een 80+ CM breedbeeld aanschaffen om er als de doos binnenstaat achter te komen dat ie niet past?

Iets wat nog steeds zo is en wat me jaren ervan heeft weerhouden hier te registreren is de houding ten opzichte van nieuwe posts/gebruikers... Het is iets beter geworden maar dit soort posts helpen niet... Er kan hier nog veel geleerd worden door een aantal mensen en beheerders.

[...]
jah en je zou zelf ook wat kunnen leren. bvb kijken hoe oud een topic is voor je reageert :P

mare blijf er bij dat je beter kan uitproberen als jet het setje zelf hebt als dat je eerst 1000 keer gaat zitten rekenen.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Darth Malak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-04-2024

Darth Malak

Sith Lord

Tja... is pas 1 1/2 maand oud dus viel best mee.. Verder denk ik dat veel mensen hier de search functie gebruiken net zoals ik straks deed. Toen kwam bij een search voor "z-5500" deze post als 3e ofzo uit de bus dus....

Verder lijkt het me een probleem waar meer mensen mee worstelen.

Proberen is altijd goed en nuttig maar verder zou het toch mogelijk moeten zijn om gewoon een vraag te stellen hier... :)

[ Voor 11% gewijzigd door Darth Malak op 18-01-2005 14:50 ]

Pagina: 1